بهشتی پور در گفتگو با الف مطرح کرد: شکاف عمیقی میان آمریکا و اروپا درباره برجام به وجود آمده است/ 1+5 به تعهداتش عمل نکند به قبل از 2002 باز خواهیم گشت

گروه جهان الف،   3960725036 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات جمعه شب ترامپ، رییس جمهور آمریکا درباره عدم تائید نشدن پایبندی ایران به برجام واکنش‌ها و موضع گیری های مختلفی را در طی چند روز اخیر به همراه داشته است.

 شکاف عمیقی میان آمریکا و اروپا درباره برجام به وجود آمده است/ 1+5 به تعهداتش عمل نکند به قبل از 2002 باز خواهیم گشت

برخی از تحلیلگران سخنان رییس جمهور آمریکا را شکاف میان اروپا و آمریکا تلقی کرده و آن را به نفع ایران میدانند و برخی دیگر نیز به شکاف میان اروپا و امریکا خوشبین نیستند و اروپا را همواره مطیع خواسته های آمریکا می پندارند.

به گزارش الف، اما نکته ای که وجود دارد این است که مسئولین اروپایی وقتی می بینند کسی مانند ترامپ و اطرافیان او در مورد یک سند بین المللی که اتحادیه نقش پر رنگی در آن داشته اینگونه سخن می گویند و رفتار می کنند، آنها هم سعی می کنند در مقابل این گفتمان بایستند و با ترامپ زاویه پیدا می کنند، سوال اصلی که در اینجا مطرح این است که آیا این شکاف میان آمریکا و اروپا باقی می ماند یا اینکه اروپا در مسئله برجام همراه آمریکا خواهد شد.

در همین راستا خبرنگار الف گفتگویی با یکی از کارشناسان مسایل هسته ای داشته است که بدین شرح است:

حسن بهشتی پور، کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران و اینکه آیا میان آمریکا و اروپا در موضوع برجام شکاف افتاده است، اظهار داشت: اظهارات ترامپ موجب شده تا بین اروپا و آمریکا فاصله ایجاد شود که این فاصله واقعی است، برخی‌ها این موضوع را قبول نمیکنند و مدام تکرار می کنند که نباید گول اروپایی‌هایی را نیز خورد، در صورتی که دولتمردان اروپایی در طول سال هایی با سیاست های آمریکایی ها علیه ایران همراه نبودند و در حال حاضر اتحادیه اروپا منافع خود را در راستای منافع ایران می دانند و از رابطه با ایران سود می برد، البته خوشبین هم نباید بود.

وی تصریح کرد: قطعنامه‌ها و پرونده هایی که علیه ایران در شورای امنیت وجود داشت همگی لغو شده و ایران شرایط گذشته را ندارد لذا اروپا به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی خود به دنبال رابطه با ایران بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همواره این موضوع را تایید میکند، به این خاطر دلیلی وجود ندارد تا اروپا ایران را رها کند و به سمت آمریکا برود.

این کارشناس مسایل بین المللی ادامه داد: آمریکا به اروپا میگوید یا با ایران معامله کنید یا با ما، در صورتیکه آمریکایی ها بدون در نظر گرفتن افکار عمومی و شورای امنیت نمی توانند چنین ادعایی را مطرح کنند چراکه ایران پرونده ای در شورای امنیت ندارد و افکار عمومی هم آمریکا را مقصر برهم زدن برجام می دانند و نمی توانند کشورهای دیگر را وادار به این کار کرد.

بهشتی پور تاکید کرد: ترامپ با تهمت‌هایی که به ایران مبنی بر نقض حقوق بشر، حمایت از گروههای تروریستی و تروریستی خواندن سپاه و حزب الله زد نتوانست اروپایی ها را متقاعد کند و تنها عربستان و رژیم صهیونیستی از این موضوع خشنود شدند که این موضوع چهره ترامپ را در عرصه بین المللی منفورتر کرد چراکه ترامپ در حال حاضر تنها رییس جمهور آمریکا است که دست به چنین رفتارهایی می زند و خود غربی ها نیز نسبت به آن معترض هستند.

این کارشناس مسایل بین المللی تصریح کرد: باید منتظر ماند و دید که آمریکا چه اقدامی میخواهد انجام دهد، اما به نظر میرسد در حال حاضر اروپایی ها ترامپ را قانع کرده و توپ را در زمین کنگره انداختند تا 60 روز دیگر در این مورد تصمیم گیری کنند، اما شواهد اینطور نشان میدهد که آمریکایی ها برجام را کج دار مریض ادامه بدهند و یا اینکه موضوع واهی نقش بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه را مطرح می کنند تا از این طریق ایران را تحت فشار قرار دهند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: باید در پاسخ به افرادی که می گویند ایران دلش را به اروپایی‌ها خوش کرده و راه درستی را در پیش نگرفته است گفت که این اظهارنظرات سیاسی کاری بوده و نباید اینطوری قضاوت کرد  چراکه تمام تلاش ایران این است که رابطه خود با سایر کشورهای اروپایی، چین، هند و ژاپن را حفظ و تقویت کند تا با این روش آمریکا هم منزوی شود، چراکه این شرکت ها بزرگترین شرکای تجاری ایران هستند اما اگر اینها با آمریکا همسو شوند ما در آن موقع به سمت قبل از 2002 باز خواهیم گشت.

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: مردم ایران و مسولین باید با یکدیگر وحدت داشته باشند تا از این طریق بتوانیم در مقابل زورگویی های غرب ایستادگی کنیم و هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بزنیم، نه اینکه در داخل با یکدیگر دشمنی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما این مسئله وجود دارد که اگر زمانی اروپایی ها به سمت آمریکایی ها رفته و برجام را نادیده بگیرند ما به عقب باز خواهیم گشت و غرب هم این موضوع را به صراحت می داند که ایران غنی سازی 20درصد را از سر خواهد گرفت و با سانتریفیوژهای پیشرفته غنی سازی خواهد کرد و این موضوع به ضرر آنها خواهد بود چراکه ایران به فعالیت های گذشته خود باز می گردد.

بهشتی‌پور به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: لازمه اقتصاد مقاومتی این است که با دنیا ارتباط داشته باشیم ولی در ابتدا باید نگاهمان به درون و امکانات داخلی باشد و سپس ارتباط خود را با دنیا حفظ کرده و همزمان استقلال خود را حفظ کنیم.

دیدگاه کاربران

حمید۱۲۳۴۶۶۰۹:۲۸:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
بهر حال وقتی شیر تو جنگل غرش میکنه همه حساب کار دستشون میاد و باید اول این واقعیت را بپذیریم و بعد استرتزی خود را تدوین کنیم
ناشناس۱۲۳۵۷۳۱۱:۳۰:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
اگه را ترامپ را جان بولتون و نیکی هیلی مدیریت می کنند و جمهوری خواهان همیشه جنگ طلب بودند فقط زبان زور می فهمند جمهوری خواهان اگر چه این اروپا دست کمی از امریکا نداره ولی روس قطعا نمی گذاره قطع نامه جدید صادر بشه ایران به سال نودویک بر نمی گرده قطعا و یقینا
خالد۱۲۴۸۱۹۱۶:۲۲:۴۴ ۱۳۹۶/۷/۲۶
روس ها فقط منافعشان را دراین آوردگاه می خواهند و دیگر هیچ . جناب بهشتی پور اروپا حتماض با امریکا در یکسو عمل خواهند کرد . اروپا محال است که مقابل امریکا و در جهت منافع ایران قرار بگیرند تاریخ گواه این مدعا می باشد .
ناشناس۱۲۳۸۳۶۱۵:۰۹:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲۵
دروغ است
ناشناس۱۲۴۰۴۲۱۸:۲۲:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۲۵
سلام بر اساس مکانیزم ماشه تحریم های قبلی بنظر بر میگردن. هرچند الان هم خیلی فرقی شاید نکنه. پولی چندان نمیاد. در ضمن. اروپا هم با آمریکاست. سگ زرد برادر شغال. موفق باشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین