طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد

گروه سلامت الف،   3960718166

مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در کشور ما به علت شرایط فرهنگی مدعیان طب سنتی خیلی زیاد هستند، گفت: طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مجیدانصاری امروز در نشست خبری کنگره سه‌گانه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی که 26 تا 28 مهرماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: تعریفی که ما از حوزه "انکولوژی یکپارچه" (Integrative Oncology) داریم، این است که همه ظرفیت‌های پزشکی اعم از جراحی،‌ پرتو درمانی و شیمی درمانی در کنار خدماتی از حوزه‌های طب مکمل که می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی بیماران و به کاهش عوارض ناشی از خود بیماری و عوارض ناشی از درمان‌هایی که استفاده می‌کنیم، کمک کنند.

وی ادامه داد: در این حوزه در قالب یک کار تیمی و گروهی و تخصصی هم به درمان رایج بیمار می‌پردازند، هم از روش‌های طب مکمل و طب ایرانی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف اصلی کنگره ملی طب فراگیر در سرطان، افزود: از اهداف اصلی برگزاری این کنگره، اطلاع‌رسانی درست به مخاطبین مردمی است که عمدتا خود بیماران مبتلا به سرطان، خانواه‌ها و اطرافیانشان هستند، به این دلیل که در فضاهای مجازی با انواع ادعاها با این مضمون که "ما سرطان را درمان می‌کنیم" مواجه هستند که بسیاری از اوقات جان و سلامتی‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند و درمان واقعی‌شان به تاخیر می‌افتد.

مجیدانصاری تاکید کرد: بنابراین سعی می‌کنیم که با اطلاع‌رسانی درست و آگاهی‌رسانی صحیح به مخاطبین‌ اطلاعات را منتقل کنیم که از این روش‌ها باید به شکل ایمن در قالب دانشگاه و توسط متخصصین خودش استفاده کنند، نه هر کسی که ادعایی دارد و اغلب ممکن است در فضای مجازی این ادعا مطرح شود.

مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد ادامه داد: هدف بعدی ما، گروه متخصصان و پزشکانی هستند که با بیماران مبتلا به سرطان مواجه هستند. خیلی مواقع بیماران از آنها سوال می‌کنند آیا من برای فلان مشکلم می‌توانم از این روش، از این دارو یا از این فرآورده‌ استفاده کنم یا نه؟ واقعیت این است که در آموزش‌های رایج پزشکی این آموزش اتفاق نیفتاده است، باید این کار گروهی، آگاهی‌رسانی و هم‌افزایی علمی بین بخش‌های مختلف پزشکی و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند به وجود بیاید که از ظرفیت‌های یکدیگر آگاه شوند و در یک کار تیمی و هماهنگ این خدمات را به بیماران ارائه دهند.

مجیدانصاری همچنین حوزه‌های تخصصی مرتبط با طب ایرانی، مراقبت‌های تسکینی و حمایتی، تغذیه و رژیم درمانی، مکاتب مختلف طب مکمل از جمله مکتب طب چینی و سوزنی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی، بیوالکترومغناطیس و صوت و علوم پایه و مبانی اولیه علمی را محورهای این کنگره عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به حواشی طب سنتی در ایران، اظهار کرد: در کشور ما به علت شرایط فرهنگی، مدعیان طب سنتی خیلی زیاد هستند، به گونه‌ای که مردم خودشان در اینترنت جستجو می‌کنند و به شکل عامیانه به عطاری‌ مراجعه و گیاهی را به یکدیگر توصیه می‌کنند.

مجیدانصاری افزود: همچنین کسانی که مدعی و شیاد هستند، بدون اینکه تخصص پزشکی یا دانش پزشکی داشته باشند، با دخالت در امر درمان به نام طب سنتی فرصت‌هایی را برای خود فراهم کرده‌اند. مواردی که ممکن است کارشان علمی و درست باشد، بسیار بسیار زیاد محدود است و می‌توان گفت اغلبشان قابل اعتماد نیستند.

مجیدانصاری همچنین با اشاره به شکل‌گیری گروه طب فراگیر سرطان در پژوهشکده معتمد، یادآور شد: قرار گرفتن همگرایانه روش‌های طب رایج در کنار روش‌های طب مکمل که طب سنتی یکی از آنها است، ازجمله اهداف شکل‌گیری این گروه بود.

وی در خصوص این‌که گفته می‌شود طب سنتی راه‌کارهایی برای درمان سرطان دارد، تاکید کرد: آنچه که تاکنون در زمینه‌های آکادمیک طب سنتی داشتیم، نشان‌ می‌دهند «طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد».

مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد یادآور شد: در حال حاضر طب سنتی در راستای بهبود کیفیت زندگی بیمار در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اینکه گفته می‌شود طب سنتی درمانی را برای سرطان دارد، درست نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین