ادعاهای یك مدعی نابسامانی بانکی؛ میراث شوم دولت دهم

گروه اقتصادی الف،   3960801059 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
نابسامانی بانکی؛ میراث شوم دولت دهم

آقای محمود احمدی نژاد، این بار با یك صدای جدید آمده است. او مدعی است برخی مؤسسات اعتباری، پول مردم را خورده‌اند و هیچ كس هم پاسخگو نیست. او البته از مسوولان هم می‌خواهد كه به حال سپرده گذارانی كه پولشان خورده شده رسیدگی كنند؛ همان كسانی كه به بهای دریافت چند درصد نرخ سود بیشتر و البته به دلیل وضعیت كسب و كار نامساعد و تورم بالای اقتصاد ایران، پول خود را به دست مؤسسات غیرمجاز سپردند.

رییس جمهور سابق اما یادش رفته است كه همین مؤسسات غیرمجازی كه او از آنها نالان است، در زمان ریاست جمهوری خود او ریشه دواندند و او حتی صدای كارشناسان را هم نمی‌شنید. برآورد اولیه بانک مرکزی از تعداد موسسه‌های غیرمجاز در دوران دولت نهم و دهم 7 هزار مورد بود؛ این موسسه‌های غیرمجاز به گفته محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی با «پشتوانه نامرئی» در نظام مالی کشور ایجاد شدند و از شرایط اقتصادی کشور و نبود نظارت‌های کافی بانک مرکزی بیشترین سوء استفاده را کردند.آقای ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تعاونی‌ها و مؤسسات غیرمجاز پولی در دولت‌های نهم و دهم رشد کردند و دولت یازدهم وارث نابسامانی گذشته بوده است، می‌گوید: «متاسفانه در آن مقطع زمانی، تلاش موثری برای جلوگیری از ایجاد این مؤسسات و یا ساماندهی مناسب آنها صورت نگرفت.» آن روزها صدای پای این بحران را همه می‌شنیدند؛ اما سیاستگذار پولی و دولتمردان حاضر نبودند صدای آن را بشنوند.


این گونه بود كه كم كم بحران در مؤسسات اعتباری كه در دولت نهم و دهم تشكیل شده بودند، فراگیر شد و دیگر نفسی برای این مؤسسات متخلف باقی نمانده بود كه بتوانند پاسخگوی سپرده گذاران شان باشند.به خصوص اینكه كار در دولت نهم و دهم به نحوی پیش رفته بود كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم مجوز تعاونی‌های اعتبار را صادر می‌کرد و این بار تعاونگران هم بانكدار شده و بدون تخصص و حساب و كتاب، بنگاهداری را جایگزین بانكداری كرده بودند.

اول كار البته جمع شدن یك پول كلان و خرید ملك و املاك برای صاحبان این مؤسسات مالی و اعتباری جذاب بود اما بعدها كم كم حساب و کتاب‌ها دیگر به هم نمی‌خواندند و دخل و خرج‌ها سازگار نبودند.آقای «مهدی پازوکی» اقتصاددان، در توصیف شرایط آن زمان می‌گوید: این موسسه‌های غیرمجاز با کسب مجوز ایجاد تعاونی اعتبار، خلاف قانون وارد عرصه پولی شدند و مشکلات بسیاری را برای اقتصاد کشور و مردم رقم زدند. وی این پرسش را مطرح کرد: در شرایطی که اداره اماکن جلوی تأسیس یک واحد صنفی بدون مجوز را می‌گیرد، چگونه است که بسیاری از مؤسسات و تعاونی‌های بدون مجوز از جانب نیروی انتظامی بازخواست نمی‌شدند؟ پازوکی با بیان اینکه این تعاونی‌های غیرمجاز در سال‌های گذشته هرج و مرج را بر سیستم اقتصادی کشور حاکم کردند، گفت: اکنون که بانک مرکزی قصد ساماندهی این مؤسسات را دارد، آن را مورد هجمه‌های رسانه‌ای و سیاسی قرار می‌دهند.


اما سال‌ها به همین روال و كج دار و مریز گذشت و بالاخره بانك مركزی خودی نشان داد و با انحلال و ادغام برخی از مؤسسات و سپردن به سایر مؤسسات سرپاتر، اندكی كار را جمع و جور كرد؛ البته بودند موسساتی كه همچنان به كار خود ادامه می‌دادند و اتفاقاً نرخ سود بالایی را هم در آشفته بازار بانكی مطرح می‌کردند.بانک مرکزی در دولت یازدهم در شرایطی هدایت نظام پولی و مالی کشور را بر عهده گرفت که بانک‌های دولتی و خصوصی، عرصه را به موسسه‌های غیرمجاز باخته بودند.

 

این موسسه‌ها بازیگران اصلی تعیین نرخ سود بودند، سودهای بالای 30 درصد که مردم را وسوسه می‌کرد هر چه بیشتر سرمایه‌شان را در آنجا سپرده گذاری کنند تا سالانه یک سوم موجودی خود را سود بگیرند.هرچند موضوع ساماندهی موسسه‌های غیرمجاز از اوایل دهه 1390 مطرح شد، اما در دولت یازدهم بانک مرکزی اولویت خود را بر ساماندهی بازار پولی و مالی کشور و تعیین تکلیف غیرمجازها استوار کرد. از این رو سیاست تجمیع، انحلال و تعیین تکلیف این مؤسسات که پس از یک دهه تاخت و تاز در میدان پرداخت سودهای بالا به مرز ورشکستگی رسیده بودند، در دستور کار این بانک قرار گرفت.موضوع تا جایی پیش رفت كه حتی این مؤسسات اعتباری غیرمجاز با نرخ شکنی‌هایی كه در بازار پولی و بانكی می‌کردند، سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز را مجبور به اقداماتی می‌کردند كه چندان خوشایند بانك مركزی نبود.

اینجا بود كه بانک‌های كشور هم برای اینكه از قافله جذب سپرده بانكی عقب نمانند، تلاش كردند نرخ سود اعطایی را پا به پای مؤسسات غیرمجاز پیش ببرند.برهمین اساس، بانك مركزی تصمیم گرفت تبعات بحث را بپذیرد و وارد میدان ساماندهی شود، موضوعی كه همان روزها، احمدی نژاد، فردی كه این روزها به دادخواهی از سپرده گذاران و مالباختگان مؤسسات غیرمجاز بلند شده، آن را نادیده می‌گرفت.تمام اینها در شرایطی بود كه تجمعات سپرده گذاران هم یكی پس از دیگری شروع شده بود و مردم نه به اصل پول خود دسترسی داشتند و نه سود رؤیایی را می‌گرفتند؛ اما اكنون ورق دیگر برای آنها برگشته و بانك مركزی پرداخت پول‌ها را نوبت بندی كرده بود. یعنی سپرده گذاران برای دریافت اصل پول خود هم باید در صف می‌ماندند.

به خصوص اینكه آقای ولی الله سیف و همراهانش در بانك مركزی، می‌گفتند كه سپرده گذاری كه پولش را به جای ناامن می‌سپارد، باید ریسكش را هم بپذیرد.به خاطر همین بود كه بانك مركزی اندكی به خود جنبید و تلاش كرد تا هم سپرده گذاران را اندكی آرام كند و هم فضا را به گونه‌ای پیش برد كه دیگر بانک‌ها نیز دست از لجاجت بردارند و حداقل در چارچوب‌های تعیین شده كار سپرده گیری و سپرده پذیری را پیش ببرند.البته تا قبل از اینكه اوضاع به تحصن‌های پیاپی جلوی ساختمان بانك مركزی در میرداماد كشیده شود، كسی زیر بار نمی‌رفت كه تكلیف سپرده گذاران را مشخص كند بلكه حتی برخی نیز می‌گفتند كه بانك مركزی بارها اطلاعیه داده است كه این مؤسسات را به رسمیت نمی‌شناسد و مردم اگر در آنجا سپرده گذاری كنند، باید تاوانش را هم بدهند.ولی بالاخره ورق برگشت یعنی بالاخره بانك مركزی مجبور شد به داد سپرده گذارانی برسد كه در سایه نبود نظارت حاكمیتی بر احوال مؤسسات اعتباری غیرمجاز، سپرده گذاری می‌کنند هر قدر هم كه آنها طمع سود بیشتر داشته باشند.بالاخره باید دكانی باز باشد تا جنس تقلبی فروخته شود.

*صبح نو

دیدگاه کاربران

vpdl۱۲۷۷۱۰۰۹:۲۵:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۱
سهامداران بانک پارسیان وضعیت بدتری نسبت به موسسات مالی دارند پولشان از بین رفت
ناشناس۱۲۸۱۳۷۲۱:۲۹:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱
مؤسسین و صاحبان بانکها و مؤسسات اعتباری از نزدیکان یا اقوام خودتان هستند . چرا نامشان را اعلام نمیکنید ؟؟؟
ناشناس۱۲۷۷۱۵۰۹:۳۹:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱
خوب شد خدا احمدی نژاد را خلق کرد که مشکلاتی که نتیجه سالها سوء مدیریت .. فامیل بازی هست را بندازید گردنش و خودتون را خلاص کنید....
javad۱۲۷۷۲۵۰۹:۵۳:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۱
شما هم که مثل رییس جمهور هر چی میشه میندازین گردن حاج محمود.خیلی یک طرفه میروید ،خصوصا در مورد رییس جمهور قبلی
ناشناس۱۲۷۷۳۶۱۰:۱۰:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۱
در این مورد هم دولت احمدی نژاد مقصر است هم مردم سپرده گذار. طبق بانکداری اسلامی این مردم باید در سود و زیان موسسه شریک باشند و اکنون موسسه ورشکست شده باید زیانش را بپذیرند
ناشناس۱۲۸۳۹۶۱۰:۲۸:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲
سهامدار در سود و زیان شریک است. با سپرده گزار طبق قرارداد عمل می شود.
ناشناس۱۲۷۷۳۹۱۰:۱۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱
مجوز کاسپین را دولت یازدهم داده، چرا دولت بجای پاسخگویی همش دولت قبل دولت قبل می کند ! بجای کار بهانه های عجیب غریب دارد.
Da۱۲۷۷۵۱۱۰:۴۰:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۱
باشه فرض محال میکنیم که همه اینا تقصیر احمدی نژاده. این دولت چیکار کرد برای درست کردن و سامان دادن به ماجرا؟ قوه قضاییه چیکار میکرد؟ دیوان عدالت چیکار میکرد؟ مجلس چیکار میکرد؟ بسه دیگه همه خسته شدیم از این همه چی تقصیر احمدی نژاده پس شما چیکار دارید میکنید؟
ناشناس۱۲۸۰۳۹۱۸:۵۰:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱
حرف نویسنده این نیست که دولت فعلی نباید چاره کند . که قطعا دولت هم می داند که باید راهی برای این معزل بیابد حرف نویسنده سوء استفاده ایست که جناب احمدی نژاد از اوضاع خود ساخته برای بر هم زدن آرامش روانی سرمایه گذاران می کند وشده پیش قراول معترضین وآتش بیار معرکه !!!
ناشناس۱۲۸۱۹۹۰۰:۰۶:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲
والا دولت با ادغام این موسسات با بانکها جورزیان مردم رو داد و خیلی از مردم پولشون رو گرفتن .
سینا۱۲۷۷۶۱۱۰:۴۸:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۱
مجوز دارش چی؟ اینها چرا ؟
محمد قاسمی۱۲۷۷۶۳۱۰:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱
چقدر ... این بانکهای ورشکسته خصوصی که با رانت شدید محصول دول ششم و هفتم تشکیل شد چی ؟
ناشناس۱۲۷۷۶۴۱۰:۵۰:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۱
مجوز فعاليت موسسه اعتباري کاسپين صادر شد ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ موسسه اعتباري کاسپين در چارچوب فرآيند ساماندهي بازارغيرمتشکل پولي و پس از طي مراحل قانوني، مجوز فعاليت خود را از بانک مرکزي دريافت کرد و در فهرست موسسات اعتباري مجاز قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي بانک مرکزي، موسسه اعتباري کاسپین مي‌تواند بر اساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولي و بانکي کشور، قانون عمليات بانکي بدون‌ربا، مصوبات شوراي پول‌ و اعتبار، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي صادره از سوي بانک مرکزي و ساير قوانين و مقررات ذي‌ربط، به عمليات مجاز بانکي مبادرت کند. این موسسه اعتباری در حال حاضر به عنوان پنجمين موسسه اعتباري غيربانکي مجاز شناخته مي‌شود، مقرر است دارايي‌ها و بدهي‌هاي قابل تجميع شرکت‌هاي تعاوني‌ اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پيوند»، «اميد جلين گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» را که تا به حال تحت عنوان آرمان ايرانيان فعاليت مي‌کردند طبق روش مشخص به حساب هاي خود انتقال دهد.
ناشناس۱۲۷۷۷۴۱۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۱
آره حتی داداش .. و ..داداش ...هم مال دولت قبله!!!
ناشناس۱۲۷۸۰۸۱۱:۲۸:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱
دولت دهم هر کاری کرده، ....این دولت جدید که بیش از 5 سال است سرکار است هنو زنتوانسته کسری از وام های پرداختی به گردن کلفتها را پس بگیرد. چرا؟ عاجز است یا نمی تواند به خودی ها فشار بیاورد و مردم را که به سپرده جزیی خود نیاز مبرم دارند و به بانک مرکزی بی .. دولت اعتماد کرده اند زیر فشار قرار داده. چقدر خودکشی، چقدر بنیان خانواده از بین رفته.... آبرو یک بار که برود برای همیشه بی اعتمادی ...
حامد۱۲۷۸۱۲۱۱:۳۵:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۱
برای بار صد هزارم کاسپین یک موسسه مجاز هست که مجوزش هم توسط خود سیف صادر شده و دولت و ...همه فقط در صدد ماست مالی کردن جریان هستن کجاست صندوق ضمانت سپرده و دادگاه
ناشناس۱۲۷۸۱۶۱۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱
فقط کافیه کمی اطلاعات اقتصادی و بانکی داشته باشین بعد متوجه میشین ک این نابسامانی که شما ازش حرف میزنید شروعش از دولت نهم بوده. برداشت های بیجا و بدون حساب و کتاب در دولت نهم نتیجش میشه این اتفاقات
ناشناس۱۲۷۸۲۶۱۲:۰۱:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱
چرا ناصواب می گویید این موسسات مالی که الان برای مردم مشکل آفرین شده اند همه در سالیان قبل از دولت احمدی نژاد یا در دوران دولت روحانی تاسیس شده اند کاسپین و ثامن الحجج را بروید مطالعه کنید بعد حرف بزنید در ضمن احمدی نژاد گفت مگر نمی شد با تخلفات به گونه ای برخورد کرد که مردم متضرر نشوند؟؟ .. تمام حرف احمدی نژاد این بود که موسسه ای در حال فعالیت بوده آقایان آمده اند به دلیل برخی تخلفات و با جوسازی مشکلات مالی برای این موسسه ایجاد کرده اند و سپس پول مردم را بلوکه کرده اند ...
مهران۱۲۷۸۳۹۱۲:۳۵:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱
خب الحمدالله اینم افتاد تقصیر احمدی نژاده
ناشناس۱۲۷۸۴۳۱۲:۴۲:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱
من وقتی شیون‌ها و ناله‌ها و نفرین‌های آن پیرزن مال از دست داده در شکایت از مؤسسه کاسپین را در فضای اجتماعی می‌شنیدم و می‌دیدم باور کنید به جای آقای دکتر ولی الله سیف لرزیدم و نگران شدم که درست است ایشان مجوزی صادر کند که نتیجه آن کلاهبرداری مشتی شیاد بی‌وجدان باشد و مردم که به اعتبار امضای ایشان هستی و دارایی خود را سپرده گذاری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهند و از فردای قیامت بر حذرشان دارند؟ منبع: روزنامه قدس برگرفته از قلم شیوا ی استاد خسرو معتضد
میلاد۱۲۷۸۴۹۱۳:۰۲:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱
بازم دولت قبل. اینقدر بگین تا مردم باور کنن این مدت هیچ کاری نکردین.
ارش۱۲۷۸۵۳۱۳:۰۳:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱
یعنی این پنج سال شما هیچ کاری نتونستید انجام بدید ؟
نا۱۲۷۹۴۸۱۵:۳۳:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۱
سیف مقصر اصلی این موضوع کاسپین است
ناشناس۱۲۷۹۶۳۱۵:۵۸:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱
بنظر میرسد نظام بانکی کشور اعم از بانکهای دولتی و خصوصی و موسسات مالی در مشکلات غرق شده اند, روزنه امیدی برای بهبود اوضاع هم دیده نمیشود!
ناشناس۱۲۷۹۷۶۱۶:۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱
شکست طرح تحول سلامت هم گردن احمدی نژاده!
ناشناس۱۲۸۰۶۵۱۹:۳۲:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱
این بانکهایی که من میبینم این ترازنامه ها و..دو سال دوام نمیارن همه ورشکسته هستند
ناشناس۱۲۸۱۲۲۲۰:۵۶:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۱
مطلب آقای جوانفکر: • تعاونی اعتبار فرشتگان از بانیان اصلی موسسه کاسپین است که در اردیبهشت ماه سال 1377 و در شهر مشهد تاسیس و شروع به کار کرده است. • مؤسسه اعتباری "ثامن" نیز یک مؤسسه مالی و اعتباری دیگر است که در تیر ماه سال ۱۳۷۶ با نام مؤسسه اعتباری ثامن الائمه در مشهد فعالیت خود را با توجه به موافقتنامه وزارت تعاون آغاز کرد. رئیس بانک مرکزی دولت روحانی در آبان سال ۱۳۹۴ گفت که مؤسسه مالی و اعتباری ثامن درحال طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز و موافقت اصولی است. • "ثامن الحجج" نیز نام یک مؤسسه مالی و اعتباری دیگر است که در سال ۱۳۸۰ تأسیس و آغاز به کار کرده است. • همچنین مؤسسه اعتباری "توسعه" از دیگر موسساتی است که در پانزدهم شهریور ماه 1376 به ثبت رسیده است. • مؤسسه اعتباری "ملل" نیز در سال 1366 با نام صندوق قرض الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه در سال 1373 با شکل گرفتن وزارت تعاون و به عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را اخذ نمود و پس از آن حوزه عملیات خود را به سراسر کشور گسترش داد. • موسسه اعتباری "نور" نیز در تاریخ 18 اردیبهشت 1393 و به عنوان یک شرکت ثبت گردیده است و در تاریخ 11 تیر ماه 1394 مجوز نهایی خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی دریافت نموده است. مستند به سوابق موجود، بخش عمده مؤسسات مالی و اعتباری پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳ و با اخذ مجوز از سایر نهادها مانند وزارت تعاون، کشور، نیروی انتظامی و ... ایجاد شده‌اند.
خسرو۱۲۸۲۲۷۰۶:۰۱:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲
بازم کی بود کی بود شروع شد خدا به داد مردم برسه.
ناشناس۱۲۸۳۲۱۰۹:۰۶:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲
تمام بی عرضگی های این دولت تقصیر احمدی نژاده اشکال نداره خدا جای حق نشسته بالاخره مردم روزی بیدار میشنخواران خدا نشناس
ناشناس۱۲۹۰۹۶۰۳:۳۷:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۳
تمام این موسسات در سالهای 89 به بعد بصورت قارچ وار بوجود امدند نقش دولت نهم و دهم غیر قابل انکاره دولت یازدهم هم چاره ای جز تحمل نداشت و کاریش نمیشد کرد همین الان هم چاره نداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین