معمای وزارت علوم برای تکمیل کابینه دوم روحانی/ آخرین گزینه مطرح شده چه کسی است؟

گروه سیاسی الف،   3960729004 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نزدیک به دو ماه از شروع به کار دولت دوم حسن روحانی می گذرد اما هنوز تکلیف یکی از کلیدی ترین وزارتخانه های آن یعنی وزارت علوم مشخص نشده است.

معمای وزارت علوم برای تکمیل کابینه دوم روحانی/ آخرین گزینه مطرح شده چه کسی است؟

وزارت علوم همیشه محل رقابت بین جریانات سیاسی برای کسب سکانداری آن بوده است. حالا همه چشم انتظار هستند تا طی روزهای آینده تکلیف این وزارتخانه حساس مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری ها،البته بعد از رای نیاوردن حبیب الله بیطرف برای وزارت نیرو، این وزارتخانه نیز با سرپرست اداره می شود ولی به احتمال قریب به یقین رضا اردکانیان که همواره از او به عنوان یکی از گزینه های مورد نظر روحانی برای تصدی وزارت نیرو یاد شده، به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد. اما به نظر می رسد به دلیل عدم انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم، معرفی گزینه برای وزارت نیرو هم به تعویق افتاده تا دولت همزمان بتواند پیشنهادهای خود را برای این وزارتخانه ها به مجلس ارائه کند.

آخر مهرماه مهلت نهایی انتخاب وزیر

در تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آئین نامه داخلی مجلس آمده است: چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصدوسی وپنجم قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی نماید. بنابراین رئیس جمهور از تاریخ 17 مرداد 1396 (جلسه رأی اعتماد به وزرا)، به مدت سه ماه یعنی تا تاریخ 17 آبان 1396 فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی خود برای وزارت‌علوم‌تحقیقات‌وفناوری را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

تاکنون بیش از ١٠ نماینده در تذکرهای شفاهی از رییس‌جمهور خواسته‌اند هرچه زودتر وزیر علوم را معرفی کند. روی سخن نمایندگان تذکردهنده این است که رییس‌جمهور براساس قانون برای وزارتخانه‌ای که وزیرش استیضاح شده یا به هر دلیل بعد از انتصاب از سمتش کنار رفته می‌تواند سرپرست معرفی کند.

در حالی که روحانی از ابتدای معرفی کابینه دوازدهم نام وزیر علوم پیشنهادی را خالی گذاشت، علی مطهری نایب رییس مجلس هم در جریان یکی از تذکرها به رییس‌جمهور آن را تخلف دانست و از روحانی خواست تا زودتر وزیر علوم را به مجلس معرفی کند.

 حال گفته می شود تکلیف وزیر علوم تا پایان مهرماه مشخص می شود. در این باره سیدضیاء هاشمی گفت: از نظر قانونی سه ماه فرصت وجود دارد تا وزیر معرفی شود اما همانطور که آقای رییس‌جمهور اعلام کردند، امیدوار هستیم تا پایان مهرماه این موضوع به نتیجه نهایی برسد و فرآیند معرفی و انتخاب در مجلس ان‌شاءالله در همین زمان به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: تعداد فراوانی از همکاران دانشگاهی ما در معرض انتخاب هستند که خانم یا آقا بودن آن لزوما موضوعیت ندارد. از ابتدا نیز که من به عنوان سرپرست انتخاب شدم، برای وزارت نیز با من صحبت شده و در طول این مدت نیز موضوع بحث ما بوده اما تعیین‌کننده، تصمیم آقای رییس‌جمهور و تایید مجلس است.

سرپرست وزارت علوم درباره تعداد گزینه های مطرح برای جایگاه عالی ترین مقام وزارت علوم نیز گفته است: شخصا با بیش از 10 نفر از کسانی که می توانستند در این جایگاه قرار بگیرند، تماس گرفتم خواهش کردم که مشخصات شان را بدهند و رزمه شان را در اختیار رئیس جمهور قرار دادم. قطعا کسان دیگری هم از طرق مختلف به رئیس جمهور معرفی شدند..

آخرین گزینه مطرح شده کیست

بلاتکلیف ماندن کرسی مهم وزارت علوم اما با حرف و حدیث های زیادی خصوصا طی چند روز اخیر همراه بوده است. برخی معتقدند حسن روحانی با احتیاط در حال انتخاب یک گزینه برای این وزارتخانه است تا ضمن توانایی اجرایی باعث ایجاد حساسیت در بین جریانات سیاسی نشود.

بر این اساس گروهی علت اصلی تاخیر در انتخاب وزیر علوم را در ناکارآمدی الگوی انتخاب وزیر توسط روحانی می دانند. آنان بر این عقیده اند که رییس جمهور این بار می خواهد فردی را انتخاب کند که به طور همزمان رضایت جامعه دانشگاهی، اصلاح طلبان و اصولگرایان را داشته باشد و به طور طبیعی چنین فردی که بتواند به طور همزمان خواسته های همه طرف ها را برآورده کند وجود خارجی ندارد و کاملا روشن است که تا پایان عمر دولت روحانی هم چنین وزیری با چنان مشخصاتی پیدا نخواهد شد.

در حال حاضر از منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی به عنوان گزینه جدید این وزارت‌خانه یاد می شود. همچنین در جریان رایزنی‌ها برای معرفی وزیر علوم تاکنون نام هایی همچون رضا فرجی دانا، محمدتقی احمدی، ضیا هاشمی، عبدالرضا باقری و هادی خانیکی برای تصدی پست وزارت علوم شنیده شده است.

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفته قبل با بیان اینکه طبق اطلاعات رسیده به احتمال زیاد منصور غلامی گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی بر وزارتخانه علوم خواهد بود، گفت: روحانی با وجود تاخیر در معرفی وزیر، کار خلاف قانونی نکرده است.

آیا یک زن وزیر علوم می شود

الهام امین‌زاده دستیار سابق رییس‌جمهور در امور شهروندی هم از جمله گزینه هایی است که نامش هر از چندگاهی مطرح می‌شود. وی در حاشیه برگزاری مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران اعلام کرد: چند گزینه برای تصدی وزارت علوم مطرح است که رئیس‌جمهور باید در این زمینه تصمیم بگیرد؛ انشاءالله تا چند روز آینده این موضوع تعیین می‌شود.

البته این احتمال که یک زن به وزارت علوم برسد از سوی سید ضیا هاشمی سرپرست فعلی این وزارتخانه رد نشده است .

 وی در پاسخ به این سئوال که آیا زنانی هم هستند که جزء گزینه های در معرض انتخاب برای وزارت علوم قرار داشته باشند یا خیر؟ می گوید: درصد قابل توجهی از همکاران و اساتید دانشگاه ها خانم هستند و هیچ محدودیتی که خانم ها هم به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شوند نیست ولی این طور هم نیست که الزام یا اولویتی وجود داشته باشد چون اصلا نگاه جنسیتی اینجا موضوعیت ندارد.

با این وجود در حالی که گمانه‌زنی‌ها هر روز نام فرد جدیدی را برای مسئولیت در وزارت علوم مطرح می‌کند، باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده رئیس‌جمهور نام چه‌کسی را به‌عنوان وزیر علوم اعلام می‌کند و چه سرنوشتی در انتظار وزارت علوم دولت دوازدهم است.

دیدگاه کاربران

سعد۱۲۶۲۹۶۰۷:۵۵:۱۶ ۱۳۹۶/۷/۲۹
سیاست روحانی و دار و دسته اش اینه که : به هیچی دست نزنید که بدتر میشه است
ناشناس۱۲۶۳۲۳۰۸:۵۷:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۲۹
ینی واقعا اینقدر تعیین یه وزیر سخته ؟!
ناشناس۱۲۶۳۳۴۰۹:۲۴:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۲۹
امارات يك خانم دانشمند ايرانى الاصل را وزير علوم كرده ميتونيم از اونا كمك بگيريم
ناشناس۱۲۶۳۶۳۱۰:۰۳:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۲۹
من پیشنهاد می دهم سازمان شفافیت بی طرفانه به این موضوع وارد شود چرا واحدهای غیر مسئول در انتخاب وزیر علوم این قدرت دارند و دخالت می کنند
ناشناس۱۲۶۳۶۸۱۰:۱۲:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۲۹
شنیده می شود آقای غلامی گزینه مورد نظر است ایشون در حد همون ریس دانشگاه بوعلی هم براشون کافیه. حداقل یک خانم را در کابینه بیاورید
علی۱۲۶۳۷۶۱۰:۲۲:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۲۹
همین که وزیر نداشته باشن بهتر از وزیر آموزش وپرورشه
هموطن۱۲۶۳۷۷۱۰:۲۳:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲۹
انشااله مجلسی که با امید انتخاب کرده ایم مردم را نا امید نکند.
دانشگاهی۱۲۶۴۷۵۱۳:۰۷:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۲۹
باسلام ازبانوان باید درامور فرهنگی و نظامهای مالی استفاده شود چون در اینگونه کارهها بسیار دقیقند امیدوارم آقایان دکتر گودرز صادقی یا دکترسید هادی بهادری بین گزینه ها باشندسوابق بسیار درخشانی دارند کمپینها نشان از ان دارد.
سیدعباس۱۲۶۵۲۰۱۴:۲۰:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۲۹
درمجلس ششم هم نیمی از اصلاح طلبان با خود دکتر فرجی دانا مخالفت می کردند , ولی زمانیکه ایشان رای آورد با عملکرد خودش , نظر اصلاح طلبان ناراضی را به خود جلب کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین