وقتی به تاریخمان رحم نمی کنیم، انتظار از بقیه نیست که فیلم 300 را نسازند

امید حسینی، گروه تعاملی الف،   3960809106 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی به تاریخمان رحم نمی کنیم، انتظار از بقیه نیست که فیلم 300 را نسازند

دنیای مجازی ما ایرانیان پر شده از کنایه و اهانت و دشمنی و نفرت‌پراکنی. تقریبا هر روز به یک بهانه، ملت مشغول فحاشی به همدیگر هستند. در اکثر مواقع، شبیه دعواها و کل‌کل‌های هواداران تیم‌های فوتبال، بی‌منطق به جان هم می‌افتند و به هر قیمتی می‌خواهند در مقابل هم صف‌آرایی کنند.

مثلا این روزها، بهانه‌ی دعوا، روز کوروش کبیر بود. آن‌طرفی‌ها مشغول تقدیر و تمجید افراطی از کوروش، این‌وری‌ها هم تمسخر و توهین! انگار چاره‌ای جز تن دادن به این دوگانه‌های غلط نیست. این بغض و کینه و نفرت و دشمنی هم قطعا از فضای مجازی به دنیای حقیقی سرایت می‌کند که نتیجه‌ی آن چیزی نیست جز فاصله و اختلاف بیشتر؛ و باز طبق معمول و مثل همه ماجراهای مشابه، یک علت اصلی ایجاد این حساسیت، تصمیم‌گیران و مسوولان سیاسی و امنیتی هستند که با ممنوعیت و محدودیت، می‌خواهند همه مسایل کشور را حل کنند.

لابد بهانه‌ی محدودیت، ممانعت از سوءاستفاده عناصر ضدانقلاب است. اما آیا از روش‌های دیگری نمی‌شد و نمی‌شود این مسایل را حل کرد؟ امروز فردوسی و کوروش، فردا هم لابد حافظ و سعدی و ... آیا همه این ها باید تعطیل شوند تا قضیه‌ای را جمع کرد؟ تا کی سیاست اورژانسی و دلخوشی به اینکه حالا امسال تمام شد، سال آینده خدا بزرگ است! نتیجه این سیاست‌ها تاکنون چه بوده؟ جز واکنش‌ بدتر و حساسیت بیشتر؟ چرا به جای همه این روش های تکراری و برخوردهای سلبی، یکبار خودمان نیامدیم و به تاریخ و هویت خود افتخار نکردیم؟ اصلا افتخار هم نه، لااقل بفهمیم که حالا مثل چهل سال پیش نمی‌شود با بی‌توجهی، ممنوعیت و محدودیت مساله‌ای را حل کرد.

خنده‌دار اینجاست که بسیاری از کاربران مذهبی و انقلابی تصور می‌کنند برای دفاع از دین و مذهب و انقلاب، حتما باید فحش به تاریخ ایران و هویت ملی و کوروش و داریوش بدهند تا دینشان کامل شود. البته تقصیر این دوستان نیست. اشکال از بزرگانی است که سال های سال، گفتند و نوشتند و تلاش کردند به مغز جوانان القاء کنند که تاریخ ایران، از بعد اسلام (و انقلاب) شروع شده و قبل از آن هیچ خبری نبوده. اینان تصور می‌کنند که کمترین اشاره و دلبستگی به تاریخ ایران باستان، نشانه باستان‌گرایی و ایران‌پرستی و شاه‌دوستی است. وقتی آن بزرگان، این‌چنین میان ایران و اسلام، تمایز قایل می‌شوند و منکر تاریخ و هویت ملی هستند، دیگر از جوانان انقلابی چه توقعی می‌توان داشت جز انکار همه تاریخ ایران؟ جالب اینکه همین دوستان و رسانه‌های انقلابی، در جریان فیلم ۳۰۰، عصبانی بودند که چرا آمریکای جنایتکار، ایرانیان باستان را مسخره کرده است! وقتی خود ما به تاریخمان رحم نمی‌کنیم و با انکار و تمسخر، هویتمان را به بازی می‌گیریم، دیگر چرا از دشمن ناراحتیم؟ گفتا ز که نالیم که از ماست که برماست...

مرحوم شهریار شعری دارد در وصف تخت جمشید. احتمالا خیلی‌ها، حتی یک‌بار هم این شعر را نخوانده‌اند. این همان شهریاری است که درباره اهل‌بیت شعرهای زیادی سروده، اما خب در وصف تاریخ باستان و ایران و عظمت تخت جمشید هم شعر گفته:

تخت جم ای سرای سراینده داستان
ای یادگارِ شوکتِ ایران باستان

جام جهان‌نمایی و دستان‌سرای جم
آیینه‌ی گذشته و آینده‌ی جهان

از عهد حشمت و عظمت یاد می‌دهی
ای مهد داریوش کبیر عظیم‌شان

بس دست اقتدار که بودت در آستین
بس سر به افتخار که سودت بر آستان

آتش زدت سکندر و هر خشتی از تو شد
آیینه‌ی سکندر آتش به دودمان

تاریخ ما به آتش کین و حسد بسوخت
تاریخ را به سوز درون باز کن دهان

آری امانت است و نشایدش جز امین
ناموس کشور است و نبایدش جز امان

 

دیدگاه کاربران

مازيار۱۳۴۰۷۵۱۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۹
متن بسيار شيوا و تحسين برانگيزي بود
ایرانی۱۳۴۶۴۴۲۰:۵۴:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۹
چه عجب تو سایت الف یه مطلب متفاوت هم دیدیم
افسر مجازی۱۳۴۰۷۷۱۰:۵۸:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۹
همه دنیا میگردند یک چیزی از قدیمشون پیدا کنند و بهمه دنیا معرفی کنند و درآمد زایی و گردشگری رونق بدهند و بهمه دنیا فخر بفروشند/ نمیدونم چرا اینروز را ما در جهان تبلیغ نمیکنیم و توریست وارد نمیکنیم و بهمه ثابت از اول ایرانیان صلح دوست بودند!!!!
ناشناس۱۳۴۳۴۳۱۴:۴۵:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۹
تو یکی از خیابونای دبی یه برج کفتری هست (که تو ایران مخصوصا اطراف مزارع روستایی به وفور دیده میشه ) اینو کردن سنبل که یعنی ما هم تاریخ داریم واینم نمونش !! اونوقت ما این همه عظمت تاریخی رو میخوایم ندیده بگیریم اصلا امکان نداره . مگه میشه به روز بگی شب !! این نادیده گرفتن تاریخ کهن ایران چه قبل اسلام چه بعد اسلام ...فقط یک خود زنی است وبس ! ...
محمدحسین۱۳۵۴۸۵۰۸:۲۱:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۱
سلام دوست عزیز این روز ربطی به کورش ندارد نه روز تولد، نه روز تاجگذاری نه روز مرگ. روز بزرگداشت کورش کبیر، 21 مرداد است. حتی روز بزرگداشت کورشمان را باید صهیونیستها تعیین کنند. چرا روز 21 مرداد را که در تاریخ مکتوب است به عنوان بزرگداشت کورش نگذاریم؟!
ناشناس۱۳۴۱۱۱۱۱:۳۴:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۹
آفرین
علی۱۳۴۱۱۳۱۱:۳۵:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۹
عالی بود کاش ما درک کنیم ایران و اسلام در تضاد با هم نیستند
ناشناس۱۳۴۲۱۱۱۲:۵۱:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۹
در تضاد نیستن ولی ربطی هم ندارند! ایرانی، ایرانی است! مسلمان و مسیحی و زرتشتی و یهودی و غیره هم فرق ندارد! هم درستکارش ایرانی است و هم خلافکارش! هم آنکه اسید ریخت ایرانی و بود و هم آنکه با اسید سوخت، هم آنکه در دل شاد شد و هم آنکه در دل خون گریست! به هر حال امسال هم نه یکی از همین سال ها ایرانی خوب در شورا خواهد نشست! تاریخ را ببینید، ایران مانده، یونان و روم و عرب و مغول و غیره بودند که رفتند!
پرویز۱۳۴۲۳۴۱۳:۱۲:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۹
آفرین ، متن خیلی با حالی بود
حسین۱۳۴۲۴۲۱۳:۱۸:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۹
احسنت به نظر شما بزرگوار.دقیقا همینطور باید بشه...
naderehabedi@yahoo.com۱۳۴۱۵۴۱۲:۰۹:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۹
جناب آقای حسینی سخنانتان بسیار منطقی و سنجیده و قابل تأمل است. امید آنکه همه دوستان با افکار و سلایق متفاوت با گوش جان آن را بشنوند .
چکیده۱۳۴۲۲۶۱۳:۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۹
متن مطلوبی است مابایدبدانیم کشوری هستیم با قدمت تاریخی بسیار کهن ،باید به کودکانمان درمدارس بیاموزیم که ایران عزیزمان تاریخ مدون 100 هزارساله دارد ،باید بدانیم که اگر تشیع در جهان تابناک بشریت می درخشد باهمت ودرک صحیح مردم ایران بوده است،اگر به ظن اغلب مراجع کوروش کبیر یکی از پیامبران الهی است چرا اجازه نمی دهیم مردم ایشان را زیارت کنند ،باعث تاسف است که امام جمعه تهران می فرمایند که ملت ما تاریخ 1400 دارد
هموطن۱۳۴۲۲۸۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۹
دین و دید گاه همه انسانها محترم است، تا وقتی که به دیگران آسیب نزنند خداوند حق الناس را نمی بخشد حق مردم بسیار عزیز و صبور و شریف ایران این است که بتواند همه مراسم تاریخی و یا مذهبی خود را اجرا کنند.
مودی۱۳۴۲۴۷۱۳:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۹
نویسنده محترم به درستی به اشکال و ایرادی که بین مذهبیون و بعضی انقلابی ها در خصوص شناخت واقعی از تاریخ ایران قبل از اسلام هست اشاره کردید ولی اصلا به دوگانه سازی که از همان ابتدا ضدانقلاب سعی داشته و دارد که از ایران باستان و کورش در مقابل انقلاب و اسلام انجام دهند اشاره ای نکردید. خوب بود به این هم اشاره ای میکردید. البته روشن است که هر دو طرف مقصرند . و صدالبته کورشی که بعضی ایران پرستان و ضدانقلاب تعریف میکنند تومنی ده ریال با کورش ذوالقرنین که در اسلام آمده متفاوت است.
ازرپاد۱۳۴۴۲۰۱۶:۳۴:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۹
بهتر بود 2تا کتاب میخوندی بعداظهارنظر میکردی دانشمند
ali۱۳۴۲۷۸۱۳:۵۳:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۹
جالب بود اما از این لحاظ که یک سویه به قضاوت پرداختید. باید انطرفر راهم نهیب بزنید که به اسلام توهین می کنند و درکانالهای تلگرام به پیامبراسلام و دینش توهین می کنند و جمع شدن در کنار مقبره ای که هنوز بطور قطع ثابت نشده مال کوروش و یا مال مادرسلیمان است به نظام فحاشی می کنند وشعار میدهند. ببخشید از حرفم ناراحت شدید ولی بدانید که منظورم این است که هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده. شاید غیرعلمی ......به هر حال من به کوروش احترام می گذارم و اورامانع دین و وطن دوستی ام نمیدانم. امابرخی از اونیز سو استفاده می کنند حتی برای خوب جلوه دادن پهلوی ها
ناشناس۱۳۴۲۹۱۱۳:۵۸:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۹
"دنیای مجازی ما ایرانیان پر شده از کنایه و اهانت و دشمنی و نفرت‌پراکنی." من چنین احساسی ندارم، در محیطهای مجازی سالم تر و غیر سیاسی تر باشید.
ناشناس۱۳۴۳۰۲۱۴:۰۱:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۹
دولت در آستانه روز کوروش جاده اصفهان شیراز را کلاٌ بازسازی کرد این نشون می‌ده که مسئولان خیلی به تاریخ کشور علاقمند هستند.
پادارلو۱۳۴۳۱۰۱۴:۰۹:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۹
جالب و به موقع مطرح شده است.ممنون از زحمت این دوست گرامی.
ناشناس۱۳۴۳۱۸۱۴:۱۶:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۹
ما می خوایم بدونیم چرا این همه دشمنی با تاریخ کشورمون داریم.همه کشورهای دنیا بد و دشمن .گذشته خودمون بد .خب چرا اینجوریه?همین سیستم توی مردم و همسایه به همسایه و کوچکترها به بزرگترها در حال سرایته
بابک۱۳۴۳۴۱۱۴:۴۵:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۹
متن بسیار خوب و شعر بسیار عالی بود.
ناشناس۱۳۴۳۴۴۱۴:۴۶:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۹
احسنت .
ناشناس۱۳۴۳۴۷۱۴:۴۹:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۹
اینکه بعضی تاریخ را منکر میشوند یا اینکه تاریخ را تحقیر میکنند برای این است که ایرانی نیستند خائن هستند و دنبال هویت خارج از ایران میگردند چون اصلا اینها ایرانی نیستند
ناشناس۱۳۵۴۴۵۰۰:۵۰:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۱۱
کوروشیا معمولا پندار نیک کردار نیک گفتار نیک رو عمل نمیکنن بیشتر مشغول تکفیر استناداتین که خلاف هوای نفسشونه
ناشناس۱۳۴۳۷۳۱۵:۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۹
خيلي ممنون از مقاله تون
ناشناس۱۳۴۵۲۴۱۸:۲۵:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۹
خداییش فکر نمیکرد الف همچین موضوعی بذاره ! فک میکردم تو فاز تخریب کوروش و داریوش و اینایین !!!!!!!!!!
محمد۱۳۴۶۷۴۲۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۹
سعدی علیه الرحمه اسکندر رومی را پرسیدند: دیار مغرب و مشرق بچه گرفتی که ملوک پیشین را خزاین و لشکر بیش از تو بوده است و چنین فتحی میسر نشد. گفتا: بعون خدای عزوجل هر مملکتی را که گرفتم رعیتش نیازردم و نام پادشاهان جز بنکوئی نبردم بــزرگـش نـخـوانـنـد اهـل خــرد کــه نـام بــزرگـان بــزشــتــی بــرد *** اینهمه هیچ است چون میگذرد تخت و بخت و امر و نهی و گیرودار نـام نـیک رفـتـگـان ضـایع مـکـن تــا بــمــانــد نــام نــیـکــت پــایـدار
مسعود۱۳۴۶۹۰۲۲:۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۹
جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس۱۳۴۷۵۸۲۳:۵۴:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۹
چرا چنين شده است؟ منظورم عدم تحمل يکديگر و خود حق بينی است.
ناشناس۱۳۴۷۹۱۰۰:۴۶:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۱۰
این چیزا واسه ما نون و اب نمیشه
ناشناس۱۳۸۱۶۳۰۸:۴۸:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۵
انکار تاریخ و هویت و تخریب آنها ، نون و آب میشه ؟
ممدخان۱۳۴۸۰۰۰۱:۰۶:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۰
آقای امید حسینی نگاه زیبایی در حول تاریخ باستان و کورش داشته ای و حقیقت چیزی جز آن نیست که شما نوشته اید دست مریزاد
ناشناس۱۳۴۸۲۱۰۳:۱۴:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۱۰
فکر کنم تنها متنی بود که در الف خواندم وخوشم اومد. این همه از الف انتقاد کردم اما حالا میگم درود بر شما بخاطر این متن.
سوسان۱۳۴۸۷۸۰۸:۲۰:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۰
چرا فارسها فکر میکنند تاریخ ایران فقط متعلق به آوارگان گالوت و حکومت خاخام منشیان است
اسدی۱۳۴۹۱۵۰۹:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱۰
آفرین بر نویسندۀ متن. احمد توکلی همیشه یک استقلال رای داشته. گذاشتن همین متن هم نشانه همان استقلال رای است
ناشناس۱۳۴۹۵۹۱۰:۱۷:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۰
یک جوری دو دیدگاه را مطرح کرده اید انگار هر دو از بطن مردم و جامعه برخاسته. مردم دو رارامگاه را حصار فلزی کشیدند شروع به جاده سازی و مانور کردند؟!
ناشناس۱۳۵۰۷۴۱۲:۴۸:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۰
هرکس به دنبال تخریب تاریخ و هویت ایران است؛ آب به آسیاب دشمنان مردم ایران میرزید. و در پروژه بی هویت سازی و تجزیه و تخریب ایران میکوشد
ناشناس۱۳۵۴۹۵۰۸:۴۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۱۱
با بچه های یگان حفاظت که کارشان حفاظت از بناهای تاریخی است چقدر فرهنگی برخورد کردن عاشقان فرهنگ کوروش.
نيم نگاه۱۳۵۷۷۳۱۷:۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۱۱
با درود بر نويسنده ي محترم ./ متني مختصر - مفيد و گويا است. " چه خوب و چه بد / تاريخ را نمي توان انكار كرد ".
ناشناس۱۳۷۳۲۶۲۳:۵۳:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
آدم باورش نمیشه این مطلب به این منطق درست در سایت الف باشه... بخدا
ناشناس۱۳۷۹۰۹۱۹:۳۲:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۴
کمی دیر شده مردم دو شقه شده اند و مقصر مسولین هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

آخرین عناوین