حقایقی تلخ از بررسی قیمت خودروهای محبوب در دو سوی خلیج فارس/ تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!

گروه اقتصادی الف،   3960802131 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

حقایقی تلخ از بررسی قیمت کراس‌اوورهای محبوب در دو سوی خلیج فارس، شکاف عمیق قیمتی بین تولید و واردات خودرو وجود ندارد!

حقایقی تلخ از بررسی قیمت خودروهای محبوب در دو سوی خلیج فارس/ تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!
 
یک مقایسه‌ای آماری درباره نسبت قیمت‌های 24 کراس‌اوور حاضر در دو بازار ایران و امارات نشان می‌دهد قیمت محصولات خارجی در بازار ایران 20 تا50 درصد بالاتر از سطح تعرفه‌های تجاری وضع می‌شود و ما اساسا نمی‌توانیم خودروهایی با قیمت مناسب تولید کنیم. همیشه در مراودات عمومی و بازخوردهایی که از مخاطبان حوزه خودرو می‌گیریم، نکته اساسی قیمت تمام شده محصولاتی است که در بازار ایران به فروش می‌رسند. با وجود تلاش گسترده‌ای که صنعت خودروی ایران به ویژه در چند سال اخیر برای افزایش سطح کیفی محصولات و کاهش قیمت‌ها انجام داده اما این مورد همچنان به عنوان اصلی‌ترین انتقاد جامعه از خودروسازان، وجود داشته و دارد. بررسی بیشتر هفت صبح نشان می‌دهد  بازار خودروی ایران در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس با اینکه به لحاظ تنوع تقریبا در سطحی مشابه قرار داشته اما دو سوی خلیج فارسبه لحاظ قیمتی تفاوت ماهوی دارند.

در واقع تعرفه‌های بالا بازار خودروی ایران را با شرایط خاصی روبرو کرده که در عین حفاظت از صنایع داخلی، زمینه افزایش قیمت اتومبیل در سطحی گسترده را فراهم کرده است. این تعرفه‌ها که در کشوری مثل امارات چندان بالا نیستند، باعث شده تا بهای خودروهای واردشده به بازار این کشور بسیار پایین آمده و گاها تا نصف قیمت تمام شده در ایران تنزل یابد. در واقع، در امارات تقریبا جز یک تعرفه 3.5 درصدی برای واردات خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان بابت ورود به بازار امارات نمی‌گیرد اما شرط ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعه را برای واردکنندگان تا 5 سال بعد از فروش هر مدل، از شرکت‌‌های واردکننده اخذ کرده است.
 
این در حالی است که تعرفه واردات در ایران کاملا شرایطی متفاوت از امارات دارد. تعرفه‌ی حقوق گمرکی خودروهای هیبریدی 4 درصد است. برای واردات هر خودرو یا کالای دیگر، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 4 درصد مالیات علی‌الحساب نیز محاسبه می‌شود. بدین ترتیب، مبلغ خودرو ابتدا در1.04ضرب و سپس عدد به‌دست‌آمده در 1.13 ضرب می‌شود. مبلغ به‌دست‌آمده جدا از هزینه‌ی حمل و نقل، عوارض حمل کردن با کشتی‌‌رانی‌های غیر ایرانی و هزینه‌ی شماره‌گذاری است. این در حالی است که تعرفه‌ی حقوق گمرکی خودروهای عادی زیر 2000 سی‌سی، 40درصد و 2000 تا 2500 سی‌سی، 55 درصد است.

ما برای آشنایی بیشتر خوانندگان با وضعیت بازار خودرو در کشوری مثل امارات، دست به یک مقایسه آماری زدیم و در آن به ساده‌ترین شکل ممکن، قیمت هر محصول را در دو سوی مرز بررسی کردیم. با این توضیح که گزارش اخیر با استفاده از اطلاعات وب‌سایت عربی یالاموتور (yallamotor) و وب‌سایت "ایران جیب" بنابر نرخ درهم 1110 تومانی محاسبه شده است. اینجا می‌شد انتقادات بیشتری را متوجه خودروسازان و واردکنندگان اتومبیل به اشکال مختلف نماییم اما فعلا تنها به همین حد از مقایسه و توضیح بسنده می‌کنیم  چون اطلاعات گویای همه چیز است. این شما و این قیمت 27 مدل کراس‌اوور مختلف حاضر در دو بازار ایران و امارات.
 
تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!
چری تیگو 3 / ام‌وی‌ام ایکس 33
قیمت در بازار امارات : 47.750 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 68 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :79.690 میلیون تومان

دانگ‌فنگ اچ3 کراس
قیمت در بازار امارات :57 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 80 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :45 میلیون تومان

رنو کپچر
قیمت در بازار امارات :74.735 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 106 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران : 121میلیون تومان


سانگ‌یانگ تیوولی
قیمت در بازار امارات :61 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 85 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :112میلیون تومان

چانگان سی‌اس35 اتوماتیک
قیمت در بازار امارات :66.600 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 91 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :69 میلیون تومان

رنو داستر
قیمت در بازار امارات :67.600 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 95 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :124 میلیون تومان


چری تیگو 5
قیمت در بازار امارات : 69.820 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :98 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :101.500 میلیون تومان


هاوال اچ2
قیمت در بازار امارات :77.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :105 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :98.400 میلیون تومان

 تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!

پژو 2008
قیمت در بازار امارات :82.150 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 115 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :123 میلیون تومان


ام‌جی جی‌اس
قیمت در بازار امارات : 82میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :115 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :172 میلیون تومان


اوپل موکا ایکس
قیمت در بازار امارات :89.110 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 135 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :162 میلیون تومان


نیسان جوک توربو اسپورت
قیمت در بازار امارات :92.960 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 130 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :190 میلیون تومان


هیوندای توسان 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :93.500 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 140 میلیون تومان
قیمت  نمونه فول 2لیتری در بازار ایران : 195 میلیون تومان



میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس
قیمت در بازار امارات :99.900 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :  139 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :181 میلیون تومان



لوکسژن یو6
قیمت در بازار امارات :107 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 150 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران :200 – 220 میلیون تومان


کیا اسپورتیج 2 لیتری فول
قیمت در بازار امارات : 115.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 160 میلیون تومان
قیمت  نمونه 2.4 لیتری فول در بازار ایران :205 میلیون تومان


پژو 3008
قیمت در بازار امارات :132 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 184 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران :200 - 225 میلیون تومان

میتسوبیشی اوت‌لندر2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :113.100 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 175 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :233 میلیون تومان

هیوندای سانتافه 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات : 150.810 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :232 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :265 میلیون تومان


رنو کولئوس 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :107.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :165 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :235 میلیون تومان
 
تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!
تویوتا راو4 مدل 2.5 لیتری
با تعرفه امارات :142.150 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :220 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :261 میلیون تومان

کیا سورنتو 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :119.800 میلیون تومان
قیمتبازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 186 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :293 میلیون تومان


فولکس‌واگن تیگوان 2لیتری
قیمت در بازار امارات :160 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :224 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران : 270میلیون تومان



لکسوس ان‌ایکس2017 اف اسپورت
قیمت در بازار امارات : 233میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :389 میلیون تومان

ب‌.ام.‌و ایکس3
قیمت در بازار امارات :315میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 441 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :489 میلیون تومان
 
تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!
ب‌.ام.‌و ایکس4 توربو 2 لیتری
قیمت در بازار امارات :337 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 471 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :510 میلیون تومان


لکسوس آر.ایکس 5.3 لیتری
قیمت در بازار امارات :259 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 400 میلیون تومان
قیمت نمونه 2لیتری توربو در بازار ایران :550 میلیون تومان


اما در پایان گزارش، ذکر چند نکته در پایان این گزارش خالی از لطف نیست.
 
نگاهی به این آمار و ارقام نشان می‌دهد چرا کشور استرالیا به یکباره و ظرف مدت 3 سال، کل صنعت خودروسازی خود را تعطیل نمود. صنعت خودرو در ایران رفاه مشتریانش را به بهانه تعداد اندکی اشتغال در خط مونتاژ خودروها، کاملا از بین برده است به طوری که بسته به نوع و سطح امکانات هر خودرو، از 20 تا 100 درصد اضافه قیمت را به دلیل واردات یا تولید خودرو به خریدار تحمیل می‌کند.
 
تولید خودرو در ایران گران تمام می‌شود و برخلاف ادعای مدیران صنعت خودرو، مزیت اصلی ما در ایران نه تولید خودرو که تولید قطعات و نیز تجارت خودرو است.چیزی که از شواهد امر برمی‌آید، ما در شرایط انحصاری فعلی مزیت چندانی در زمینه تولید و صادرات خودروهای اروپایی  و یا کره‌ای نداریم. پژو 2008ساخت ایران که فعلا در ایران خودرو قیمتی 103 میلیونی داردف در بازار امارات در نمونه فول آپشن کمتر از 83 میلیون قیمت دارد و در عین حال رنو داستر تولید ایران (اگر طبق اعلام مدیران هولدینگ ناصح که شریک ایرانی رنو در تولید خودروهای جدید این برند هستند،) هم قرار است قیمتی 80 تا 100 میلیونی داشته باشد، در حالی که نمونه فول آپشن این خودرو در امارات قیمتی 67 میلیونی دارد.

دولت می‌تواند با هدف حفظ اشتغال صنایع خودرویی فعلی، ضمن ممنوعیت واردات هرگونه قطعه و لاستیک به کشور، از شرکای خارجی بخواهد با سرمایه‌گذاری در این بخش مصرفی، ضمن صادرات قطعات به بازارهای جهانی، بازار بزرگ کشور را به صحنه رقابت برندهای روز جهان تبدیل سازد. در واقع دولت اگر دولت با مردم صادق باشد، خطوط مونتاژ مکانیزه و سرمایه‌بر خودرو را با واحدهای کاربر قطعه‌سازی که هم‌اینک حدود 65 درصد کل گردش مالی صنعت خودروی ایران را به خود اختصاص داده‌اند، تعویض می‌کند.

ایران اگر استراتژی واردات گسترده خودرو را در دستور کار قرار دهد، از محل تغییر مسیر واردات خودرو در منطقه، از اعراب حاشیه خلیج فارس به خود می‌تواند نه تنها تمام اشتغال حذف شده از محل تعطیلی خطوط تولید قدیمی خود را بازیابد که بخشی عظیمی از گردش مالی تجارت خودرو د رمنطقه خاورمیانه را که هم‌اکنون در دست امارات و عمان است به سمت خود سوق داده و زمینه رشد گسترده تجار و بازرگانان ایرانی، و نیز توسعه بنادری نظیر چابهار و یا خرمشهر در دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان را فراهم سازد.

وارد شدن شرکت‌های مادر و نه نمایندگی‌های ایرانی رسمی شرکت‌های خودروسازی می‌تواند موجبات انتقال دانش فنی خودرو به ایران را در کنار ایجاد سطح گسترده‌ای از اشتغال فراهم کند. نیروهای ایرانی با اجرای چنین طرحی می‌توانند با حضور در شبکه فروش، خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان شرکت‌های بزرگ دنیا، زمینه را برای درک دقیق‌تر و بهتر از بازار ایران و نیاز خریداران فراهم کرده و سطح رفاه جامعه ار افزایش دهند.

یکی از راهکارهای ارائه خودروی ارزان و ایمن به مردم ایران، ورود منابع مالی شرکت‌های بزرگ در یک چارچوب رقابتی و از طریق گسترش صنعت لیزینگ است که در اقصی‌نقاط جهان نیز جواب داده و می‌تواند اقشار متوسط و ضعیف ایران را به شدت از فواید خود بهره‌مند سازد.

دیگر اینکه نگاهی به سطح قیمت‌ها و تفاوت بهای تمام شده هر خودرو در دو سوی خلیج نشان می‌دهد در ایران هرچه خودرو لوکس‌تر باشد کشش قیمتی بیشتر شده و فروشنده با سود بالاتر، بهای بیشتر از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. در واقع خریدار خودروهای لوکس در مقایسه با خودروهای اقتصادی هزینه بیشتری در مقایسه با بازار امارات پرداخت می‌کند که این به سوداگری واردکنندگان ایرانی و نیز عدم حضور رسمی برندهای اصلی در خاک ایران برمی گردد. وارد شدن شرکت‌های مادر به ایران بهای تمام شده هر خودرو را به شدت تنزل می‌دهد و به سطح جهانی آن می‌رساند.

همچنین نگاهی به تولیدات چینی و مونتاژی دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد در مقایسه با محصولات وارداتی، قیمت نهایی محصولات تولیدی این دو واحد پایین‌تر و سطح خدمات پس از فروش بهتر و مناسب‌تر است ازینرو به نظر می‌رسد می‌توان با کمک چینی‌ها و تولید مدل‌های باکیفیت‌تر، به تحقق اهداف صادراتی در زمینه خودرو دست یافت.

به گزارش فرادید، در نهایت اینکه نگاهی به این آمارها گویای حقایق بسیار تلخی است که مستقیما از محل انحصار به خریداران ایرانی تحمیل شده است. با اینکه حمایت بی چون و چرا از صنایع داخلی ، همواره محل نزاع کارشناسان اقتصادی است، مورد ناراحت‌کننده بی توجهی به یک سیاست صحیح برای نیل به اهدافی است که می‌تواند در نهایت منافع بیشتری را از جمله افزایش اشتغال، رفاه بالاتر و ایمنی بیشتر  به ایرانیان اعطا کند اما به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری و تمایل شدید دولت به کنترل اقتصاد، هیچ‌گاه عملیاتی نشده و موجبات میزان بالایی از نارضایتی در بین خریداران خودرو در ایران را فراهم کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۸۵۰۷۱۲:۴۸:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲
سالی 20-30 هزار کشته و الودگی هوا و معلول و ... هم اضافه کنید! به جی این گاری ها ماشین اسباب بازی تولید کنید که اشتغال هم ایجاد بشه از چین وارد نشه!
ناشناس۱۲۸۷۴۴۱۶:۳۶:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲
ضمنا کاهش مصرف سوخت رو تا نزدیک به 50 درصد ، و کاهش آلوگی هوا و افزایش سلامت مردم رو هم درنظر بگیرید.
ناشناس۱۲۸۸۷۰۲۰:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲
تازه قیمت واقعی دلار 1000 تومان هست
ناشناس۱۲۸۵۴۳۱۳:۳۹:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۲
آقا بیخود زور نزنید تو رو خدا خودشون بهترین ماشینا رو سوار می شن این مالیات های دو برابری وردات خودرو جیب دولت میره، کیف میده به دولت ضمن اینکه خودروسازی ما هم کلی از درآمدهای نجومی اش میریزه به خزانه دولت
ناشناس۱۲۸۵۷۰۱۴:۰۱:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲
در آمد اکثر ایرانیها به قدری پایین است که حتی اگر این خودروها به قیمت امارات هم وارد ایران شوند توانایی خرید آنها را ندارند...من فقط پراید کار کرده
امین۱۲۸۵۹۳۱۴:۱۴:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲
متوسط درآمد مردم امارات با ایران رو حساب کنین که براحتی خودروهای لوکس میخرن
omid۱۲۸۵۹۵۱۴:۱۶:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲
بعضی از اعداد و ارقام اشتباهه. مثلا قیمت کیا سورنتو و هیوندا سانتافه تو بازارهای جهانی یکیه ولی شما اینجا با کلی اختلاف نوشتید. در ضمن ماشین هایی مثل چانگان، اچ سی کراس و ... به صورت کامل وارد نمی شن و CKD هستن که تعرفه خیلی کمتری دارن. در ضمن قیمت خودرو بر مبناء ارز آزاد و تعرفه بر مبنای ارز مبادله ای هستش.
احمد۱۲۸۵۹۷۱۴:۱۷:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲
دانگ‌فنگ اچ3 کراس قیمت در بازار امارات :57 میلیون تومان قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 80 میلیون تومان قیمت در بازار ایران :45 میلیون تومان فکر کنم قیمت در بازار ایران: 45 میلیون تومان، اشتباه تایپی رخ داده است.
كارشناس خودرو۱۲۸۷۰۹۱۶:۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲
خير دوست گرامي . اشتباه نشده است. فقط دو نكته وجود دارد. H30 موجود در امارات با موتور نيسان (115 اسب بخار ) است كه حدود 3 ميليون گرانتر از موتور TU5 است و تعدادي از قطعات H30 توليد ايران داخلي سازي شده است از جمله موتور ان كه باعث كاهش قيمت براي ايران خودرو مي شود ولي در هر صورت H30 به قيمت ترين ماشين اتوماتيك حال حاضر بازار ايران و تنها ماشيني است كه از قيمت جهاني ان ارزانتر است.
ناشناس۱۲۸۷۲۷۱۶:۲۲:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲
دانگ فنگ تولید ایران خودرو هست وبا توجه به اینکه همون موتور tu5پزو206روش هست به این قیمت عرضه میشه .البته این قیمت کارخونه ای هست بازار آزاد حدود 48میلیون هست.نمونه خارجی هم همین موتور روش هست .این مورد تنها ماشینی هست که از زیر دست مدیران ایران خودرو دررفته وگرنه بدشون نمیومد بالای 60تومن قیمت گذاری می کردند.
ناشناس۱۲۸۶۱۸۱۴:۴۵:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲
صنعت خودرو در ایران رفاه مشتریانش را به بهانه تعداد اندکی اشتغال در خط مونتاژ خودروها، کاملا از بین برده است واقعیت اینه که اشتغال یک عده معدود فقط بهانه ست برای نگه داشتن صنعت پر سود دلالی و مونتاژ . اونقدر سود چندتا خانواده میلیاردر و خیل عظیم دلالها از واردات بی حساب ماشین زیاد شده ، و اونقدر منافع مالی برای دولت در این صنعت..مونتاژ وجود داره ، که تحت هیچ شرایطی اجازه نمیدن ماشین با کیفیت و با قیمت واقعی به دست مردم برسه . وگرنه تعمیرگاههای مجاز هر برند احتیاج به دهها تعمیرکار ماهر دارن و چندین برابر پرسنل فعلی سایپا و ایران خودرو میتونستن در مراکز خدمات پس از فروش مدلهای مختلف کار کنن . پس اینها همه بهانه ست
ناشناس۱۲۸۶۳۱۱۴:۵۹:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲
سالیان سال است تمامی مردم و متخصین اهل فن می گویند: دست از ساختن خودرو بردارید و جان ما را نجات دهید. ولی کو گوش شنوا؟!!
ناشناس۱۲۸۶۳۲۱۴:۵۹:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲
تنها راه نجات مردم ایران در حوزه صنعت خودرو ؛ تبدیل و تغییر کاربری ایران خودرو و سایپا به فضای سبز و پارکینگ طبقاتی است
حمید۱۲۸۶۳۵۱۵:۰۲:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲
از این مقاله ها زیاد نوشته شده و مناظره های زیادی هم در تلویزیون با همین موضوع انجام شده. ولی آن کسی که باید بشنود نمی شنود...
ناشناس۱۲۸۶۳۹۱۵:۰۴:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲
بالاخره ما به تفاوت قیمت فروش خودرو در بازار صادرات بایستی از جایی تامین شود ...
محمد۱۲۸۶۹۲۱۵:۴۲:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲
متاسفانه دولت به جای حفظ منافع مردم با حمایت از به اصطلاح خودروسازان داخلی با خون و پول و جان مردم بازی می کند. مطمئنا در آینده پولهای کلانی که به جیب عده ای خاص رفته آشکار خواهد شد. ولی من اطمینان دارم پولی که از این طریق دریافت می شود از طریق دیگری می رود.
علیرضا۱۲۸۷۲۱۱۶:۱۸:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۲
این حقیقت از زهر هم تلختره
ناشناس۱۲۸۷۶۴۱۶:۵۵:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲
این حرف ها فقط شعار است و هیچوقت و هیچ زمانی عملی نخواهد شد.
فالانز۱۲۸۸۰۳۱۸:۰۲:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲
تا بوده همین بووووووده
نیما۱۲۸۸۲۵۱۸:۴۵:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲
سلام، به نظر من نباید شرکت های خودروسازی رو تعطیل کرد باید ادغامشون کرد، ایران خودرو و سایپا، برخلاف ادعاشون، در بازار جهان دو شرکت بسیار کوچک و فقیرند. از طرف دیگه به جای تولید چند رقم خودرو باید در ابتدا در هر کلاس فقط یه خودرو خوب تولید بشه. اگر ما یک خودرو خوب میتونستیم جایگزین پراید و پیکان کنیم صنعت خودروسازی ما نمره قبولی میگرفت.
ناشناس۱۲۸۸۴۰۱۹:۱۵:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲
یکی از راههای مناسب برای اینکه خودرو سازان ایرانی بیکار نشوند ساخت قطعات خودرو های وارداتی است خط تولید کارخانه های خودرو سازی کشور تغیر داده شود به قطعه سازی خودرو های وارداتی با استاندرد خودرو سازان خارجی این اقدام سبب کارآفرینی خواهد شد
ناشناس۱۲۸۸۴۶۱۹:۲۵:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲
در کشورهای پیشرفته تمام علوم از ریاضی وفیزیک وشیمی و......درخدمت صنعت خودرو هستند وروز بروز کیفیت ها بهتر می شود ولی صنعت خودروی ما فقط با حلبی سروکار دارد
ناشناس۱۲۸۸۵۶۱۹:۵۰:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲
خوب همه تفاوت ناعادلانه قیمت ها رو میدونیم ولی مگه فرقی هم میکند از همه مهمتر باید هزینه تصادفات و قطع عضو و بی سرپرست شدن رو هم اضافه کنید
ناشناس۱۲۹۱۳۲۰۷:۳۷:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۳
برادران بنده چند سالی در خدمت صنایع خودرو سازی بودم!مشکل اصلی این هست که حدود 500 سازمان و ... بودجه خودشون رو از همین خودر سازی در میارن خوب نمیزارن این آب باریکشون !قطع بشه حالا یه چند ده هزار نفر هم کشته بشن.
ناشناس۱۲۹۲۴۱۰۹:۴۲:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۳
ظلمی که در حق این ملت در بخش صنعت خودرو می شود قابل جبران نیست ولی بهتر بود کمی هم در خصوص اینکه این مابه التفاوتها به جیب چه کسانی می رود قلم فرسایی می کردید.
هادی از المان۱۲۹۲۸۸۱۰:۵۱:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۳
.._شما کشور های خلیج فارس رو مثال زدید در المان با همین قیمتها به صورت اقساط و بدون بهره وبا توجه به فیش حقوقی از شما قسط میگیرند ضمنا بعد از مثلا دو سال شما ماشین کار کرده رو به کمپانی سازنده میفروشید (30الی 40درصد پایین تر ) ماشین سال رو میخرید به قیمت همان دو سال قبل (چون تورمی وجود نداره) تازه اگر شما صاحب شرکتی باشید مبلغ ماشین رو از مالیات سالیانه کسر میشود _حالا منصفانه قضاوت کنید_
ناشناس۱۲۹۴۶۰۱۳:۱۳:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۳
در عوض اون كشورها غرق در تورم هستند و ما تورم تك رقمي داريم گذرنامه ها از حيث اعتبار اون بالا هاست و ما از اخر اون اول ها هستيم ..
محمدامین حیات مقدم۱۳۰۰۱۶۰۶:۱۲:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۴
واقعا این گمرک واردات ظالمانه است و باعث میشود سالی سی هزار نفر کشته و سیصد هزار نفر معلول شوند .
بی نام۱۳۱۱۳۲۱۷:۵۹:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۵
خدا باعث و بانی این ظلم به این ملت...!رو لعنت کنه ، کره از تولین پراید به کجاها رسید ، ما از تولید و مونتاژ کادیلاک به تولید mvm 110 برسه !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین