قصه ی ناتمام جمع آوری قلیان و چند نکته

علی نبوی، گروه اجتماعی الف،   3960801312 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاید زمانی که میرزای شیرازی فتوای معروفش در مورد تنباکو را اعلام کرد و مردم قلیان ها شکستند و تنباکوها را به آتش کشیدند، کسی تصور نمی کرد که این دلبر سرطانزا به حیات خود ادامه دهد و پس از قریب به یکصد و چهل و هشت سال، بحث و جدلی پیرامون آن شکل گیرد.

قصه ی ناتمام جمع آوری قلیان و چند نکته

قلیان یکی از پر طرفدارترین و با سابقه ترین ادوات مصرف دخانیات در کشور ماست. با وجود مضرات متعدد اثبات شده برای قلیان، استفاده از این وسیله روز به روز در حال افزایش بوده و تفکرات سنتی متوجه آن، روند و روال آن را سهولت بخشیده است.


علیرغم ضرر دو چندان قلیان به نسبت سیگار، تفکرات سنتی موجب شده اند تا همواره قلیان بر خلاف سیگار از حاشیه امنیت بیشتری برخوردار باشد. نکته ی مضحک و تلخی که در مورد قلیان وجود دارد همین مقبولیت نسبی آن در میان خانواده ها بر خلاف سیگار است. در حالی که در بیشتر خانواده ها مصرف سیگار را قبیح می دانند، قلیان چنان منع مصرفی ندارد و حتی میهمان جمع های خانوادگی است.


نهاد های مختلفی که مستقیم و غیر مستقیم، بر موضوع مواد دخانی تاثیر گذار هستند، چند سالی است که اقداماتی عموماْ مقطعی برای برچیده شدن قلیان از سطح جامعه داشته اند. افزایش روز افزون اماکن ارایه کننده ی این وسیله در کوچه و خیابان شهرها و به خصوص حضور قدرتمند آن در تفرجگاه ها، نشان دهنده ی ضعیف و نا کافی بودن طرح های اجرا شده است. لازم به ذکر است که اگر به آمار مراکز عرضه ی قلیان، فروشگاه های متعدد فروش قلیان، تنباکو و ادوات مورد نیاز آن را هم اضافه کنیم، باید آمار مصرف و رجوع مردم به قلیان را بسیار بالاتر در نظر بگیریم.


در روزهای اخیر صحبت هایی مبنی بر ممنوعیت مصرف قلیان در شهرهایی نظیر قم، کرج و تهران منتشر شد. اگر در جستجوگرهای اینترنت عنوان « ممنوع شدن قلیان » را وارد کنید، اخباری با عنوان طرح جمع آوری قلیان به تعداد بسیار زیادی خواهید یافت که متعلق به سالهای مختلف هستند. این نکته نشان دهنده ی نافرجامی و یا عدم اجرای طرح جمع آوری قلیان است، که سالهای متمادی مطرح شده، اما با اجرایی محدود و ناقص همراه بوده اند.


یکی از علل تاثیر گذار در نحوه ی برخورد با مراکز عرضه ی قلیان، بحث نظارت و اطلاع از میزان مصرف مردم است. برخی معتقدند تا زمانی که عمده ی مصرف قلیان کشور به از طریق عرضه در اماکن عمومی باشد، با کمترین هزینه می توان جامعه آماری از حیث میزان مصرف، تفکیک جنسی و سنی مصرف کنندگان و موارد دیگر داشت. همچنین معتقدند در صورت تعطیلی مراکز عرضه عمومی، مردم بیش از پیش به مصرف خانگی روی خواهند آورد و در این صورت تهیه ی جامعه ی آماری در مورد مصرف کنندگان بسیار سخت‌تر خواهد شد و احتمالاْ میزان مصرف مردم نیز افزایش خواهد یافت.


مطرح شدن چند باره ی طرح جمع آوری قلیان و توقف و یا عدم اجرای آن پیامدهای خوبی ندارد. اولین اتفاق آسیب زننده ای که در این مورد رخ خواهد داد، جدی گرفته نشدن آن توسط مردم است. عموماْ این طرح ها پس از توصیه ی نهادهای اجتماعی و یا فرهنگی به جریان می افتند و پس از اجماع نظر، دستگاه قضا به نهادهای انتظامی دستور اجرای آن را می دهد.


اگر بررسی های کارشناسان امر لزوم اجرای طرح جمع آوری قلیان را توصیه می‌کنند، خوب است که برنامه ی جمع آوری توسط مبادی مربوطه انجام شود. اما اگر هنوز اختلاف نظر در مورد نحوه ی برخورد وجود دارد و یا پیش نیازهای قانونی برای اجرای آن لازم است، رویه ی مطلوب آن است که یکبار برای همیشه تکلیف این موضوع روشن و اقدام شایسته ای صورت گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۸۴۴۳۱۱:۳۱:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲
تنها راه کاهش مصرف قلیان پیدا کردن راهکار مناسب جایگزین است. مهمترین ویژگی قلیان که باعث جذب افراد میشود توان ایجاد محفل گفتگو ست.
ناشناس۱۲۸۷۷۵۱۷:۱۳:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲
یعنی تلگرام و ... کمه برای شما ؟!! 24ساعته می خواهید فک بزنید؟!! برید یه خورده کارکنید ، مطالعه کنید ، فکر کنید
آریابان۱۲۸۴۷۹۱۲:۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲
این فشار شدیدی که هر از گاهی برای جمع آوری قلیانها فراگیر میشه پیش از هر چیز حاکی از آنست که فراتر از دغدغه های بهداشتی مسئولین (که در مورد سیگار تقریبا بروز و ظهوری از آنرا شاهد نیستیم) ناشی از هراس آنها از ارتباطات حاشیه ای برنامه های قلیان-کشی جوانان میباشد .
ناشناس۱۲۸۵۷۲۱۴:۰۱:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲
مسئولین اگر میخواهند کاری کنند فقط قلیان را از مکانهای عمومی مثل پارکها و اماکن تفریحی عمومی جمع کنند خودش کلی کاره
ناشناس۱۲۸۷۰۸۱۶:۰۹:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲
اولا: جمع آوری قلیان ها همیشه مقطعی بوده! ثانیا: موفق نبوده! ثالثا: باز هم جواب نخواهد داد!
ناشناس۱۲۸۶۹۶۱۵:۴۶:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲
همه سر به زیرن و در حال مصرف مواد دخانی و مخدر ! کاری به هیچ چیزی هم ندارن !
محمدامین حیات مقدم۱۳۰۰۱۷۰۶:۱۳:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۴
میتوان مانند گذشته از عرق نعنا در کوزه قلیان استفاده کرد و از توتون و یا ذغال استفده نکرد.
ناشناس۱۳۰۰۶۶۰۸:۴۴:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۴
کاش همینطور که نوشته بودید در صورت تعطیلی مراکز عرضه عمومی، مردم رو به مصرف خانگی بیاورند امامتاسفانه با جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها ، قلیانها سر از پارکها در می آورند و در مقابل چشم کودکان و رهگذران مصرف میشوند کاش قلیان ها در همان قهوه خانه ها باقی میماندند. و جمع آوری تنها از محلهایی مثل پارکها و خیابانها انجام میگرفت
koooli۱۳۰۰۹۹۰۹:۵۰:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۴
من خودم يه بازرس بهداشت هستم در شهر ما كه شهر كوچيكي هم نيست خيلي از قليانها و محلهاي عرضه قليان به همراه گشت مشترك اماكن و نيروي انتظامي جمع آوري شد به طوريكه شما وارد اين شهر بشين قهوه خانه يا محل عرضه قليان كه به صورت علني باشه به جرات ميتونم بگم كه نيست ولي متاسفانه به وفور مركز عرضه قليان زيرزميني و مخفي در حاشيه و حتي داخل شهر داير شده!!!!كه اين مكانها رو كه ميريم قليان كوچكترين چيز هست كه مشاهده ميشه،دختر و پسر و مشروبات و ... و جالب تر از اين با بقيه هيچ كاري ندارن و متصدي روز بعد ميره اماكن يه تعهد دست نويس خودش مينويسه بعد حدود چند روزي مكان پلمپ و يك جريمه چند صدهزارتومان!!!!!وبعد دوباره داير و اين چرخه همچنان ادامه دارد.............. برخورد غيراصولي و مقتدر با چنين افراد!!!!! از چاله در اومدن،افتادن توي چاه....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین