یادی از حبیب انقلاب

محمد کاظم انبارلویی گروه سیاسی الف،   3960814202
یادی از حبیب انقلاب

چهار سال از رحلت مردی می گذرد که شب و روزش را وقف انقلاب، مردم و اعتلای اسلام کرده بود.

حبیب الله عسکراولادی، مجاهدی صادق و امین بود. او در میدان «عمل» و «نظر» برای ترویج اسلام و انقلاب خستگی نمی شناخت. او امین امام (ره) و رهبری معظم انقلاب بود و به اصل «ولایت فقیه» به عنوان یک امانت الهی می نگریست و در پاسداشت آن سر از پا نمی شناخت.

حبیب الله عسکراولادی با مراجع عظام تقلید و روحانیت اصیل پیوندی وثیق داشت و این پیوند باعث شد در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ انقلاب و حرکت مردم در سیر الی الله در عبور از گردنه های صعب العبور، مردم را در مبارزه با کفر و نفاق و الحاد، خوب همراهی کند.

او در زندان و ایوان در کنار یاران واقعی انقلاب بود. گفته اند آن هنگام که امام (ره) از پاریس عزم آمدن به ایران را داشت وقتی فهرست مسافران هواپیما را آوردند، فرمودند من کاری به فهرست ندارم، این دو نفر (حاج مهدی عراقی و حبیب الله عسکراولادی) حتما باید همراه ما باشند.

نام حاج مهدی عراقی که به تعبیر امام (ره) به اندازه 20 نفر آدم بود، در تاریخ ما در کنار عسکراولادی می درخشد. او در همان روزهای آغازین انقلاب در یک ترور ناجوانمردانه جان به جهان آفرین داد و به ملکوت اعلا پیوست. اما عسکراولادی بیش از سه دهه پس از او فرصت یافت امام (ره) و رهبری را تا رسیدن به قله های افتخار و پیروزی همراهی کند.

امام (ره) یک وقتی در مورد شخصیت آقای عسکراولادی فرموده بودند: «من آقای عسکراولادی را خیلی خوب می شناسم، ایشان نظیر آقای عراقی از اول نهضت همراه بود و زحمت کشید.» بعد فرمودند: «جناب آقای عسکراولادی سوابق طولانی با این جانب دارند و ایشان شخص صالح، فداکار ، کارآمد و متدین هستند.»

از این بیان امام (ره) می فهمیم کسی به درد انقلاب می خورد که؛ فداکار، صالح، کارآمد و متدین باشد و از همه مهم تر، این ویژگی‌ها در انسان مزین به مهر و شهادت امام او نیز باشد.

عسکراولادی یک مردم شناس به معنای واقعی کلمه بود. او از مردم شناسی به مردم دوستی رسیده بود. از میان مردم به فقرا، محرومان و مستضعفان عشق می ورزید و تمام وجود خود را وقف آنها کرده بود. به همین دلیل امام (ره) در همان روزهای اول انقلاب که کمیته امداد را تأسیس فرمود به او نمایندگی داد تا این عشق ورزی به محرومان را به منصه ظهور برساند. باید او را پدر معنوی کمیته امداد دانست. او معتقد بود کمیته امداد باید یک نهاد انقلابی و غیر دولتی و به دور از بوروکراسی باشد، نیازمندان و محرومان نباید دست خالی از این نهاد بروند، محرومان باید زیست شرافتمندانه داشته باشند و از هر گونه کمک به آنها نباید دریغ کرد. گاهی در نشست های غیر کمیته امداد به دوستان خود می گفت: «محروم یابی کنید. اگر می توانید خودتان کمک کنید، اگر نمی توانید به بنده و دیگر دوستان در کمیته امداد بگویید، هیچ کس نباید از کمک و یاری، محروم باشد.» او خود جمعه ها تا دیروقت در کمیته امداد خیابان سمیه می ماند و با افراد نیازمند صحبت و درد دل آنها را گوش می کرد و در رفع حوائج آنان از هیچ کمکی دریغ نمی نمود.

عسکراولادی مرد مقابله با خوف و خطر بود. از دشمن خوفی نداشت و همواره خود را در مسیر بی‌ قراری «تکلیف» و «شهادت» می دید. او را می توان به تعبیری حبیب بن مظاهر انقلاب دانست. به همین دلیل حبیب امام (ره) و رهبری بود.

او در عرصه سیاست پیرو یک منطق نیرومند بود که ممشای سیاسی او را شکل می داد و هیچ گاه فرصت را از تبلیغ و ترویج این منطق از دست نمی داد؛

1- پیروی از خط امام (ره) و رهبری

2- تأکید بر اطاعت از روحانیت اصیل و مراجع عظام تقلید

3- وحدت گروه ها، احزاب و جریان‌ های سیاسی معتقد به انقلاب را یک اصل می دانست

4- مشورت می کرد و  به عقل جمعی در کار سیاسی احترام می گذاشت و از تکروی پرهیز داشت

5- اعتماد به جوانان و مراقبت بر رشد و تربیت سیاسی آنها را وجهه همت خود می کرد.

او همین مبانی را در اساسنامه و نیز چشم انداز پانزده ساله حزب مؤتلفه اسلامی گنجانده بود و اجازه نمی داد کسی از این مسیر تخطی کند.

او در آخرین روزهای حیات سیاسی خود نگران جریان فتنه بود، به من می گفت؛ «باید کمک کنیم آنها از زیر خیمه آمریکا بیرون بیایند، اجازه ندهیم خیمه انقلاب و ولایت را ترک کنند.» بر همین اساس بنای یک گفتگوی مکتوب را با برخی اصلاح طلبان گذاشت. اما متأسفانه پیوندهای آنان با انقلاب و مردم به گونه ای سست شده بود که او نتوانست این جماعت را به مسیر درست انقلاب برگرداند. او امیدوار بود این کار بزرگ را انجام دهد، اما عمر او کفاف نداد و این آرزوی بزرگ را با خود به آن دنیا برد. این کمترین که گفتگوی مکتوب او را پی گیری می کردم و گاهی مورد مشورت بودم، به این نتیجه رسیدم که اهل فتنه نه تنها حاضر به بازگشت نیستند، حتی طمع کرده بودند او را هم همراه خود ببرند! به همین دلیل آخرین نامه او را بی پاسخ گذاشتند.

بدون شک نام عسکراولادی و یاران او در تاریخ انقلاب مثل نور می درخشد. او اکنون در بهشت برین در کنار شهیدان بخارایی، امانی، صفار هرندی و نیک نژاد و شهدای بزرگ صدر انقلاب است. خداوند او را با امام شهدا و شهدای انقلاب به ویژه شهدای روحانیت و سیدالشهدای انقلاب، شهید بهشتی محشور گرداند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین