اسپانیا: خودمختاری کاتالونیا را سلب می کنیم

گروه جهان الف،   3960727156
اسپانیا: خودمختاری کاتالونیا را سلب می کنیم

«اینیگو مندز ده ویگو» سخنگوی دولت اسپانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد به این دلیل که «کارلس پوجِدمون» رئیس دولت منطقه کاتالونیا موضع خود در مورد استقلال آن از اسپانیا را اصلاح نکرد، ماده 155 قانون اساسی‌ را اجرا و خودمختاری کاتالونیا را سلب خواهند کرد .

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه، پوجدمون امروز در پاسخ به درخواست دولت مادرید مبنی بر اینکه آیا اعلام استقلال کرده یا نه، گفت که دولتش بطور رسمی‌ اعلام استقلال نکرده و در نتیجه جمهوری کاتالونیا را اعلام نکرده است و هشدار داد که اگر دولت مرکزی به سرکوبی های خود ادامه دهد و از گفت و گوها با دولت کاتالونیا دوری کند ، پارلمان کاتالونیا نیز دست به رای گیری برای اعلام استقلالی که در روز 10 اکتبر(18 مهر) اعلام نکرده ، خواهد زد .

مندز ده ویگو پس از اظهارات پوجدمون در بیانیه ای اشاره کرد که دولت اسپانیا تایید می کند که پوجدمون به درخواستی که از او می‌خواست که نظم قانون اساسی‌ را در کاتالونیا بازگرداند، توجه نکرده است. وی ادامه داد: به همین دلیل دولت برای روز شنبه آینده، یک جلسه فوق العاده هیأت وزیران را با هدف تصویب اقدامات برای حفاظت از منافع عمومی‌ اسپانیایی ها از جمله شهروندان کاتالونیا و بازگرداندن نظم قانون اساسی‌ به کاتالونیا برگزار خواهد کرد .

سخنگوی دولت ضمن ابراز تاسف از رفتار مسئولان دولت کاتالونیا اضافه کرد: این مسوولان به رغم آسیب وخیمی که به همزیستی‌ و ساختار اقتصادی کاتالونیا وارد شده، عمدا و بطور سازمان یافته به دنبال رویارویی نهادی هستند. مندز ده ویگو افزود: دولت در مقابل این رفتار، در اسرع وقت همه ابزارهایی راکه در دسترس دارد برای بازگرداندن مشروعیت و نظم قانون اساسی‌، بازسازی همزیستی‌ مسالمت آمیز بین شهروندان و جلوگیری از رکود اقتصادی ناشی‌ از عدم امنیت قانونی در کاتالونیا، به کار خواهد گرفت . کاتالونیا بخشی خودمختار با هفت میلیون و 523هزار نفر جمعیت واقع در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.

این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود. جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.

همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد. همه پرسی 9م مهرماه (یکم اکتبر) دولت کاتالونیا برای استقلال، توسط دادگاه قانون اساسی اسپانیا غیر قانونی اعلام شد و این دادگاه در در 7م سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد، ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
90 درصد رای دهندگان در همه پرسی مذکور به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.

در جریان این همه پرسی‌ درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری می شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت . بروز این چالش ، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را ابراز دارند .


«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره برخی تحرکات و ناآرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم. وی تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است.

قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات را از طریق قانونی، مسالمت آمیز و گفت و گو مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین