۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایران معتاد به مواد مخدر هستند

گروه اجتماعی الف،   3960720224

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور با ابراز نگرانی از افزایش مصرف روانگردان‌ها در جامعه، گفت: ۲.۶ میلیون نفر در ایران معتاد به مواد مخدر هستند.

۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایران معتاد به مواد مخدر هستند

به گزارش تسنیم، محمدرضا قدیرزاده ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه مازندران در ساری اظهار داشت: امروزه مصرف مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی و الکل رو به افزایش بوده که مواد مخدر و روان گردان‌ها یکی از پنج آسیب اجتماعی در کشور هستند که موجب فقر، بیکاری، طلاق، خشونت ناشی از مصرف این مواد بوده که متاسفانه موجب از بین رفتن سرمایه اجتماعی شد.

وی با بیان اینکه آمار بیشترین زندانیان مربوط به مواد مخدر است افزود: 80 درصد زندانیان کشور به جرم مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها دستگیر شده که طبق آمار دو میلیون و 600 هزار نفر در کشور معتاد به انواع مواد مخدر هستند که اگر خانواده‌هایشان درگیر شوند آمارها به بیش از 10 میلیون نفر می رسد.

دبیر کارگروه مرکز اعتیاد پزشکی قانونی کشور گفت: با نظارت معتادان تزریقی و توزیع سرنگ یک بار مصرف، تعداد معتادان تزریقی کاهش یافت اما اکثر این افراد به سمت استعمال مواد کشیده شده که سال گذشته 50 نفر براثر تریاک آلوده به سرب، فوت شدند.

وی با اشاره به تنوع و عرضه مواد مخدر و روانگردان تصریح کرد: دهه 80 مواد مخدر شیشه، بیشترین مصرف و اکنون بعد از تریاک و مشتقاتش مصرف مواد مخدر گل افزایش یافت که این امر زنگ هشداری برای جوانان و خانواده‌ها است.

قدیرزاده گفت: طبق تحقیقات مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها که صنعتی و توهم زا هستند در حال افزایش بوده که خانواده‌ها باید جوانان و نوجوانان خود را توانمند و مهارت‌های زندگی را از کودکی به آنان آموزش دهند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف الکل در کشور رو به افزایش است و استقبال جوانان به ویژه زیر 18 سال به مصرف این مواد افزایش بافت که سال گذشته 153 نفر در کشور بر اثر مصرف مشروبات الکلی و مسمومیت با آن فوت شدند.