دست روی دست مسئولان برای آلودگی هوای مرگبار تهران/14 روز پیاپی کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس جامعه

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960817214 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقایسه وضعیت آلودگی هوای تهران در دوره اول مهر تا ۱۵ آبان ۲ سال اخیر نشان می‌دهد کیفیت هوا سیر نزولی پیدا کرده است.

دست روی دست مسئولان برای آلودگی هوای مرگبار تهران/14 روز پیاپی کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس جامعه

به گزارش الف، در ۴۵ روز نخست پاییز سال ۹۵، هوا ۸۴ درصد سالم و ۱۶ درصد ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و روزی به عنوان ناسالم برای همه نداشت اما در مدت مشابه سال ۹۶ هوا ۲ درصد پاک، ۶۷ درصد سالم، ۲۹ درصد ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ درصد ناسالم برای همه بوده است.


اما امسال خبری از پیگیری های نهادهای مرتبط و دلوت برای تشدید نشدن و از سوی دیگر کاهش آلودگی خفه کننده دو هفته اخیر تهران وجود ندارد. طبق سالیان گذشته در صورت رسیدن به چنین مرزی از آلودگی هوا و استمرار آن حداقل کار ممکن ( که آنها هم بی تاثیر بوده است) تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی، زوج و فرد کردن خودروها از درب منازل،‌تعطیلی کارخانه های شن و ماسه و شدت گرفتن بازرسی معاینه فنی خودروها بوده است. اتفاقی که نشان می دهد متولیان یا موضوع آلودگی مستمر هوای تهران برای آنها عادی شده و یا این حداقل راهکارها را متناسب با مراقبت از سلامت شهروندان نمی دانند.


هفته پیش هم استاندار تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران در اظهاراتی گفت: استان تهران با این وضعیت شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روشهایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. مطالعاتی که مشخص نیست تا کی قرار است طول بکشد و آيا اساسا شروع شده است؟

البته در سال ۱۳۷۹ طرحی تصویب شد تا طبق آن در مدت ۱۰ سال هوای ‌تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد. اما نه تنها این چنین نشد بلکه ده سال بعد از آن یعنی در سال ۸۹، تهران اوج ‌آلودگی را تجربه کرد. برنامه مذکور شامل ۷ محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل ‌عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود و قرار بود با همکاری ‌وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآید‎.


اما آیا دیگر شهرهای صنعتی و پرجمعیت دنیا هم که مشکل کشنده آلودگی هوای تهران و بیشتر از آن را داشتند هم هنوز اینگونه اند یا وضعیت تغییر کرده است؟

 

 

راه های مقابله با آلودگی هوا در کشورهای مختلف

 هند

 مقامات هندی طرح آزمایشی زوج و فرد را از ژانویه برای بهبود اوضاع دهلی نو، آلوده ترین پایتخت جهان، اجرا می کنند.

 

حدود هشت میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در خیابان های پایتخت هند حضور دارند و هر روز 1400 دستگاه خودرو جدید به این تعداد افزوده می شود.

 

شمار زیادی از شهرهای چین پیش از این شمار خودروهای درحال تردد خود را محدود کرده اند اما پایتخت هند این طرح را برای نخستین بار اجرا می کنند.

 

فرانسه

 

شهرداری پاریس عزم جدی دارد برای مقابله با آلودگی هوا در پنج سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر را گسترش دهد و ۱۰ هزار پارکینگ دوچرخه بسازد. برای این منظور ۱۵۰ میلیون یورو هزینه خواهد شد.

 

شهردار سوسیالیست پاریس محق است که با افتخار اعلام ‌کند، برای پاریسی‌ها «دوران جدیدی آغاز می‌شود». او مصمم است کلان‌شهر محبوبش را تا سال ۲۰۲۰ به "پایتخت دوچرخه" تبدیل کند.

 

 

 مکزیک

 کلانشهر مکزیکوسیتی پایتخت مکزی به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال ۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده‌ها در هنگام پرواز می‌مردند و روی زمین می‌افتادند.

 

در سال 1990، 330روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود. امروز اما با اجرای برنامه‌های منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان ۱۰ شهر اول آلوده جهان به چشم نمی‌خورد. کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای مکزیکو سیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه ۳/۹ میلیارد دلار پالایشگاه‌هایی برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) راه‌اندازی کرد.اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۸۴۷۱۵:۴۰:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
60 % مسئولان در مناطق خوش آب و هوای بالای شهر تهران سکنی گزیده اند چه لزومی داره و برای چی باید به فکر مردم باشن ؟!
ناشناس۱۴۰۲۸۳۰۰:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۸
هوای مناطق بالای شهر با وجود ساخت و سازهای عجیب و غریب، اگر بدتر از بسیاری از نقاط دیگر تهران نباشد ،چندان هم خوش و آب و هوا نیست!
ناشناس۱۴۰۶۲۰۱۶:۳۳:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۱۸
منظورش یه چیز دیگه بود آقای هوا شناس!
ناشناس۱۳۹۸۴۸۱۵:۴۰:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
حلالتان نمیکنم اگر منتشر نکنید چون وقت گذاشته ام برای نوشتن!!!! از کودکی به خاطر دارم خاتمی احمدی نژاد روحانی هر سه هر کدام در همه سالهای ریاست جمهوریشان در روز هوای پاک با خودروی برقی ساخت داخل عکس یادگاری گرفتند!!! اما اکنون پس از حدود ۲۰ سال همچنان ۴۰۵ و سمند و نیسان و... تماما آلاینده فروخته میشود!!! چرا؟؟؟؟؟ چون بنزین خوب میخورند و تنها همین مهم است چرا که دولت باید بنزین بفروشد!!! و آن چیزی که مهم نیست سلامتی انسانهاست!!!
ناشناس۱۳۹۹۲۶۱۶:۳۷:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۷
آیا مردم مهم هستند؟ بله فقط زمان رای دادن ...والا ؟؟
محمد۱۳۹۹۳۶۱۶:۴۹:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اگه دوره احمدی نژاد بود خیلی ها بوق و کرناهاشان را به صدا در می آوردند
ناشناس۱۴۰۳۶۲۰۷:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۸
بنزین های دوره احمدی نژاد میزان الودگی اشان حداقل سه برابر الان بود . خدا پدر خانم ابتکارو بیامرزه که توی چهار سال گذشته این کار و انجام داد
ناشناس۱۳۹۹۴۲۱۶:۵۷:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
حالا که دیگر بنزین پتروشیمی در داخل باک ماشینها نیست و بنزین یورو 4 درون باکها است. یادتان می آید که در آن زمان عده ای این موضوع را چماقی کرده بودن بر سر دولت مهرورزی. کمی خجالت هم بد نیست!
ناشناس۱۴۰۰۹۴۱۹:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
لطفا اسمی هم از شهر های دیگه که اوضاع بهتری ندارن ببرین- اصفهان یکیش که من میدونم- بعضی روزها شاخص الودگیش از تهران هم بالاتره
ناشناس۱۴۰۱۱۷۲۰:۰۱:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
امیدی به اصلاحات نیست
ناشناس۱۴۰۲۱۲۲۱:۵۷:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۱۷
مردم ما به تنبلی عادت کرده اند وبرای کارهای خود از خودرو استفاده میکنند
ناشناس۱۴۰۲۳۷۲۲:۳۰:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۱۷
هواي تهران در كل از خيلي از شهرهاي صنعتي و شهرهاي جنوب كشور هواش بهتره ولي فقط آلودگي هواي تهران بولد ميشه تازه بالا شهر تهران كه اكثر روزهاي سال هواي پاك داره
اهوازی۱۴۰۲۸۹۰۰:۱۹:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۸
در حالی که الودگی ۱۱۵ میکرو گرم تهران فاجعه است الودگی بالای ۳۰۰ در خوزستان عادی است و حتی مهد کودک ها هم تعطیل نمی شوند. چرا این همه دوگانگی در معیارها به داد مردم خوزستان برسید . تو رو خدا نفس می خواهیم
هموطن۱۴۰۳۶۳۰۷:۴۹:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱۸
هموطنانی که به دلیل الودگی هوا در این دو هفته اخیر از دنیا رفته اند، هرگز نمی توانند قاتل خود را معرفی کنند ! به همین دلیل ، مسئولین باید بدانند در همه این مرگ های خاموش دست دارند .
ناشناس۱۴۰۳۶۹۰۸:۲۴:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۸
در شهرهای ما برای دچرخه سواری اصلا امنیت وجود ندارد حتی آن عده معدود هم بخواهند با دوچرخه رفت آمد کنند امنیت جانی از دست ماشینها وجود ندارد چه برسد به اینکه دولتها بخواهند از سود فروش ماشینهایی که سه برار قیمت به ملت قالب می کنند بگذرند؟؟؟
اتا۱۴۰۴۶۱۱۱:۲۰:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۱۸
فکر مردم غرب و جنوب کشور باشید که فقط 14 روز هوای پاک دارن. تا هوای تهران آلوده نشه فکری برای ایران نمیکنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین