احمد توکلی در دفاع از اظهارنظر مخاطبان الف در دادگاه چه گفت؟

گروه سیاسی الف،   3960814249 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف دکتر احمد توکلی امروز در دادگاه حاضر شد تا به شکایت دادستان محترم و دبیر کمیته فیلترینگ سایتها پاسخ بگوید . شکایتها عمدتا به کامنتهایی مربوط بود که ذیل مقالات الف توسط کاربران گذاشته شده بود . وی درباره آنچه در دادگاه امروز گذشت مینویسید:

احمد توکلی در دفاع از اظهارنظر مخاطبان الف در دادگاه چه گفت؟

امروز در دادگاه حاضر شدم تا از حق اظهارنظر مخاطبین الف دفاع کنم. ماجرا را فراتر از یک شکایت علیه الف دیدم. الحمدالله با حسن نظر دادگاه و هیئت منصفه محترم از اتهام طرفداری از سران فتنه تبرئه شدم که انتظار نیز همین بود.

 * اتهام نخست دادستان محترم این است که من با نشر کامنت‌هایی در طرفداری از سران فتنه، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را که طبق تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات لازم الاتباع است، نقض کرده ­ام. مواضع صریح و شفاف اینجانب درباره انتخابات و فتنه 88 بر کسی پوشیده نیست که در قالب ده‌ها مقاله، یادداشت و گفتگو و نامه منعکس شده است. طبعاً کسی که چنین اتهامی به من وارد کرده است نه زحمت مطالعه این مواضع را به خود داده و نه فردی مانند احمد توکلی را می‌شناسد. نمونه این موضع‌گیری‌ها، سه نامه به آقایان کروبی، موسوی و خاتمی بوده است. تصویر اینها را تقدیم دادگاه می­کنم. مواضع سایت الف نیز در کتاب حادثه و حماسه 88 که تقدیم می­شود گرد آمده است.

*در دادگاه خطاب به رئیس و اعضای هیات منصفه برمطبوعات گفتم: بنده به عنوان یک انقلابی با 50 سال سابقه مبارزه با ستم و کبریایی جستن در دولت ها، همچنان مدافع اسلامی هستم که با واجب ساختن امر به معروف و نهی از منکر بر یکایک افراد جامعه، مشارکت را نه تنها حق مردم بلکه تکلیف آنان دانست و بدین سبب مشارکت جویی را در عام¬ترین شکلش فراهم ساخت و مرزهای آزادی امت خویش را در حکومت علوی تا بدان جا گستراند که مخالفان حکومت حتی در مسجد نظرشان را تبلیغ می کردند و تا وقتی مردم را به شورش فرا نخواندند و دست به اسلحه نبردند، نه تنها به زندان و تازیانه مبتلا نشدند، بلکه مقرری ماهانه آنان از بیت المال نیز قطع نشد. افتخار می کنم که در زمان رهبران دینی فرزانه ای زیسته ام که در ابلاغ حق چیزی کم نگذاشتند و درباره آزادی آنچه باید، گفته اند.

* فارغ از درستی یا نادرستی محتوای این کامنت‌ها باید گفت اینها بخشی از ابهامات و شبهات ذهنی دسته­ای از مردم است که باید به احترام آزادی و احترام مردم، راهی معقول برای ابراز آن وجود داشته باشد. فرصت ندادن به چند میلیون نفر از آحاد ملت برای طرح نظراتشان، نه مقدور است، نه مطلوب. در واقع چنان که در مقدمه نشان دادم، با وجود شبکه­های رسانه­ای امروزین، مقدور نیست مخالفان را از اظهار نظر باز داشت. درعین حال این روش مستلزم امنیتی کردن فضای جامعه است که نه مطلوب دین است و نه سازگار با مصالح دنیای ما. راه درست براساس راهبرد رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت رعایت آزادی مردم، ایجاد فرصت ابراز نظر و ارائه پاسخ به شیوه­های منطقی و معقول است. الف دقیقاً همین کار را کرده است. مراجعه به کامنت‌های منتشرشده در ذیل نامه آیت‌الله حائری شیرازی که خداوند به ایشان سلامتی عطا فرماید نشان می­دهد که کامنت­های زیادی در پاسخ کامنت­های مورد استناد دادستان محترم نشر شده است. 

* شکایت دوم مدعی ­العموم مربوط می­شود به مقاله‌ای حقوقی که الف به تاریخ 26/11/92، در دفاع از حصر تحت عنوان «مبنای حقوقی حصر اهل فتنه چیست؟» منتشر کرده است.

برخی از کامنت­های ذیل این مقاله در نفی استدلال نویسنده و استنادات وی به اصول قانون اساسی است. گرچه الف به وسع خویش به برخی از آنها پاسخ داده و اساساً اصل مقاله منتشرشده در الف، در مقام دفاع از حصر فتنه­گران بوده است، اما معتقدیم باید همه دستگاه‌های متولی، این اعتراض­‌ها را بشنوند و پاسخ‌های قانع­کننده‌ای به آن بدهند؛ و اگر جایی دلیل کافی ندارند، اعتراض را بپذیرند و کار را اصلاح کنند. امروز در سطوح رسمی مانند برخی نمایندگان مجلس و حتی رئیس‌جمهور محترم اصل حصر را زیر سؤال می‌برند. با آنها چه می‌کنیم؟! کامنت گذاران (که بخشی از مردم هستند) همان چیزهایی را نوشته‌اند که مسئولان بخش‌هایی از حاکمیت هم آنها را می‌گویند و می‌نویسند. مردم عادی معاقبند و مقامات صاحب قدرت معفو؟!

* یکی دیگر از موارد شکایت مربوط بود به مقاله­ ای است که ابتدا در روزنامه خراسان منتشر شده و سایت الف در تاریخ 11/6/93 آن را بازنشر کرده است، 

دادیار محترم بخش‌هایی از این مقاله را به شکل تقطیع شده به شرح زیر در متن دادنامه آورده است:

«وقتی مسئولان امر، بهترین راه مقابله با مفاسد اینترنتی را در انجام فیلترینگ و محدود کردن پهنای باند می­دانند، ناخودآگاه به یاد لطیفه ­ای می­ افتم که مهم‌ترین علت طلاق را ازدواج می­دانست! ... راه‌حل موقتی جلوگیری از این مفاسد، اختصاص فیلترینگ به سایت­های مستهجن و آزاد کردن سایر سایت‌هاست. ... پیشنهاد نهایی این است که همراه با طراحی بسته فرهنگی برای هر یک از ادوات مورد استفاده در فضای مجازی، یک بسته آموزشی استفاده از آن نیز برای مسئولان طراحی شود تا ایشان از نوع استفاده و کاربرد این ادوات آگاهی یابند. آن وقت نه نماینده مجلسی از عدم بازتاب اخبار غزه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گله می­کند و هم مسئولان فیلترینگ به شباهت­های مختصر فیس‌بوک و وی چت با شبکه ­های اجتماعی مشابه‌شان پی می­برند، به امید آن روز.»

ریاست محترم دادگاه، مستشاران گرامی، اعضای ارجمند هیئت منصفه!

کجای این مضمون را می­توان با اتهام نشر مطالب خلاف واقع و شایعه ­پراکنی در دادنامه گنجاند؟! شاید فراموش کرده­ ایم که یک پایه مهم شعار انقلاب اسلامی «آزادی» بوده است. اگر رسانه ­ها نتوانند از نحوه برخورد مسئولان ذیربط با اینترنت انتقاد کنند و برای کوتاه مدت و میان مدت راه‌حل ارائه کنند و خواهان آموزش مسئولان در این عرصه شوند، پس رسانه­ ها اساساً به انجام چه کاری مجازند؟! اینها شایعه است یا خلاف واقع؟!

*یکی دیگر از موارد شکایت به  به مقاله­ ای در تاریخ 9/7/92 اشاره دارد که با عنوان «دوراهی انتخاب، رابطه یا قطع رابطه با آمریکا» و در تبیین دیدگاه موافقان و مخالفان رابطه با آمریکا منتشر شده است. نویسنده با طرح موضوع نرمش قهرمانانه از سوی مقام معظم رهبری با ارائه جمع­بندی از مقاله خود می­نویسد: "چرا مقام معظم رهبری در این برهه موضوع نرمش قهرمانانه را مطرح می­کنند؟ و خود پاسخ می­دهد که رهبری می­خواهد به جامعه فرصت دهد تا درک عمیق خود را از رابطه با آمریکا، فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی بازسازی کند."

مقاله اضافه می­کند: «... ایشان به جامعه زمان داده­اند تا بنگرند که پس از این رابطه با امریکا چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا آمریکا با خوی جهان خواری که دارد به ایران با دیده احترام می­نگرد یا خیر؟ حقوق ایران را محترم می­شمارد یا نه... زمان لازم است تا مردم درک کنند از تعامل ایران و آمریکا سود خواهند برد یا ضرر.»

در ذیل این مقاله، چند کامنت در مخالفت با محتوای مقاله و در دفاع از رابطه با آمریکا منتشر شده است، کما اینکه مخالفان برقراری رابطه هم اظهار نظر کرده­ اند. حال انتشار کامنت­های مدافعان رابطه با آمریکا در ذیل این مقاله، اتهام اینجانب در نشر شایعات شده است!

انتشار نظرات کسانی که معتقد بوده ­اند عدم وجود رابطه با آمریکا منجر به خساراتی برای ایران شده است و یا کامنتی که معتقد است قطع روابط بین ایران و آمریکا به سود چین و روسیه و امارات تمام شده است و یا کامنتی که معتقد است تحریم­های ظالمانه قدرت اول جهان علیه ایران منجر ‌به کاهش ارزش ریال شده است و لذا سؤال می­کند از عدم رابطه با آمریکا چه چیزی نصیب ملت ایران شده است.

سؤال این است که بیان چنین نظراتی که مقاله الف در رد آن تدوین و منتشر شده است، چه ثلمه ­ای به اسلام وارد کرده و چه شایعه ­ای را دامن زده است؟!

نگاه اینجانب به رابطه ایران و آمریکا در چارچوب نگرش عقلانی و اصولی بنیان­گذار جمهوری اسلامی، تجربیات تاریخی دو ملت و بر پایه سیاست عزت، حکمت و مصلحت استوار است و هیچ همراهی با مطالب افراد خودباخته و بزدل سیاسی نداشته و ندارم. گرچه همه مخالفان خود را خودباخته و بزدل نمی‌دانم؛ اما دستاویز قرار دادن چند متن پرسشگرانه و یا نادرست سیاسی با اتهامی غیرمرتبط را نیز دور از شأن می­دانم.


*بیست و اندی سال پیش، حین تحصیل در انگلستان، فهرست بلند بالایی از نشانی سایت‌های مستهجن را که با جستجوی کلمه sex پرینتشان را گرفته بودم، برای مرحوم آیه الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، فرستادم و هشدار دادم که به زودی اینترنت در ایران هم رواج خواهد یافت. برای حفاظت از فرهنگ و اخلاق و دین مردم، به ویژه جوانان از هم اکنون برنامه بریزید. توجهی نشد.

*ما از ممنوعیت ویدئو آغاز کردیم و آهسته آهسته عقب‌نشینی انجام شد، ماهواره جای ویدئو را گرفت و تسلیم به جای تدبیر اینجا هم غالب شد. حالا دعوای پهنای باند را داریم و تعقیب مدیران مسئول را. گمان می‌کنیم با این اقدامات موفق می‌شویم اهداف قانون اساسی را محقق کنیم. در اینجا هم مقاومت بدون اقدامات اثباتی بی‌ثمر است. تحولات همه را با خود می‌برد.

*راه‌حل، منع و جلوگیری مطلق نیست؛ بلکه باید تحولات را شناخت و هوشیارانه آن‌ها را در جهت اهداف درست دینی و ملی بکار گرفت. ولی غفلت‌ها تاکنون ما را منفعل ساخته است.
توجه به ماهیت رسانه امروز در طرز تلقی مصادیق این جرائم و نحوه تعقیب اهداف حکومت به وسیله رسانه باید تأثیر بگذارد وگرنه دشمن ما را در می‌نوردد. رسانه‌های امروزین دوطرفه، بلکه چند جانبه اداره می‌شوند.

این روزها رسانه‌ها تلاش مي‌كنند تا حد ممكن نظرات شهروندان، یعنی رسانه‌هاي خُرد را بازتاب دهند. اين رسانه‌ها با اَشكال مختلفي از كنش‌هاي «تعاملي» اداره می‌شوند. انعکاس صفحات تویتر، فيس‌بوك، تلگرام، اينستاگرام و وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تماس‌هاي پیامکی و تلفني (صوتی و تصویری) و دوربین موبایلی که در همه آنها روش‌های تعاملی بکار گرفته می‌شود. یکی از مؤثرترین روش‌های تعاملی برای برانگیختن مشارکت عمومی و تأمین زیرساخت هم آوائی اجتماعی، فراهم كردن امكان كامنت‌گذاري ذيل صفحات سايت‌ها برای کاربران نسبت به مطالب عرضه شده است.

*امروز دیگر رسانه به مفهوم سنتی نمی‌تواند رسالت قانونی مذکور در قانون مطبوعات را به دوش بکشد. رسانه‌های یک طرفه اگر به روش‌های تعاملی و کاربر محور روی نیاورند، محکوم به بی‌مشتری شدن و حذف عملی خواهند بود. در نتیجه نظام مؤثرترین ابزار خود را در تحکیم ارتباط با مردم و اعتلای مشروعیت خویش، از دست خواهد داد.

راه چاره تعاملی شدن و کاربرمحور شدن رسانه‌هاست که کامنت گذاری یک راه رایج آن است. این کار همگرایی اجتماعی و مشارکت سیاسی را افزایش می‌دهد، از هنجارشکنی و جامعه‌ستیزی می‌کاهد، حاکمیت را از نقاط منفی کارکردش مطلع می‌کند، زمینه استبداد را محدود می‌کند، موافقان نظام را در تعاملی فعال به دفاع وا می‌دارد، استراتژی دشمن را قابل درک می‌کند و اطلاعات و حمایت لازم برای مبارزه با فساد خانمان‌برانداز را افزون می‌سازد. هزینه این مواهب نیز انتشار موردی مطالب نامناسب است که تنها سعه‌صدر حاکمان، حلال مشکل است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۸۴۲۱۷:۴۴:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۴
یعنی آقایان بیشتر از این انتظار سانسور دارند ؟؟؟؟ این چه آزادی هست که حق ابراز نظر و عقیده رو بدون توهین و تهمت و......نداریم !!!!
جلالی۱۳۷۹۵۱۲۰:۳۴:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱۴
حالا طوری نشه که سایت الف هم دست به عصا برود و کامنت های مردم سانسور شود
محمد۱۳۸۱۵۲۰۸:۲۸:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۵
اتفاقا خیلی هم طور شده!!!! چطور برای نشر کنترل شده مخاطبان یک رسانه مدیر آن را برای پاسخگویی می خوانند. اگر به شخصی و ی مقامی توهین شود قطعا خود رسانه سانسور می کند. ولی این انتظار غلطی است که نظر های مخالفان را نشر ندهیم و فقط نظرات موافقان را بگوییم. مردم برای اظهار نظر طرق مختلفی را پیش رو دارند چه بهتر که از مراجع رسمی و قانونی بیان شود. بهتر است به جای سانسور دوستان پاسخ سوالات مخالفان ر بدهند
محمد عرفان۱۳۸۱۷۴۰۹:۰۹:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۱۵
سایت الف تنها رسانهٔ داخلی‌ست که کامنت‌های سیاسی داغ رو منتشر می‌کنه. باید قبول کنیم کار پر دردسری‌ست و معذوریت هایی دارند. ما بایست از ادبیات مناسب‌تری برای اظهار نظر استفاده کنیم. و به راحتی به اشخاص تهمت نزنیم. همین که الف هنوز با شجاعت نظرات مردم رو منعکس می‌کنه با ارزشه. موفق باشید.
ناشناس۱۳۸۰۷۰۲۳:۴۳:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۴
پناه میبرم به کدخدا !!!!!!!!!!!!!!!!! از بستن دهان مردم !!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۸۲۳۸۱۱:۱۰:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۵
قوه قضاییه خواسته اقای توکلی رو. چه ربطی به دولت داره
فرناز۱۳۸۱۴۵۰۸:۱۹:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱۵
اصلا دارم فکر می کنم که مفهوم کلمه آزادی چیه؟
ناشناس۱۳۸۳۵۳۱۴:۵۹:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۵
با ارزوى سلامتى و عزت براى اقاى دكتر توكلى از اصولگرايانى كه شجاعانه و مردانه نظر مخالف را ميشنود و تا انجا كه بتواند و خطوط قرمز اجازه دهد نظر مردم را منتشر ميكند ، مردم كاملا متوجه هستند و معذورات سايت الف را هم متوجه ميشوند جناب دكتر توكلى عزيز خواهشمند است مقالاتى راجع به ١- رياكارى مذهبى و سياسى ٢- تجمل گرايى و لوكس گرايى و اشرافيت در جامعه ٣- خطرات ادامه شكاف طبقاتى موجود براى امنيت ملى كشور ٤- فرار سرمايه ها و مغزها به دليل مهاجرتها ٥- تابعيت مضاعف عاملى براى مفاسد اقتصادى و خروج ارز ٦- لزوم سرعت و شفافيت در قوه قضاييه ٧-لزوم امر به معروف و نهى از منكر مبارزه با ظلم دستگاههاى حكومتى ، و هشدار دادن به همه مسئولان در نمازهاى جمعه ٨- لزوم نظر سنجى هاى مختلف از نظرات مردم نسبت به دستگاههاى حكومتى و دولتى و بررسى ميزان رضايت ملت در همه زمينه ها ٩- لزوم رعايت قوانين توسط مردم و همه مسئولان و فرهنگ سازى ان در كشور ، بطور مثال قانون ميان خطوط رانندگى كردن و در حركت موتور سواران در سمت راست خيابان يا جاده و و و و و ١٠- آب و مشكلات ان در اينده كشور ١١- محيط زيست و زيانهاى ان ١١- چرايى افزايش سرطانها در كشور ١٢- ايا استانداردهاى غذا و داروى كشور صحيح است و ايا رعايت ميشود بطور مثال مصرف سموم در كشاورزي يا وارداتهاى مواد غذايى ووووو ١٣- مقالاتى راجع به لزوم ائمه جمعه براى تبيين درست مصرف كردن و الگوى مصرف و پرهيز از تجملات در نمازهاى جمعه ١٤- مقالاتى مبنى بر خاصيتهاى فرهنگ گردشگرى داخلى و توريسم داخلى و ايجاد اشتغال هاى ناشى از ان و گردش پول در همه نقاط كشور و بسيارى مسائل ديگر كه ميتواند توسط جنابعالى و گروه سايت الف به مردم و مسئولان و مقامات عالى كشور ارايه گردد . اقاى دكتر توكلى سلامت و زنده باشى شما را دوست دارم
ناشناس۱۳۷۸۴۳۱۷:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۴
سایت الف مردمی است. سایت های اصلاح طلب با ادعای ازادی بیان ، نظرات مخالف را سانسور می کنند..
ناشناس۱۳۷۸۹۲۱۸:۴۹:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۴
جناب شما هر چی میشه گیر میدی به جناح مخالف الان در این ماجرا اصلاح طلب تقصیرش چیه؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۸۰۲۵۲۲:۱۱:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۴
بله الان من ظهر یه نظر موافق دولت دادم فیلتر شد بدون هیچ توهینی بعد نظر شما که تهمته فیلتر نمیشه توهین های زیادی به دولت و روحانی دیدم در نظرات همین سایت ک جای تعجب داشت هر چند من اقای توکلی رو دوست دارم اما خب این انتقاد رو دارم
ناشناس۱۳۸۱۲۷۰۷:۴۱:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۵
الف هم کم سانسور نمی کند. البته با وجود شکایات مختلف از الف، می توان حق داد که دست به عصا باشند. من هم اگر جای اقای توکلی بودم با دو تا دادگاه رفتن،کلا امکان کامنت گذاشتن را حذف می کردم. البته که در چند خبر مربوط به ش ن الف نیز همین کار را کرده بود و مثل اینکه حق داشته است
مهدی مهدی۱۳۸۳۶۵۱۵:۱۲:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۱۵
به خدا حق داره سانسور کنه وگرنه سر از ... در می آورد
ناشناس۱۳۷۸۷۳۱۸:۲۷:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۱۴
درود بر توکلی.......................
ناشناس۱۳۷۸۷۸۱۸:۳۸:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۴
چرا شبهه ؟ کجای دنیا به نظرات سیاسی یا اجتماعی شهروندان شبهه گفته می شه ؟
ناشناس۱۳۷۸۸۵۱۸:۴۴:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۱۴
جناب دکتر توکلی، اگرچه با سلیقه و بینش سیاسی شما موافق نیستم اما، از دفاع شما از آزادی بیان( حتی آزادی بیان کنترل شده و بهداشتی‌ی که در سایت الف متداول است) ممنونم. به اعتقاد من، نظام جمهوری اسلامی دارای پشتوانه‌ی مردمی‌ی عظیمی است و باید از گفتگو و تبادل آرا و عقاید استقبال کرده و زمینه‌ و بستر آن را در سطح جامعه بیش از پیش هموار کند.
ناشناس۱۳۷۸۹۷۱۸:۵۷:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۴
واقعا متاسفم آقای توکلی شما به کارت با قدرت ادامه بده و کسی جز خدا نترس
ناشناس۱۳۷۹۱۲۱۹:۳۵:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۱۴
یعنی یه عده هستند میشینن همه کامنتها رو دونه دونه میخونن و درشتهاشو برای شکایت سوا می کنند !!
الف ر۱۳۷۹۱۴۱۹:۴۲:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۴
شايدهم كلام معصوم باشد كه بعيد هم نيست برهر مسلماني واجب است ازحكام و صاحبان منصب در ملاء عام حساب كشي كند كه اين 2حسن دارد اولا از شوكت و جلال اين امير كم ميشه دوم اينكه جرئت خطا را نداردبه اين ميگن حاكميت اسلام بيش از 1000سال قبل اين نگاه راداشته امروز تازه كشور هاي دموكراسي به اينجا رسيدند
ناشناس۱۳۷۹۲۱۱۹:۵۳:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۱۴
رسانه قطع به یقین فقط و فقط یک ابزار برای بیان دیدگاهها و نقطه نظرات افراد جامعه است و منعکس کننده واقعیات و طرز تفکر و فرهنگ مردم است و اگر اشکالی بعضا مشاهده میشود مربوط به افراد است نه رسانه. اتفاقا گسترش روز افزون رسانه ها کمی ها و کاستی های موجود در جامعه را به همگان نشان میدهد و نسبت به رفتارهای منفی و زشت واکنش مردم را بر می انگیزد و سرانجام کار با گسترش رسانه ها این خواهد شد که زشت کاری ها چون در معرض دید عموم قرار میگیرد به سرعت فرد خاطی را مجبور به اصلاح رفتار میکند لذا باید قدردان رسانه بود و به جای ایجاد محدودیت به توسعه کمی و کیفی آن کمک کرد.
ناشناس۱۳۷۹۸۵۲۱:۲۹:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱۴
سایت های این اصلاحطلبا حرفاشونو منتشر نمی کنه می یان اینجا خودشونو تخلیه میکنن مردمو می ندازن تو دردسر
ناشناس۱۳۸۰۵۴۲۳:۱۶:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۱۴
یه کامنت انتقادی در یه سایت اصولگرا تحمل نمیشه بعد میگن به ما اعتماد کنید و از پیام رسانهای بومی استفاده کنید!
ناشناس۱۳۸۱۵۳۰۸:۲۹:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۵
مردم از فساد و رانت خواری ناراضی هستند و از هر طریقی شده پیام خود را خواهند رساند
حسام بابابیگ۱۳۸۱۵۶۰۸:۳۰:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۱۵
برای اینکه دکتر توکلی دوباره به زحمت نیفتند و دوستان محترم اعلام جرم ننمایند لطفا کامنت انتقادی نگذاردید!!!! البته این کامنت هم حق پیگیری و تعقیب را محفوظ می دارد!!
محمد۱۳۸۱۹۶۰۹:۴۸:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۵
چه خوب گفتید آقای توکلی : "همچنان مدافع اسلامی هستم که با واجب ساختن امر به معروف و نهی از منکر بر یکایک افراد جامعه، مشارکت را نه تنها حق مردم بلکه تکلیف آنان دانست و بدین سبب مشارکت جویی را در عام¬ترین شکلش فراهم ساخت و مرزهای آزادی امت خویش را در حکومت علوی تا بدان جا گستراند که مخالفان حکومت حتی در مسجد نظرشان را تبلیغ می کردند و تا وقتی مردم را به شورش فرا نخواندند و دست به اسلحه نبردند، نه تنها به زندان و تازیانه مبتلا نشدند، بلکه مقرری ماهانه آنان از بیت المال نیز قطع نشد. و برای همین است که مسلمین واقعی عاشق علی ع هستند وبا جمعیت سیصد میلیونی در مقابل استکبار جهانی و شیوخ ذوات الاعلام عرب ایستاده اند درود برعزت نفس توکلی درود براصولگرای واقعی که حتی الامکان حرف مردم را به گوش مسولین میرساند
باباعلی۱۳۸۲۱۴۱۰:۱۹:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۱۵
واقعا ادعای آزادیخواهی ما گوش فلک را کر کرده و تحمل انتقادهای کوچک مردم بی پناه در یک سایت داخلی را هم ندارند . بعد میگویند چرا مردم به سمت تلویزیونهای ماهواره ای جذب میشوند ؟ خدا پدر اقای توکلی را بیامرزد .
ناشناس۱۳۸۲۱۹۱۰:۲۹:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۱۵
حاج احمد اقا اگر چه نوع تفکر و خط سیاسی شما را قبول ندارم ولی مطمئنم یکی از راستگویان عالم در حوزه نشر خبر هستید
ناشناس۱۳۸۲۳۶۱۱:۰۴:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۱۵
درود بر جناب دکتر توکلی عزیز که به حق از یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب دفاع کرد که حاکی از روحیه آزادی خواهی این مرد بزرگ است
محسن۱۳۸۲۵۲۱۱:۵۲:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۵
سلام نظر من به شخصه درباره اقای توکلی خیلی فرق کرد و نشون دادن که بر خلاف خیلیا نقش بازی نمیکنن خدا قوت
ناشناس۱۳۸۲۶۵۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۵
اگر کسی حرف نزند. کسی هم نمی بیند اوضاع چه شکلی است
ناشناس۱۳۸۳۸۱۱۵:۲۸:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۵
من تنها تو این فکرم که وقتی سطح کنترل و ریزبینی قوه محترم قضائیه تا این حد بالاست که حتی کامنتهای ذیل خبر را تجزیه تحلیل کنند. چگونه موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز با تابلوهای رنگارنگ مثل قارچ رشد کردند و کسی مانع نشد؟
ناشناس۱۳۸۷۸۷۰۹:۵۷:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۶
اولویت همین کامنت های ما است. انشالله وقتی از پرونده کامنت ها فارغ شدند به موسسات مالی هم میپردازند.
ناشناس۱۳۸۵۹۳۲۱:۳۴:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۱۵
انشاا...رويه الف تغيير نكند
سینا۱۳۸۶۵۵۰۰:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۱۶
انصافا از سایت الف بابت انتشار کامنت ها خوشم میاد. در این زمینه بین سایت های خبری بهترینه
رضا۱۳۸۷۹۶۱۰:۰۷:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۱۶
حالا چه کاریه اقای الف عزیز از قدیم گفتن سری که درد نمیکنه دستمال نمیبدن بنظرم قسمت نظرات را جمع کن بره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین