نوبخت: آقای رئیس جمهور مخالف گرانی دلار است/ تورم مهر ۸ درصد

گروه اقتصادی الف،   3960801169 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در جلسه روز گذشته مجلس موضوع بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و نحوه جدید تخصیص‌ها با نمایندگان مطرح شد گفت: در خصوص مدیریت بازار ارز نظر رئیس جمهور بر مدیریت قیمت ارز و جلوگیری از رشد آن است.

نوبخت: آقای رئیس جمهور مخالف گرانی دلار است/ تورم مهر ۸ درصد

وی در مورد نرخ تسعیر ارز، گفت: با توجه به تأکیدی که برای جلوگیری از نوسان قیمت دلار در بازار آزاد داریم در ارز مبادله‌ای بانک مرکزی باید دقت کنیم، ممکن است بتوانیم با اعداد بالاتری دلار را به ریال تبدیل کنیم اما آثار آن روی تورم وجود خواهد داشت و ضعیف را ضعیف‌تر و غنی را غنی‌تر می‌کند و از سوی دیگر یک موج روانی در بازار ایجاد می‌کند. بنابراین دولت از خیر اینکه ریال در برابر دلار ارزان شود و درآمد بیشتری کسب کند خودداری می‌کند. به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و تقویت پول ملی هستیم و اجازه نخواهیم داد؛ ابزارهای قانونی دست ما است و جلوی نوسانات بازار را خواهیم گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال این خبرنگار فارس که یک طیف در دولت به دنبال افزایش قیمت دلار بوده و آنچه طبق پیش‌بینی‌ها منعکس می‌شود نرخ 5 تا 6 هزار تومانی دلار برای آن متصور است و یک طیف هم خواهان روند تدریجی و طبیعی افزایش نرخ ارز هستند تا به قدرت خرید و رفاه مردم آسیب وارد نکند تکلیف چیست، همچنین شنید‌ه‌ایم که رئیس جمهور نیز با افزایش ناگهانی و جهش دلار مخالف است، بیان داشت: واقعیت این است که در بدنه کارشناسی دولت نظرات متنوع و متفاوتی وجود دارد اما آنچه به صورت برون‌داد دولت است که نهایتاً آن را رئیس جمهور تأیید می‌کند به دلیل مسئولیتی که در قبال ملت دارد رئیس جمهور نیز همین نظر را دارد که پول ملی در برابر دلار تضعیف نشود و به افزایش قدرت خرید مردم معتقد است.

وی ادامه داد: آنچه که برخی عنوان می‌کنند کاهش و کنترل نرخ تورم دیگر بس است و اشکالی ندارد که تورم بالا برود؛ این موضوع باعث می‌شود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. اگر قیمت دلار بالا برود و ریال تضعیف شود پول ملی تضعیف شده و اگر تورم بالا برود قدرت خرید پایین می‌آید و رئیس جمهور نسبت به هر دو حساس هستند و سازمانی که باید این مباحث را به برنامه تبدیل کند و بودجه را تأمین و بر آن نظارت کند جزئی از اختیارات شخص رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه است. 

نوبخت ادامه داد: همین روند طبیعی که برای دلار وجود دارد را دنبال می‌کنیم. اگر بخواهیم غیرمنطقی روی برخی مسائل تأکید کنیم مشکلات دیگری می‌آفریند. نباید از طریق دستوری بلکه از طریق عملیاتی و منطقی انجام شود. 

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص گذشت 7 ماه از سال 96 و آماده نشدن آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه ششم توسعه و اعتراض‌های نمایندگان پیرامون آن گفت: در روزهای آینده به نمایندگان مجلس در این خصوص توضیح و موضوع را شفاف می‌کنم. به عنوان مثال اینکه دولت به معنای بودجه‌ریزی مبنایی عمل کرده است عمل به احکام برنامه ششم توسعه است از سویی دیگر وقتی در راستای حرکت به سمت نظام آماری ثبتی مبنا حرکت می‌کنیم این موضوع هم موید اجرای حکم دیگری در برنامه ششم است.

وی افزود: حرکت به سمت رشد اقتصادی 8 درصد، حفظ نرخ اشتغال و کاهش بیکاری نیز در راستای اهداف و شاخص‌های برنامه ششم توسعه انجام می‌شود. همه این موارد موید‌ آن است که دولت برای اجرای مفاد و احکام برنامه ششم که در مجلس تصویب شده است در حال اقدام است.

محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار دستکاری رخ نمیدهد، گفت: قسم میخورم قبل از اعلام نتایج از آن بی خبرم.

به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز یکم آبان ماه در مراسم روز ملی آمار گفت: آمارهای مهم تولید شده از سوی مرکز آمار، اول هر ماه برای من پیامک می شود و همان لحظه مستقیم به رئیس جمهوری هم پیامک می شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب آمارهای تولیدی مرکز آمار برای ما بسیار مهم است. ما در سازمان برنامه و بودجه در ساختمان بهارستان، هر روز با مرکز آمار زندگی می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دومین بار رشد سرمایه گذاری در زمستان و بهار مثبت شد که این تاثیر خود را بر ساختمان گذاشت، بنابراین این بخش هم در دو فصل گذشته مثبت شد؛ این در حالی است که اگر از افراد بیکار بپرسید آیا رشد مثبت در زندگی شما نمود دارد، حتما پاسخش منفی است و متاسفانه همین حرفها در صدا و سیما پخش می شود.

وی همچنین گفت: با اقداماتی که کردیم به ٢٥ هزار واحد تولیدی وام دادیم اکنون دیگر رشد آنها منفی نیست و از رهبری اجازه گرفتیم تا از خروج آبهای مرزی جلوگیری کنیم و چهارشنبه هفته گذشته نیز گزارش خوبی از آن دریافت شد.

نوبخت ادامه داد: اکنون برخی واحدها رونق گرفته‌اند، ولی بخشی دیگر هم هنوز مشکل دارند. در شناسایی مشکلات اطلاعات مرکز آمار به درد ما می خورد، بنابراین باید از آن حمایت کرد.

وی اظهار کرد: به جمعیت شاغل ٧٣ هزار نفر به حجم شاغلان اضافه شده‌اند و برای اولین بار همه کسانی که وارد بازار کار شدند، شغل پیدا کردند و لی هنوز هم سه میلیون نفر بیکارند.

رئیس شورای عالی آمار گفت:باید به مرکز آمار اعتماد کنیم و قسم یاد می‌کنم که قبل از انتشار، از آمار بی خبرم.

وی گفت: تورم شهری در مهرماه هشت درصد است، اینکه تصور شود که ما آمار را دستکاری می‌کنیم درست نیست و قسم یاد می‌کنم اینطور نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۷۹۱۸۱۴:۵۷:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱
ایشان می گویند همین روند طبیعی افزایس دلار خوب است؟ کجا ی این خوب است اگر بار دیگر آن آقای ترامپ فوت کند دلار ریال را بکلی از میدان خارج می کند
ناشناس۱۲۸۰۶۴۱۹:۳۲:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۱
آقای رئیس جمهور مخالف گران کردن دلار هستند بعد از بانک مرکزی می خواهند که عرضه دلار به بازار را مصنوعی بیشتر کاهش دهند تا قیمت دلار بیشتر افزایش یابد!
ناشناس۱۲۷۹۴۲۱۵:۲۵:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱
به جمعیت شاغل ٧٣ هزار نفر به حجم شاغلان اضافه شده‌اند درستش باید 730000 نفر باشد لطفا دقت فرمایید. نتیجه صحبت ایشان : دلار ارام ارام به پنج هزار و بعد شش هزار تومان خواهد رسید بطوریکه شوک حرارتی وارد نشود. و خوب مغزپخت شود.
ناشناس۱۲۷۹۴۳۱۵:۲۶:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۱
پس در واقع اینو بگو که ما کارگزارانی ها و دلالان صادراتی و ...هر چه فشار داریم میاریم که دلار بره به 6000 برسه رئیس جمهور قبول نمیکنه!!! مخالفت کرده یعنی ما بهش گفتیم ببر بالاتر! کسانی که تئوری این داستان تکراری را میدهند هم امثال جمشید پژویان و این دو سه اقتصاد خونده جدیدی هستند که امضای مدرکشون خشک نشده و هر بار هم این سناریو رو میان تکرار میکنن هزینه مردم و رکود بیشتر میشه از 900 رسوندن به 4000 چی شد؟ صدرات جهش کرد؟
ناشناس۱۲۷۹۴۴۱۵:۲۶:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱
حالا که گران کردند ایشان این حرف را میزنه و ادم خنده اش میگیره تا کجا با ارزش ریال میخواهند بازی کنند تازه اقا میگه رئیسش مخالف گرانی ان است چه میشد اگر موافق بود
ناشناس۱۲۷۹۵۶۱۵:۴۳:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱
قسم حضرت عباس و دم خروس!!!!!!!!!!!
مسعود۱۲۸۰۴۹۱۹:۰۶:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۱
خوب شد یک ادم فهیم مثل اقای نوبخت پیدا شد گران شدن هر چیزی حدی دارد بعضی وقتها گرانی بیش از حد باعث قفل شدن اقتصاد و تجارت میشود.
احمد۱۲۸۰۸۹۲۰:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۱
افزایش نرخ دلار به میزان نرخ تورم در سال کاملا طبیعی و مثبت هست چون نمیزاره فنر نرخ دلار جمع بشه و از افزایش ناگهانی جلوگیری میکنه
محسن۱۲۸۲۱۶۰۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲
اقا من بیسوادم اما فکر کنم نرخ ارز و تعیین نرخ ارز فرمایشی و دستوری نیست و بر اساس داستانهای واقعی دیگری،نرخ ارز مشخص میشود!!!در واقع نرخ ارز مشخص میشود نه مشخص میکنند!!!! فکرش را بکنید اگر دست شخص خاصی باشد مثلا رییس جمهور مسئول تعیین نرخ باشد میتواند به دلخواه بگوید قیمت دلار 500 تومان یا 10000 تومان؟ مگه دست ایشان است که با گران شدن یا ارزان شدن ارز موافقت و مخالفت کند؟
ناشناس۱۲۸۲۵۵۰۷:۵۳:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲
ما هرروز از قدرت خردیدمان کاهش ومواد غذایی سفره مان کاهش پیدا میکند این کاهش تورم سفره غذایی ما میباشد.خداراشکر که تورم نداریم اگر تورم بود ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۸۲۶۱۰۷:۵۷:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲
ایشان بهتر نیست یک کارشناس اقتصادی استخدام نمایند تافرمایشات ایشان را قبل ازچاپ بررسی نماید تانفری مثل من که سواد اقتصادی ندارد میفهمد ایشان حرفایشان بی وپایه واساس است
ناشناس۱۲۸۳۰۲۰۸:۴۳:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲
اقای نوبخت شما بعنوان سخنگوی دولت دراوایل دولت قبل گفتید دلار ازمرز 3500 تومان بالاتر نمیرود چرا از مرز 4000 هزارتومان تجاوز کرده است هی میگویید تورم پایین امده است با افزایش دلار کالا کاهش پیدا میکند دم خروس را باورکنیم یا قسم حضرت عباس ودرجمع شاغلین وبخصوص باز نشستگان بنشین ببین طاقت شنیدن سخنانشان رادارید کمی ازفضای دوربین خارج شوید ودرجمع مردم حاضرگردید
بهمن۱۳۱۰۹۴۱۶:۵۵:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۵
اقای نوبخت این نرخ تورم که می گویید حتما برای دولتمردان میلیاردی کابینه است .برای ما خیلی بالاتر از این نرخ ها است .فکر می کنم الزایمر سیاسی گرفته اید چون رئیستان در مناظره دوره اول دائم انتقاد از دولت قبل می کرد ومی گفت تورم جیب مردم است نه اماری که می دهید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین