صريح و بي پرده با شهردار تهران، درباره ترافیک

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3960813056 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
صريح و بي پرده با شهردار تهران، درباره ترافیک

این چه تفکری است که شهردار تهران دارد؟، تفكري كه زندگي در تهران را تنها برازنده قشر خاصي از جامعه مي داند، انديشه اي كه راه عبور از مشكلات اين كلان شهر را تنها در سايه گران كردن آن جستجو مي كند تا گروهي از سر ناچاري مجبور به ترك شهر آبا و اجدادي خود شوند، تا جا به نوعي براي بعضي از مرفهين بي درد جامعه باز شود. اوج خرد اين تفکر خاص كه البته كاريكاتوري از انديشه ليبرالي است براي رفع چالش هاي پيش روي شهر معمولا اينگونه عريان مي شود:

اگر درآمد شما كمتر از فلان رقم است شهر را ترك كنيد....
زندگي در تهران را گران مي كنيم ....
منطقه طرح ترافيك را گسترده تر و گرانتر مي كنيم
و اين آخري "حمل و نقل با خودرو شخصي را گران مي كنيم"

شايد اين تلاش ها در ظاهر براي رفع مشكلات ترافيكي و ديگر معضلات شهر تهران تفسير شود اما هدف آن در نهايت رفاه بيشتر طبقه مرفه جامعه را تضمين خواهد كرد. قشري كه بتواند از قبل ايجاد محدويت مالي و محروميت اكثريت مردم با آسودگي بيشتري در شهر تردد كند و به جولان در آن بپردازد.

قشر نو كيسه اي كه بعضا در نبود نظام و ساختار صحيح اقتصادي با بهره گيري از رانت و چپاول بيت المال توانسته بخش زيادي از طبقه مرفه جامعه را از آن خود كند، قشري كه اين روزها براي جولان اتومبيل هاي ميلياردي خود فضاي تنگ خيابان هاي تهران را شايسته نمي داند، قشري كه سیاست های شهرداری تهران، عملا اينگونه در تدارك رفع مشكلات و چالش هاي آن به تكاپو افتاده است.

به راستي آيا تصور مي كنيد كه با گران كردن هزينه سفر با خودرو هاي شخصي از تردد سرمايه دارن شهر كاسته مي شود؟ آيا كسي كه چند ميليارد تومان پول بي زبان را زير پاي شازده پسر خود براي علافي در خيابان هاي تهران هزينه مي كند، پرداخت چند ميليون تومان ناقابل براي خريد طرح ترافيك، برايش مشكلي ايجاد مي كند؟ نه جناب نجفي، انديشه اي كه محدويت را قابل خريد و فروش بداند تفكر اشتباهي است كه جز افزايش نابرابري و شكاف اجتماعي، ايجاد نارضايتي عمومي براي طبقه اكثريت و دلسردي مردم نتيجه ديگري در پي نخواهد داشت.

اگر درصدد غلبه بر مشكلات ترافيكي اين كلان شهر هستيد بهتر است به جاي فروش و واگذاري آرم هاي طرح ترافيك به فكر ارزان كردن و تجهيز وسايل حمل و نقل عمومي براي مردم باشيد. اگر نگران آلودگي شهر تهران هستيد ترتيبي اتخاذ كنيد كه مردم شهر بتوانند با قيمت واقعي و بدون تعرفه سنگين گمركي و بصورت اقساط از موتور و خودروهاي هيبريدي استفاده كنند، قطعا هزينه اين اقدامات هم در كمتر از يك سال از طريق كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا جبران خواهد شد. اگر واقعا به فكر آسايش و راحتي مردم اين شهر هستيد در هزينه كردن براي مناطق بالاي شهر و جنوب شهر عدالت و انصاف را رعايت كنيد.