معرفی بانک فایل پژوهشی معلمان

گروه اجتماعی الف،   3960725084

بررسی های آموزشی و پرورشی در سال های اخیر نشان می دهند که مهم ترین نسخه نجات بخش برای بهبود مسائل آموزشی و تربیتی این است که ما معلمان کارآمدی داشته باشیم ویک راه کارآمدتر کردن معلمان ،ایجاد یک بستر و فرصت مناسب به منظور هم آموزی آنان از تجربه های یکدیگر است. و برای بازسازی معلمان هزاره سوم باید فرصت داد تا از هم بیاموزند و از تجربیات گرانبهای یکدیگر استفاده کنند.

درس پژوهی

در میان طرح ها و پروژه هایی که در آموزش و پرورش ایران در جریان است، اجرای درس پژوهی می تواند یک انقلاب آموزشی در مدارس ایجاد کند. و معلمان را به تفکر و اندیشه برای چاره جوئی در بن بست های آموزشی و تربیتی ترغیب نماید.

 اهمیت و ضرورت درس پژوهی در طی سالهای اخیر به این دلیل بوده است که  نظرات و دیدگاه های معلمان در گذشته فقط در حد یک صورتجلسه و نهایتاً ارجاع به منطقه و یا استان باقی می ماند و عزم و اراده جدی برای بهبود روش های تدریس در این گونه از موضوعات از طریق یک کارعملی و فراتر از تئوری وجود نداشت.

می توان گفت درس پژوهی یک رویکرد جدید برای رشد  حرفه ای معلمان و بهبود روشهای تدریس است .

که  به معلم در هنر تدریس یاری میرساند ، فواید درس پژوهی معلم را به باز اندیشی در عمل  آموزش از طراحی ،برنامه ریزی درس ، طرح درس ،تدریس ، گرفتن بازخورد اصلاح فرایند تدریس وادار می کند.

طرح جابربن حیان

 از آنجا که داشتن دانش آموزانی متفکر و زبده تنها بوسیله پرورش معلمان پویا با روش های تدریس نوین حاصل نمی شود و نیاز به ترغیب و پرورش قوه تفکر و خلاقیت در دانش آموزان نیز هست جابر بن حیان در مدارس ابتدایی مطرح می گردد.

 در طرح جابربن حیان دانش آموزان باید ایده های علمی و آموزشی خود را که در رابطه با موضوعات درسی و سطح علمی خود در ذهن دارند به صورت عملی پیاده سازی کنند. پس از اینکه طرح و پروژه شان تمام شد از آن دفاع کرده و گزارش آن را اعلام می کنند.

اهمیت طرح جابربن حیان در آن است که دانش آموزان حس و روحیه مشارکت پذیری بالایی پیدا کرده و در جهت ارتقای خلاقیت خود می کوشند.

دانش آموزان در این راستا آنچه را که در ذهن دارند با توجه به تجربیات و راهکار های افراد مختلف و صاحب نظر به مرحله اجرا در می آورند.

دانش آموزان در این طرح در خلال انجام پروژه گزارش کار خود را در دفتری به نام دفتر کارنما می نویسند.و بخش هایی از انجام پروژه را مانند عکس های پروژه ،عنوان پروژه،سپاسگزاری،متن اصلی در رابطه با چگونگی انجام کار را در تابلویی که از کارتو پلاست تهیه شده است،می چسبانند.

در نهایت طرح برای اظهار نظر ابتدا به مدیریت آموزشگاه و سپس در سطح شهرستان و استان و در نهایت به منطقه راه پیدا می کند.

طرح کرامت

با توجه به آنچه گفتیم برای دانش آموزان کارآمد و نظام آموزشی هوشمند نیاز به وجود طرح هایی چون طرح جابربن حیان و درس پژوهی احساس شد.

اما آنچه واضح است اینکه دانش آموزان فعال و تلاشگر و معلمان قوی و نخبه بدون داشتن کرامات انسانی و مهارت های اجتماعی ارزشی ندارد.

 چرا که داشتن دانش آموزان با اخلاق می تواند آینده کشور را تضمین کند.اینجاست که در نظام آموزش و پرورش طرح کرامت مطرح می گردد. طرح کرامت طرحی است که در سالهای اخیر در بسیاری از مدارس علاقه مندان خاصی پیدا کرده است.

در این طرح که به مهارت های زندگی و کرامات انسانی توجه می شود ، دانش آموزان با کرامات و اخلاقیات آشنایی پیدا کرده و به وسیله شعر،داستان،معما ،لطیفه،حدیث و کلام بزرگان آن را در دفتری به نام دفتر کرامت پیاده سازی می کنند.

بعد از پیاده سازی در دفتر طرح کرامت و تزئین و زیبا نمودن دفتر آنگاه مرحله اجرا فرا می رسد.دانش آموزان به کمک معلم خود تک تک طرح ها را در زندگی اجرا می کنند و به این وسیله خصوصیات و خصلت ها ی نیکو و پسندیده را فراگرفته و در زندگی به آنها عمل می کنند.

پیرو آنچه بیان گردید، بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صد ها نمونه از طرح های فوق نموده است و دانش آموزان و معلمان گرانقدر می توانند با مراجعه به این سایت با آدرس moallemblog.com از صدها نمونه طرح فوق استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان