تحلیل کارشناسان سیاست خارجی درباره سخنرانی ترامپ در گفت و گو با الف؛ آمریکایی ها بدنبال عصبانی کردن ایران درباره برجام هستند/ اروپا در پی آماده‌سازی فضایی برای بازنگری در توافق هسته ای است

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960723024 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترامپ جمعه شب در سخنانی ضمن آنکه پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد تصمیم درباره این مساله را برعهده کنگره آمریکا گذاشت.

آمریکایی ها بدنبال عصبانی کردن ایران درباره برجام هستند/ اروپا در پی آماده‌سازی فضایی برای بازنگری در توافق هسته ای است

'خبرنگار الف درباره سخنان ترامپ گفت و گوهایی با کارشناسان سیاست خارجی انجام داده که در ادامه آمده است.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اظهارات جمعه شب ترامپ در مورد ایران گفت: آمریکایی ها باور کردند که می توانند با عصبانی کردن ایران، مسولین کشور را به موضع تند وادار کنند. ترامپ اختیار زبان و عقل خود را ندارد و تمام افسارش به دست لابی های صهیونیستی است، هرکه ترامپ را میشناسد یاد جایزه بگیرهای وسترن آمریکایی می‌افتد، از کسی که حتی ساده ترین متون تاریخی را نمیدانند و خلیج فارسی را خلیج عربی می نامند، نباید انتظاری داشت.

وی تصریح کرد: همه ملت های دنیا با متون جغرافیایی و تاریخی آشنایی دارند و می دانند که خلیج فارس متعلق به ایران بوده و در تمام کتابهای درسی و تاریخی نیز ذکر شده است. ترامپ با اینگونه اظهارات عقده‌های درونی خود را مطرح کرد و از صحبتهای ایشان فقط رژیم صهیونیستی، منافقین و کشور کودک کشی مثل عربستان راضی شده و صحبتهای رئیس جمهور آمریکا را تایید کردند. از زمانیکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است همواره با چنین ادبیاتی صحبت کرده و این نشانده این است که آمریکا رو به زوال و فروپاشی است.

این تحلیلگر سیاسی به مواضع اروپایی ها اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها نسبت به حرفهای ترامپ در مورد ایران واکنش نشان دادند اما نباید به رفتارهای آنها خوشبین بود و نباید به آنها هم اعتماد کنیم چراکه آنها هم همواره به دنبال منافع خود هستند و همواره نشان دادند که به قراردادهای بین المللی پایبند نیستند چراکه آنها به مواردی که شورای امنیت هم تایید کرده بود، پایبند نبودند.

واعظ آشتیانی به تذاکرات رهبر انقلاب در طول مذاکرات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها در طول مذاکرات فرمودند که غربی ها غیر قابل اعتماد هستند و نباید به آنها اعتماد کرد، ولی متاسفانه ما به آنها اعتماد کردیم. تاریخ نشان داده است که غربی ها همواره حقوق ملت ها را تضعیف میکنند و آنها را با یکدیگر درگیر می کنند تا به منافع خودشان برسانند. آمریکایی ها با این مواضع تند خود علیه ایران، روی ستیزجویانه خود را به مردم دنیا نشان دادند و بیشتر شرایط را به نفع ایران رقم زدند.

وی همچنین به موضع گیری حسن روحانی رییس جمهور اشاره کرد و افزود: موضعگیری رئیس جمهور کشورمان بسیار به جا و خوب بود چراکه به همدلی و وحدت میان مسولین تاکید کرد که این نیز موجب اعتماد مردم خواهد شد، اما چه بسا بهتر بود که رئیس جمهور در چهار پنج سال گذشته چنین موضوعاتی را مطرح می کردند تا الان شاهد چنین موضعی نباشیم.

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند "ما باید وحدت کلمه داشته باشیم" چراکه این وحدت کلمه موجب میشود که در مقابل دشمنان پیروز شویم و اجازه ندهیم که آنها بر ما غلبه کنند که آن روز، روز مخالفین و منافقین خواهد بود. در حال حاضر  دولت و قوا نباید خود را جدا از مردم بدانند و باید قدر تعامل و اعتماد را بدانند. سران قوا نباید فقط در مقابل تریبون و جلوی مردم به یکدیگر لبخند بزنند بلکه باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و از کنایه و تیکه پرانی پرهیز کنند تا بتواینم در مقابل دشمنان به نتیجه برسیم.

**برجام ظرفیتی است که هنوز برای آمریکا قابل استفاده است

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به مواضع دیشب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ایران، اظهار داشت: مطالب و مواضع ترامپ قابل پیش‌بینی بود و برخلاف آن چیزی که آقای ظریف  گفته بود که ترامپ از برجام خارج خواهد شد، این اتفاق نیفتاد. وی افزود: برجام ظرفیتی است که کماکان برای غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا هنوز قابل استفاده است.

ظهره‌وند ادامه داد:‌ ویژگی ترامپ نسبت به دموکرات‌ها همین است که مسئله را شفاف می‌گوید و این برای ما یک فرصت است چون می‌توانیم راهبردها و برنامه‌های آنان را پیش‌بینی کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تمام جنجال‌آفرینی‌های اخیر آمریکا یک سناریوی هماهنگ با اروپایی‌هاست، تصریح کرد: یک ایرادی که وارد است این است که سعی می‌شود بین اروپا و آمریکا تفاوت ماهوی دیده شود در صورتی که اگر تفاوت و اختلافی وجود داشت باشد فقط در منافع فی‌مابین آنهاست وگرنه هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ما را تهدید می‌بینند و نحوه مهار این تهدید مهم است.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ پیرامون برخی نقایص موجود در برجام، خاطرنشان کرد: محدودیت 15 ساله برای تعطیلی فعالیت‌ هسته‌ای ایران و بازرسی از اماکن نظامی و همچنین برنامه موشکی ایران مواردی است که ترامپ به آنها به طور شفاف به عنوان نقایص برجام اشاره می‌کند و به عبارتی می‌توان گفت برجام‌های 2و3 را به طور یکجا می‌خواهد.

 ظهره‌وند با بیان اینکه با این جنجال‌آفرینی و افزایش فشار از سوی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها نقش میانجی و هویج را ایفا خواهند کرد،‌ گفت: آمریکایی‌ها نیز توأماً فشار را افزایش خواهند داد و در این بازی چماق و هویج نقش چماق را ایفا می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: پا در میانی رئیس‌جمهور فرانسه در این میان نشان می‌دهد که اروپا سعی خواهد داشت تا زمینه را برای حل و فصل سایر موضوعات اختلافی که ترامپ آنها را نقایض برجام می‌نامد فراهم کند و این سناریویی از پیش تعیین‌شده است.

وی افزود:‌ امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بحث مذاکره متمم را مطرح کرد و خانم موگرینی نیز عنوان کرد که هر قراردادی قابل بازنگری است ولی بازنگری در برجام بستگی به تهران دارد، همچنین خانم ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس و آقای جانسون وزیر خارجه این کشور اظهاراتی را کردند که نشان از آماده‌سازی برای فضایی در جهت بازنگری در برجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه در فضایی که شفافیت در آن نباشد اتفاقات بسیاری می‌افتد،‌ تصریح کرد: متأسفانه امروز دولت مدافع صیانت از برجام است در حالی که به راحتی می‌تواند بگوید من قراردادی امضاء کرده‌ام اما اکنون مفاد آن قابل اجرا نیست.

ظهره‌وند با اشاره به دلیل تمرکز دولت ترامپ بر سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: سپاه نقش محوری در مسئله مقاومت منطقه‌ای و جهانی دارد و آنچه که غرب از آن نگران است توسعه و ارتقاء موقعیت مقاومت در برابر فشارهایی است که از طرف آمریکا به کشورهای منطقه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها امید آمریکا این است که در کنار تضعیف قدرت پیرامونی ایران قدرت داخلی آن نیز تضعیف شود، گفت: دلیل مطرح کردن فتنه 88 توسط ترامپ نیز در همین راستا بود و این نشان می‌دهد که باید مقاومت در حوزه داخلی را هم مورد توجه قرار دهیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۷۷۲۰۸:۱۱:۲۹ ۱۳۹۶/۷/۲۳
نظر آقای ظهره وند را بسیار پسندیدم.
ناشناس۱۲۱۸۴۵۰۹:۵۴:۲۷ ۱۳۹۶/۷/۲۳
دوباره یه برجام دیگه.... دوباره امتیاز دادن یکطرفه ما.... دوباره خلف وعده طرف مقابل.... تاریخ تکرار میشه و ما عبرت نمیگیریم!
ناشناس۱۲۱۸۸۶۱۰:۴۹:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۲۳
پليس بد و پليس خوب چماق و هويج
ناشناس۱۲۱۹۰۶۱۱:۳۲:۵۴ ۱۳۹۶/۷/۲۳
سوره بقره آیه 20 هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود. بیخیال ..بشین چاههای نفت رو هم تقدیم کنید تحریم ها رو بر میدارن
مهدی۱۲۲۶۰۱۰۹:۱۱:۲۶ ۱۳۹۶/۷/۲۴
به نظرم هر دو کارشناس به موضوع مهمی اشاره کردند انهم عدم اعتماد به اروپاییها که نکته قابل توجهی است در مجموع نگاههای خوبی مطرح شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین