پرتاب ماهواره دانشگاه شریف تا پایان امسال

گروه فناوری الف،   3960802284

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به رصد اجرای سند هوافضا در جلسه این ستاد گفت: ماهواره های ساخت دو دانشگاه طی امسال و سال آینده پرتاب خواهند شد.

ماهواره های سه دانشگاه؛ حداقل ماهواره «شریف ست» و پیام امیرکبیر‌ اولی در سال ۹۶ و بعدی در سال ۹۷ طبق گزارش ریاست سازمان فضایی آماده پرتاب است و ماهواره سوم نیز در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده و هنوز زمان دقیق پرتاب آن مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، منصور کبگانیان در پایان جلسه نودوهشت این ستاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو موضوع دستور مهم و چالش برانگیز در دستور جلسه اصلی رصد اجرای سند هواوفضا بود که بخش های مفصلی از حوزه هوایی و حوزه فضایی را پوشش می دهد.

وی تصریح کرد: اجرای این سند مرتب رصد می شود و در نهایت بعد از چند گزارش، گزارش نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سه قوه ارائه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در این جلسه مرکز ملی فضایی در ریاست جمهوری ایران گزارشی از فعالیت ها رائه داد؛ این مرکز با حکم ریاست جمهوری محوریت هماهنگی های این حوزه را برعهده دارد. همچنین سازمان فضایی ایرانی عملکرد خود را تشریح کردند.

وی با اشاره به آمادگی پرتاب سه ماهواره ساخت دانشگاه های کشور افزود: گزارش مفصل بود و خبر خوب اینکه ماهواره های سه دانشگاه؛ حداقل ماهواره شریف ست و پیام امیرکبیر‌ اولی در سال ۹۶ و بعدی در سال ۹۷ طبق گزارش ریاست سازمان فضایی آماده پرتاب است و ماهواره سوم نیز در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده و هنوز زمان دقیق پرتاب آن مشخص نیست.

کبگانیان با تاکید بر لزوم حمایت دولت از این حوزه گفت: گزارش سازمان در حوزه ماهواره، پرتابگر ها‌، خدمات و کاربردهای این فناوری و نیاز بیش از ۱۸ دستگاه کشور به اطلاعات ماهواره ها بود.‌ همچنین حوزه همکاری های بین‌الملل؛ زیرا این حوزه با همکاری کشورهای همراه ارتقا می یابد.

وی در ضمن با اشاره به چالش ها و فرصت های این حوزه با استناد به گزارش یادشده گفت: حضور ضعیف بخش خصوصی، ناهماهنگی دستگاه ها و تخصیص نامناسب ، نامتعادل و ناکافی برای تحقق سند از جمله این چالش هاست.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به گستردگی این موضوع گقت: جلسه بعد هم به ارائه این موضوع می پردازیم، گزارش پژوهشگاه هوا فضا ارائه خواهد شد و در نهایت ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این سندها را رها نمی کند؛ هرچند اجرای سند کند پیش برود باز هم ستاد پیگیری و رصد می کند.

وی در مورد موضوع پیش از دستور جلسه نیز توضیح داد: وضعیت مرجعیت علمی ایران در جهان با ۴ شاخص میزان ارجاعات، اختلاف ارجاعات با متوسط جهانی، مقالات با ارجاعات بالا و سهم از مقالات با ارجاعات بالا گزارش داده شد و در این ۴ شاخص بر اساس نتایج و آمار از کشور ترکیه جلو افتادیم؛ البته هنوز در منطقه رقبایی هستند.