"لایف‌استایل" خودی خار داشت، سندروم "مدرن‌فمیلی" گرفتیم

عبدالرضا طالقانی*؛ گروه فرهنگی الف،   3960809315 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در انقلاب، در این بخش (سبک زندگی) پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟

"لایف‌استایل" خودی خار داشت، سندروم "مدرن‌فمیلی" گرفتیم

** مدرن فمیلی

چند روز پیش با یکی از دوستان درباره جوانب سریال مشهور «خانواده مدرن» - modern family -  صحبت می‌کردیم؛ فصل اول این سریال از سال 2009 آغاز شده و پخش آن در فصلهای 22 قسمتی بصورت مداوم ادامه داشته تا اینکه می 2017 (اردیبهشت امسال) به فصل دهم رسید؛ تاکنون 232 قسمت از آن پخش شده و در کشورهای مختلف به نمایش درآمده است.

مجمل گفتگومان این بود که آمریکاییها چگونه بدون اینکه خود مخاطب حس کند، با هنرمندی و ارائه قالبهای جذاب، تنها با «نمایش زندگی خانوادگی» ادراک مخاطب را از مفاهیم و ارزشها مدیریت می‌کنند؛ شما تقریباً هرگز صحنه پورن، تصویر جنسی زننده یا حتی تماس کنترل نشده‌ای در این سریال نمی‌بینید؛ گرچه از ظرفیت جذابیتهای بصری در آن استفاده شده است؛ اما در کنار این بی‌طرفی و متانت ظاهری، مثلاً یک خانواده هم‌جنس‌گرا، با تمام مؤلفه‌های یک خانواده سالم، نرمال - و دارای فرزند - 232 قسمت در کنار این خانواده دیده می‌شوند...

تصویر زمان‌بندی فصلهای مختلف مدرن فمیلی

** ما ایرانیها ...

ما ایرانیها از عوارض فرهنگی و اجتماعی بسیاری رنج می‌بریم؛ بسیاری از ما همسایگان خوبی نیستیم. بسیاری از ما از مهارتهای لازم برای گفتگو - حتی با همسرمان - برخوردار نیستیم. آستانه تحمل بسیار پایین و سطح آمادگی بسیار بالا برای نزاع و ایجاد تنش، جزو خصلتهای ماست. در رانندگی و مراودات اجتماعی که تزاحم، اقتضائشان است، درجه صبوری و گذشت‌مان بطرز باورنکردنی پایین است. عموماً با خودیها بشاش، پذیرا و خوشرو نیستیم. برعکس، بیگانه که می‌بینیم از کمک و همراهی با او دریغ نمی‌کنیم. بسیار خرافاتی هستیم. مفتخر و سرسپرده اسطوره‌‌های درگذشته‌مان هستیم. بسیار خوش‌استقبال و بدبدرقه‌ایم. بسیار اسراف‌کاریم، چنان‌که تقریباً به اندازه کل اروپا و بیش از چین گاز مصرف می‌کنیم. برخلاف آیین و سنتمان، خانه‌هایمان موسع نیست و سبک معماری آن نیز با روح هنرپذیر ما سازگاری ندارد. تحمل یکدیگر برایمان سخت است و اصولاً اهل کار تیمی نیستیم. دروغ بین ما آنقدرها هم قبیح نیست. کار، تولید و سازندگی برای ما در اولویت نیست. کار را با سداد و محکم‌کاری انجام نمی‌دهیم. همه‌چیزدان هستیم و درباره هر موضوعی اظهارنظر می‌کنیم. اگر بتوانیم از تجملگرایی برای لاپوشانی برخی عیوبمان دریغ نمی‌کنیم. موادمخدر بینمان بیداد می‌کند. سلامت خود و عزیزانمان اولویت ندارد. نرخ رشد طلاق بالاست، چنان که مسئولان امر از اعلام رسمی و بهنگامش ابا دارند - و شاید حق دارند. زاد و ولدمان بصورت افراطی کاهش یافته و جامعه‌مان همزمان با بزرگسالی دهه شصتیها، به‌مرور به پیری نزدیک می‌شود. بخشی از جامعه متأثر از فرهنگ مهاجم، یا خودکم‌بینی و خلأ شخصیتی به سمت عوارض فرهنگی و اجتماعی مانند افراط در عملهای زیبایی، «دور دور»ها و تبرجها و رفتارهای خاص جوامع سرمایه‌داری، رواج زندگیها و خانه‌های مجردی، آغاز معضل همباشی سیاه، گسترش انزوای اجتماعی و زندگی و انس با حیوانات، برگزاری جشنهای مختلط، و دره‌های عمیق خلأ معنوی سوق داده شده است؛ خبر خودکشی دو دختر اصفهانی هنوز داغ است و کلیک می‌خورد...

کتمان کنیم یا صحه بگذاریم، نه فقط در سطوح نازل و تأثیرپذیر اجتماع، بلکه تا گروههایی که سطوح بالا و تأثیرگذار دانش و فرهنگ و سیاست مملکت به‌شمار می‌روند، این خلقیات و عوارض وجود دارد. خب؛ چرا این عدم تعادلهای فرهنگی و اجتماعی وجود دارد؟ آیا ما نسبت به بقیه ملل دنیا زودرنج‌تر یا بداخلاق‌تر یا بی‌فرهنگ‌تریم؟ آیا این شرایط منبعث از مشکلات و عوامل غیرفرهنگی - مانند مشکلات اقتصادی - است؟ یا نه؛ باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد؟

پرانتز: خیلی خرده نگیرید؛ می‌دانم که جامعه ما تا این حد که نوشتم بد نیست؛ کمی نیمه خالی لیوان را بیشتر نشان دادم تا به صورت‌مسئله برسم؛ بسیاری از اینها که برشمردم، ذاتی جامعه ما نیست؛ و براحتی با توجه کردن به مسئله‌ای که در ادامه عرض خواهم کرد قابل رفع است. ایران مهد دانش و حکمت و فرهنگ و هنر بوده و هست؛ فرش و معماری و شعر پارسی را ببینید... 

 ** بروز و ظهور سبک زندگی در رسانه‌های خارجی

برخلاف کشور ما، توجه و پرداخت مفهوم «سبک زندگی» در نهادهای فرهنگی و سیاسی کشورهای غربی در ابعاد «فرا راهبردی» پیگیری می‌شود. در سطوح پایین‌تر - بخش اجرایی - انسجام و توجه همه‌جانبه به این موضوع در اولویت قرار دارد؛ و حاصل اینکه نمودِ توجه به این امر مهم، در کل جامعه و ازجمله در نهادهای آموزشی، هنری، رسانه‌ها، دستگاههای حمایتی، دستگاههای تقنین و قضا و غیره با وسواس ویژه دنبال می‌شود. حاصل این جهت‌گیری و توجه همه‌جانبه، علاوه بر استحکام فرهنگی و رواج سبک زندگی بومی - در راستای فرهنگ داخلی همان کشور - صدور و تأثیرگذاری بر کشورهای دیگر است.

یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی که تمدن کشورهای غربی را به تمدن مهاجم، و تمدنهای سایر کشورها را تأثیرپذیر و منفعل می‌کند، همین توجه به موضوع سبک زندگی در تمامی شئون است.

شاید برخی معتقد باشند برنامه‌های وزینی که در راستای تحکیم خانواده، فرهنگ بومی و ارزشهای جامعه ما منتشر می‌شود، بدون اینکه این نام را یدک بکشند، همین کارکرد را دارند. اما واقعیت این است که تنها نگاه جدی و منسجم به این موضوع به‌عنوان یک «مسئله فرا راهبردی مستقل»، موجب انسجام‌بخشی و جهت‌گیری ظرفیتها و منابع به این سمت و بالندگی فرهنگی و تمدنی کشور خواهد شد، نه نگاه حاشیه‌ای، پراکنده و جزیره‌ای. در ادامه به یک نمونه اشاره می‌شود.

+ بیشتر ببینید: به احترام "حقیقت کوروش" نه "کوروش پهلوی"

یک نمونه؛ توجه به Lifestyle در رسانه‌های غربی

به‌عنوان نمونه درحالی که تقریباً هیچیک از رسانه‌های کشور به سبک زندگی به عنوان حوزه‌ای مستقل نمی‌پردازند، مراجعه به رسانه‌های پیشتاز دنیا نشان می‌دهد، یکی از بخشهای اصلی این رسانه‌ها را گروه «Lifestyle» تشکیل می‌دهد. موضوع سلبریتیها، سلامت و درمان، غذا و نوشیدنی، مسافرت، تفریح، طبیعت، خانواده، عشق و سکس، باروری، آشپزی، تربیت فرزند، خرید و پول، خانه و باغبانی، لاکچری، زیبایی و مد، و کل موضوعاتی که در موضوع «سبک زندگی» می‌گنجد را در این بخش در رسانه‌های غربی می‌بینید. این توجه ویژه، موجب تأثیرگذاری و دست برتر این رسانه‌ها در این زمینه در تمام دنیا شده است.

 

تصویر صفحات سبک زندگی در رسانه‌های مختلف غربی

+ بیشتر ببینید: نمای بکر از استاد مطهری | بنز کلاسیک 230.4 و خانه 460 متری قلهک + تصاویر

 ** نگاه پیشتاز رهبر انقلاب به موضوع سبک زندگی

در فترت انبوه نهادهای متولی فرهنگ، رهبر انقلاب رأساً به این موضوع پرداخته‌اند. مهمترین و منسجم‌ترین بیانات ایشان درخصوص لزوم توجه به سبک زندگی، به دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ 23 مهرماه 1391 باز می‌گردد.

ایشان در این جلسه در اهمیت توجه به این موضوع فرمودند: یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوهی زیستن - اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است.

رهبر فرزانه انقلاب افزودند: ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. بنابراین مسئله، مسئلهی اساسی و مهمی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشریح ارتباط میان سبک زندگی و تمدن اسلامی خاطرنشان کردند: ما اگر پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبه درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید.

ایشان افزودند: آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشتهایم. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینهی سیاست، هم در زمینه مسائل علمی، هم در زمینه مسائل اجتماعی، هم در زمینه اختراعات - که شما حالا اینجا نمونهاش را ملاحظه کردید و این جوان عزیز برای ما شرح دادند - و از این قبیل، الی ماشاءاللّه در سرتاسر کشور انجام گرفته است. در بخش ابزاری، علیرغم فشارها و تهدیدها و تحریمها و این چیزها، پیشرفت کشور خوب بوده است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه به وجه حقیقی و اصلی تمدن پرداختند و تأکید کردند: اما بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله خط، مسئله زبان، مسئله کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.

ایشان با ابراز نارضایتی از عدم پیشرفت در این بخش خاطرنشان کردند: در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیبشناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به فرهنگ و سبک زندگی منحط غربی تصریح کردند: فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگی و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربی است، که تعیینکننده نیست؛ باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادیِ شهوتآلودِ گناهآلودِ هویتزدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین در درجه اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهائی را عادت کردهایم تقلید کنیم.

ایشان در خاتمه افزودند: بنده طرفدار این نیستم که حالا در مورد لباس، در مورد مسکن، در مورد سایر چیزها، یکباره یک حرکت جمعی و عمومی انجام بگیرد؛ نه، این کارها باید بتدریج انجام بگیرد؛ دستوری هم نیست؛ اینها فرهنگسازی لازم دارد. همان طور که گفتم، کار نخبگان است، کار فرهنگسازان است. و شما جوانها باید خودتان را برای این آماده کنید؛ این، رسالت اصلی است.

 * عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

انتهای پیام/*

دیدگاه کاربران

fdaadf۱۴۲۱۶۶۰۹:۱۴:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
چرند بود
ناشناس۱۴۲۳۸۵۱۴:۵۲:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
نقدی چیزی ندارید استاد؟
ناشناس۱۴۲۷۲۲۰۷:۰۷:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۲
نیست که خیلی چاپ میشه! حتما لازم هست وقت بگذاریم و کلی نقد علمی بکنیم بعد الف چاپ نکنه!
ناشناس۱۴۲۱۶۹۰۹:۱۶:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۱
مؤسسه احیاگران تمدن فاخر متعلق به چه کسی است؟ آیا از بودجه دولتی استفاده می کند؟
توضیح نویسنده۱۴۲۱۸۶۰۹:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
با سلام و احترام؛ مؤسسه احیاگران تمدن فاخر، مؤسسه فرهنگی پژوهشی است.این مؤسسه کاملاً‌خصوصی است و با بودجه محدود و شخصی اداره می‌شود.
ناشناس۱۴۲۲۴۵۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
گفتی و ما هم باور کردیم هیچکجا از این موسسه خبری نیست معلومه دلواپسی
ناشناس۱۴۲۳۳۱۱۳:۴۷:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
ضمن تشکر از پاسخ شما، سوالی که مطرح می شود، این است که مخارج این موسسه که بالطبع کارمندانی هم دارد از چه راهی تامین می گردد و اصولا" برون ده و خدماتی که این موسسه انجام می دهد چه می باشد که از آن درآمد زایی می شود؟
ناشناس۱۴۲۳۴۸۱۴:۰۴:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
این موسسه خصوصی را سرچ کردم تنها یافته گوگل اقای عبدالرضا طالقانی پژوهشگر این موسسه هست
ناشناس۱۴۲۳۳۹۱۳:۵۳:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۱
نام این موسسه را گوگل کردم اما مطلبی در مورد آن نیافتم.
َشیدا۱۴۲۱۷۲۰۹:۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
ایرانی ها از نداشتن هویت اجتماعی رنج میبرند . ایرانی ها از نداشتن تعریف مشخصی از زندگی بر روی کره ی زمین رنج میبرند . روزی که امپراطوری هخامنشی در ایران شکل گرفت با همهی عظمتش به یکباره توسط اسکندر فرو ریخت ...... بیش از صد سال در اشغال بود تا امپراطوری اشکانی و بعد هم مجددا امپراطوری ساسانی و بعد دوباره فروپاشی ساسانیان از درون و اشغال توسط اعراب ................ در کل این مدت امپراطوری روم همیشه یکپارچگی و شکل حکومت خود را با وجود تغییر حاکمان حفظ کرد و حتی اعراب هم نتوانستند آنرا متلاشی کنند و این بیشتر بخاطر قدرت اجتماعی آنان بود ...... بعد از اشغال ایران به دست اعراب ایرانیان بسیاری تلاش کردند تا دوباره استقلال سیاسی و جغرافیایی ایران را احیا کنند و همگی شکست خوردند تا زمانی که صفویان توانستند از عنصر مذهب شیعه که در ایران فراگیر بود و با خلافت عربی در تضاد بود دوباره یکپارچگی ایرانیان را احیا کنند ......در حال حاضر نیز ایرانی ها باید با خود روراست باشند و هویت دقیق اجتماعی و برنامه زندگی بر روی کره زمین را شفاف و بر اساس جهان بینی مشخص برای خود تعریف کنند و از بد گویی و ایراد گرفتن از دیگران بپرهیزند ........ اساسا افرادی که مرتبا به دیگران پیشنهاد و انتقاد ارائه می کنند خود فاقد استراتژی و تعریف زندگی هستند و با صحبت از دیگران سعی می کنند خود را پنهان کنند ...... دانشمندان ما چه در حوزه و چه در دانشگاه عموما همیشه در حال اصلاح دیگران هستند و روش زندگی و طرز فکر دیگران را انتقاد میکنند ولی دریغ از یک برنامه جامع برای زندگی بر روی کره ی زمین .....
احمدی۱۴۲۱۹۳۰۹:۴۲:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
ایرانیها هویت ندارند؟! خوبی؟
آریابان۱۴۲۲۲۵۱۰:۴۵:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
در مورد شناخت هویت راستین ایرانی امروز ، باید یکی از داستان های شیخ اجل سعدی ، پیش-استاد جامعه شناسی ایرانی را بیاد آورد: کلاغی روش و منش کبک را تقلید کرد ولی در پایان دیگه متأسفانه نه تنها همون کلاغ اولیه هم نبود ، کلا موجودی شده بود دچار سر در گمی هویتی و نیست-انگاری !!!! ؛
حسین۱۴۲۲۱۸۱۰:۳۴:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
فرموده اید: »ایرانی ها از نداشتن هویت اجتماعی رنج میبرند»!!! مشکل همین جاست، اگر یک صفحه درباره مفهوم هویت و هویت اجتماعی مطلب خوانده بودید هرگز چنین افاضه ای نمی فرمودید. مشکل همینجاست که ما دهانمان را باز می کنیم و می گوییم هر چرند بی معنایی را
ناشناس۱۴۲۳۹۴۱۵:۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
بابا مورخ زمانی که هخامنشیان بودند اصلا امپراتوری رومی در کار نبود زمانی که اعراب فتوحاتشون رو شروع کردند قرنها بود که امپراتوری روم غربی به دست اقوام ژرمن سقوط کرده بود احتمالا امپراتوری بیزانس رو در نظر دارید که کلا مسیر دیگری رو طی کرده روم غربی لاتین و کاتولیک بود روم شرقی یونانی و ارتدکس درباره از هم پاشیدگی پس از حمله اسکندر هم باید توجه کرد که حکومت سقوط کرد ولی حتی خود اسکندر در فرهنگ ایرانی ذوب شد و رسوم و البسه ایرانی رو در دربارش رایج کرد و این مطلب در تواریخ ثبت و ضبط شده
عدالت۱۴۲۱۷۴۰۹:۲۰:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
انسان، مذهب و ایمان به خداوند را فراموش کند در ورطه سقوط و پوچی قرار خواهد گرفت، در همان اروپا و آمریکا جنایاتی میشود که هیچ کجای دنیا رخ نمیدهد، آنها سقوط کرده اند ولی به لطف ثروت و تکنولوژی چهره خود را بزک میکنند و متاسفانه بخشی از مردم کشورهای اصیل و سنتی هم در پیروی از آنها افراط کرده اند و از آنها بدتر شده اند. غرب به سرکردگی آمریکا نماد فرعون و نمرود و اقوام کافر و فاسق و ثروتمند و قدرتمند است که همه آنها در یک لحظه به اذن خداوند دچار عذاب الهی شدند و نابود گشتند و به جهنم دسته دسته وارد شدند، ای کاش مردم به جای پیروی از آنها از فرهنگ و آداب و رسوم مذهبی و ملی خودشان پیروی میکردند.
ناشناس۱۴۲۲۴۶۱۱:۳۲:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۱
ولا خودمون از اونا بدتریم. ولی حاضر نیستیم قبول کنیم.
ناشناس۱۴۲۲۶۴۱۲:۰۲:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۱
شما چند بار و به چه مدت در اون کشورها زندگی کردی؟ اصلا تا حالا پاتو بیرون گذاشتی؟
ناشناس۱۴۲۳۹۵۱۵:۰۴:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۱
این نگاه شما به غرب یک نگاه غیر منصفانه وافراطیست ! نظم حاکم در غرب نمی تواند ناشی از شعور ودرک پایین اجتماعی باشد.فرق آنها با ما این است که واقعیتها را پذیرفته اند وبرایش چاره اندیشی کرده اند واز سردرگمی رها شده اند بسیاری معضلات را که ما سعی در نادیده گرفتن آنها داریم دیده اند وبرایش راهکار ارائه کرده اند . اگر امروز چشممان را بر آنچه در جامعه مان می گذرد ببندیم وآن را زیر پوست جامعه پنهان کنیم به زودی به شکل غده ای عفونی سر باز می کند وهمان می شود که امروزه شاهدیم ! برای نمونه اخبار قتل وتجاوز به کودکان معصوم در مدتی کمتر از 6 ماه در یک جامعه مدعی اخلاق یعنی فاجعه وسعی نکنیم آن را گردن غرب بیندازیم !
زیبا۱۴۲۱۹۲۰۹:۴۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
وبیفزاییم به این مساله که بدبین شده ایم کاستی هاوناقصی های خودمان راازچشم دیگران می بینیم یاتقصیرخدامی اندازیم یاتقصیرکسانی که از مابهترند درقضایاحرف حق راقبول نمی کنیم قبول نداریم 2+2می شودچهار فقط چهاری که خودمان بپسندیم قبول داریم (چه فتنه وچه انحراف) چشم دیدن خوبان راهم نداریم مثلااگرکسی درمحل زندگی یاکارمومن وخوب باشد بانقل وعمل سعی درخراب کردنش داریم ملاک دینداری راافرادقرارداده ایم واگرفردی موجه خطایی کردبه پای مذهب می گذاریم ازعصر قدیم تعریف می کنیم مااین طور بودیم ماآن طوربودیم و.. ولی همان راهم مطالعه نمی کنیم که اصل ماجراهای تاریخی چیست و.. مجرد یامتاهلیم ولی راضی نیستیم (شهوت سیری ناپذیرمان کرده ) چشم چرانی می کنیم گناه می کنیم ولی ادعای خوب بودن وپاکی دل داریم وسیاستمان که هیچ چشم بسته انتخاب می کنیم منتظر جو هستیم 84یا96فرقی ندارد مهم جو است ...اصلاانگاربعضیمان فکر نداریم... وظاهرگراشده ایم سیمای ما کاغذی شده بازیگر ماومسئول ما درظاهرجانمازی اب می کشد ولی حالش مثل خودماست ولی اینوسط مثل همیشه امام حسین یاریمان می کند ومهدی فاطمه دستگیرمان می شود ومامورمی فرستد(مثل حججی و..)
ناشناس۱۴۲۲۰۲۱۰:۰۰:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۱
کالبد شکافی خوبی از بیماری های مزمن جامعه ایرانی بوده است.
قربانی۱۴۲۲۱۷۱۰:۳۲:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۱
مشکل اصلی اینجاست که ما میخواهیم ایجاد تمدن و سبک زندگی و ... را با سخنرانی و شعار و نهایتا همایش و سمینار ایجاد کنیم!!
لیلا۱۴۲۲۲۹۱۱:۰۳:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۱
خوشم اومد! فصل گل وبلبل تعریف و تمجید و تعارف الکی تمام شده!! به خزان هندوانه های زیر بغل رسیدیم!!! همه ی اینها که گفتی نیمی از آنچه واقعاً هستیم نیست!!! اینستای ایرانی ها چرت ترین و چندش آورترین اینستاها شده!! براحتی میشه وضعیت فعلی ماها رو از همین شبکه فهمید!! البته یه جاهایی لرزیدی و سعی کردی حرفاتو پس بگیری اما اشتباه کردی! این وضعیت دیگه با حمله و شبیخون درست میشه نه با قربونت برم و قربونم بری! چند وقت پیش دو تا از همکارهای خانم با هم دعواشون شد( هر دو فوق لیسانس و یک شرکت دولتی)؛قسم می خورم عین همین دعوا رو من چندین سال پیش در یک روستا( اون روستا روستای پدری منه و چندین ساله بسیاااار مدرن و به روز هستند از هر لحاظ)؛ دیدم!! ادبیاتی که در اون دعوای بین دو همکار رد و بدل شد غیر قابل باوره!!!!!! با یک بیل مکانیکی باید این مردم رو زیرو کرد تا دوباره از نو برویند!!!
farzan۱۴۲۲۴۹۱۱:۳۶:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
بسیار مطلب خوبی بود. چند مدتی بود مطلبی با این جامعیت نخونده بودم
ناشناس۱۴۲۴۶۳۱۶:۴۳:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۱
کجاش جامع بود از این حرفها اینها میزنند
ناشناس۱۴۲۲۵۱۱۱:۴۱:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۱
نویسنده نوشته ^همه‌چیزدان هستیم و درباره هر موضوعی اظهارنظر می‌کنیم^ و خودش باید از اول از همه رعایت کنه اما نوشتههایی دیگه ای هم داره در مورد موضوعات دیگه یعنی نویسنده خاسته یه چیزی بگه
ناشناس۱۴۲۲۵۲۱۱:۴۳:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۱
"فترت انبوه نهادهای متولی فرهنگ" اما یکنفر خیلی خوب و تیزبین و همه چیزتمام است... این مورد را هم به نقاط ضعف فرهنگی ما اضافه کنید
سریاز۱۴۲۲۵۴۱۱:۴۵:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۱
مهمتریم نقص این متن عدم نتیجه گیری بود...
ناشناس۱۴۲۲۷۳۱۲:۱۷:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
جالبه این نوشته رو میخوندم اما سمت راست صفحه سایت الف تبلیغ دیجی استایل هست .سایتی که تبلیغ وفروش محصولات برند خارجی گران دراولویتش هست .سبک زندگی ماایرانیها ونوع پوشش زنان ومردان ما متناسب با الگوهای غربی پیش میره و اما درباطن زندگی ایرانیها خوبیهای غربیها رو نمی بینند وتلاش زنان غربی رو نمی بینند .ساده زیستن ودوری از تجمل اونهارو نمی بینند .زنان ایرانی درصدزیادیشون مخصوصا متولدین دهه هفتاد عاشق مادیات هستند عاشق خرید عاشق دوردورزدن وعملا الگوی مادرزحمت کش ایرانی که یک نسل رو تربیت میکرد درحال ازبین رفتن هست .اون مادرانی که تودهه های سی وچهل وپنجاه وشصت فرزندان خوبی تربیت کردند علیرغم اینکه سواد کمتری داشتند وانصافا بهشون ظلم شد.
ناشناس۱۴۲۳۳۸۱۳:۵۳:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۱
مزخرف
ناشناس۱۴۲۳۴۷۱۴:۰۳:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۱
پایگاه خبری فردانیوز خیلی وقت هست به عنوان یک رسانه پیشرو بخش سبک زندگی داره و خیلی هم خوب به این مساله میپردازد
ناشناس۱۴۲۳۸۲۱۴:۴۹:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۱
تبلیغ این سریال فاسد را نکنید
ناشناس۱۴۲۵۳۴۱۹:۵۸:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۱
به نظر من همش از بيكاري است اگر تمام بوجه فرهنگي را براي اشتغال صرف كنند و فرهنگ به خود مردم واگذار كنند وضعيت بهتر مي شود
ناشناس۱۴۲۵۶۷۲۰:۴۴:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۱
تا وقتی برای مسائل جدید به سراغ راه حلهای قدیمی میروید آش همین آش و کاسه همین کاسه است. ضمنا دوره راه حلهای دستوری و پادگانی اداره کردن جامعه تمام شده است
ناشناس۱۴۲۷۳۲۰۷:۳۳:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۲۲
نویسنده محترم اصلا درک درستی از سریال سازی که هیچ، حتی از ابتدایی ترین مسایل جوامع غربی ندارند! مثلا فکر کرده نویسندگان سریال خانواده مدرن از اتاق فکر موساد و سازمان سیا دستور میگیرن که چه چیزهایی رو نشون بدن که فلان بدبختی که تو ایران داره سریال رو قاچاقی و تازه با زیرنویس پر از غلط فارسی میبینه رو با ظرافت تمام منحرف کنن! نه بابا اونها سریال رو ده قسمت ده قسمت برای بازار آمریکا میسازن و هر هفته هم از طریق شرکت های خصوصی متخصص آمارگیری رسانه ای، آمار بیننده ها رو نگاه میکنن و اگر یک هفته تعداد بینندگان از حد نصاب لازم پایین تر بشه کل سریال حذف شده و دیگه نشون نمیدن و اصلا هم براشون مهم نیست که این سریال مخاطب خارجی داره یا این مخاطب خارجی چی فکر میکنه! به اندازه هر سریال موفقی مثل خانواده مدرن هزارن سریال وجود داشته که بخاطر به حد نساب نرسیدن بینندگانش در داخل آمریکا بعد از چند قسمت و یا حتی بعد از چند فصل اما بدون پایان یافتن داستان نیمه کاره ول شده! در مورد بخش لایف استایل روزنامه های غربی هم باز شما کل داستان رو اشتباه متوجه شده اید که چون نمیدونم همین چند خطر رو هم الف چاپ میکنه یا نه حوصله اینکه بی خودی وارد این بحث بشم رو با عرض معذرت ندارم.
ناشناس۱۴۳۰۰۵۱۳:۲۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۲
بعید به نظر می رسه که اونا سریال بسازن با این هدف که مثلا فرهنگ مارو نابود کنند. اونا معمولا به فکر جیب خودشون هستن. اگه بخوایم با این دیدگاه به سریال سازی نگاه کنیم و برای هرچیزی یک تفسیر اینجوری دربیاریم اونوقت مثلا در مورد prison break باید بگیم اونا سریال ساختن تا مجرمان ما رو به فرار تشویق کنن، در مورد سریال مثلا جنگیر تفسیر خاصی به نظرم نمی رسه و ... دیدگاه نویسنده محترم از آونجا میاد که همه با ما دشمن هستند که همین موضوع باعث این همه گرفتاری برای مردم و مملکت شده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین