از ما است که بر ما است

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3960803026 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
از ما است که بر ما است

خیلی از ما می نالیم! البته مال امسال و پارسال و این یکی دو دهه نیست، شاید از زمان مولوی بوده که ایشان گفته: "زین خلق پر شکایت گریان شدم ملول، آن های و هوی و نعره مستانم آرزوست". از همه چیز، از سیاست، از جامعه، از خیابان، از کوچه... بی خبر از آن که مانند آلودگی هوا که تک تک خودروها و وسایل آمد وشد در آن نقش دارند، همین رفتار و نگاه ماست که در نهایت و برآیند آن بخش عمده ای از جامعه ای را می سازد که از آن نالانیم.

جدا از برخی ویژگی های اخلاقی منفی که گویی جزئی از تار و پود فرهنگی ما شده مثل سهل انگاری، کم توجهی به قانون، دخالت در کار دیگران و...، از همه کس طلبکاریم اما فکر نمی کنیم خودمان چه کرده ایم. داستانی هست که می گوید زمانی حکم به سنگسار زنی داده شد، مردم هیجان زده سنگها را برداشتند و به سمت محل مجازات هجوم بردند، حضرت مسیح (ع) رسید و فرمود، اول کسی سنگ زند که گناهی از خود وی سر نزده باشد، همه به هم نگاه کرده، سنگ ها را بر زمین انداختند و رفتند. این موضوع قصه ما شده، اگر فروشگاه دار هستیم، چقدر ترازوی ما درست و چقدر سود ما منطقی است؟ اگر تاکسی دار هستیم، اگر قطعه ساز و اگر خودروساز و اگر ساختمان ساز و مقاطعه کار و... چقدر در کارمان وجدان کاری داریم؟ به چند نمونه فرضی ذیل دقت کنید.

آقایی پولی به دست آورده و تصمیم می گیرد باغچه ای در شهرک های اطراف خریداری کند تا آخر هفته ها به جای فضای بسته آپارتمان در کنار طبیعتی کوچک و محصور، کبابی درست کند و استراحت کند اما به علت کمبود آب سفره های زیرزمینی حفر چاه ممنوع و استفاده از آب لوله کشی هم گران تمام می شود. پرس و جو می کند که چطور می شود قانون را دور زد، چطور می شود پنهانی چاه زد و اگر ماموری آمد چه کند که نفهمد و اگر فهمید چطور او را راضی کند. مامور می آید، فکر می کند گزارش کردن یک چاه غیرقانونی بهتر است یا گرفتن چند صدهزار تومان و زدن به یک زخم زندگی؟ گزارش که برایش نان و آب نمی شود اما نمی خواهد بداند که چند دهه بعد، فرزندان خود او هستند که باید تاوان فرو نشست زمین را بپردازند.

کارگری در خط تولید نشسته و فکر می کند چرا من باید کارگری کنم و فلان مدیر پشت میز باشد، از وضع روزگار گله دارد، پیچ ها را درست نمی بندد، قطعات با هم جفت و جور نمی شوند اما او اهمیت نمی دهد. اینهمه ماشین صفر کیلومترتولید می شود، این هم صاحبش لابد برای گارانتی به تعمیرگاه خواهد برد، او که می خواهد بیست-سی میلیون یا بیشتر پول ماشین بدهد، دندش نرم دو سه بار هم به تعمیرگاه مراجعه کند. اما به فکرش نمی رسد که خرابی این خودرو در جاده یا بزرگراه می تواند جان چند هموطن که شاید از بستگان خود او باشند را بگیرد.

قطعه سازی در مناقصه برنده شده اما با این سود که نمی شود زندگی کرد، از کشورهای آشنا مواد اولیه با پایین ترین کیفیت وارد می کند و عملا کاریکاتوری از قطعه مورد نیاز تولید می کند، عمر کاری قطعه یک سوم بلکه کمتر می شود، اما چه اهمیت دارد! قطعه زود خراب شده و تعمیرکاران چند برابر پول آن قطعه دستمزد می گیرند تا خودرو را تعمیر کنند! راننده تاکسی عصبانی می شود و روی کرایه می کشد، مسافر با او درگیر می شود و در محل کار درست نمی تواند کارش را انجام دهد، ارباب رجوع ناراضی است.

ساختمانی فرو می ریزد، مهندس ناظر سهل انگاری کرده چون دانش درستی نداشته چون پایان نامه اش را کسی دیگری نوشته و چون با صاحب کار آشنا بوده او را برای این پروژه در نظر گرفته بودند! حالا جان چند نفر بر سر آن رفته که کسی خواسته بدون زحمت آقای مهندس باشد و درآمدش بیشتر شود.

اینها و مانند این ها داستان های آشنایی هستند، داستان زنجیره هایی که هر کسی حلقه ای از آن را تشکیل داده و سرانجام نتیجه آن به تک تک افراد جامعه می رسد. وقتی که هوا آلوده شد همه آسیب می بینند و دود آن به چشم همه خواهد رفت. این روزها کم نیستند کسانی که در فضای مجازی و در گروه های تلگرامی ناآگاهانه هر نکته منفی راست و دروغی را انتشار می دهند، صحت و درستی برخی از آنها مثل توصیه های پزشکی با کمی تحقیق مشخص می شود اما مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی اینچنین نیست. حتی گروهها و جناح های سیاسی هم با علم به این موضوع تلاش می کنند تا با مخدوش کردن چهره رقیب جایگاه طرف مقابل را نزول دهند بی آن که بدانند این حرکت حتی اگر در کوتاه مدت به سود آنها تمام شود، در دراز مدت منجر به سلب اعتماد عمومی و بدگمانی و بدبینی نسبت به همه از جمله خود آنها خواهد شد.

در این میان گروهک های خارج نشین تندتر از همه، با کشف خواص این معجون، معجونی که اعتماد را خاکستر می کند، هر روز با انتشار اسناد جعلی، تصاویر دست کاری شده، خبرهای شگفت انگیز از فساد و اختلاس تلاش دارند تا نقطه اتصال ملت که روح جمعی، فرهنگ، محبت و از همه برجسته تر، امید را ریشه کن کنند.

اما ما همچنان ملتی هستیم که در وقت سختی ها به خوبی نشان داده ایم که ذخایر بزرگی از شرافت و ایمان و انسان دوستی داریم، نشان داده ایم که علیرغم این سابقه دراز دل نگرانی، معنویتی درونی مانع از آن شده که از هم جدا شویم، چرا این ذخیره درونی را جاری نسازیم؟ چرا باید منتظر روزهای سخت باشیم؟ باییم تا به هم پیام های نیک بفرستیم، بیایم در هر جا که هستیم خیرخواه هم باشیم، بیاییم و سعی کنیم از امروز خوشبین، خوش دل و خوش رو باشیم، بی تردید مهربانی با دیگران، لطف الهی را بیش از پیش بر ما جاری خواهد ساخت.

دیدگاه کاربران

حسین۱۲۹۱۳۵۰۷:۴۱:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۳
کاملا موافقم
ناشناس۱۲۹۱۴۴۰۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۳
جالب بود
ناشناس۱۲۹۵۰۲۱۳:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۳
خيلي هم نه. چون نويسنده تصوير تاريكي از خودخواهي، منفعت طلبي، سودجويي، كينه ورزي، عدم مسئوليت پذيري و عدم وجدان كاري از مردم نمايش داده (كه البته مي تواند درست باشد و قابل بحث است) و يهو در پاراگراف آخر بحث را به سمت جايگاه مردم ايران زمين در شرافت! و انسان دوستي! مي برد و معتقد است در اين شرايط ما بايد خوشبين! و خوشرو! باشيم. (انگار داريم يه فيلم تراژيك و اشك آلود مي بينيم و آخر فيلم يه دفعه و بي مقدمه، به هپي اِندمي رسيم! اونم خيلي نچسب و بي ربط)
ناشناس۱۲۹۱۷۸۰۸:۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۳
وضعیت مملکت مردم این طور کرده
معجزه خاموش۱۲۹۱۸۱۰۸:۲۰:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۳
سلام موضوعی که مطرح شد، حقیقت است و در آن شکی نیست. اما واقعیت جامعه را نمی توان کتمان کرد و به ناچار باید بر اساس واقعیت های موجود در جامعه برنامه ریزی کرد و عمل نمود.
ناشناس۱۲۹۲۱۲۰۸:۵۱:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۳
به نظرم اخرش رو اشتباه گفتی.ملتی هستیم که دوست داریم بدبختی دیگران رو ببینیم و اون موقع با چهره ای متظاهر به غم و اندوه البته در درون بی تفاوت و یا سرمست به کمک دیگران بشتابیم و نه برای خدا بلکه برای توجیه وجه اجتماعی خود
ناصر۱۲۹۲۶۰۱۰:۱۲:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۳
با سلام بسیار زیبا نوشتید به امید آنروز که هر روزمان را روز سخت ببینیم و در قول و عمل چاره اندیشی کنیم ان شالله
هموطن۱۲۹۲۹۰۱۰:۵۴:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۳
ریشه همه مشکلات فعلی برنامه ریزی های دولت است ، وقتی بودجه اموزش و پرورش کمترین است، یعنی انکه دولت اهمیتی بر نحوه تربیت فرزندان و سلامت جسم و روح انها نمی دهد ! البته من معلم نیستم ولی معلمی شغل انبیاست
ناشناس۱۲۹۳۱۵۱۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۳
مردم به حرامخوری روی آورده اند روزی حلال خواهان ندارد
ناشناس۱۲۹۶۵۴۱۶:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۳
وقتی یه نفر میخواد به تنهایی خوب باشه بعد یه مدت سرخورده میشه تو جامعه و از بقیه بدتر میشه بر اثر فشار . تمام نظریات جامعه شناسی تاکید دارند که اصلاح جامعه باید سیستمی یا بعبارتی از بالای هرم شروع بشه . به همین دلیل که پیش نیاز اصلاح اقتصادی و فرهنگی ، اصلاح سیاسی است که متاسفانه در کشور ما امکانش نیست ....
ناشناس۱۲۹۷۳۵۱۸:۱۰:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۳
چند وقت دیگه ۱۳ آبان و روز دانش آموزه حق است که از هم اکنون مسولان نظان تحصیل رایگان رو برای دانش آموزان قبول و عملی کنند. این ، از فشار اقتصادی خانواده ها کم میکنه . بیایید دست به دست هم دهیم این روز را قدر بدانیم.
عدالت۱۲۹۷۴۷۱۸:۲۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۳
متن عالی بود، اضافه کنید به اینها ادعای فرهنگ 2500 ساله البته فقط در ادعا و در عمل فرهنگی در حد انسان عصر حجر.
ناشناس۱۲۹۷۵۱۱۸:۲۶:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۳
البته یکی از دلایل مهم این اتفاق فساد لجام گسیخته بین مسئولان و زیردستانشان و سهلنگاری شدید نهادهای مسوول نسبت به فساد سیستماتیک ...است
ناشناس۱۲۹۷۸۲۱۹:۰۷:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۳
مثبت اندیشی شما قابل تقدیر است. وقتی بیشتر مردم بدنبال مادیات، رفاه و پول بهرشکل ممکن باشند، روزی حلال و برکت در جامعه کمرنگ می شود. یادمان نرود: کسانی مقابل امام حسین علیه السلام صف کشیدند که ادعای مسلمانی داشتند ولی شکمهایشان از حرام پر شده بود. محض یادآوری: داستانی که منتصب به شخصیتی است بهتر است مستند باشد. این روزها هر موضوع یا متن به چندین شخصیت نسبت داده می شود. بدون تحقیق و مطالعه، حتی مطالب زیبا هم میتواند گمراهی بدنبال داشته باشد. {وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِينَ} [سورة الذاريات: 55]
ناشناس۱۲۹۷۸۴۱۹:۰۸:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۳
این مقاله یعنی مردم نباید گلایه کنند؟ یا اینکه مشکلات یا گلایه ها ماهیت خارجی ندارد؟؟؟؟ مردم بیخود که گلایه نمیکنند.
یاسر۱۲۹۸۶۵۲۱:۰۷:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۳
..ساختمانی فرو می ریزد، مهندس ناظر سهل انگاری کرده چون دانش درستی نداشته چون پایان نامه اش را کسی دیگری نوشته و چون با صاحب کار آشنا بوده او را برای این پروژه در نظر گرفته بودند! حالا جان چند نفر بر سر آن رفته که کسی خواسته بدون زحمت آقای مهندس باشد و درآمدش بیشتر شود. صغرا کبری چیدن براساس.. ذهنی نویسنده. چطور به خودتون جرات میدین درباره مهندسین اینطور حرف بزنید و قضاوت کنید. شما از درد و رنج اینهمه مهندس درس خونده و با سواد خبر دارید؟ می دونید مشکلات ساخت و ساز چی هست. می دونید چرا ساختمان فرو می ریزد؟ می دانید قوانین درباره ساخت و ساز چه اجحافی در حق مهندس میکنند؟؟ فرصت می خوام تا در این خصوص دفاع کنم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین