دکترین ترامپ در خصوص پیمان ها و توافقات جهانی/ رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش بدنبال تعلیق در نظام بین الملل هستند

گروه جهان الف،   3960724018 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ از زمانی که وارد کاخ سفید شد با تصمیمات خود موجب شگفتی همگان شده است. رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرد که پایبندی ایران بر توافق هسته ای با این کشور را تایید نمی کند.

دکترین ترامپ در خصوص پیمان ها و توافقات جهانی/ رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش بدنبال تعلیق در نظام بین الملل هستند

 البته تلاش آمریکا برای بی‌اعتنایی به یک توافق هسته‌ای جهانی خیلی تعجب‌انگیز نیست. دولت فعلی آمریکا بیشتر در تلاش برای خروج از تمامی توافقاتی است که به زعم خود و مشاورانش دست و پای این تیم را برای میدان‌داری بسته است.

به نظر می رسد سیاست خارجی ترامپ بر مبنای دو نظریه که تکمیل کننده هم هستند شکل گرفته است. اول: توجه به داخل و حل مشکلات است. تا قبل از جنگ جهانی دوم ایالات متحده بر پایه دکترین مونروئه توانسته بود با بهره‌گیری از مزیت دوری از جنگ‌های اروپایی، به تقویت ساختار اقتصادی و نظامی خود بپردازد. به همین دلیل بعد از پایان جنگ جهانی دوم توانست جایگزین انگلیس و آلمان شکست خورده در جنگ شود. ترامپ در مناظره های انتخاباتی تاکید فراوانی بر بازسازی داخلی داشته است. دوم: ترامپ نشان داده بدلیل شغل و خوی تاجر مسلکی که دارد فارغ از ایدئولوژی ها و اصول عمل می کند. رئیس جمهور آمریکا به پیمان ها و توافقات بین المللی نیز از زاویه منفعت طلبانه نگاه می کند و هر کدام را به نفع اقتصاد آمریکا نداند یا به فکر تغییر آن است یا در صورت عدم توانایی برای اصلاح ، به خروج از آن فکر می کند.

به همین دلیل است که ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و یکی از برجسته‌ترین مشاوران و متفکران حوزه سیاست خارجی آمریکا در این ارتباط در صفحه توییتر خود می‌نویسد: سیاست خارجی ترامپ «تم» خود را پیدا کرده و آن «دکترین عقب‌نشینی» است. آمریکا قراردادهای مهم بین‌المللی را یا ترک کرده یا تهدید به خروج از آن می‌کند که از جمله این توافقات عبارتند از؛ پیمان تجاری اقیانوس آرام (TTP)، توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، توافق هسته‌ای برجام و اخیرا خروج آمریکا از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو).

یونسکو

هفته قبل آمریکا اعلام کرد از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) خارج خواهد شد. در مورد خروج آمریکا از سازمان یونسکو، کاخ سفید اعلام کرده از این سازمان به‌خاطر حمایت‌های آن از فلسطین و اقدامات ضد اسرائیلی اش خارج می‌شود. این در حالی است که آمریکا از سال 1991 تاکنون از پرداخت حق عضویت خود به یونسکو به همین بهانه خودداری کرده بود. اسرائیل نیز کمی پس از اعلام این تصمیم گفت از یونسکو خارج می‌شود.

پیمان تجاری اقیانوس آرام

دونالد ترامپ در بهمن ماه سال 95 با امضای یک فرمان اجرایی، این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد. پیمان تجاری اقیانوس آرام در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شده است.

ترامپ در حالی که با یک حرکت قلم، آمریکا را از این پیمان خارج کرد، گفت: الان اقدامی کردیم که برای کارگر آمریکایی کار بزرگی بود. به غیر از آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند. هدف از امضای این موافقتنامه ایجاد یک بلوک اقتصادی جدید بود که موانع تجاری میان ۱۲ کشور عضو را کاهش می‌دهد.

مذاکره در مورد این موافقتنامه که از اولویت‌های اصلی باراک اوباما بود پنج سال به طول انجامید و سرانجام در آتلانتا در آمریکا امضا شد، اما هیچگاه به تصویب کنگره که بر سر این موضوع دچار اختلاف‌های عمیقی است، نرسید. به همین دلیل به گفته خبرنگاران این اقدام ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد. فرمان اجرایی ترامپ برای ترک پیمان تجاری اقیانوس آرام، یکی از اولین فرمان‌های اجرایی بود که رئیس جمهور جدید آمریکا صادر کرد. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی فورا از این پیمان خارج خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا، با انتقاد از این موافقتنامه آن را یک فاجعه بزرگ بالقوه برای کشور توصیف کرد و گفت که برای آمریکا به ویژه بخش صنعتی آن بسیار زیانبار است.

 

توافق آب و هوایی پاریس

دونالد ترامپ ‌دوم ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۲ خرداد ۹۶) آمریکا را از معاهده آب و هوایی پاریس خارج کرد. ترامپ در پیامی از کاخ سفید در این باره گفت: براساس تعهداتم و برای حفاظت از آمریکا اعلام می کنم که ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج می شود.

رییس جمهور ایالات متحده گفت: ما بدون توافقنامه اقلیمی پاریس تمیزترین آب و هوا را داریم. ما با محیط زیست رفتار دوستانه خواهیم داشت اما ما تجارت و بیزینسمان را از کار نمی‌اندازیم. امريكا تحت مديريت ترامپ همچنان به عنوان يكي از تميزترين و سازگارترين كشورها با محيط زيست روي كره زمين ادامه خواهد داد.

او گفت: به عنوان كسي كه عميقا به محيط زيست اهميت مي دهم نمي توانم با وجدان راحت از توافقي حمايت كنم كه براي امريكا يك تنبيه باشد. براي حمايت از شهروندان امريكايي از توافق پاريس خارج مي شويم. ما از اين توافق خارج مي شويم اما مذاكرات جديدي را شروع مي كنيم تا ببينيم مي توانيم به توافق ديگري (در اين رابطه) برسيم!

تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا به عنوان بزرگترین آلوده کننده هوا از معاهده آب و هوایی پاریس، با واکنش های مختلفی همراه شد. کمیسیون اروپا پس از سخنان ترامپ اعلام کرد که اقدام خروج آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس، روز غم‌انگیزی برای جامعه ‌جهانی است و ما باید به دنبال متحدان جدیدی باشیم.

استفان والت، نظریه‌پرداز آمریکایی با کنایه به خروج آمریکا از توافق پاریس در توئیتر نوشت: طرح سری ترامپ برای خاورمیانه: منطقه آنقدر داغ شود که کسی نتواند در آن زندگی کند. مشکل حل شد!

گفتنی است هدف اصلی توافق پاریس قوت بخشیدن به واکنش جهانی نسبت به تهدیدات تغییرهای آب و هوایی است. در توافق نامه آمده‌است که کشورها موافقت می‌کنند تا افزایش دمای جهانی در این قرن را به زیر دو درجه سانتی‌گراد برسانند. تا کنون از ۱۹۷ کشور عضو کنوانسیون، ۱۴۷ کشور این توافق‌نامه را به تصویب رسانده‌اند. البته در توافق پاریس هیچ اجباری وجود ندارد و اجرا نکردن طرح برای هیچ کشوری هیچ جریمه ای به دنبال ندارد.

توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی

ترامپ پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا) را مانند برجام بدترین پیمان طول تاریخ می داند و آن را به دلیل اینکه موجب از دست رفتن فرصت های بسیار ِشغلی در آمریکا و کمربند صنعتی «راست بلت» (شامل ایالت‌های صنعتی نیویورک، پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی، اوهایو، ایندیانا، میشیگان، ایلینوی، آیوا، ویسکانسین و بخش‌هایی از منطقه نیو انگلند) می شود زیر آتش خود قرار داده است. مردم این منطقه به همین دلیل به ترامپ رای دادند تا او فرصت های شغلی بیشتری برای آنان فراهم سازد.

ترامپ نفتا را معامله بد برای آمریکا دانسته بود و با عنوان مدرن‌سازی و به‌روزرسانی این موافقت‌نامه، فرآیند مذاکره مجدد بر سر این موافقت‌نامه را از دو ماه پیش با مکزیک و کانادا آغاز کرده است. چهارمین دور گفتگوها برای اصلاح پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی روز چهارشنبه بین سه کشور شروع شد. البته برخی رسانه ها مانند ایندیپندنت عنوان کرده اند که تیم دونالد ترامپ در حال آماده سازی فرمانی هستند که طی آن امریکا را از نفتا بیرون خواهد برد.

نفتا  توافقنامه ای است میان کانادا، مکزیک و آمریکا که در سال 1994 و در زمان بیل کلینتون به امضای طرفین رسیده است البته پیش نویس اولیه این پیمان در سال 1987 و در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان تنظیم شد. نفتا تقریبا تمامی موانع گمرکی میان این سه کشور را از میان برداشته است و به آن ها این اجازه را داده که بدون پرداخت هزینه گمرکی و مالیات میزان نامحدودی از اجناس و کالاها را از مرزهایشان انتقال دهند.

این در حالی است که ترامپ انتقادات بسیاری نیز نسبت به معاهدات دیگر از جمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح کرده است. به همین دلیل شخصیت‌های اروپایی و حتی موافقان و مخالفان وی در خاک آمریکا از عبارت «تعلیق در نظام‌بین‌الملل» استفاده کردند؛ به نظر می‌اید این عبارت در حالت فعلی و کمی قبل‌تر تحقق پیدا کرده است. چراکه هر از چندگاهی شاهد هستیم که یک توافق بین‌المللی که از منظر حقوقی به «قرارداهای ایستا» معروف هستند ( اشاره به پایدار بودن و ضمانت‌های اجرای بین‌المللی) از سوی ترامپ و با هدایت مشاوران نئوکان‌ وی به حاشیه رانده می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۲۵۵۱۰۸:۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۲۴
دولتیهای آمریکایی دارند واق واق می کنند. از کره شمالی دیدید که مثل سگ می ترسند. یکی دم از جنگ میزنه و دیگری التماس برای گفتگو. ذات پلید اینها همین است.
ناشناس۱۲۲۵۷۵۰۸:۵۱:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۲۴
با اجرایی شدن برجام رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی خبر از فتح‌الفتوح و پایان تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌دادند ولی نتیجه کار همان چیزی شد که منتقدین برجام یعنی دلسوزان نظام چند سال قبل می‌گفتند و دولتی‌ها گوش نمی‌دادند. اعتمادکنندگان به آمریکا حال که چیزی دست آنها را نگرفته حداقل شجاعت داشته باشند و اشتباه خود را بپذیرند.
ناشناس۱۲۲۵۷۸۰۸:۵۲:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲۴
برجام جدا از خسارت‌های سنگینی که بر کشور و نظام تحمیل کرد دو فایده داشت اول اینکه پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب در مورد غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در عمل تحقق پیدا کرد. فایده دوم اینکه در موضوع غیرقابل اعتماد بودن آمریکا حجت بر افراد خوش‌بین به آمریکا نیز تمام شد.
عباس اصغری۱۲۲۶۶۶۱۰:۳۸:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۲۴
ترامپ عین سگ واق واق کرد. فکر کرد الان ما دیگر ترسیدیم و از ترس حمله نظامی دوباره برجام را در جهت منافع آنها تغییر میدهیم. کور خواندید ای ابلهان. اینجا سرزمین حسین (ع) است. خون حسین در رگهایمان جاری است. به یک اشارت رهبر, کاری خواهیم کرد که در خود آمریکا نتوانید از ترس بخوابید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین