عوامل آلرژی زا در منزل را بشناسید

گروه سلامت الف،   3960801199

جدا از عوامل محیطی، فصلی و غذایی که خواسته و ناخواسته باعث آلرژی می شوند، بسیاری از عوامل آلرژیک در خانه های ما نفهته اند. خانه های کثیف و نامرتب مکان مناسبی برای تجمع انواع گرد و غبار، حشرات، قارچ، کپک و از همه مهم تر سوسک است.

عوامل آلرژی زا در منزل را بشناسید
جدا از عوامل محیطی، فصلی و غذایی که خواسته و ناخواسته باعث آلرژی می شوند، بسیاری از عوامل آلرژیک در خانه های ما نفهته اند. خانه های کثیف و نامرتب مکان مناسبی برای تجمع انواع گرد و غبار، حشرات، قارچ، کپک و از همه مهم تر سوسک است.
 
انبوه کاغذها و روزنامه ها و چیزهای به دردنخور را از این محیط دور کنید. بعد نقاط جذب و تکثیر عوامل حساسیت زا را بروبید. کتاب های کهنه، گل های خشک شده و اسباب بازی های نرم قدیمی را دور بیندازید. بهتر است دمای منزل کمتر از 21 درجه سانتی گراد باشد، قارچ ها و سوسک ها به شدت علاقه مند به فضاهای گرم و مرطوب هستند.
 
عوامل آلرژی زا در منزل را بشناسید 

فرش ها

فرش ها و موکت ها محل های اصلی تجمع گرد و خاک در هر خانه به شمار می آیند. بهترین راه برای کنترل این عوامل جاروبرقی است آن هم هر چند روز یکبار. اما دقت کنید که فیلتر جاروبرقی شما خوب عمل کند و گرد و خاک را دوباره به محیط برنگرداند. جاروبرقی های جدید که از تکنولوژی مناسبی برخوردارند بسیار به کمک شما می آیند.

رختخواب و ملحفه ها

مواردی که مستقیم با پوست و سلامت شما سر و کار دارد. برای این منظور باید به شکل هفتگی ملحفه ها را با آب گرم بشویید. شما برای تشک و رختخواب می توانید از بخارشورها هم کمک بگیرید تا عوامل حساسیت زا به شکل قابل توجهی کم شوند. منظم کردن تختخواب، ملحفه ها، روکش بالش ها و پتوها در درمان خانگی آلرژی امری ضروری است. نظافت کمک می کند که تا حدود زیادی شکل گیری گرد و غبار و میکروب ها را محدود کنیم.

روکش وسایل خانگی

انواع وسایل خانگی دیگر مثل مبلمان وجود دارد که در بخش عمده آن ها از پارچه به عنوان روکش استفاده شده، این مکان ها را هم در نظر بگیرید. گردگیری هفتگی خانه را در نظر داشته باشید و اجازه ندهید حیوانات خانگی روی مبلمان و وسایل پارچه ای خانه استراحت کنند. این اماکن را به وسیله جاروبرقی، تمیز و بدون پرز و کرک نگه دارید.

زباله های آشپزخانه

خرده های نان و ریزه های غذا در محیط آشپزخانه باعث تجمع سوسک ها و تشدید آلری خواهدشد. می توانید از پاک کننده ها برای تمیزکردن سطوحی مثل کابینت ها، سینک ظرفشویی و اجاق گاز استفاده کنید.

پنجره ها

باز گذاشتن پنجره ها در دو فصل مطبوع بهار و پاییز و لذت از نسیم خنک اما توجه کنید که در بهار، گرده های گیاهان و درختان از همین راه به خانه شما وارد می شوند. سعی کنید در ساعات مشخصی یعنی از 1 صبح تا سه بعد از ظهر پنجره ها را ببندید. فیلتر دستگاه های تهویه را تعویض کنید و بیشتر مراقب خود باشید.

نواحی مرطوب

در صدر آن ها حمام قرار دارد. هم تاریک است و هم مرطوب به همین خاطر محل اصلی تجمع عوامل آلرژی زا به شمار می آید. تمیز کردن هفتگی حمام با مواد شوینده بسیار واجب است.
در کنار حمام، زیرزمین های مرطوب هم خطرساز هستند. سعی کنید رطوبت این محیط ها را بکاهید و از انبار کردن وسایل چوبی در آن خودداری کنید. رطوبت مناسب برای این محیط حتما باید زیر 50 درصد باشد.

گیاهان خانگی

برگ گیاهان خانگی می تواند بهترین محیط برای تجمع عوامل حساسیت زا و بروز عطسه باشد. بهتر است برگ های خشک را جدا کنید و اجازه ندهید آب در کاسه زیر گلدان جمع شود. سطح رویی برگ ها را هم هر چند وقت یک بار دستمال بکشید و اسپری آب بپاشید که گرد و غبار روی آن ها جمع نشود.

حیوان خانگی

پوسته و بزاق حیوانات خانگی عامل حساسیت 3 درصد از مبتلایان به این مشکل است. حیوانات خانگی منبع شماری از آلرژی ها هستند. این حیوانات پشمالو می توانند با شوره های بدنشان موجب آلرژی شوند که به عطسه مدام، و حتی قرمز شدن و جوش های پوستی منجر می شود.

بهترین راه این است که حیوان خانگی نگهداری نکنید چرا که یک سوم آلرژی ها به خاطر مو و کرک این حیوانات ایجاد می شود. اگر هم ناگریز حیوانی خانگی دارید به شکل هفتگی آن ها را بیرون از خانه تمیز کنید. در خانه هایی که حیوان خانگی دارند گردگیری و شست و شوی هفتگی پتوها و ملحفه ها ضروری است و این اتفاق به صورت باید برای فرش و موکت هم بیفتد.

اجازه ندهید حیوانات خانگی در اتاق خواب شما اقامت داشته باشند چرا که در معرض خطر عوامل حساسیت زای متعددی از کرک و مو تا بزاق حیوانات هستید.
 
عوامل آلرژی زا در منزل را بشناسید

حریره بادام

شاید با شنیدن نام این غذا به یاد دوران کودکی بیفتید اما این روزها غذای دوران کودکی یکی از غذاهای مفید برای مبارزه با آلرژی فصلی است. برای تهیه این حریره 10 عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید. سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده، به بادام ها اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود.

نقش مثبت بنفشه

در نزله گرم به بیماران می گوییم صورت یا مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنند. مالیدن روغن بنفشه به پیشانی یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط ها شده و علائم آلرژی را کاهش می دهد. در تیپ سرد روغن مرزنجوش می تواند کمک کننده باشد.

معجزه آب سیب

یکی از نوشیدنی های خوب برای مبتلایان به آلرژی آب سیب است که می تواند میان وعده خوبی باشد. کاهو سکنجبین هم در تسکین  آلرژی تاثیر دارد.

بخوردرمانی

در آلرژی هایی که به شکل سرد است به افراد توصیه می کنیم زیر پتو یا پارچه بروند و با کمک بخور آب جوش، ترشحات را رقیق کنند. بخور تخم گشنیز هم برای این افراد مفید است.

دماغ گیر بهاری

اخیرا پژوهشگران روش جدیدی برای پیشگیری و درمان حساسیت های فصلی ابداع کرده اند. در این روش که توسط محققان یک موسسه تحقیقات پزشکی در سیدنی استرالیا ابداع شده است، از نوعی دماغ گیر ویژه برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به داخل بینی و شروع علائم حساسیت استفاده می شود. این دماغ گیر ویژه در ساختار خود دارای فیلترهای خاصی است که گرده گیاهان را به خود جذب کرده و از ورود آنها به مخاط بینی جلوگیری می کند. بدین ترتیب از بروز آبریزش بینی و عطسه جلوگیری می شود. ساختار این داغ گیر به گونه ای است که راه را برای تنفس از بینی باز نگاه می دارد و اختلالی در فرآیند تنفس ایجاد نمی شود.
 
منبع: همشهری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین