هاآرتص: استدلال ایران درباره عدم بازرسی از سایت های هسته ای خود درست است

گروه سیاسی الف،   3960814251

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی تحلیلی به تشریح وضعیت برنامه موشکی ایران پرداخت.

هاآرتص: استدلال ایران درباره عدم بازرسی از سایت های هسته ای خود درست است

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص، در گزارشی تحلیلی با تاکید بر اینکه ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام بهره برده است، نوشت: با وجودی که آمریکا و اسرائیل ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرند، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به روشنی اعلام کردند که خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستند و به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه خواهند داد.

این  روزنامه صهیونیستی در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهارات اخیر سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که گفته است؛ موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر برای ایران کافی است، نوشت: هرچند این اخبار اسرائیل را آرام نخواهد کرد، چراکه خود شامل این برد خواهد شد اما اسرائیل هدف این پیام نبود. این پیام خطاب به کنگره آمریکا ارسال شده است. کنگره‌ای که قرار است به زودی درباره وضع مجدد تحریم‌های ایران که به واسطه توافق هسته‌ای لغو شده بودند، تصمیم‌گیری کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد اما خود نیز تصمیمی درباره تحریم‌های جدید ایران نگرفت و این تصمیم‌گیری را به قانون‌گذاران سپرد. ترامپ با این کار ایران و توافق هسته‌ای را در یک دوره انتظار قرار داده است، دوره‌ای که در آن لابی‌گران از هر دو طرف تلاش می کنند تا کنگره را برای اتخاذ تصمیم درست متقاعد کنند.

این گزارش می‌افزاید: ۹۰ دانشمند برجسته آمریکایی، شامل برندگان نوبل فیزیک و ریچارد گاروین دانشمند هسته‌ای و طراح بمب هیدروژنی در دهه ۱۹۵۰ (میلادی) نامه‌ای به کنگره نوشتند و هشدار دادند که تحریم‌های جدید توافق هسته‌ای را خواهد کشت. آنها گفتند که خواسته‌های ترامپ می‌تواند از طریق ابزارهای دیگر، از جمله بازرسی‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حاصل شود. از طرفی دیگر، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اندیشکده محافظه کار نزدیک به اسرائیل به شمار می‌آید، در حال لابی‌ کردن برای تحریم‌های جدید و خروج واشنگتن از توافقی است که ترامپ آن را بدترین توافق در تاریخ آمریکا دانسته است.

در ادامه این گزارش آمده است: در این میان، اما اروپایی‌ها به روشنی مشخص کرده‌اند که خواهان خروج از توافق هسته‌ای نیستند، حتی اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی وضع کند. علاوه بر این، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که هفته گذشته به تهران سفر کرد، تاکید کرده است که فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دارد درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند، نه ترامپ و دوستانش. پوتین به گزارشات و اظهارات یوکیا آمانو مدیرکل آژانس اشاره دارد که همواره تاکید می کند ایران به تعهداتش پایبند است و اینکه بازرسان وی برای انجام وظایف خود در ایران با مشکلی مواجه نیستند.

این روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی در ادامه اذعان می‌دارد: این استدلال پوتین که از سوی مقامات ایرانی نیز اعلام می‌شود، درست است، اما نه ترامپ و نه اسرائیل آن را قبول ندارند؛ چراکه می گویند ایران اجازه دسترسی بازرسان به سایت‌های نظامی‌اش را نمی‌دهد. این نیز درست است، زیرا سایت‌های نظامی ایران شامل فهرستی که باید از آنها بازرسی شود، نیستند.

هاآرتص در ادامه گزارش تحلیلی خود می‌افزاید: موضع روسیه، اتحادیه اروپا و چین که همگی به تجارت با ایران ادامه می دهند و قراردادهای بلند مدت با تهران امضا می کنند، نه تنها مسیر خطای استراتژیک را که در جهان در حال اجرا است، آشکار می کند، بلکه پیامی آشکار برای دولت آمریکا می فرستد: حتی اگر واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کند، این تحریم‌ها به آمریکا کمتر از ایران آسیب نخواهد زد. بنابراین، این تحریم‌ها چه فایده‌ای خواهند داشت وقتی روسیه در سفر خود چندین قرارداد اقتصادی با ایران امضا کرد و قصد دارد ۳۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند، وقتی چین به خرید مقادیر زیاد نفت از ایران ادامه می دهد و وقتی شرکت‌های اروپایی به توسعه سرمایه‌گذاری خود در ایران ادامه خواهند داد.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: زیگمار گابریل وزیرامورخارجه آلمان اخیرا هشدار داد که سیاست آمریکا در قبال ایران می تواند اتحادیه اروپا را به سمت روسیه و چین سوق دهد. موضع آلمان به شدت با منافع اقتصادی گسترده این کشور در ایران در هم پیچیده شده است.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه با اشاره به طرح‌های شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران و قصد روسیه برای ساخت خط لوله گاز به هند از طریق ایران نوشت: در دو سال و نیم گذشته از زمان حصول توافق هسته‌ای با ایران، این کشور از طریق همکاری با قدرت‌های جهانی که تضمین خواهند کرد توافق نابود نخواهد شد، تلاش کرده است تا یک سپر دفاعی اقتصادی ایجاد کند اما این مسیری یک طرفه نیست، چراکه هرچه این همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران گسترش یابد، منافع ایران، بیش از پیش به اجرای دقیق این توافق وابسته خواهد بود. همچنین نباید فراموش کرد که آنچه توافق را ممکن کردف امتیازات اقتصادی بود که به ایران وعده داده شد.

هاآرتص افزود: بنابراین می توان گفت که هرچه این بهره‌های اقتصادی ایران بزرگتر و مشخص‌تر باشند، تهران منافع کمتری در توسعه برنامه هسته‌ای‌اش خواهد داشت. این همان چیزی است که یک کشور معقول و منطقی براساسش عمل می کند و اگر کسی می گوید که ایران کشوری منطقی نیست، باید توضیح داد که دلیل وضع تحریم علیه چنین کشوری چیست.

این روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی در خانمه نوشت: توافق هسته‌ای برای ایران یک واقعیت است، نه یک رویداد گذرا که منتظر به پایان رسیدنش باشد. تاثیر توافق روی اعتبار نظام ایران بسیار بزرگ است، زیرا این توافق نه تنها برای اقتصاد ایران ضروری است، بلکه یک اهرم دیپلماتیک است که به این کشور جایگاه یک قدرت منطقه‌ای را می دهد. علاوه بر این، اختلافات سیاسی در ایران دیگر حول حمایت یا مخالفت با توافق هسته‌ای نمی چرخد، بلکه اکنون تمرکز روی این قرار دارد که چگونه توافق می تواند در عرصه سیاسی مورد استفاده قرار گیرد تا منافع مورد انتظار از آن برای گروه‌های مختلف در ایران حاصل شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین