کتاب دایرهالمعارف مصور امپراتوری هالیوود: مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما (همراه با فیلم امپراتوری هالیوود)
نام نویسنده : نیل گابلر
نام مترجم : الهام شوشتریزاده
نام انتشارات : عابد/ سایان
مهاجران یهودی روس از اشتتلها (روستاها یا شهرکهای یهودینشین اروپای شرقی و مرکزی) و گتوها به هالیوود آمدند و تصمیم گرفتند در این مکان جادویی اشرافیتی شرقی بیافرینند؛ مکانی بی هیچ ربطی به واقعیتهایی که آنها یا هر کس دیگری قبلاً در زندگیشان دیده بودند. رویای آمریکایی اختراعی یهودی است. «(جیل رابینسن) یهودیان هالیوود به رویای آمریکایی ایمان داشتند نه به شکست آن. آنها سخت و پیروزمندانه کوشیدند شاهدی بر بقا و وجود رؤیا بیافرینند.» (های کرفت، فیلمنامهنویس)
کتاب «امپراتوری هالیوود» که با جملات فوق آغاز میشود، روایتی است از ماجرای زندگی خالقان یهودی هالیوود به روایت یک مورخ و منتقد یهودی آمریکایی به نام «نیل گابلر». قطعاً تأیید میکنید که اگر یک محقق ایرانی کتابی با موضوع هالیوود و بنیانگذاران آن بنویسد و در کتابش به نکات غیراخلاقی زندگی خالقان یهودی هالیوود اشاره کند، عدهای او را متهم به داشتن توهم توطئه، نگاه حکومتی و سفارشی و انگیزههای سیاسی خواهند کرد؛ اما اگر یک مورخ منتقد آمریکایی در کتابش حقایقی از زندگی کثیف این خالقان یهودی هالیوود را افشا کند و آنها را بهدلیل روحیات لمپنیشان «مغول» بنامد و از سویی کتابش بهعنوان یکی از صد کتاب برجسته درباره صنعت فیلم آمریکا معرفی شود، چه بهانهای برای رد حقایق کتاب میتوان یافت؟
«گابلر» در این کتاب، سراغ زندگی تکتک صاحبان کمپانیهای معروف هالیوودی از جمله پارامونت، مترو گلدوین مهیر، برادران وارنر، یونیورسال و کلمبیا میرود و از کودکی آنها در اروپای شرقی تا مهاجرت به آمریکا و تسخیر هالیوود توسط آنها را روایت میکند. بهنحویکه بخش نخست این کتاب شامل پنج فصل و هر فصل مختص یکی از موسسان این پنج کمپانی بزرگ است. فصلهای دیگر این کتاب هم عبارتند از محتوای فیلمهای استودیوها، زندگی اجتماعی و خانوادگی یهودیان هالیوود، یهودیت و ارزشهای آمریکایی، یهودیان هالیوود و سیاست و در نهایت، افول امپراتوری و مرگ بنیانگذاران.
رابطه ارباب و بردهوار بازیگران و حتی کارگردانان با مالکان استودیوها، رقابت عجیب و غریب این غولهای یهودی با هم و مرگ مشکوک بعضی از آنها، ماجرای اعتراض برخی از اخلاقمداران به محتوای غیراخلاقی فیلمهای این یهودیان و چگونگی دور زدن قانون سانسور توسط این سرمایهداران هالیوودی از دیگر بخشهای جذاب این کتاب است.
جالب آنکه این کتاب جوایز زیادی را هم در خود آمریکا دریافت کرده است؛ از جمله جایزه کتاب لسآنجلستایمز در زمینه تاریخ و جایزه انجمن تئاتر کتابخانه بهعنوان بهترین کتاب. «امپراتوری هالیوود» همچنین در نمایشگاه عمومی سینما در آمریکا یکی از بخشهای ویژه آکادمی اسکار بهعنوان یکی از صد کتاب برجسته درباره صنعت فیلم آمریکا انتخاب شده است.
میبینیم این آمریکا نوعی تلافی خیالی زندگی خود غولها بود، زندگیای که پدرهایش ضعیف بودند، خانوادهایش سست و آدمهایش دوست نداشتنی، محکوم، بیعرضه و لاقید؛ اما تلافی صرفاً خیالی نبود. همزمان با بازنمایی افسانه وار آمریکا بر پرده، یهودیان هالیوود خود را بازتعریف میکردند. خود زندگی آنها به نوعی هنر بدل شد و این فرایند برهمه ابعاد هالیوود تأثیر گذاشت. یهودیان هالیوود در خانههای بزرگ و کاخ مانند زندگی میکردند که نسخه بدلی و به قول بعضی مبتذل، شکوه ساختمانهای شرقی بودند. نفرتهای زوکری، هنر مردم سالار، سینمای فاکس، دیکتاتور عاشق، بنیان گذار جهان خانوادگی، کشف راز بزرگ سینما، فطرت یهودی، سرگردان میان دین و سینما، غول سرکش هالیوود، دموکراتهای بی رحم، اسطوره دوست داشتنی، نخستین شهید هالیوود، خاخام یهودی، یهودی ایده آل هالیوود، سانسور یهودی، هیتلر در هالیوود، یهود علیه کمونیسم و.... از سرفصلهای این کتاب هستند. کتاب مصور تمامرنگی، گلاسه، در قطع رحلی، 463 صفحه و همراه با سیدی منتشر شده است.
دایرهالمعارف مصور اربابان سینما (پول و قدرت در هالیوود)
نام نویسنده: اپستاین، ادوارد جی
نام مترجم: الهام شوشتری زاده
نام انتشارات: سایان
دایرهالمعارف اربابان سینما که در حقیقت جلد دوم دایرهالمعارف امپراتوری هالیوود است، به تأثیر قدرت و پول در عالم سینما اشاره کرده است.
نسبت سینما و اقتصاد در دنیای امروز معادلهای پیچیده و اسرارآمیز است. این تجارت پرسود ظاهراً مهمترین وسوسهای است که نگاه صاحبان سرمایه را به سوی هنر هفتم متمایل ساخته و با مرور زمان ابعاد پیچیدهتری یافته است.
کتاب حاضر مجموعهای ارزشمند پیرامون مناسبات پیچیده و پنهان در سینمای آمریکا که (در پی استقبال کمنظیر از کتاب امپراتوری هالیوود و بهعنوان تداوم منطقی آن) از افول نظام استودیویی قدیمی تا شکل گیری کارتل های چندرسانهای جدید را روایت میکند و در این سیر تاریخی؛ منطق هنری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رسانهای هالیوود را مورد واکاوی قرار میدهد.این مجموعه از شش فصل با عناوین «سیستم جدید»، «هنر فریب، فریب هنر»، «آفرینش مخاطب»، «منطق اقتصادی هالیوود»، «منطق اجتماعی هالیوود» و «منطق سیاسی هالیوود» تشکیل شده است.