نقش مدل اقتصادی در مقابله با ابرچالشها

محمود رستم خانی، گروه اقتصادی الف،   3960726111
نقش مدل اقتصادی در مقابله با ابرچالشها

 

هرچه زمان می گذرد اهمیت طرح موضوع اقتصاد مقاومتی بعنوان نسخه شفابخش در اقتصاد ملی بیشتر می شود . این موضوع که در سال 1386 توسط مقام معظم رهبری و با نگاه شناختی  و پیش بینی اتفاقات در مسیر ، با دیدگاه عالمانه و مفروض به ادامه سختی ها و محدودیت ناشی ازتهدیدات و تحدیدات تلفیقی داخلی و بیرونی ،  در تراز استحکام بخشی به ساختار اقتصادی کشور با رویکرد تغییر ، تحول و توسعه زیر ساختی در قالب برنامه  عملیاتی جامع و هدفمند  ، طرح شد ، از واقعیتی اجتناب ناپذیر ، پرده برمی داشت که زیر مولفه های آن در جامعه تحقق و تعیین  یافته  بود  .

طرح موضوعی اساسی  ، مبتنی بر شناخت واقعی از جنس ، معضلات انباشته وآزار دهنده در افق تحدیدهای تهدیدی و چالشهای بزرگ داخلی  . مسئله ای به بزرگی مشکلات رو در رو و ناتوانی در حل اساسی معضلات ، در فقدان سیستم روز آمد با تفکرات راهبردی ، نبود مدل اقتصادی فراگیر  و نداشتن برنامه ای بالنده در مقیاس کمیت وکیفیت عوامل پایدار و ناپایدار اقتصادی .

امروز نیز پس از گذشت حدود ده سال از طرح موضوع ، پافشاری همه ساله بر گفته ها ، تبلیغات آنتنی ،  حمایت نخبگان ومسئولین از آن  و وانمود حرکت در مسیر ، با تصمیم سازی و اقدامات مقتضی ، هنوز هیچ اقدام موثر منتج به نتیجه ، که اثرات آن نزد آحاد جامعه ملموس باشد ، مشاهده نگردیده است .

نا گفته پیداست که مسئولین ذیربط برای موفق جلوه دادن عملکرد خود برای ادامه فعالیت ها و کسب اعتماد عمومی  ، از هیچ کوششی فرو گذار ننمایند و بخواهند در کوتاه ترین زمان ممکن  ، چالشهای پیش روی اقتصادی را با کمترین هزینه ، در سطحی از مطالبات  ، به رویدادهای ثمر بخشی تبدیل نمایند که آثار آن منتج به احساس امنیت روانی جامعه و بهبود کسب و کار گردد . اما چرا علیرغم تلاشهای انجام یافته و تصمیمات مقتضی ، در جلساتی که حتی برخی از آنها با حضور تحصیلکرده های آکادمیک و کارشناسان  مجرب اقتصادی صورت می گیرد و خروجی آن ، درچشم انداز فعالیتها و  اصلاح رویه ها ، برای آنان اجتناب ناپذیر می نماید ، نه تنها باز خورد معینی از خود نشان نمی دهد بلکه احساس بهبود را ، در جامعه هدف به ارمغان نمی آورد .

هیچ عقل سلیمی نمیتواند باور نداشته باشد که دولتها و ارکان آنان بعد از انقلاب و در طول دوران مدیریت خود بر جامعه ، علیرغم کاستی های کارشناسی و کوتاهی در شایسته سالاری ، نخواهند به بایسته خواهی مورد انتظارملت  دست یازند  ، لیکن خواستن صرف و غیر اتکایی به ملزومات ضروی و متکی به ابزارها و روشهای رایج مرسوم از یک سو و نداشتن نگاه علمی به حل معضلات و چالشهای رودر رو در فرآیند علمی و زمانی در خور از سوی دیگر،  سبب شده که تصمیمات اجرایی ، بدون ملحوظ شدن اطراف و جوانب  ، نه تنها دستاوردی از نوع بهبودهای موثر و قطعی نباشد ، بلکه ثمرات کوتاه و بلند مدت بسیاری از آنها  ، فعلیت هایی ازجنس  تشدید تزاحمهای قبلی باشند .

در طول حیات قریب به چهار دهه از انقلاب همواره ، عامل اول از سه عامل خواستن ، آماده بودن و توانستن برای شدنی های موفقیت آمیز ، چاشنی اراده هایی قرار گرفته که پا در مسیر،  برای تغییر وضعیت و بهبود موثر ، منتظر ایجاد تغییرات کیفی و دریافت نتیجه بوده اند ،  در حالیکه آماده بودن ، ازنوع بکار گیری  نیروی انسانی ماهر  و بهره مندی از پشتوانه های فنی وعلمی  ، در تدوین چارچوب مدلهای مورد انتظار،  برای رسیدن به توانمندی اجرای خواسته ها ، تنها شرط موفقیت  ، از سرانجام نیکویی است  که نه تنها ، تحقق نیافته ، بلکه سالهای سال ، وصول بدان  ، بعنوان گوهری گران بها ،  ناشدنی و نایافتنی شده است .

استنتاج اولیه از نتیجه رفتار های عملکردی ،  رخدادهای تزاحمی رو به تزاید و ارزیابی نتیجه اقدام ناشی از فعلیتها ، گواه براین مدعاست که متاسفانه در همه ادوار مدیریتی یک یا چند عامل ، در ایجاد وضعیت موجود  ، نقش اصلی و اساسی را ایفاء نموده است که مهمترین آن بی توجهی ارکان مدیریت و تصمیم گیری در بکارگیری ابزارها و     نیروی های تخصصی لازم در مقولات مهم اقتصادی و اجتماعی  با چاشنی عجز، بی اعتقادی ، بی توجهی و سستی          بوده است .

علاوه بر آن جایگزین سازی رفتار تریبونی و برتری آن به نتایج حاصل از نظام ارزشی متکی بر پژوهش های عملیاتی و مدل های رفتاری ،  اتخاذ روشهای مختلف و متفاوت  گفتار درمانی با  نیت خالص در گفتن و خواستن بر مدار توجیه و مدارا  ، ونیز القاء شوکهای ترمیمی بر شوکهای تحمیلی ، از مهمترین شاخصه هایی بوده که در برهه های مختلف و با  نگاه عاجلانه و آجلانه ،  نتوانسته است نقشی مهمی در پر رنگ کردن رخدادهای مثبت ،           حل مضلات و معکوس نمودن فرآیندهای چالشی در حد کمینه مورد انتظار ایفاء نماید . به نحوی که ملاحظه قرائن و شواهد  موجود ، گواه برآنست که بسیاری از چالشهای قابل حل  ، با نسخه های ساده ، تبدیل به نشدنی ها ویا شدنی های سخت و زماندار شده اند که درمان آنها براحتی امکان پذیر نخواهد بود  .

پس از سالها انتظار ، سوال قابل طرح و جدی ، این است که آیا مسئولین محترم در تمامی برهه های مسئولیت  ، اعتقادی به  ساخت مدلهای تشخیصی ، رفتاری و اقدامی از فعلیت های مزاحم چالشی برای تشخیص نیازدر قالب بررسی موضوع  ، تنظیم مسئله ی مبتنی برعلل ،عوامل و موانع ، متغییر ها و پارامترهای اساسی ، نداشته اند و یا با اعتقاد به این مهم ، از ساختن وداشتن سیستمی با ویژگی سیستم های پشتیبانی تصمیم ، عاجز بوده اند ویا با یقین و وقوف کامل بر موضوع  ، از بنیان گذاری نهاده های موثر ، در فرآیندهای علمی منتج به سامان بخشی رخدادها ، در چارچوب خواسته ها ، فرو گذاری و یا العیاذ بالله  بی توجهی نموده اند ویا با داشتن همه امکانات ،  ابزار مناسبی را  در جهت جلوگیری از رخدادهای همسان  وتزاید تزاحم ها  ، سرکش شدن عوامل داخلی  ، موثر شدن تهدیدات خارجی، مهار نشدگی فاعلیت وفعلیت های مزاحم داخلی و خارجی و بالاخره مدیریت ناپذیر شدن اقتصاد ، در اختیار       نداشته اند.

 به نظر میرسد  سستی کاهلانه ، بی اعتقادی جاهلانه ، بی توجهی غیر مسئولانه و عجز مدیریتی و حرفه ای عمدی و غیر عمدی در بکارگیری ابزار،امکانات مناسب و نیروی انسانی ماهر ، تا اهمال جزئی و کلی ارکان نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری ، شرایط موجود را طوری ساخته و پرداخته کرده که همچون گذشته  ، عملگرایی فاقد برنامه جامع و مدون عملیاتی ،  مبتنی بر مدلهای اقتصادی  ، در مقابله با چالشهای رودر رو ، در مسیر مزمن شدن و بی سرانجامی قرار گرفته است .

واقعا" چه باید کرد

به نظرم باید گفت ، تکرار کرد و  مطالبه کرد . مطالبه از پیران مجرب و تحصیل کرده های آکادمیک که می دانند و می فهمند ولی حضور آنان در سیستم مدیریت اقتصادی کشور بالنده و تاثیر گذار نیست . دوستان نام آشنایی که سالیان سال روشهای اصلاح اقتصادی را در نقد عملکرد گذشتگان ،  از تریبون ها فریاد  می کردنند و امروز در کوران کار و مسئولیت های مستقیم و فراگیر آنان ، غیر از کسب پست های اقتصادی و تمشیت امور  ، از راهبرد های عملیاتی و نتیجه اقدامات متکی به ابزارها ی آنان ، خبری نبوده ، از مدل های  اقتصادی و نسخه های شفابخش آنان سابقه ای در دسترس نیست . عوامل بسیاری درکسوت همکاری با آنان در شناخت علل و ارائه برنامه کاربردی  همراه هستند ولی  محتوای عملکردی آنان  ، دلالتی بر نتیجه بخش بودن اقدامات آنان را نمی دهد .   

ضرورت مدل سازی

با این مقدمه و با توجه به در دسترس نبودن آسان مطالبات  ، اگر بتوانیم نتیجه پژوهش های عملیاتی  را بعنوان مجموعه ای از مدلها و تکنیک های کمی در نظر بگیریم  که با استفاده از روشهای علمی ، مدیران را در  تصمیم گیریها هدایت و راهنمایی نماید ، مدل سازی مورد نظر ما در طراحی های اقتصادی و اجتماعی  یکی از ضروریات پژوهش های علمی و منظور از طراحی مدل در موضوعات حیاتی و چالشی ، ارائه ساده و نمایش گونه از واقعیت و چالشهای سختی است که در آن راهکارهای مختلف و جامع الاطراف پیش بینی شده است . معمولا" مدلها در بدو پیدایش ساده وجامع الاطراف نیستند و کارشناسان پژوهش های عملیاتی تا محک زنی مدلها و تفسیر نتایج ، آنرا با    راه حلهای ساده پیشنهاد و سپس مدلها را در بستر زمان ، واقعی تر و دسترس تر می نمایند .

اگر مدل سازی را یک فعالیت بدانیم و کارشناسان پژوهش عملیاتی را طراحان مدلهای مفهومی برای ارتباط یابی به جهان واقعی در نظر بگیریم ، می توان با استفاده از برنامه های کامپیوتری ومدلهای فیزیکی مبتنی بر فرمولهای ریاضی  ، مدلهایی را اتود نماییم که با مشاهده رفتارهای موجود  ، روشهای توصیفی و اجرایی متناسب را طراحی و پیش بینی اتفاقات را در مدل های طراحی شده احصاء نماید .این مدلها ضرورتا" الگوهایی را ارائه خواهند داد که مبنای الگوهای بزرگتر در مدلهای پیشرفته تر خواهندشد . سنگ بنایی از بنای مرتفعی خواهند بود که در آینده به عنوان اجزاء بنیانهای مکتب اقتصادی خواهد شد که ما بی صبرانه منتظر آن هستیم .

 گفتن این موضوع که ما پس از سالها نتوانستیم از الگو های اجراء شده ای  نام ببریم که در چارچوب نظام ایران  و اقتصاد اسلامی با تمام دقت و توانمندی ، تحقق یافته شرمساریم . ضعف و واماندگی ما درساخت بنیانها برای ریشه دار کردن اقدامات و فعالیت ها برای انتظام بخشی به کسب و کار جامعه ، مربوط به ناتوانی ما نیست .

عدم پیشرفت در امور علیرغم آشنایی ما به همه جوانب و علوم مرتبط ، مربوط به نخواستن و نتوانستن نیست . مدیران ما  در مسیر توسعه با نگاه ملی ، یا عوامل و ابزارها را نمی شناسند ویا نمی خواهند اختیارات موجود را با با مدیریت صحیح و بکار گیری ظرفیت ها ، تبدیل به فرصت هایی نمایند که دیدگان منتظر را به تحسین وادارند .

مدلها از آن جهت مهم هستند که مشاهدات و یافته های انتزاعی می توانند پس از تجزیه و تحلیل سیستمی ، چرایی رفتار آنها ،  در سیستم ، بررسی و نتایج بررسی ها ، استنتاج و یا پیش بینی رفتار ها و رخدادهای بالقوه و بالفعل نو ظهور  ، مورد ارزیابی قرار گیرند  .

با این تعبیر ارائه راهکارهای خلق الساعه ، بدون  پشتوانه علمی وفقدان سیستم تصمیم سازی مدیریتی در قالب برنامه های هوشمند مدون ، نا مفهوم است . این سیستم ها همچون تکنولوژیهای مادر تخصصی ، در اختیار متخصصان مجرب و کارشناسان آزموده خواهد بود که دسترسی دست اندازان به آن بعلت  بعد تخصصی و حرفه ای آن امکان پذیر نخواهد بود .

مدیریت سیستمی برای تصمیم سازی مدیران از آن جهت مهم است که مقوله اقتصاد بعنوان پاشنه آشیل حکومتها می بایست در بستری قرار گیرد تا عوام و خواص غیر قابل صلاحیت و خارج از سیستم تصمیم سازی مدیریتی  ، نتوانند در آن تاثیر و یا دخالت نمایند .

بدیهی است چالشهای بزرگ در قالب مدلهای ریاضی وقتی در مسیر کمرنگ شدن قرار خواهند گرفت که جمع آوری و ارائه راه حلها در مدل سازی ، به همراه تحلیل محتوایی و همه جانبه آنها  ، به تفسیر نتایجی منجر گردد که کمینه و بیشینه انتظار از برون رفت از چالشها را ، در خدمت تصمیم سازان قرار دهد .

پیشرفت چشمگیر مبانی ریاضی در  پژوهش های عملیاتی  ، اتخاذ روشهای جدید پژوهش عملیاتی  ، توسعه تکنولوژیک رایانه ، تهیه سیستم های هوشمند برای تهیه فنون تصمیم گیری به منظور بهبود تصمیمات مدیران در شرایط مبهم و پیچیده ، به طراحان سیستم های اطلاعات و پشتیبانی مدیریت این امکان را میدهد  تا با بکارگیری سیستم های هوشمند و سیستم های پشتیبانی تصمیم ،  مدیران کشور را در برنامه ریزی و تصمیم گیری درست و واقعی یاری رسانند . 

این ملاحظات  زمانی قوت می گیرد که  نقش افراد آشنا و توانمند به مدلسازی های اقتصادی و اجتماعی رادر نظام مدیریت کشور ، برای آنچه که حق آنها و مطالبه عمومی است نادیده نگیریم .  حضور حقیقی و حقوقی آنان در فرآیند تصمیم سازی ، عدم واهمه از پس راندگی و بی وقعی به توانمندیهای  آنان در کرسی پژوهش های عملیاتی این نوید را می دهدکه تصمیمات فردی ،  جلسه ای ، محفلی ، رانتی ، منفعتی  ناشی ازبی اعتقادی و بی تفاوتی در  بکارگیری ابزارها وعوامل ، جای خود را به عقلانیت مشروعی بدهد که زائیده خلاقیت و فکر ملی ، در بستر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری است .

طبیعی است  با عدم حضور شایستگان با سازوکارهای لازم ، از نوع تعریف شده  ،  برای اداره متعالی  کشور ، افرادی در جایگاه آنها  قرار خواهندگرفت که علیرغم میل باطنی کارگزاران ، بخش های مهمی از اتفاقات موجود  ، عامل موجده  آنها ، در بحرانهای  پیش روست .

هم اینک نقش منفی جریانات جریان ساز در  اراده و تصمیم گیری مسئولین در دورانهای مختلف ، تحمیل خواسته های متضاد و متنافرصاحبان قدرت ، ثروت و رانت در مجموعه های تصمیم گیر، عدم توان مقابله با آنها در سطوح مدیریتی مورد انتظار ویا هر رویکردی  ، از هر نوع  ، دیگر از نوع تحدیدات تهدیدی خارجی نیست بلکه  عدم توانایی در سرانجام سازی کاری است که مسئولین با اختیار و بدون اجبار، در مسیر راهگشایی آن  قرارگرفته اند .قطعا" ناکامی های امروز کشور در حل چالشها و معضلات اقتصادی واجتماعی نه تنها تاثیر دخالت آنا ن درفعلیت های مزاحم است ،  بلکه دسترسی به سیستم رمز گذاری نشده و یا امکان ورود به سیستم بدون مانع و یا در اختیار داشتن رمز ورودی است که ، در تعاملات غیر اخلاقی بدست آمده است  .

هم اینک با کالبد شکافی ازوضعیت  موجود اقتصاد ایران  ، می توان به این باور رسید که مدل اقتصادی با تمامی  پیش نیازها و بستر های لازم  ، علیرغم موجود بودن همه امکانات ، بکار گرفته نمی شود .

 خواستگاه عدم بکارگیری یا از روی جهل است و یا نخواستن و نتوانستن . افرادی که مسئولیت می پذیرند و سوگند یاد می کنند که در راستای امنیت روانی و سلامت اجتماعی قدم برخواهند داشت  ، باید بدانند که در صورت عدم توجه به هریک از ابعاداخیر الذکر ،  به عمد ویا سهو ، گناهی نابخشودنی به عظمت  مطالبات به حق ملت ایران خواهند داشت.

بررسی تاریخی برخی از کشورهای درگیر در جنگ ، نشان می دهد که آنها  با فقدان منابع خدادادی ، ویران گری های دشمن و ویرانی های گسترده زیر ساختی  ، علیرغم  وجود موانع در خور و تزاحم های ناشی از دخالت های پنهان و آشکار داخلی ومزاحمت های مستمر خارجی ، با استفاده از ظرفیت های داخلی و  بکارگیری دیپلماسی تجاری  ،  توانستند به بلوغی در تراز تهیه وتدوین الگوهای مناسب و مدلهای قابل اجرا  دست یازند که  در مقابله پایاپای عرصه رقابت و جنگ اقتصادی  ، تکانه های داخلی  متاثر ازمنافع گروهی و تکانه های خارجی ناشی از نظام سلطه  ، نتوانند بر آنان چیره گردنند .

این تجربه پیش روی ما و جهان قرار دارد . می توانیم با استعانت از وجود لایزال الهی ، حمایت بی دریغ مقام معظم رهبری ، رییس جمهورمحترم  و اتکا به دانش بومی و پهلوانان عرصه اقتصاد ، با الگو سازی و طراحی مدل های ملی به چارچوبی دست یابیم که مقدمه ای برای تدوین مدل و مبنای توسعه اقتصادی با دکترین اقتصاد مقاومتی قرار گیرد .

فقدان مدلهای بومی

سوابق مطالعاتی و پژوهشهای اقتصادی در کشورما  نشان می دهد که تا کنون نه تنها  هیچ مدل اقتصادی شناخته شده ای با عنوان سیستم پشتیبانی تصمیم  ، با ارکان مورد نیاز، در کشور ، در مقیاس مدلهای اقتصادی بومی شده دنیا تولید  نشده ، بلکه  حتی پس از حدود چهل سال  از انقلاب و تاکید مکرر بر توان و دانش بومی اقتصاد در سالیان متمادی ،از طراحی اولیه  مدلهای بومی اقتصاد خبری نیست  .

هر اقتصادی بالنده ای در عرصه رقابت جهانی و ماندگاری ، با چالشهای اساسی روبروست . کشور ایران علاوه بر اقتضائات ذاتی از نوع بودن و بالندگی در رقابت  ، با تهدید فاعلیتهای مزاحم داخلی و خارجی ،  مواجه می باشد . همین امر استفاده از روشهای پایدار و منعطفی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی  ، ضروری می نماید .

امروز مسئولین کشور  در قبال  ، طراحی مدلی مبتنی بر بودن در مسیربالندگی و مصون سازی از تکانه های ناشی از  تهدیدات و تحدیدات ، در تراز طراحی دکترین اقتصادی ودر گستره مشکلات و مطالبات ، در برابر آزمون جدی قرار گرفته اند . نتایج این آزمون زمانی در خور و قابل ملاحظه است که روند بهبود مستمر در زندگی مردم ایران ، مشاهده شود .  جوانه زدن نتایج حاصل از مدلهای اقتصادی  در ستاد فرماندهی اقتصادی ،امید‌ی به بزرگی مطالباتی است که ملت ایران چشم در انتظار آن ، منتظر زمان موعود هستند .

.      

.  

 

 

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین