مشتریان نفت ایران در حال آماده شدن برای شرایط تحریم/ نفت آمریکا جایگزین ایران می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3960721074

مشتریان نفت و میعانات گازی ایران از ماه قبل آماده شرایط تحریم نفتی ایران می‌شوند و به نظر می‌رسد بخشی از این مشتریان قصد دارند در صورت تحریم نفتی ایران، نفت آمریکا را جایگزین کنند.

 فارس نوشت: ایران در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) توانست روزانه 2 میلیون و 650 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی را به مقاصد مختلف آسیایی و اروپایی صادر کند.
این درحالی است که تولید نفت ایران به حدود 3.9 میلیون بشکه در روز رسیده است اما اخیرا برخی از مسئولان صنعت نفت ایران اعلام کرده اند قصد دارند به صورت موقت تولید نفت را کاهش دهند.

هرچند علت این کاهش هنوز بیان نشده است اما ممکن است علت این کاهش تولید شرایط سیاسی حاکم بر بازار نفت باشد و اگر با وجود برجام تحریم های جدید از سوی آمریکا به ایران اعمال شود ممکن است این کاهش تولید برای سال‌های متمادی ادامه‌دار باشد.

از سوی دیگر باید گفت در حالی که برخی تحلیلگران نسبت به وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران از سوی دولت آمریکا و دنباله‌روی جامعه بین‌المللی از این سیاست جدید احتمالی تردید دارند اما خریداران آسیایی نفت ایران شروع به بررسی طرح های اضطراری خرید نفت برای واردات خود در سال 2018 کرده‌اند.

برخی از این مشتریان نفتی رسما اعلام کرده‌اند در حال بررسی کاهش حجم قراردادهای خرید نفت از ایران هستند تا در صورتی که دولت آمریکا با وضع تحریم‌های جدید، دسترسی به نفت خام و میعانات ایران را محدود کرد، آمادگی شرایط جدید را داشته باشند.

همچنین برخی از مشتریان نفت و میعانات گازی ایران خواهان گنجاندن بندهای بیشتری در مورد وضعیت‌های فورس ماژور در قراردادهای خود با شرکت ملی نفت ایران شده‌اند.

برخی خریداران میعانات ایران در منطقه نیز در حال بررسی افزایش خرید تک‌محموله ‌ا هستند تا هم زمان با این که تعهدات خرید قراردادی از ایران را کاهش می دهند، انعطاف پذیری خود در خریدها را نیز حفظ کنند.

یک تاجر میعانات در یک شرکت پالایش و پتروشیمی کره‌ای در این باره گفته است: «من هیچ گونه اختلال قابل توجهی در عرضه برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنم اما چنین وضعیت‌های نامشخصی می‌تواند به عنوان یک ابزار چانه زنی مناسب جهت پایین آوردن قیمت‌ها در قراردادهای سال 2018 مورد استفاده قرار گیرد. من فکر می‌کنم خیلی از خریداران تقاضای تخفیف به دلیل ریسک معامله با ایران را مطرح خواهند کرد.»

تحلیلگران معتقدند بازار امروز نفت که با مازاد عرضه نفت خام آمریکا و دیگر انواع نفت خام مواجه است، در صورت وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچون سال‌های گذشته تاثیر چندانی از کاهش عرضه نفت ایران نخواهد دید.

اما آنها اضافه کردند که برخی پالایشگاه‌ها که از نظر فنی برای پالایش نفت خام و میعانات ایران طراحی شده‌اند، ممکن است گزینه های محدودی برای جایگزین کردن با نفت ایران داشته باشند.

* نفت آمریکا جایگزین ایران می‌شود؟

در هفته‌های اخیر نفت آمریکا وارد بازارهای آسیایی شد و هند که پیش‌تر نفت ایران را خریداری می کرد و یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران بود به دلیل مسائل ایجاد شده بر سر میدان گازی فرزادبی نفت آمریکا را جایگزین بخشی از واردات نفت ایران کرد.

این موضوع به این تصور دامن می‌زند که ظاهرا آمریکا قصد دارد در صورت اعمال تحریم نفتی علیه ایران خودش جای بازار نفت ایران را بگیرد تا با این کار مانع از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.

برخی از منابع صنعتی نفتی در پالایشگاه های آسیایی گفته‌اند در صورت محدود شدن واردات نفت ایران، بخشی از این خلاء در بازار آسیا ممکن است با نفت خام و میعانات آمریکا پر شود.

یک منبع صنعتی کره‌ای آگاه در این باره گفته است: از هم اکنون تعدادی از خریداران کره‌ای میعانات ایران به فکر خرید تعدادی محموله های میعانات از آمریکا افتاده اند.

وانگ پی، معاون بخش تحقیقات و استراتژی شرکت یونیپک چین در این باره گفت: «ما هنوز برنامه‌ای برای تغییر خرید نفت خود از ایران نداریم، اما به تدریج نفت خام بیشتری از آمریکا وارد خواهیم کرد و آن را با بخشی از نفت غیر رقابتی خاورمیانه جایگزین خواهیم نمود.»

قیمت پایین‌تر نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نسبت به سایر شاخص‌های نفتی جهان از جمله شاخص دوبی و برنت امسال مهم‌ترین عامل در فراوانی حضور نفت خام آمریکا در بازار آسیا بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین