سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: فردی از 14 بانک 3هزار میلیارد تومان وام گرفته و بانکی شاکی او نیست/صدور دسته چک برای فردی که صدها چک برگشتی دارد

گروه اقتصادی الف،   3960716212 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم، گفت: فردی از 14 بانک 3000میلیارد تومان وام گرفته و فرد دیگر با وجود 400 چک برگشتی، باز هم دسته چک جدید گرفت.

فردی از 14 بانک 3هزار میلیارد تومان وام گرفته و بانکی شاکی او نیست/صدور دسته چک برای فردی که صدها چک برگشتی دارد

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای امروز در یک صد و نوزدهمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران از دستگیری یک مفسد بانکی خبر داد و گفت: که از 14 بانک تسهیلات گرفته است و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود ۱۶ هزار میلیارد آن بدهی معوق است؛ این موضوع غیر از فساد بانکی دیگری است که این فرد دارد و ارقام ذکر شده فقط یک قلم از تخلفات است.

وی افزود: این فردی که بازداشت شده است با این مقدار بدهی نشان می دهد که از قدرت رانت و نفوذ استفاده کرده باشد چرا که با وجود اینکه معوقات داشته از 14 بانک تسهیلات گرفته است و همین طور بانک ها به او پول داده اند.

اژه ای گفت: آن ها که رانت خوارها را می شناسند باید در این موضوع ورود کنند که از چه رانتی استفاده شده است این فرد تسهیلات معوق داشته و جالب اینکه باز هم تسهیلات گرفته است و اگر قوه قضائیه وارد نشود بانک ها اقدام جدی نمی کنند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: بانک ها به وظیفه خود در اعطای تسهیلات و اعتبارسنجی عمل نمی‌کنند و بخشی از منابع بانک‌ها در اختیار عده معدود و محدود قرار می‌گیرد و پول هم در جای خود صرف نمی‌شود و پول هم بر نمی گردد. معتقدیم در اینجا یک کوتاهی جدی از ناحیه بانک ها وجود دارد.
 
رفع تصرف بیش از 20 هزار هکتار زمین در 23 استان 
محسنی اژه ای با اشاره به اینکه مبارزه با زمین خواری و تصرفات غیرمجاز در این سال ها بسیار بیشتر شده است بیان کرد: در همین زمینه شاهد کاهش زمین خواری ها بوده ایم اما در شش ماه ابتدایی امسال در 23 استان شاهد رفع تصرف 20 هزار و 341 هکتار زمین بودیم و بیش از 47 هکتار زمین هم قلع و قمع شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد بانک ها درخصوص تسهیلات اعطایی، اعتبارسنجی و موضوع تضمین ها انتقاد کرد و گفت: بخشی از منابع بانک ها در اختیار عده ای محدود و معدود قرار می گیرد و در جای خودش هم مصرف نمی شود و پول هم به بانک برنمی گردد و این کوتاهی جدی از ناحیه بانک هاست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از آنجا که این قوه خود را موظف به دفاع از حقوق مردم و فعالان سالم اقتصادی می داند با وجود کوتاهی بانک ها به وظایف خود عمل می کنیم و با کسانی که برخلاف مقررات تسهیلات گرفته اند و برنمی گردانند برخورد خواهد شد.
 
اژه ای در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه جدی قوه قضائیه با فساد اشاره و از برخی دستگاه های اجرایی که وظایفشان را به خوبی انجام نمی دهند انتقاد کرد و افزود: با وجود این کم کاری ها ما در دفاع از حقوق مردم و مقابله با مفسدان و مجرمان کوتاه نیامده ایم.

قوه قضائیه درخصوص تعاونی های فرشتگان و کاسپین سه بار تشکیل جلسه داد
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص تعاونی های فرشتگان و کاسپین گفت: شخص رئیس قوه قضائیه فقط در طول ماه های اخیر سه جلسه درباره پرونده تعاونی اعتبار فرشتگان و کاسپین برگزار کرده است تا از ضایع شدن حقوق مردم جلوگیری شود.

وی افزود: برخی تعاونی های اعتبار برخلاف مجوز عمل کرده و پول های زیادی از مردم گرفته و در جای خلاف صرف کرده اند و دستگاه های متولی نیز اقدامی نکرده اند و قوه قضائیه ناچار است ورود کند تا حد امکان پول مردم برگردد. تلاش می کنیم تا حد امکان متهمان یا مجرمان را شناسایی کنیم و اموال آن ها را ردیابی می کنیم؛ اما گاهی اوقات یا از بین برده اند و یا از اصل پول مردم سود داده اند و یا مخفی کرده اند و قوه قضائیه باید کوتاهی سایر دستگاه ها را به دوش بکشد تا در مسیر دفاع از حقوق مردم گام بردارد.

اژه ای افزود: فقط شخص رئیس قوه قضائیه در ماههای اخیر سه بار جلسه درخصوص پرونده تعاونی اعتبار فرشتگان و کاسپین با نائب رئیس مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کل بانک مرکزی و مسئول نظارت بانک مرکزی برگزار کرده است تا حقوق مردم ضایع نشود.

وی افزود: قوه قضائیه در برخورد با مفاسد بحث سیاسی هم ندارد البته ممکن است فردی وابسته به قدرت، جناح، جریان و یا مسئولی باشد و رقبای آنها بخواهند بهره برداری کنند که این ربطی به قوه قضائیه ندارد.سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما طبق قانون عمل می کنیم، در مبارزه با فساد خط قرمز نداریم، نگاه سیاسی نمی کنیم و به بقیه هم توصیه می کنیم که استفاده سیاسی نکنند.
 
دستگیری فردی با 400 چک برگشتی
سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری فردی با 400 چک برگشتی خبر داد و گفت: البته گفته ایم بررسی کنند و شاید از این تعداد بیشتر هم باشد و برخی گرفتاری های قوه قضائیه به سبب کوتاهی دستگاه های دیگر است.

اژه ای گفت:​ برای نمونه یکی از مشکلات مربوط به چک های برگشتی است که دارندگان چک را به زحمت می اندازد و اگر شکایتی کنند پرونده ای در قوه قضائیه تشکیل می شود و برای دارنده چک هزینه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: مدتی پیش فردی را دستگیر کردیم که در طول چهار ماه بیش از 2 هزار و 800 برگ چک از یک شعبه بانک دریافت کرده بود و این آقا در مدت نسبتاً کوتاه از بانک های مختلف 640 فقره چک برگشتی داشت.اگر واقعاً فردی این تعداد چک برگشتی دارند نباید بانک مرکزی یا بانک های دیگر برای او چک صادر نکنند بخش زیادی از این 2 هزار و 800 برگ پس از برگشتی چک های قبلی بوده است.

وی افزود: اخیراً هم مورد مشابهی دستگیر شد که آقایی از بانک های مختلف دسته چک گرفته بود که تعداد زیادی از آن برگشت خورد و فعلاً 400 چک برگشتی از این فرد مشخص شده است.اژه ای گفت:  وقتی فردی ١٠٠ چکش برگشت می خورد بانک مرکزی نباید ورود کند و مانع از ارائه مجدد شود؟، خواهش ما این است بانک مرکزی و بانک ها به این موضوع توجه بیشتری کنند، چرا که این مشکلات هم برای آنها و هم برای مردم و دستگاه قضایی دردسر ایجاد می کند.