آیا نسخه صلح کلمبیا برای بحران افغانستان قابل تجویز است؟

گروه جهان الف،   3960720130

رئیس‌جمهور افغانستان در مصاحبه اخیر خود گفت که روند صلح کلمبیا و مخالفان مسلح افغانستان درس‌هایی برای افغانستان و صلح در این کشور دارد، در پی این اظهارات، خبرگزاری اماراتی اجرایی بودن مدل صلح کلمبیا در افغانستان را بررسی کرده است.

به گزارش تسنیم به نقل از «نشنال»، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان اخیرا در مصاحبه با «بی بی سی» گفت که روند صلح دولت کلمبیا و با مخالفان مسلح آن کشور حاوی درس‌هایی برای افغانستان بود و اظهار داشت که وی به کمتر از «توافق صلح با طالبان» قانع نیست.

گفتنی است که سال گذشته طولانی‌ترین جنگ در قاره آمریکا پس از 52 سال و با بیش از 200 هزار کشته پایان یافت. هزاران نفر از مخالفان مسلح «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» موسوم به «فارک» با کمک دولت و ساخت مسکن برای آنان به عنوان شهروند به جامعه بازگشتند.

برای بسیاری از این جنگجویان این اولین باری بود که پس از سال‌ها زندگی و چادر زدن در جنگل طعم زندگی شهری را چشیدند؛ این همچنین اولین آزمون برای ایجاد صلح برای مردم کلمبیا نیز محسوب می‌شد، با این حال این روند هنوز ادامه دارد.

اگرچه نبرد مخالفان مسلح علیه دولت افغانستان به اندازه شبه‌نظامیان کلمبیایی علیه دولت خود زمان نبرده است و از لحاظ ایدئولوژیک نیز با برخی از مخالفان مسلح از جمله طالبان مانند فارک بخشی از یک شور انقلابی نبود که در تمام قاره گسترش پیدا کند، ولی با این حال تشابهاتی بین دو کشور وجود دارد.

شباهت‌های میان این کشورها به ویژه در صنعت مواد مخدر پر رونق مدت‌هاست که مورد توجه قرار گرفته است و از سوی دیگر نیز 10 سال پیش آمریکا نیروهای پلیس افغان را برای آموزش در زمینه مبارزه با مواد مخدر به کلمبیا اعزام می‌کرد.

با این حال، اگرچه اکنون آتش‌بس و صلحی ناپایدار برقرار است، اما افغانستان با رسیدن و دستیابی به صلح بسیار فاصله دارد.

صلح در افغانستان به چه چیزی بستگی دارد؟

فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان اخیرا بخشی از استراتژی جدید ترامپ را فاش کرد که بر اساس آن حملات هوایی علیه طالبان تشدید می‌شود.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در مراسم تحویل بالگردهای بلک هاوک به نیروی هوایی افغانستان تصریح کرد که این طرح به افزایش 3 برابری قابلیت نیروهای هوایی افغانستان در 5 سال آینده (توسط 159 بالگرد بلک هاوک و دیگر هواپیماهای آمریکایی) و افزایش 2 برابری نیروهای ویژه افغان وابسته است.

در حالی که ژنرال نیکلسون از این اقدامات سخت علیه طالبان صحبت می‌کند، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه تاکید می‌کند که «دولت دست خود را برای صلح دراز کرده است».

به گفته «ادوارد لاتواک» مشاور و استراتژیست آمریکایی، جنگ‌ها هدفی دارند و آن را تحقق و ایجاد صلح دانست.

لاتواک که در زمان فعالیت کاری خود نقش مشاوره در دولت‌های مختلفی را بر عهده داشت و کتاب وی با عنوان «استراتژی: منطق جنگ و صلح» به عنوان منبع آموزشی در دانشکده‌های نظامی تدریس می‌شود می‌گوید: بحران‌های نظامی زمانی پایان می‌یابند که یک طرف پیروز می‌شود و یا دو طرف که در وضعیت و قدرت برابری قرار دارند و از ادامه جنگ خسته شده‌اند.

بنابراین آتش‌بسی که توسط سازمان ملل و یا قدرت بزرگ دیگری ایجاد شود به دو طرف این فرصت را می‌دهد که تجدید قوا کرده و در آینده به جنگ ادامه دهند.

با این حال، افغانستان باید در شرایط خوبی برای آغاز برنامه‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها و صلح پایدار داشته باشد همچنین اگر نظامیان افغان بویژه نیروی هوایی افغانستان تقویت شود شاید امید پیروزی طالبان در میدانهای نبرد کاهش یابد.

اما با این وجود کاهش روحیه طالبان برای رسیدن به پیروزی برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان کافی نیست در حالی که افغانستان و پاکستان مرزهای طولانی و مشترک دارند.

«راجیو دوگرا» دیپلمات ارشد هندی در کتاب خود با عنوان «نفرین دیورند: خطی در میان قلب پتان‌ها» به آن اشاره کرده است. «خط دیورند» اقوام، قبایل و خانواده‌ها را از یکدیگر جدا کرده و بحران افغانستان به این کشور محدود نمی‌شود که این اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

ایجاد صلح نیازمند تغییرات اجتماعی است که آن خود مستلزم زمان، صبر و تمایل به ایجاد اقدامات جدید و اعتماد بسیار است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین