بیکاری و راه حل آن

سجاد رحیمی مدیسه، گروه تعاملی الف،   3960718091 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بیکاری و راه حل آن

هفته‌ای نیست که عزیزی از دوستان و یا آشنایان دوستان به من برای کار واشتغال مراجعه نکند و یا تماس نگیرد. آخرین مورد از این دست، یکی از دوستان هم‌دانشگاهی خودم با مدرک ارشد مدیریت تحول از دانشگاه تهران است که پس از گذراندن سربازی و علیرغم متأهل بودن، بیکار است و شرکت خصوصی قبلی نیز فضایی برای بکارگیری مجدد وی (با همه مشکلات و کاستی‌های بخش خصوصی) ندارد؛ و از همین دست:

عزیزی که متولد 1357هست و بعد از نُه سال کار در بخش خصوصی با وجود داشتن همسر و یک فرزند، یک ماه است که به دلیل مشکلات اقتصادی در شرکت متبوعش که در حوزه صنعت معدن فعالیت داشته است، شغلی ندارد و جویای کار است.

اشتغال مساله روز کشور و دغدغه جدی مسئولان، مدیران و تصمیم بگیران کشور در مقام صحبت، حرف و تاکید بوده است؛ چرا که اشتغال و یا بهتر بگوییم: اشتغال پایدار، ریشه کن معضل فقر است؛ معضلی که خود مادرِ سلسله معضلات متعدد و پیچیده اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است. به عنوان نمونه نهاوندیان، معاون اقتصادی پیشین دکتر حسن روحانی در تازه ترین اظهار نظر این طور اشاره کرده بود که:"اکنون ١٠ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند؛ برنامه داریم که آن ها را از زیر خط فقر بالا بکشیم!"

این صحبت به معنی نادیده گرفتن اقدامات مثبت اجرایی صورت گرفته نیست؛ اما سوال اینجاست که با این روال به چه سمتی حرکت می کنیم؟ آیا واقعیات فعلی جامعه و اقتصاد ایران، متناسب با رویکردها و اقدامات اجرایی سازمان ها و نهادهای مدیریتی و اقتصادی بوده است؟ به گفته برخی از کارشناسان، نرخ تورمی که دولت اعلام می‌کند درست نیست و باید در نظر داشته باشیم که محیط کسب و کارِ ما به هیچ وجه خوب نیست و نسبت به چهار سال قبل بهتر نشده است. برخلاف هیجانات پشت تریبون، در واقعیت بازار مشاهده کرده و می کنیم که هیات های تجاری فقط برای تصاحب بازار ما به ایران آمدند: رفتن واردات به سمت کالاهای مصرفی پیام خوبی ندارد.

گرفتن وام خارجی یکی از تکنیک های کوتاه مدت دولت ها برای حل مسائل جدی جامعه از جمله اشتغال به حساب می آید. اینکه دولت دوم دکتر حسن روحانی چنین برنامه ای را دنبال می نماید یا خیر یک بحث جداگانه است؛ ولی آیا بدهکار شدن اقتصاد ایران به طور کلی (بدون در نظر گرفتن این دولت و آن دولت) در این مقطع صحیح است؟ اگر فرض را بر مثبت بودن پاسخ به این سوال مهم قرار دهیم، آیا تحرکات احتمالی ناشی از اخذ وام خارجی، موجب رفع مشکلات بیکاری در جامعه، اشتغال پایدار و کاهش فقر خواهد شد؟

به حوزه تولید نگاهی بیندازیم: چندی پیش در فضای اخبار اقتصادی به نقل از معاونین یکی از وزارتخاته های اقتصادی این طور عنوان شده بود که:"کار کردن صدها هزار واحد صنعتی با کمتر از ظرفیت خود و تعطیلی و ورشکستگی آن ها نشان دهنده وجود رکود نیست!" صحت و یا نادرستی این ادعا را به مخاطبان فهیم این نوشتار واگذار می کنم، اما دقت کنیم که فرآیندهای برنامه ریزی و اجرای اقتصادی را به گونه ای پیش نبریم که تبدیل به یونان دوم شویم. به عنوان نمونه، گزارش های برخی خبرگزاری ها حاکی از آن است که بدهی کوتاه مدت خارجی کشور پس از برجام ده برابر شده است! و به این اضافه نماییم که ممکن است چیزی در حدود ۲۲میلیارد دلار از کشورهای اروپایی فاینانس گرفته شود. تحمیل این حجم سرمایه گذاری یا بدهکاری؟! به کشور روشن نیست، اما بازهم به مطلب اصلی خود برمی گردیم که اشتغال پایدار و رفع فقر قرار است با چه سازوکار و برنامه ای رفع شود؟

در کنار موارد یاد شده، تحمیل گرانی به عموم مردم جامعه هم از عوامل بااهمیت تشدیدکننده فقر و ضعیف شدن هرچه بیشتر اقتصاد جامعه است:واقعی سازی قیمت ها، رقابتی سازی، کنترل واردات و... چنین عناوین پرزرق و برقی قطعا موجب آسایش عموم جامعه در مقیاس کلان نخواهد شد.

تحلیل مدیریتی
مسأله اشتغال راه حلی جز تغییرات جدی مدیریتی ندارد. واقعیات را باید ببینیم و بسنجیم که امنیت ملی اخلاقی و اجتماعی ما تا چه حد ظرفیت تحمل شرایط فعلی را دارد. در نظام اداری ایران دو سیستم بازنشستگی وجود دارد: یکی نوشته، معمول و مختص کارکنان عادی؛ دوم نانوشته، غیرمعمول و مختص مسئولان و مدیران عالیرتبه. در سیستم نوع اول چه فرد بخواهد یا نخواهد، در سررسید ٣٠ یا ٣٥ سال سابقه کار و یا رسیدن به سن ٦٠ یا ٦٥ سال رایانه بصورت اتوماتیک فرد را بازنشسته می کند؛ اما در سیستم نوع دوم که مختص مسئولان عالی رتبه است، در بیش از ٩٠٪‏، نه سنوات خدمتی و نه سن وسال حتی عبور از ٩٠ سال ، مانع بازنشستگی از خدمات دولتی نمی شود.
فقط دو عامل منجر به بازنشستگی این افراد می شود:

1) مرگ
2) فاقد صلاحیت شدن به دلائل سیاسی.

مدیران عالی و مسئولین را مروری نماییم: آیا نمی‌توانیم حداقل 200نفر را لیست کنیم که در ٣٨ سال گذشته بیش از ٩٠٪‏ مناصب بالای مملکتی را بصورت دوره ای اشغال کرده اند؟ آیا تغییری به صورت جدی در این لیست ایجاد شده است؟ منظور از تغییر، حرکت آن ها به سمت بازنشستگی و جایگزینی آنان با نیروهای توانمند و متخصص ازکارکنان عادی.
تنها تغییر جابجایی پست ها بوده است؛ البته جابجایی ها در موارد زیادی نامتجانس هم هستند؛ مثلا فردی که قبلاً وزیر X بوده، وزیر Y و سپس وزیر Z می‌شود؛ یا وزیر X که قبل از آن F بوده، رئیس سازمان G، بعداً معاون T و رئیسR و بالاخره شهردار N میشود، قائم مقام B رئیس P و سپس وزیر S میشود؛ فرمانده D بعد از ١٨ سال فرماندهی ١٨ سال عضو مجمع تشخیص نظام به عنوان .... می‌گردد.عنقریب که سن این لیست ٢٠٠ نفره به آنجا برسد که دیگر هیچ توان جسمی و ذهنی برایشان باقی نماند، و چه بخواهند و نخواهند حتی قادر به رفتن به محل کار نخواهند بود، مملکت حداقل ٩٠٪‏ توانایی مدیریت رده بالای خود را دست می‌دهد و چون افراد زیادی که دارای تجربه مدیریت بالا باشند، برای جایگزینی آنها وجود ندارد، کشور با خلاء عظیم مدیریتی روبرو می‌شود. شاید به همین دلیل بود که جناب آقای رئیس جمهور اخیراً به هنگام معرفی کابینه قسم خورد که نتوانسته بهتر از افراد موجود کسی را پیدا کند: منظورایشان همان افراد تکراری قبلی است!

اینکه چرا ٢٨٠٠ واحد دانشگاهی و تعداد زیادی حوزه های علمیه که دارای ده ها مدرسه علوم دینی هستند در 39 سال گذشته نتوانسته اند افرادی را برای به عهده گرفتن مسئولیت های بالا تربیت کنند و حداقل خروجی 39 ساله آن ها فراهم آوردن لیستی ٢٠٠ نفره باشد ( ٢٠٠ نفر فعلی که همگی قبل از انقلاب آموزش دیده اند) سوال مهمی است که باید ذهن همه علاقه مندان به سرنوشت کشور را به خود مشغول کند. آیا سیستم عریض و طویل و پر هزینه آموزشی که بعد از انقلاب میلیون ها فارغ التحصیل بیرون داده، ناکارآمد بوده؟ یا کارآمد بوده اما مسئولین به چسبیدن به قدرت عادت کردند؟ یا عشق مفرط به خدمت! مانع از واگذاری پست ها به جوانتر از طرف آن ها می‌شود؟ آیا اصولاً منطقی علمی پشت بازنشستگی در سنوات و سن خاصی است؟ آیا درست است قوای ذهنی و جسمی حتی درسالم ترین انسان ها از سن معینی به بعد رو به نقصان می گذارد؟

این ٢٠٠ نَفَر در ٣٨ سال گذشته چه خلاقیت و توانایی برای حل مشکلات کشور در چنته داشته اند که تا به حال آنرا رو نکردند؟ چرا در کشورهای توسعه یافته مسئولین رده بالا حتی موفق ترین های آنها دوبار (البته به تناوب) در مسئولیت های بالا قرار نمی‌گیرند؟ الان ژاک شیراک، سارکوزی و اولاند روسای جمهور و نخست وزیرهای سابق فرانسه چکاره‌اند؟ آیا این سیستم بازنشستگی هم مثل خیلی از سوغات های غرب مناسب حال فرهنگ ما نیست و باید آن را بومی سازی می کردیم؟ آیا به نفع نظام نیست که یک نظام بازنشستگی آن هم از نوع معمولی اش و عادلانه برای همه داشته باشد؟
شاید با این توضیحات بهتر بتوانیم به تحلیلی برسانیم که مشکلات اشتغال و راه حل عملی رفع آن را تبیین و اجرایی نماید.

*دکتری مدیریت

دیدگاه کاربران

محمد۱۱۸۱۰۶۱۱:۵۷:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۱۸
اگر خواست و عزم جدی برا رفع بیکاری دارید من که سواد چندانی هم ندارم چندر راه حل می دهم که اگر اجرا شود شک نکنید هم مشکل بیکاری حل می شود و رونق اقتصادی ایجاد می گرددو آنها عبارتند از: 1- برخورد جدی با واردات کالاهای که تولید داخلی دارد. 2-مبارزه جدی با قاچاق کالا حالا هرکس که می خواهد باشد. 3-مبارزه جدی با افراد و اشخاص 2 شغله. 4-بالا بردن سطح کیفی دانشگاهها نه مثل الان که دانشگاهها شده اند کارخانه تولید مدرک بدون پشتوانه علمی و عملی . 5-پایین آوردن سن بازنشستگی برای یک مقطع کوتاه 4 ساله . والسلام خدا وکیلی اگر این موراد را به دقت عمل کنند قول می دهم کشور ایران بزرگترین قطب اقتصادی گردد.
ناشناس۱۱۸۲۸۵۱۵:۰۸:۱۳ ۱۳۹۶/۷/۱۸
لطفا الف از این دوست عزیز تشکر کند...
ناشناس۱۱۸۸۶۸۰۹:۰۹:۲۳ ۱۳۹۶/۷/۱۹
اقتصاد مقاومتی ، اگر از 4 سال پیش آغاز میشد .
بیگی29۱۱۸۱۵۵۱۳:۰۳:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۱۸
خیلی مطالب رانمیتوان مطرح کرد .اگر هم مطرح کنی حتی سایت "عزیز قبلی " الف فعلی هم توان انتشار ندارد.در شرایط فعلی هم تنها راه ایجاداشتغال،بیکاری است.اگر قبول ندارید در آرشیو الف به سادگی یاد داشت "بیکاری اشتغال زا است" اینجانب را مرور کنید.
عماد۱۱۸۱۹۷۱۳:۵۰:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۱۸
دولت ایران بطور سیستماتیک مجبور و محتاج به کار نیست. درآمد و جبران اشتباهات با منبع تضمینی "نفت" مثمر ثمر بودن را منوط به انصاف و مروت مدیران کرده است.این 200 باشند یا دویست نفر دیگر. فرقی نمیکند. در تمام کشور هایی که پیشرفت اقتصادی به چشم میخورد ، دولت محتاج مالیات است. یعنی اگر جامعه بیکار بماند ، دولت بی پول خواهد ماند.
ناشناس۱۱۸۲۳۷۱۴:۲۹:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۱۸
تنها راه حل بیکاری جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی روز تولید هست. ایجاد شرکت های چند ملیتی در کشور است
ناشناس۱۱۸۲۹۷۱۵:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۱۸
تا با دنیا صلح مطلق و بی چون چرا نکنیم تعامل داشته باشیم سرمایه جذب کنیم و در داخل اصلاحاتی صورت ندهیم کار درست نمیشه حالا هی بیا بگو صلح یعنی تسلیم و..اگر برای بیکاران این حرفا نون و اب شد.
صمصام۱۱۸۳۹۶۱۷:۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۱۸
تنها راه علاج بیکاری به نظر من بهبود فضای کسب وکار و بالا بردن توان واحدهای تولیدی است . طبق گزارشات رسمی دولت نهم و دهم و در ادامه دولت های یازدهم ودوازدهم از سال 84 تا تاریخ 94/02/25 رقمی معادل مبلغ 190 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده اند!!! به عدد بالا دقت کنید !! 190 هزار میلیارد تومان توسط مردم ، صرف چه هزینه هایی شده است ؟ با ان چه کارهای بهتری میشد کرد ؟؟؟؟؟!!!!! و چنانکه همه میدانیم قرار بود مبلغ درامد ناشی از هدفمندی یارانه ها به تقویت ونوسازی واحدهای تولیدی کشور و نهایتا افزایش نرخ اشتغال اختصاص یابد اما در عمل همه دیدیم که نه تولیدی و کسب وکاری تقویت و بهبود شده است و در این سو نیز ماهانه 45500تومان که به هیچ کجای زندگی مردم دریافت کننده نمیرسد از بین رفته است !و هیچ بهبود قابل توجهی در زندگی مردم دیده نشده است ایده پرداخت یارانه طرح خوبی بود اما بسیار بد و شلخته اجرا شد به طوری که به جای دریافت پالس های مثبت در بهبود زندگی مردم ،شاهد بدتر شدن اوضاع معیشت مردم هستیم اگر از ابتدا این مبلغ به واحد های تولیدی اختصاص میافت و در پرداخت و هزینه کرد ان کنترل لازم اعمال میشد امروز شرایط اقتصادی کشور این نبود متاسفانه هیچ اراده ای برای تغییر اوضاع فعلی نیست و اوضاع اشتغال نیز از این بدتر خواهد شد در سال 88 میشد با 20 میلیون یک خانه 2 خوابه با همه امکانات را رهن کامل کرد اما امروز همان خانه را باید با 150 میلیون رهن کرد
ناشناس۱۱۸۷۰۷۲۳:۵۳:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۱۸
یه مقدار از این اراضی ملی رو واگذار کنن به جوانان بیکار که کشاورزی کنن واقعا اگه این میلیونها هکتار اراضی منابع طبیعی امروز جوانان رو از بدبختی نجات نده پس به هیچ دردی نمیخوره
شمس۱۱۸۸۵۷۰۸:۵۷:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۱۹
استفاده بهینه از سرمایه های ملی در جهت حل مشکلات اساسی کشور و حفظ آن برای نسل های آینده )) در راستای عملی نمودن اقتصاد مقاومتی و انجام بهترین راهکار پدافند غیر عامل در شرایط کنونی کشور باید مشکلات اساسی را شناسائی و نسبت به حل آن اقدام نمود. در حال حاضر دو مشکل اساسی جامعه عبارتند از رکود اقتصادی و بیکاری جوانان ( بویژه آقایان) که پیش زمینه مشکلات بسیار جدی و خود باعث ده ها مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه است. در این خصوص با بودجه ماهیانه 4000 میلیارد تومان که می توان آن را به صورت کاهش هزینه های جاری، استقراض، اوراق بهادار اسلامی، اوراق مشارکت، تغییر در نرخ های انرژی، تخصیص بخشی از مالیات دریافتی، تغییر در نحوه پرداخت یارانه ها ( که بخش عمده ای ازاین طریق تامین می شود)، تغییر در برخی مواد بودجه سالانه کشور، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری و ... تامین نمود. بدیهی است که در این راستا مردم شریف و عزیز ایران اسلامی نیز در صورت وجود اراده جدی نسبت به موضوع، در حل آن مشارکت و در تامین بودجه فوق الذکر همکاری خواهند نمود. چنانچه بودجه مذکور تامین گردد 2 اقدام ذیل انجام خواهد شد. الف ) 75 % بودجه فوق به مصرف پروژه های عمرانی و یا اقدامات اصلاحی مورد نیاز اختصاص یابد. بدین معنی که هر روز یک پروژه 100 میلیارد تومانی در کشور افتتاح می گردد. که اثر مثبت روانی، اجتماعی و اقتصادی بر سایر موضوعات خواهد داشت. بدین شکل که مسئولین هر استان ( استانداران، فرمانداران، شوراها ) پروژه های مورد نیاز بر اساس شرایط هر منطقه را پیشنهاد نموده و سپس توسط کمیته ای تخصصی و ویژه پیشنهادات بررسی و مواردی که بیشترین توجیه فنی و اقتصادی ، بازدهی ، اشتغال زائی و بهره وری را به همراه دارند، اجرائی می گردد. این پروژها پس از بهره برداری می توانند به صورت شرکت سهامی عام و بر اساس قوانین بورس اوراق بهادار، اداره گردند. (پروژه های تامین و ذخیره آب حائز اولویت خواهند بود) ب ) 25 % بودجه فوق به جوانان تحصیل کرده ( آقایان ) که خدمت سربازی را به انجام رسانیده، دارای سایر شرایط عمومی بوده و در هیچ سازمانی تا کنون استخدام نشده اند، اختصاص یابد. شایان ذکر است بر اساس آمارهای استخدامی طی سنوات گذشته افراد فوق الذکر که شرایط لازم را دارند، حدود 000/000/1 نفر برآورد می گردند؛ که دولت باید برای این قشر کار ایجاد نماید. دولت می تواند با بودجه فوق (برای مدت محدود)، شبیه بیمه بیکاری، ماهانه به اندازه حداقل قانون کار به این افراد پرداخت و این افراد بصورت منظم و مستمر با هماهنگی یک دستگاه متولی، با شرکت در دوره های آموزشی (تخصصی و فنی، دوره های عمومی اخلاق، احکام، خانواده، ورزشی و ...) کار آمد شده و به مرور در پروژه های ایجاد شده در بند الف، به صورت دائم مشغول به کار گردند. نتایج : با این رویداد بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه حل شده و امید، نشاط، رونق اقتصادی و سرمایه گذاری جایگزین شده و سرمایه های ملی کشور مولّد و برای نسل های بعدی حفظ خواهد شد. سایر مزایا و نتایج عبارتند از: 1- جوانان از خطرات مختلف اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی حفظ خواهند شد. 2- با توجه به دریافت حقوق جوانان، زمینه برای ازدواج آنان فراهم می گردد و زمینه برای تقاضای مسکن و سایر لوازم مورد نیاز زندگی افزایش یافته و باعث رونق در اقتصاد خواهد شد. 3- با توجه به چرخه اقتصادی کشور و فعال شدن پروژه های عمرانی سایر افرادی که از شغل خود بیکار شده اند مجدداً مشغول به کار خواهند شد و به تبع آن قشر وسیعی از افراد و امکانات کشور فعال شده و سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز شروع به سرمایه گذاری و فعالیت خواهند نمود و سرمایه های ملی کشور (مولّد) باقی خواهند ماند. 4- تسهیل ازدواج و تحکیم نهاد خانواده 5- مشارکت اجتماعی و ارتقاء خودباوری و اعتماد به نفس 6- آموزش جوانان و ارتقاء جایگاه آنان در موضوعات اجتماعی و مدیریتی 7- اجرای سیاست های کلی اصل 44 و کوچک سازی دولت و تونانمند سازی مردم 8- ارتقاء امنیت سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار 9- گسترش آموزش های فنی و حرفه ای 10- افزایش اشتغال بخصوص برای جوانان 11- کاهش وابستگی به درآمد های نفتی 12- تحکیم امنیت پایدار و انضباط اجتماعی 13- حفظ منابع و سرمایه های ملی برای نسل های بعد 14- پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد زمینه لازم برای جرم زدائی 15- تامین پدافند غیر عامل حیاتی و اساسی 16- حفظ مشاغل موجود و گسترش و ايجاد مشاغل جديد 17- افزايش توان پولي، مالي و اعتباري كشور 18- افزايش درآمد هاي ناشي از ماليات و افزايش منافع جمعي مردم 19- سالم سازي و تقويت فرآيند هاي توليد، توزيع و مصرف كشور 20- تقويت بورس اوراق بهادار به واسطه افزايش تعداد شرکت های بورسی 21- استفاده و بكارگيري سرمايه هاي خرد و كلان آحاد جامعه 22- جلوگيري از انتقال سرمايه ها به خارج ازكشور بواسطه فراهم شدن زمينه هاي بكارگيري سرمايه ها در فرآيند توليد 23- جذب سرمايه هاي خارجي 24- مقابله با تحريم هاي اقتصادي سایر كشورها و افزايش توان اقتصادي 25- كاهش وابستگي به درآمد هاي نفتي در مصارف جاري كشور و زمينه سازي سرمايه گذاري در آمدهاي نفتي 26- كاهش صادرات مواد خام و بسترسازي ايجاد و افزايش ارزش افزوده بر روي مواد خام در كشور 27- افزايش درآمد هاي دولت بواسطه افزايش فعاليت هاي اقتصادي و توليدي كشور 28- كاهش نقش تصدي گري دولت بواسطه فعال شدن بخش هاي خصوصي و تعاوني و بنابراين شكل گيري براي طرح هاي عمراني و سرمايه 29- گذاري هاي كلان ساختارهاي نظارتي دولت به عنوان وظيفه اصلي حوزه حاكميت 30- شكوفا شدن استعدادهاي فردي، جمعي و سازماني در فرآيندهاي توليد 31- توسعه نيروي انساني و افزايش توانمندي ها و مهارت هاي مورد نياز آن ها در عرصه هاي مختلف توليد 32- استفاده بهينه از منابع انساني وتحقق شايسته سالاري در فرآيندهاي مختلف توليد و برقراري عدالت سازماني در حوزه نيروي انساني 33- جلوگيري از مهاجرت افراد به شهرهاي بزرگ به واسطه فراهم شدن زمينه هاي توليد محلي و استفاده بهينه ازظرفيت ها وامكانات محلي و استاني در كشور 34- جلوگيري از فرار مغزها به ساير كشورها بواسطه فراهم شدن امكان بكارگيري تخصص ها در بخش هاي مختلف توليدي كشور استفاده از نيروهاي انساني متخصص محلي 35- بستر سازي توسعه پايدار در ابعاد خرد و كلان در بخش هاي ملي و محلي 36- تقويت قدرت چانه زني نظام و كشور در عرصه هاي بين المللي در حوزه مسائل سياسي، اقتصادی و امنيتي 37- اصلاح و بازسازي قوانين حوزه هاي اقتصاد و توليد به واسطه احساس نياز كشور به آن ها 38- حذف بخش هاي زائد اداري و تلفيق و تركيب بخش هاي موازي در ساختارهاي اداري و توليدي 39- كاهش مشكلات كارگري در سطح جامعه 40- فعال تر شدن بخش هاي اداري و دولتي بواسطه درخواست هاي مستمر و دائمي بخش هاي توليد 41- با توجه به موارد فوق گردش کار و گردش پول در جامعه افزایش یافته و موجب رونق اقتصادی و خروج از شرایط رکود می گردد. 42- در صورت انجام موارد فوق و رونق تولید، سرمایه اقشار مختلف جامعه از بانک ها خارج شده و به سمت سرمایه گذاری در بورس و صنعت و تولید کشور روانه خواهد شد. 43- چنانچه موارد فوق انجام گردد سایر بودجه های عمرانی و رفاهی کشور نیز به موضوع کمک نموده و موثرتر و کارآمدتر خواهند شد. و من ا... التوفیق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین