آسيب شناسي نقش شبكه هاي مجازي در صنعت حمل و نقل

حميد نجف، گروه تعاملی الف،   3960810007
آسيب شناسي نقش شبكه هاي مجازي در صنعت حمل و نقل

"یکی از رفقا به من نصیحت می‌کرد که، تو باید مواظب حرف زدنت باشی، فلان کس 30 سال است حرف می‌زند و هیچ کس تا حالا به او ایراد نگرفته، اما تو هر حرفی می‌زنی از چند جا و حتی جاهای متقابل و متضاد، به تو حمله می‌شود.
گفتم: آخر، ترس من هم از همین است، از همین فاجعه ی «در غارهای دموستنس سخن گفتن»! که آدم را به یک نوع خطیبی تبدیل می‌کند که به قول تو سی سال سخن بگوید بدون این که کسی بتواند از او انتقاد بکند و گروهی و قدرتی ناراضی شوند.
کسی که 30 سال سخن گفته و هیچ کس به او ایراد نگرفته، به خاطر این است که 30 سال سخن گفته و هیچ کس از او نتیجه‌اي نگرفته!"

"دکترعلی شریعتی"

از حدود چهار سال پيش كه به تدريج عرصه ارتباطي شبكه هاي اجتماعي و مجازي جاي خود را در زندگي ما باز كرد و بخشي از وقت و توجه ما را معطوف به خود ساخت، بيم آن وجود داشت كه اين فضا ها در مواقعي دست خوش سو استفاده عده اي افراد فرصت طلب و منحرف قرار بگيرد.
افرادي كه اين فضا را به مکانی براي تخليه عقده های جنسي، حقارتي و شخصيتي خود بدل نمايند، در ميان حجم انبوه كانال ها و گروه هاي تلگرامي مختلف و بعضا فان و تفريحي تنها دلخوشي بيشتر دلسوزان و صاحب نظران به معدود كانال هایي بود كه كارشناسان مي توانستند به سادگي در آن به تبادل اطلاعات و تعاملات فكري بپردازند و اين فضا را به بستري آموزشي براي بهره گيري از تجربيات فی ما بین بدل نمايند.
اما رفته رفته اين فضا هم توسط عده اي منفعت طلب به محلي براي بسط تهمت، افترا و اخاذي از بعضي مديران ضعیف صنعت تبديل گرديد، مديراني كه در انديشه غلط خود تصور مي كردند، با باج دادن به چند مدير، ادمين و یا فعال مجازی مي توانند بر ضعف هاي ناشي از سو مديريت هاي خود سرپوش بگذارند و خود را از زير ذره بين نگاه كنجكاو مردم پرسشگر و حتي كاركنان فرهيخته خود خلاص نمايند.
قطعا تك تك شما طي مدت حضور خود در اين گروه هاي مجازي كم و بيش از بعضي پشت صحنه ها آگاهيد و طبعا شاهد و ناظر چگونگی فعالیت برخی افراد معلوم الحال در اين گروه ها هستید کسانی که يك روزی تخریب می کنند و روز دیگر با رنگي جديد مجیز می گویند و گاهی هم در سکوتی مرگبار فرو میروند.
کلاغ های دنیای واقعی که قصد دارند در اين فضاي مجازي به هزار ترفند در نقش طاووسی زیبا یا هدهدی دانا ظاهر شوند كساني كه با القاب كذايي به يكديگر، كپي و يا در حقيقت سرقت نظرات ديگران در كمين شكار سوژه هاي جديد هستند. چه بسیار افراد و مديران ساده دلي که خام این ادا ها می شوند و دانسته و ندانسته در قماري وارد مي شوند كه جز باخت نتيجه ديگري در پي ندارد.
البته در اين ميان بخش هاي مختلف صنعت حمل و نقل متاسفانه بخش هوايي فعلا پيشتاز در آسيب هاي ناشي از شبكه مجازي است، كه اميد دارم مديران ارشد با هوشياري و تدبير بر اين مشكلات غلبه كنند و شر اين معدود كلاهبرداران مجازي را از سر اين صنعت كم كنند. قصه کوتاه می کنم و ختم کلام را باچند توصیه دوستانه به انتها می رسانم.
توصیه اول به جوانان و فرهیختگانی است که تازه به این گروه ها وارد شده اند فضای مجازی دنیای نا امنی است در اعتماد کردن به افراد شتاب نکنید و از هیجانات آنی حذر کنید، در بیان خواسته های خود لقمه را دور سر مبارک نگردانید و مستقیما با مدیران ارشد از طریق پست آنان اقدام کنید، اگر به دنبال استخدام هستيد از مجاري قانوني وارد شويد با مجيز گويي و سوت و كف زدن تنها اعتبار خود را مخدوش مي كنيد، قدر دانش خود را بدانيد و آن را در اين گروه ها به چوب حراج نسپارید.
توصیه دوم به مدیران ارشد صنعت شما در میان پرسنل خود گوهر های فراوانی دارید به جاي همراهی چند فعال مجازی ولگرد و معلوم الحال به نيرو هاي خود تكيه كنيد و جای طلا را با روي عوض نکنید.
اگر در گروهی به شما و یا سازمان تحت امرتان انگ و تهمتی زده شد از طریق دایره حقوقی و پلیس فتا اقدام کنید و به شدت از باج دهي به اين افراد حذر كنيد.
و توصیه آخر به هدهد های دانا و طاووس های زیبا؛ تا باران چهره واقعی شما را عریان نکرده از اعمال گذشته خود توبه کنید و این فضای بکر و مفيد را بیش از این آلوده امیال شخصی خود نکنید.