صريح و بي پرده با شهردار تهران، درباره ترافیک

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3960813056 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
صريح و بي پرده با شهردار تهران، درباره ترافیک

این چه تفکری است که شهردار تهران دارد؟، تفكري كه زندگي در تهران را تنها برازنده قشر خاصي از جامعه مي داند، انديشه اي كه راه عبور از مشكلات اين كلان شهر را تنها در سايه گران كردن آن جستجو مي كند تا گروهي از سر ناچاري مجبور به ترك شهر آبا و اجدادي خود شوند، تا جا به نوعي براي بعضي از مرفهين بي درد جامعه باز شود. اوج خرد اين تفکر خاص كه البته كاريكاتوري از انديشه ليبرالي است براي رفع چالش هاي پيش روي شهر معمولا اينگونه عريان مي شود:

اگر درآمد شما كمتر از فلان رقم است شهر را ترك كنيد....
زندگي در تهران را گران مي كنيم ....
منطقه طرح ترافيك را گسترده تر و گرانتر مي كنيم
و اين آخري "حمل و نقل با خودرو شخصي را گران مي كنيم"

شايد اين تلاش ها در ظاهر براي رفع مشكلات ترافيكي و ديگر معضلات شهر تهران تفسير شود اما هدف آن در نهايت رفاه بيشتر طبقه مرفه جامعه را تضمين خواهد كرد. قشري كه بتواند از قبل ايجاد محدويت مالي و محروميت اكثريت مردم با آسودگي بيشتري در شهر تردد كند و به جولان در آن بپردازد.

قشر نو كيسه اي كه بعضا در نبود نظام و ساختار صحيح اقتصادي با بهره گيري از رانت و چپاول بيت المال توانسته بخش زيادي از طبقه مرفه جامعه را از آن خود كند، قشري كه اين روزها براي جولان اتومبيل هاي ميلياردي خود فضاي تنگ خيابان هاي تهران را شايسته نمي داند، قشري كه سیاست های شهرداری تهران، عملا اينگونه در تدارك رفع مشكلات و چالش هاي آن به تكاپو افتاده است.

به راستي آيا تصور مي كنيد كه با گران كردن هزينه سفر با خودرو هاي شخصي از تردد سرمايه دارن شهر كاسته مي شود؟ آيا كسي كه چند ميليارد تومان پول بي زبان را زير پاي شازده پسر خود براي علافي در خيابان هاي تهران هزينه مي كند، پرداخت چند ميليون تومان ناقابل براي خريد طرح ترافيك، برايش مشكلي ايجاد مي كند؟ نه جناب نجفي، انديشه اي كه محدويت را قابل خريد و فروش بداند تفكر اشتباهي است كه جز افزايش نابرابري و شكاف اجتماعي، ايجاد نارضايتي عمومي براي طبقه اكثريت و دلسردي مردم نتيجه ديگري در پي نخواهد داشت.

اگر درصدد غلبه بر مشكلات ترافيكي اين كلان شهر هستيد بهتر است به جاي فروش و واگذاري آرم هاي طرح ترافيك به فكر ارزان كردن و تجهيز وسايل حمل و نقل عمومي براي مردم باشيد. اگر نگران آلودگي شهر تهران هستيد ترتيبي اتخاذ كنيد كه مردم شهر بتوانند با قيمت واقعي و بدون تعرفه سنگين گمركي و بصورت اقساط از موتور و خودروهاي هيبريدي استفاده كنند، قطعا هزينه اين اقدامات هم در كمتر از يك سال از طريق كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا جبران خواهد شد. اگر واقعا به فكر آسايش و راحتي مردم اين شهر هستيد در هزينه كردن براي مناطق بالاي شهر و جنوب شهر عدالت و انصاف را رعايت كنيد.

دیدگاه کاربران

مصطفی۱۳۶۷۱۹۱۰:۵۵:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
طرح زوج و فرد هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته با این حال به خاطر سود سرشار آن برای برخی نهادها همچنان بایدبا مشکل تردد کرد.
ناشناس۱۳۶۷۲۱۱۱:۰۱:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
تنها مشگل شهر های بزرگ با عدم مهاجرت به انها وامکانات زیستی در شهرهای کوچک باید باشد
K۱۳۶۷۲۹۱۱:۱۷:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اسم این ترافیک نیست هرج و مرجه ..پرچم و نماد بی مدیریتی مسعولین شهریست..نمونه فقدان اطلاعات در خصوص نظم ترافیک شهریست...ما فقط حرف خوب میزنیم ...ولی عمل ...برخی مدیریت را داشتن یک اتاق بزرگ با میز و منشی میدانند و عملکرد هیچ ندارند..بخش عمده ای از الودگی معلول همین بینظمی شهری است که اسمش را نمیتوان ترافیک شهری گذاشت ..اطلاع ندارید لااقل پست مدیریتی را کنار بگذترید برید چند کلمه دانش کسب کنید که این هم برای شما بهتر است هم برای مردم ....
ناشناس۱۳۶۷۳۸۱۱:۲۳:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
درود بر شرفت جناب نجف
ناشناس۱۳۶۷۵۸۱۱:۴۶:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۳
این همه بخاطر ترافیک و آلودگی هوا اعتراض میکردن راهکارشون این بود?!
ناشناس۱۳۶۷۶۴۱۱:۵۳:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اقاي عزيز نويسنده ايا شما راه بهتري سراغ داريد ايا بازهم مي خواهيد خيابان ها را گشاد كنيد و تونل بزنيد ايا بازهم مي خواهيد منابع شهري را بفروشيد كه تونل بزنيد و شهر را دچار فاجعه كنيد ؟ .. وگرنه اين رويه سالهاست به عنوان راه حل در خيلي جاها اعمال مي شود هر چند كه راه حل اصلي نيست . نويسنده محترم بد نيست راه حل هاي خود را ارائه دهد در غير اين صورت اين شهردار هم بايد ياقيمانده پاركها و فضاي سبز شهر تهران را براي تسهيل تردد مسافر كشها بفروشد
فرنود۱۳۶۷۸۷۱۲:۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آقا چقدر سطحی تحلیل کردی ارزون کردن یه محصول دلیل استفاده مردم نمیشه در کنارش باید هزینه استفاده از وسایل شخصی رو هم برد بالا چرا یه کارمند از غرب تهران با وسیله شخصی بره شرق تهران اونم هر روز با ماشین شخصی؟دلیلش به صرفه بودنش هست حالا بلیط مترو رو بازم ارزون کنن به نظر شما حاضره با ماشین خودش نره سر کار؟ جوابش قطعا "نه " هست.چون حاضر نیست راحتی همراه با به صرفه بودن رو به سوار شدن مترو ترجیح بده
ناشناس۱۳۶۸۰۷۱۲:۴۰:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
از این شورا و شهردار جدید هم آبی برا مردم گرم نمیشه. همون بساط هستش منتها با آدمای جدید. و الا کسانی که هنوز اعتقاد دارن باید بابت عبور مردم از بزرگراه از مردم پول بگیرن، همون شورا و شهردار پیشین هستن و فکر این که اینا اومدن مشکلات شهر رو حل کنن از اول اشتباه بود.از ماجرای تبلت و پژو پارس ها هم معلوم بود. منتها مردم ما زود فریب میخورن.
ناشناس۱۳۶۸۱۵۱۲:۴۹:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
مشکل تهران و سایر شهر های بزرگ بیکاری در روستا ها و شهرستانهاست مشکل اقتصاد کلان که به صورت ترافیک و بی نظمی و گرانی در شهرهای بزرگ نمود پیدا میکنه وقتی کسی ار چیزی استفاده میکنه باید هزینه اش رو هم بده مثلا کسی که از خودرو شخصی در خیابان ها و بزرگراه ها استفاده میکنه باید هزینه اش رو پرداخت کنه تا اینکه این هزینه هارا از جیب عموم مردم پرداخت بشه
علی۱۳۶۸۲۹۱۳:۰۲:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
خودتون هم خوب میدونیدراجع به هزینه گمرکی شهردار تهران اختیاری نداره
ناشناس۱۳۶۸۶۱۱۳:۲۸:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
واقعا تفکر سرمایه داری کشور را به بحران میکشاند، همین تفکر باعث نابودی باغات و درختان شمال شهر تهران شده، چطور آقای شهردار در برابر نابودی فضای سبز و ساخت برجهای چند ده طبقه در مناطق ییلاقی سکوت میکند و آنوقت قشر محروم را تهدید به گران کردن میکند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بی شک این تفکر بحران آفرین است و باعث ایجاد نارضایتی گسترده در کشور خواهد شد.
ناشناس۱۳۶۸۶۴۱۳:۳۵:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
این تفکر شما صد در صد اشتباه است. بنزین همیشه در ایران پایین ترین قیمت رو نسبت با سایر کشورهای منطقه داشت ولی آیا مشکل ترافیک با وجود کرایه پایین تاکسی و اتوبوس حل شد؟ در دبی کرایه تاکسی بسیار گرونه، کرایه وسایل عمومی هم گرونتر از اینجاست اما آیا این باعث شده مردمش کوچ کنن. خیر. چرا؟ چون در دبی کرایه خانه برای کم درآمد ها مجانی ست، بهداشت برای همه رایگان است، تحصیل هم کاملا مجانی ست. و عدالت اجتماعی به راستی یعنی این. پس صریح و بی پرده با شما: اگر خیلی نگران زندگی و رفاه مردم هستید برای ایجاد ساختارهای صحیح در کشور تلاش کنید که منجر به برقراری عدالت اجتماعی به معنای واقعی آن شود چنانچه در کشورهای پیشرفته ای مثل دانمارک وجود دارد.
وطن دوست۱۳۶۸۹۰۱۴:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
با افزایش قطارهای مترو و بهبود فضای ان می توان ترافیک را کمتر کرد متروی خط سه دو هفته است که اصلا قطار خلوت نداره !
حميد۱۳۶۹۱۷۱۴:۳۴:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شما واقعا فكر مي كني شهردار اين متن رو مي خونه؟
ناشناس۱۳۶۹۲۱۱۴:۳۷:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۱۳
حرف دكتر نجفى كاملا درست هست بايد شهر به نحوى شود كه همه شهرستانيهاى عزيز برگردند سر خونه زندگى خودشون والسلام
ناشناس۱۳۷۵۶۶۱۲:۱۰:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۱۴
از جمله خود نجفی شهردار تهران
ناشناس۱۳۷۰۸۵۱۷:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
باید مطالعه بشه و در جای جای ایران شهر های نوظهور و کاملا پیشرفته با تمام امکانات و کار برای ساکنان شهر ساخته بشه شهر های بزرگ و سنتی ایران کارایی خودشون رو از دست دادن و زیر ساخت های لازم رو برای زندگی مدرن ندارن تمام شهر های بزرگ مشکل آلودگی هوا کمبود آب و ........ دارن باید با ساختن شهر های پیشرفته از شهرهای بزرگ و سنتی تمرکز زدایی بشه شما فکر کنید چند شهر مثل دوبی ساخته بشه هم کار توش باشه هم امکانات کسی دیگه تو تهران نمی مونه
ناشناس۱۳۷۱۲۴۱۸:۱۸:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
فقط تهران نیست- متاسفانه اغلب شهر های بزرگ این مشکلات را دارن- جالبه بدونید آلودگی هوای اصفهان از تهران بیشتره- خواهش میکنم برای جان و اعصاب مردم هم که شده حداقل اجازه بدین این خودروهای کوچک 2 نفره وارداتشون آزاد بشه
شهرام۱۳۷۱۸۴۱۹:۳۴:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
کاملاً با متن بالا موافقم . اساساً چرا بایستی در تهران شهروند و منطقه درجه یک و دو و سه داشته باشیم ؟!!! مگر شهروندان منطقه یک خونشان رنگین تر از منطقه ۲۱ تهران هست که اونها در ناز و نعمت خدمات شهری غوطه ور باشند و ما در منطقه ۲۱ آرزوی ی حداقل خدمات شهری را داشته باشیم !!!
ناشناس۱۳۷۲۹۳۲۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اسم این وضعیت خیابانها ترافیک نیست هرج و مرج است ...ترافیک هم دارای نظم است...اما نظم متخصص میخواهد که متاسفانه کم داریم ..
ناشناس۱۳۷۳۰۳۲۳:۰۶:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
هر کس که مدعی حل معضل ترافیک تهران شود یا بی اطلاع است یا قصد عوام فریبی دارد هم اکنون شهر هائی مانند قاهره و بانکوک هم چنین مشگلاتی دارند خال سئوال اینستکه چکار میشود کرد ؟ راه حل قطعی وجود ندارد اما میتوان با اقداماتی از بار ترافیک کاست که همان مترو و اتوبوس است . فقط یک لحظه تصور کنید اگر همین مترو نبود .
ناشناس۱۳۷۸۶۰۱۸:۱۲:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۱۴
ترافیک راه حل داره ولی ضعف مدیریت مشهوده و قابل انکار نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین