ایران برای کشورهای گروه ۸ اسلامی دانشگاه تاسیس می‌کند

گروه سیاسی الف،   3960728149

نشست کشورهای اسلامی عضو گروه هشت در آنکارا به پایان رسید. اعضای این گروه تصمیم گرفتند در مبادلات تجاری با یکدیگر به پول و ارز ملی خود اولویت بدهند. قرار است شمار کشورهای عضو گروه به ۲۰ کشور ارتقاء یابد.

سران ۸ کشور مسلمان روز جمعه (۲۸ مهر/۲۰ اکتبر) در نشست کشورهای گروه هشت در آنکارا شرکت کردند. از ایران اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در این نشست شرکت کرد. رهبران پاکستان، اندونزی، مصر و نیجریه هم در این نشست حضور داشتند.

به گزارش العالم، هدف اصلی این نشست "گسترش همکاری‌ها برای افزایش فرصت‌ها" اعلام شده بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران طی سخنانی در نشست گروه ۸ کشورهای اسلامی اعلام کرد: «بايد برای مقابله با داعش و داعشی‌گری، خشونت و افراطی‌گری، تفرقه و جنگ هم‌نظر و همراه شويم.»

جمع کشورهای اسلامی رو به رشد با نام اختصاری گروه دی ۸ (8D) گروهی شامل ۸ کشور مسلمان است که در آن ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه عضو هستند. این گروه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) تاسیس یافت و در سال‌های اخیر فعالیت چندانی نداشته است.

استفاده از پول ملی به جای دلار

نشست کشورهای گروه ۸ با سخنرانی رجب طیب اردوغان آغاز شد. رئیس جمهوری ترکیه گفت اعضای گروه ۸ از سه قاره مختلف هستند و قراردادهای تجاری و گمرکی و همچنین صدور روادید در اولویت اهداف این کشورها قرار دارد.

اردوغان تاکید کرد که در ایران دانشگاه گروه کشورهای دی۸ تاسیس خواهد شد. در بیانیه پایانی نشست هم به ابتکار ایران در تاسیس "دانشگاه دی هشت" اشاره شد و کشورهای عضو این پیمان از ابتکار ایران در تاسیس دانشگاه حمایت کردند.

سران هشت کشور مسلمان در نشست دی ۸ حضور داشتند

رئیس جمهوری ترکیه انتقاد کرد که حجم تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای جمعیت یک و نیم میلیارد نفری گروه هشت برازنده نیست. او در این راستا تاکید کرد که استفاده از واحد پول ملی کشورهای عضو در اولویت قرار گرفته و در این رابطه اتاق مبادلات مشترک وابسته به بانک‌های مرکزی این کشورها تشکیل خواهد شد تا اعضای گروه با واحد پول خود بتوانند به آسانی تجارت انجام دهند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین خبر داد که گروه ۸ به کشورهای گروه ۲۰ تبدیل خواهد شد و در این رابطه تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اتفاق آرا لغو و با سیستم اکثریت نسبی یا اکثریت آرا جایگزین خواهد شد.

اجرای برنامه‌های پیش‌روی اقتصادی گروه ۸ کشور اسلامی رو به رشد می‌تواند برای نخسیتن بار تحرکی در فعالیت‌های ۲۰ ساله این گروه ایجاد کند.