هایپر مارکت ساختمان ،آب نبات درآمد پایدار صندوق بازنشستگی یا تقویت تولید ملی

بابک حیدری*، گروه اقتصادی الف،   3960722253
هایپر مارکت ساختمان ،آب نبات درآمد پایدار صندوق بازنشستگی یا تقویت تولید ملی

 

در خبرها آمده بود که صندوق بازنشستگی کشوری با عقد قراردادی به  ارزش 250 میلیون دلار با شرکت چینی   BCEG  گام های اولیه  راه اندازی  هایپرمارکت ساختمانی در تهران و ایران را برداشته است و در آینده ای نه چندان دور  مصالح ساختمانی در تمام ابعاد  مرتبط  عرضه خواهد شد .

اگر از عبارات دو پهلویی  مانند  "یکی از مسائلی که رهبری و رئیس‌جمهور بر آن تأکید داشته تعامل با دنیا مخصوصاً با کشورهایی است که تجربه نشان داده روابط خوبی می‌توانند داشته باشند." یا "خوشبختانه روابطی که بین اقتصاد ایران و چین در سال‌های گذشته برقرار بوده امیدوارکننده است و فراموش نمی‌کنیم در زمانی که تحریم‌های ناعادلانه را داشتیم دولت چین همکاری خوبی را با ما داشت."  مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری بگذریم سوال اساسی این است که  آیا  این پروژه در راستای راهبرد کلان اقتصادی نظام یعنی  اقتصاد مقاومتی تعریف شده است؟

به عبارت دیگر  سرمایه گذاری مشترک ایران و چین به چه میزان  تولید ملی جمهوری اسلامی ایران را تقویت می کند ؟به همین دلیل سوالات زیر به عنوان نمونه ای از  ابهامات موجود ، مطرح و سپس محتمل ترین حالت ها بیان می گردد و امید است  مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که خود در میدان تولید ملی سوابق درخشانی دارند ابهام زدایی لازم را انجام دهند.1)مشتریان عمده این بازار را چه کسانی تشکیل می دهند؟

2) محصولات کدام کشور در این بازار عرضه خواهد شد؟3)منافع حاصل از تجارت در این بازار به تولید کننده ایرانی  خواهد رسید یا ......؟ 

واما محتمل ترین حالات: 

1)با توجه به این  که این بازار در منطقه حکیمیه تهران و در زمینی به مساحت 90 هزار مترمربع احداث می‌شود مشخص است که اکثر قریب به اتفاق مشتریان این بازار، انبوه سازان و فعالان حوزه ساختمان و مسکن  در ایران هستند که اگر قرار بود اکثری مشتریان غیر ایرانی باشند این بازار در کشور دیگری احداث می شد. در نتیجه این بازار بستری مناسب برای فروش محصولات عرضه شده در سرزمین وسیعی به نام ایران است.

 2)از سوی دیگرهدف  طرف چینی در سرمایه گذاری مشترک -در کشور ما - و مشارکت در احداث چنین بازاری  تسیهل در مبادله کالای ایرانی بین ایرانی ها  نبوده و نیست  و از این تبادل منتفع نمی شود ، بلکه بدنبال ایجاد بازاری برای محصولات چینی  و بویژه محصولات همین گروه است .

3) بر اساس این عبارت آقای اسلامیان که "سهام هایپر مارکت به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی داده خواهد شد. " و راهبرد  اقای کریمی مدیرعامل هلدینگ ساختمان صندوق  که " سیاست ما در این هلدینگ این است که منابع را حرکت دهیم و به سمت پروژه‌های با درآمد پایدار برویم." سود حاصل از سرمایه گذاری ایران و ایرانی – شامل سهم بازنشستگان محترم در صندوق یا سهام خریداری شده توسط تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی-  به همین عزیزان تعلق خواهد گرفت و از این پروژه  منتفع می شوند که دوباره با معمای پیشین مواجه می شویم که  منفعت و سود و درآمد حاصل از این پروژه برای طرف چینی چیست؟

آیا محتمل نیست که در اینده ای نه چندان دور با آب نباتی به نام  درآمد پایدار برای صندوق بازنشستگی یا سهام برای تولید کنندگان محصولات ساختمانی ، فضای کسب و کار تولیدکنندگان محصولات ساختمانی را با فراهم نمودن زمینه حضور تولید کنندگان چینی محدود کرده و ریشه به تیشه تولید ملی بزنیم؟

البته بر اساس ابهامات  مشارکت سایپا  و پژو  در سایپا کاشان ابهامات مشابهی  درباره نحوه مشارکت طرفین  در بازار بزرگ ساختمان که بنا به اعلام آقای اسلامیان " 85 درصد به صورت فاینانس و 15 درصد از منابع دولتی است " وجود دارد که امیدواریم شفاف سازی لازم انجام شود. 

در پایان باتوجه به اینکه سرمایه  صندوق  8 میلیارد دلار بوده و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بشارت می دهند در آینده ای نزدیک 2 میلیارد دلار دیگر نیز به آن افزوده خواهد شد  پیشنهاد می نمایم سیاست گذاران صندوق درآمد پایدار صندوق را با سرمایه گذاری مشترک در واحدهای موفق صنعتی و با هدف دست یابی به بازارهای منطقه ای و حتی بین المللی تضمین نمایند تا سرمایه گذاری حاصل از سهم بازنشستگی کارمندان این مرزو بوم با اقتدار و افتخار ایران و ایرانی برکت مضاعف یابد نه اینکه خدای ناکرده به تقویت تولید ملی چین و ماچین منجر شود. 

* کارشناس ارشد مهندسی صنایع