سیف: قیمت دلار از دامنه منطقی خود بالاتر است/ امیدواری وجود دارد که اصلاح شود

گروه اقتصادی الف،   3960808247

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تعهد سود بالاتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار توسط صندوق‌های بادرآمد ثابت موجب عدم ایجاد تعادل در بازار شده است، از هماهنگی با بازار سرمایه برای اصلاح این وضعیت خبر داد.

سیف: قیمت دلار از دامنه منطقی خود بالاتر است/ امیدواری وجود دارد که اصلاح شود

به گزارش فارس، ولی الله سیف امروز در حاشیه مراسم تقدیر از بانک‌‌های مشارکت کننده در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در مورد تداوم طرح ضربتی وام ازدواج اظهار داشت: متناسب با منابعی که برای قرض الحسنه و همچنین منابعی که در نظام بانکی وجود دارد، طبیعتا باید در این زمینه تعادلی ایجاد شود.

وی افزود: دلیل اینکه طرح ضربتی اجرایی شد، این بود که صف وام ازدواج طولانی شده و افراد متقاضی باید مدت زیادی را معطل می‌ماندند. از این رو اداره اعتبارات بانک مرکزی و با دعوت از برخی بانک‌ها توانست طرح را به نحو مثبتی اجرایی کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به محض آنکه احساس شود صف وام ازدواج طولانی شده؛، دوباره باید از چنین شیوه هایی استفاده کرد، تا بتوان روال را به حالت عادی بازگرداند.

وی گفت: فرصت یک ماهه برای دریافت وام ازدواج تاحدی منطقی است، اما زمانی که به حدود 6 ماه می‌رسد، به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و بانک مرکزی با توجه به کنترلی که انجام می‌دهد، در صورت ضرورت، ورود پیدا خواهد کرد.

سیف درباره آخرین وضعیت پرداختی ها در موسسه اعتباری کاسپین و توقیف اموال آن توضیح داد: آنچه که مهم است، این است که مطالبات تا سقف 200 میلیون تومان در حال پرداخت است، ولی در میانه این دوره پرداخت، به دلیل برخی احکام صادره موانعی ایجاد شد که با ورود مقامات ارشد قوه قضاییه این توقیف ها رفع شده و ظرف روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که تا سقف 200 میلیون تومان قابلیت پرداخت برای تمامی سپرده‌گذاران را خواهد داشت.

سیف ادامه داد: بعد از پرداخت سپرده‌های تا سقف 200 میلیون تومان، اولویت‌های بعدی به شناسایی اموال و دارایی ها بستگی دارد که این اقدام نیز به سرعت تحت نظارت مرجع قضایی در حال پیگیری است و با توجه به نتایج حاصله می‌توان تصمیمات دیگری اتخاذ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد زمان کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز اظهار داشت: خوشبختانه عملکرد بانک‌ها در رابطه با رعایت نرخ سود سپرده بسیار رضایت بخش بوده است، اما عامل دیگری که موجب بی نظمی و عدم تعادل شده، وجود صندوق‌های با درآمد ثابت در بانک هاست که به طور طبیعی در حال هماهنگی با سازمان بورس درباره آنها هستیم.

وی گفت: باید پذیرفت که بین بازار سرمایه و بازار پول رابطه جدی وجود داشته و نمی‌توان به طور مستقل از یکدیگر برای آنها تصمیماتی گرفت و امیدواریم با هماهنگی لازم بتوان در رابطه با صندوق‌های با درآمد ثابت شرایطی ایجاد کرد که متعاقبا بتوان در زمان مناسب برای نرخ سود تسهیلات نیز تصمیم گیری کرد.

سیف در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی تصمیم جدیدی در مورد دامنه و ضوابط فعالیت صندوق‌های بادرآمد ثابت اتخاذ خواهد کرد، گفت: بحثی که در رابطه با صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد، این است که تعهد سود بالاتر از نرخ سودی که شورای پول و اعتبار اعلام کرده، موجب عدم ایجاد تعادل در بازار شده است. این در حالی است که هر فعالیتی درآمد خاص خود را داشته و در پایان دوره باید بین سرمایه گذاران تقسیم شود، اما وعده سودهای متنوع موجب التهاب در بازار پول خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با اظهارات وزیر اقتصاد مبنی اینکه نرخ دلار بالای 4 هزار تومان ماندگار نخواهد بود و آیا این موضوع مورد تایید بانک مرکزی است یا خیر گفت: بانک مرکزی همواره نظر خود را به صراحت در این باره اعلام کرده، به طوری که نقش این بانک نظارت بر بازار و ورود به آن در مواقعی است که دچار نوسانات هیجانی می‌شود.

وی ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ایم تا ثبات همراه با آرامش در بازار وجود داشته باشد و شرایط مناسبی ایجاد شود، اما اکنون تاحدودی به نظر می‌رسد نرخ از دامنه مجاز و منطقی خود بالاتر است که امیدواریم اصلاح شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین