توتال و آغاز بدعهدی...

گروه اقتصادی الف،   3960802063 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرار بود توتال از شرکت‌های داخلی برای پروژه فاز 11 پارس جنوبی استفاده کند، اما پس این اینکه قرارداد با وزارت نفت امضاءشده، به سراغ شرکتهای ایرانی نرفت و شنیده‌شده با توجه به وجود کارخانه‌های لوله‌سازی می خواهد، لوله وارد کند.

توتال و آغاز بدعهدی...

 به گزارش الف؛ قرارداد بخش فراساحل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تیرماه امسال پس از چند ماه مذاکره بین شرکت ملی نفت ایران، کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال و شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس به امضاء رسید و قرار بر این شده بود توتال از توانمندی شرکت‌های ایرانی در جهت رفع نیازهای خود برای انجام این پروژه استفاده کند.

ارزش خالص قرارداد فاز 11 پارس جنوبی حدود پنج میلیارد دلار است که سهم شرکت توتال از آن قرارداد ۵۰, ۱ درصد، شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد است. قرار است که در راستای اجرای این قرارداد ۳۰ حلقه چاه حفر و ‌۲ سکو احداث شود و ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۵۴ کیلومتر انجام شود.

بر اساس گفته وزیر نفت، توتال کار خود را شروع کرد، اما باید مراقب بود تا گذشته دوباره تکرار نشود. بااین‌حال همان‌طور که بیژن نامدار زنگنه گفته بود و اینکه توتال قول استفاده از شرکت‌های ایرانی و تولیدات داخل را داده بود؛ از برای فاز‌۱۱ پاس جنوبی، تمام شرکت‌های ایرانی را ارزیابی کرد.

وزیر نفت گفته بود: شرکت‌های داخلی اگر به توانمندی‌های لازم و دانش فنی موردنیاز توتال دست پیدا کنند می‌توانیم سهم 70 درصدی را از پروژه‌های نفتی برای این شرکت‌ها پیش‌بینی کنیم و یکی از مسائلی که در حال حاضر دغدغه شرکت‌های داخلی است حضور آن‌ها در پروژه‌های نفتی و به‌خصوص قرار گرفتن در لیست توتال است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است.

وی افزود: توتال نه حفاری دارد و نه لوله‌گذاری می‌کند و تنها مهندسی مخزن را مدیریت می‌کند و درصورتی‌که شرکت‌های ایرانی توانمندی و ظرفیت‌های لازم مدنظر این شرکت را داشته باشند می‌توانند کارها را به دست‌گیرند.

زنگنه بیان کرده بود: این قرارداد برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی ندارد. درواقع در این نوع قرارداد هیچ محدودیتی برای ارجاع کار به داخل نداریم. می‌توانیم صد در صد کار را به داخلی‌ها دهیم البته اگر در مناقصه برنده شوند. ما مراحل حفاری، ‌ سکوهای دریایی، ‌ پایه سکوها، ‌ عرشه‌ها، ‌ خرید و لوله و... را به مناقصه می‌گذاریم.

بندی در قرارداد توتال با ایران است که این شرکت به‌نوعی ملزم به استفاده از توانمندی‌های داخلی ایران در بخش‌های مختلف و اکنون با بی‌توجه به این نکته مشغول رایزنی برای تأمین لوله‌های موردنیاز خود از طریق یک شرکت آلمانی است.

بااین‌حال شنیده‌شده است که این شرکت فرانسوی قصد دارد برای نیاز پروژه در فاز 11 پارس جنوبی از لوله وارد کند و درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان لوله‌های مخصوص پروژه‌های نفت و گاز داخل این توانایی را دارند.

توتال بعد از امضاء قرارداد سراغ شرکت‌های ایرانی نرفت

مهدی نصیری، مدیر کارخانه و عضو هیئت‌مدیره شرکت لوله‌سازی ماهشهر در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه آیا واردات لوله توسط شرکت توتال برای پروژه فاز 11 پارس جنوبی صحت دارد، گفت: توتال قبل از امضای قرارداد با وزارت نفت، شرکت‌های تولیدکننده ایرانی را ارزیابی کرد و بعد از امضاء شدن قرارداد به سراغ آن‌ها نرفته است.

وی افزود: توتال به وزارت نفت قول داده است که از تولیدات داخلی و شرکت‌های ایرانی کالای موردنیاز خود را برای پروژه تأمین کند، اما برای خرید لوله ظاهراً قصد دارد آن را از خارج از کشور وارد کند.

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر تصریح کرد: شواهد در عمل کاملاً مشخص است، زیرا در سال گذشته مدیران توتال از کارخانه ما بازید و اعلام کردند تولیداتمان صلاحیت و استاندارد لازم را دارد و گفتند فقط یکسری الزامات است که باید آن را هماهنگ کنیم.

نصیری اضافه کرد: سه ماه بعد از ارزیابی اولیه، دوباره آمدند و در این مرحله با بررسی وضعیت و خواستند اقداماتی انجام شود و اعلام کردند به‌محض اینکه قرارداد با وزارت نفت امضا شد، برمی‌گردیم و با شما قرارداد ساخت لوله را می‌بندیم و از آن زمان تاکنون 8 ماه می‌گذرد و دیگر به سراغ ما نیامدند.

وی بابیان اینکه شواهد نشان می‌دهد توتال برای تأمین نیاز لوله خود به سمت دیگری رفته است، گفت: وزارت نفت باید در مورد واردات لوله پاسخ دهد و اعلام کند، اما قبل از امضای قرارداد بارها به کارخانه ما آمدند و بعد از امضا دیگر خبری از آن‌ها نشد.

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر بابیان اینکه توتال فعالیت خود را شروع کرده است، بیان داشت: نمی‌توان آماده‌سازی خط لوله را کارخانه یک‌شبه انجام داد و باید بررسی شود که یک پروسه 5 ماهه زمان نیاز دارد.

نصیری گفت: خیلی از مواقع شرکت خارجی کار را تا مرحله آخر نگه می‌دارند و در دقیقه 90 سفارش می‌دهند و زمانی که کار 6 ماه زمان می‌برد، بعد می‌گویند کارخانه نتوانست نیاز را تأمین و خط خود را آماده کند و به زمان‌بندی پروژه نمی‌رسد و شرکت ایرانی را حذف می‌کنند و کار را به سمتی که خودشان بخواهند می‌برند.

مجلس ورود می‌کند

کوروش کرم پور حقیقی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در این مورد به خبرنگار الف، گفت: موضوع را به‌صورت جدی بر اساس شرایط هم در کمیسیون انرژی و هم مجلس پیگیری می‌کنیم و در دستور کار است.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال، اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند و معتقد هستیم باید به تولید داخلی و ایرانی توجه کنیم که اگر چنین شد؛ اشتغال هم ایجاد می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای حمایت از تولید ملی و داخلی تلاش خواهیم کرد، تصریح کرد: آقای زنگنه وزیر نفت هم در این مورد، هم‌نظر است و آنچه نیاز به کالایی در کشور تولید می‌شود؛ باید بر اساس قوانین بین‌الملل و داخل و همچنین متن قرارداد، از تولیدات داخلی استفاده شود.

کرم پور حقیقی با تأکید بر اینکه همه اعتقادمان بر این است که باید از نیازمندهای وزارتخانه‌ها و... را تولید داخلی باشد، گفت: مگر اینکه آن کالا در کشور تولید نشود که باید واردات انجام داد.

وی در مورد اینکه باوجود محرمانه بودن آیا حمایت و خرید از تولید داخلی در قرارداد توتال قیدشده است، پاسخ داد: کلیه قراردادهایی که در سطح جهان امضا می‌شود، محرمانه است و نباید کشوری بداند که قرارداد را چگونه بسته‌شده و این بر اساس قانون تجارت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: از متن قرارداد توتال اطلاع داریم و تمام تلاش بر این است که کل نیازمندی‌های توتال و حتی شرکت‌های که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و ساخت پروژه‌ای را به عهده‌دارند، از تولیدات داخلی تأمین شود.

کرم پور حقیقی با بیان اینکه در مورد واردات لوله توسط توتال چیزهایی شنیدیم، تصریح کرد: اینکه توتال می‌خواهد لوله وارد کند تا اینکه وارد کرده است، متفاوت است و این موضوع را پیگیر خواهیم کرد که اگر از تولید داخلی استفاده نکرده باشد، کمیسیون انرژی مجلس با توجه به ضوابط و مقررات با آن برخورد خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۸۴۳۶۱۱:۲۰:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲
فقط شعارمیدهیم نمیتوانیم لوله موردنظر راتولید کنیم
ناشناس۱۲۸۵۴۸۱۳:۴۱:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲
می تونیم ولی مثل شما فقط غر بزنید... یه موقع به زنگنه گیر ندید که کرسنت رو بار آورد و به توتال جک سفید امضا داد... درست رای دادی ولی آزاده باش.
ناشناس۱۲۸۵۶۶۱۳:۵۹:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲
شما از کجا می دانید نکنه خودتان وارد کننده هستید
ناشناس۱۲۸۷۲۵۱۶:۲۱:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲
به نفع خیلی ها نیست که لوله تولید کنیم
مهندس متالورژی صنعت نفت۱۲۹۰۲۳۲۳:۱۵:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲
ما تمام لوله های کربن استیل رو میتونیم تولید کنیم فقط مشکل اینه که سفارش نمیدن و میرن از اروپا میخرند. باید دولت و نفت حدود سفارش سالانه بدن به ما
ناشناس۱۲۸۵۶۲۱۳:۵۳:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲
اگر لوله ما هم شبیه پراید مونه بهتره که وارد بشه احتمالا مطابق استاندارد نبوده و مجبور به واردات شده اند
ناشناس۱۲۸۵۷۱۱۴:۰۱:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲
خرش از پل گذشه دیگه انتظاری داری بیاید دنبال ایرانی ها
ناشناس۱۲۸۶۰۴۱۴:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲
من و بهترین وزیر کابینه ! از سوی توتال رکب خوردیم
آینده نگر۱۲۸۶۲۲۱۴:۵۳:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲
همگی دارن توزرد از کار در میان
ناشناس۱۲۸۷۳۵۱۶:۲۷:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲
ایرانی تولید کننده نیست و نمی تواند جنس با کبفیت تولید کند
محسن۱۲۸۷۷۳۱۷:۰۲:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲
لطفاً اول از وزارت نفت سؤال كنيد بعد يكطرفه به قاضي بريد و ذهن مردم را مشوش كنيد: من بعنوان يك نفتي فكر مي كنم كه لوله هاي فشار بالاي بدون درز را ايران هنوز نمي تواند توليد كند و بايد از خارج وارد شود.
ناشناس۱۲۸۹۷۶۲۲:۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲
اصلا کی به شما مدرک داده؟ با این تفکر بهتر بود شما همچنان همان... خدا را شکر امثال شما در صنایع نظامی کاره ای نیستند والا ما هنوز می بایست سیم خاردار و فشنگ هم وارد می کردیم (البته بر فرض اینکه تا حالا آمریکا مثل عراق و افغانستان خاک کشورمان را به توبره نکشیده بود). تو برو همان پول نفت بگیر و بخور و بخواب...
ناشناس۱۲۸۸۴۴۱۹:۲۱:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۲
شما میگید قرار بوده از شرکت های ایرانی استفاده کنه، منظورتون از این جمله چی هست؟ منظورتون از بدعهدی چی هست؟ یعنی جزو مفاد قرارداد هست؟ یا .. شما مطمئن باشید اگر جزو مفاد قرارداد بود بهش عمل میکردن! مشکل اینجاست که جزو مفاد قرارداد نیست، مثل برجام که همه تعهدات ایران در قرارداد و نوشته و امضا شده ولی تعهدات طرف مقابل ما فقط شفاهی هست و درگوشی، همین میشه که هسته ای رو سیمان ریختن و تعطیل کردن و کلا یه مقدار پول نقد نصیب ایران شد که مردم اثر اون را در زندگی ندیدن! و 2-3 تا هواپیمای ایرباس که باز هم مردم اون رو ندیدن، چون در خط اهواز تهران مورد استفاده قرار گرفت برای نقل و انتقال مدیران و مهمانان خارجی وزارت نفت.
کریم۱۲۸۸۸۶۲۰:۳۰:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲
من در صنعت نفت گاز شاغل هستم و با توجه چند پروژه که کار کردم اکثر کارفرماها با توجه به تجربیاتشان لوله مانسمان(بدون درز)قطر بالا و فشار قوی را از خارج تامین می کنندولی برای سایر موارد از سازندگان داخلی خرید می گردد مورد توتال احتمال قریب به یقین همین مسئله است.
ناشناس۱۲۸۹۲۳۲۱:۱۳:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲
اصلا فرض کنیم که توتال بدعهدی هم نکرده، سوال اساسی این هست که اصلا این وسط شرکت توتال چه کاره هست؟! چرا باید ثروت ایرانی ها بره تو جیب شرکت توتال؟!!! بعد از ده ها هنوز نمیتونیم این مایع سیاه را خودمون از زیر زمین استخراج کنیم؟! این همه ادعا در علم و دانش و جوانان دانشمند کجا بدرد میخوره پس؟!!!
lf۱۳۱۰۳۸۱۵:۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۵
همیشه برای فرانسه بازار خوبی بودیم وهیچ خیری ندیدیم ...در انرژی هسته ای بیشترین سنگ اندازی را همین فرانسه داشت
علی قربانی پیروز۱۳۲۲۸۶۰۷:۵۹:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۷
شرکت های بزرگ و پیمانکاران اجرای خطوط لوله در ایران با همکاری شرکت نفت در حال وارد کردن لوله از چین و تایوان هستند، انتظار بی جایی است که توتال از شرکت داخلی لوله تهیه کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین