پاییز خزان سینماها، بهار می‌شود

گروه فرهنگی الف،   3960716127

«ایتالیا ایتالیا»، «زرد»، «مالاریا» و «قهرمانان کوچک»، این چهار فیلم در حالی اکران شدند که هنوز مدت زیادی از تعویض اکران نگذشته و فیلم های جدید حکم شارژ دوباره سینما را دارند.

 پاییز خزان سینماها، بهار می‌شود
روزنامه هفت صبح: «ایتالیا ایتالیا»، «زرد»، «مالاریا» و «قهرمانان کوچک»، این چهار فیلم در حالی اکران شدند که هنوز مدت زیادی از تعویض اکران نگذشته و فیلم های جدید حکم شارژ دوباره سینما را دارند. از این هفته چند فیلم به این جمع اضافه می شود و هیچ بعید نیست رونق نسبی به سالن ها بازگردد. این یک امیدواری نیست و می توان از حال و هوای فیلم ها شرایط گیشه را قضاوت کرد.

«ایتالیا ایتالیا» اولین ساخته کاوه صباغ زاده سال پیش در جشنواره با استقبال روبرو شد و فضای سرخوش آن مورد توجه قرار گرفت. «زرد» هنوز دیده نشده اما جمع بازیگران سرشناس و سوژه جوانانه آن خبر از فیلمی خوب می دهد. «مالاریا» بعد از کلی ماندن در صف انتظار و کسب جایزه های جهانی، از شانس های موفق شدن در اکران پاییزی است. کودکان هم از اکران جدید سهم دارند و «قهرمانان کوچک» می تواند پای آنها را به سالن ها باز کند.

مالاریا - پرویز شهبازی

از کنجکاوی های جشنواره سی و چهارم بود اما پرویز شهبازی با «مالاریا» نتوانست دل علاقه مندانش را به دست بیاورد. نه این که کیفیت فیلم پایین باشد بلکه توقع از او بالا است. در همین مقدار هم «مالاریا» فیلمی قابل بحث و تامل است. فیلم شانس اکران داشت اما سازندگان مترصد فرصت بهتری بودند و حالا از امروز در چرخه اکران قرار گرفته.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ یک بار دیگر جوان ها سوژه پرویز شهبازی شده اند. او در «مالاریا» داستان دختر و پسری شهرستانی (ساعد سهیلی و ساغر قناعت) را محور قرار داده که فرار از خانه را تنها راه رهایی خود می دانند. آنها راهی پایتخت می شوند و در تهران گردی های شان با شخصی برخورد می کنند که مشکلی دارد. آنها سعی می کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند اما گره ای بر گره شان افزوده می شود. «مالاریا» اشاره های مستقیم اجتماعی و کنایه های سیاسی دارد که خیلی از آنها منبعث از شرایط جوان ها در سال های اخیر است.

* ستاره های فیلم: نقش اصلی «مالاریا» بر عهده ساعد سهیلی و ساغر قناعت است. سهیلی بازیگر خوش استعداد سینمای ماست اما در فیلم پرویز شهبازی آن طور که انتظار می رود ظاهر نشده. او قرار است نماینده نسلی دردمند باشد اما این مفهوم در بازی اش منتقل نمی شود. در مقابل آذرخش فراهانی که شهرتش به واسطه فعالیت موسیقایی است بازی دلنشینی دارد. البته فراموش نمی کنیم بخشی از موفقیت فراهانی به خاطر بکر بودن چهره او و عدم سابقه در ذهن مخاطبان است. آزاده نامداری نقشی کوتاه بازی کرده و بازی اش به گواه خیلی از کارشناسان چنگی به دل نمی زند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: محبوبیت پرویز شهبازی به «نفس عمیق» بر می گردد. 16 سال پیش فیلم جسورانه او به دل سینمادوستان نشست و همچنان جزو بهترین فیلم هایی است که درباره جوان ها ساخته شده. ساخته های شهبازی بعد از این (عیار 14 و دربند) طرفداران خاص خود را دارد اما هنوز نتوانسته از زیر سایه «نفس عمیق» خارج شود. هر دو فیلم مخاطب را سرگرم می کند و صاحب نکات برجسته است اما منتقدان سخت پسند جور دیگری به مصاف آنها رفته اند. شهبازی فیلمنامه «خانه دختر» را هم نوشته که قرار است به زودی رفع توقیف شود.

* حاشیه: آنچه نام فیلم «مالاریا» را سر زبان ها انداخته حضور مدام در جشنواره های خارجی و حواشی آزاده نامداری بازیگر فیلم است. حتی شایعه توقیف فیلم به خاطر نامداری مطرح ولی خیلی زود رد شد. فیلم سال پیش در آستانه اکران با تحریم حوزه هنری مواجه شد و هنوز نمی دانیم سالن های این نهاد را در اختیار دارد یا نه. پیش بینی می شود «مالاریا» بین دو تا سه میلیارد فروش داشته باشد.
 


شنل  - حسین کندری

دومین فیلم حسین کندری است که سال پیش در جشنواره فجر رونمایی شد اما توفیقی به دست نیاورد. برخلاف داوران که روی کیفیت فیلم به اجماع نرسیدند، اصحاب رسانه و منتقدان درباره آن بحث های پردامنه ای به راه انداختند. در این میان نقدهای منفی زیاد است اما همین مقدار نشان از اهمیت فیلم دارد. «شنل» قرار است در گروه هنر و تجربه اکران شود.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ «شنل» داستان زندگی یک زن پرستار است که با شرایط خاصی زندگی می کند. قصه فیلم برگ برنده آن است. به ویژه این که در 20 دقیقه ابتدایی با یک تریلر هیجان انگیز و پر رمز و راز روبرو هستیم. به قول یکی از نویسندگان سینمایی «شنل فیلم رازها و دروغ هاست. درباره چیزهایی است که نمی گوییم. همین پنهان کاری است که فاجعه می آفریند وگرنه همه ما ظاهری موجه داریم. ترس زمانی است که قاب کنار رود و ظاهر واقعی مان هویدا شود.» با این حال به خاطر ضعف کارگردانی از یک سوم ابتدایی فیلم به بعد، دست «شنل» رو می شود.

* ستاره های فیلم: بعد از مدت ها فیلمی با بازی باران کوثری اکران می شود. او در فیلم «شنل» نقش پرستاری را بازی می کند که اسیر ناجوانمردی چند نفر از جمله همسرش شده. بازی کوثری جزو نقاط قوت فیلم است اما به پای نقش های درخشانش نمی رسد و جایگاه ممتازی در کارنامه اش ندارد. بازی رضا بهبودی هم قابل قبول است اما دیگران نه. اصلا انتخاب بازیگران در کنار پایان بندی فیلم ضعف اصلی «شنل» است و از این حیث فیلم ضربه خورده. بهار کاتوزی، مهدی حسینی نیا، مسعود فروتن، فهیمه رحیم نیا و ... دیگر بازیگران فیلم هستند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: حسین کندری دو سال پیش «اینجا کسی نمی میرد» را ساخته که اثری تجربی است و به مذاق برخی سینمادوستان خوش آمد. او با «شنل» یک گام به جلو آمده اما همچنان کارگر متوسطی است. کندری پیش از این به عنوان فیلمبردار و طراح صحنه با فیلم «ناپدید شدن مریم» همکاری داشته است. خودش می گوید: «من دوره های فشرده عکاسی را گذراندم. به فلسفه حرف زدن و ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب علاقه پیدا کردم و بعد فیلم های مستند و کوتاهم را ساختم و در نهایت روی کارگردانی متمرکز شدم.»

* حاشیه: حسین کندری این فیلم را با فیلمنامه حمیدرضا بابابیگی ساخته و بیش از همه مناسب کسانی است که به فیلم های خاص علاقه دارند. «شنل» به رغم ویژگی های مثبت نمی تواند در گیشه موفق باشد و اصلا به این منظور ساخته نشده. پس فروش ناچیزی برای آن پیش بینی می شود؛ چیزی کمتر از 500 میلیون تومان.
 


ایتالیا ایتالیا – کاوه صباغ زاده

اولین نمایش فیلم «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره سی و پنجم فجر با استقبال بالای اصحاب رسانه مواجه شد. فیلم کاوه صباغ زاده به رغم ایرادهایی که دارد به اندازه کافی از ایده های خوب برخوردار است و همین برگ برنده فیلم است. خود صباغ زاده به عنوان یک کارگردان فیلم اولی گفته «ایتالیا ایتالیا»، فیلمی فرمالیستی برای سرگرمی است.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ «من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.» خب وقتی خلاصه داستان رسمی منتشر شده از فیلم این باشد، انتظارتان از فیلم چیست؟ فیلم «ایتالیا ایتالیا» از آن فیلم های سرحال سینمای خموده و غمگین سال های اخیر ایران است که البته نسبتی با سینمای کمدی و گیشه پسند هم ندارد. شاید یک طنز روشنفکرانه! فیلمی با داستان محوری یک جوان عشق ایتالیا که بیش از هر چیز دل در هوای «رفتن» دارد. عشق اما داستان زندگی اش را به سمت «ماندن» کج می کند؛ ماندن و رفتنی که البته از جایی به بعد مصداقش در داستان تغییر می کند!

* ستاره های فیلم: حامد کمیلی با این فیلم ثابت کرد که واقعا گزینه ای مناسب برای این جنس از سینما است. بازیگری که برخلاف فیلم های جدی کارنامه اش، پیش تر نیز با حضور در کمدی متفاوت «پسر آدم، دختر حوا» نظر مساعد منتقدان را متوجه خود کرده بود اما بی تردید ستاره فیلم سارا بهرامی است. بازیگری نسبتا نوظهور در سینما و تلویزیون که با ایفای نقش اصلی این فیلم ثابت کرد از چهره های مدعی در فهرست برترین بازیگران زن این سال های سینماست. حضور کوتاه فرید سجادی حسینی در فیلم هم بهترین دلیل است که بدانیم درخشش اش در «فروشنده» اتفاقی نبوده است.
 
شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام 

* رزومه کارگردان: بعضی وقت ها می توان شاهد مثال هایی در رد نظریه «زن خوب» پیدا کرد! آقازاده هایی که وقتی کارشان به مرحله داوری می رسد ثابت می کنند چیزی فراتر از پشتوانه پدر در چنته دارند. کاوه صباغ زاده هم هر چند اولین فیلم سینمایی خود را با تهیه کنندگی پدرش به سرانجام رساند، اما آنقدر ایده و ابتکار برای به رخ کشیدن داشت که حالا می توان او را یکی از فیلم اولی های خوش آتیه دانست. کاوه «ایتالیا ایتالیا» را بر اساس فیلمنامه ای به قلم خود به سرانجام رساند.

* حاشیه: حاشیه های فیلم در مراسم اختتامیه جشنواره کلید خورد، زمانی که برخی عوامل را به سالن برگزاری راه ندادند و در تقسیم سیمرغ ها هم فیلم نادیده ماند. کاوه صباغ زاده هم زبان به گلایه باز کرد و به خصوص حذف فیلمش را از رقابت برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم غیرمنصفانه دانست. نکته دیگر هم کوتاه شدن 11 دقیقه ای فیلم برای اکران عمومی است.
 


سد معبر – محسن قرایی

محسن قرایی چهار سال بعد از این که «خسته نباشید!» را به طور مشترک با افشین هاشمی ساخت، سال پیش پشت دوربین «سد معبر» ایستاد. او فیلم دوم خود را بر مبنای فیلمنامه سعید روستایی کارگردانی کرد که در جشنواره سی و پنجم رونمایی شد و جایزه ای برایش به همراه نداشت. این فیلم قرار است بعد از ماه صفر به چرخه اکران اضافه شود.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ «سد معبر» قصه قاسم، مامور سد معبر شهرداری است که درگیر ماجرای دلارهای گمشده می شود. قرارداد قاسم در حال تمام شدن است و او قصد دارد پس از انصراف از شهرداری، یک خودروی سنگین بخرد و در مسیر تازه مشغول فعالیت باشد. همسرش اما مخالف است. زندگی قاسم با یکی از خرده فروشان گره می خورد و شرایط برای او و همسرش سخت تر می شود. «سد معبر» در مجموع فیلم موفقی است و مشکلات دستفروشان و البته لایه درونی زندگی آنها بود.

* ستاره های فیلم: حامد بهداد موفق ترین بازیگر «سد معبر» است. او حالا به اندازه ای از پختگی رسیده که می داند نقش های برون ریز را طوری بازی کند که فقط متکی به سروصدا نباشد. چالش های شخصیت قاسم اینقدر هست که بهداد در طول فیلم ملتهب باشد و برای نمایش آن از صورت و فیزیک بهره بگیرد. محسن کیایی خوب است اما گاهی به سیاق نقش های پیشین زیاد از حد می خواهد بامزه باشد که جواب نمی گیرد. باران کوثری، نادر فلاح، نگار عابدی، علیرضا کمالی، گیتی قاسمی و حسام محمودی دیگر بازیگران فیلم هستند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام
 

* رزومه کارگردان: محسن قرایی پیش از آن که روی صندلی کارگردانی بنشیند، کارهای مختلفی در سینما کرده است. تدوین، انتخاب بازیگر، برنامه ریزی و دستیاری کارگردان. او سال 1391 اولین فیلم بلندش را به طور مشترک با افشین هاشمی ساخت که نتیجه به مذاق سینمادوستان خوش آمد و به خاطر آن تحسین شد. «خسته نباشید!» فیلمی سرحال است و از نظر میزان برخورداری از لحظات سرخوشی و بار کمدی مقابل «سد معبر» قرار می گیرد. میزان تلخی فیلم دوم محسن قرایی به دلیل الزام قصه بیشتر است ولی از نظر کارگردانی به وضوح می توان شاهد پیشرفت او بود.

* حاشیه: شایعه اختلاف سعید روستایی و عدم رضایت او از عملکرد محسن قرایی مهم ترین حاشیه «سد معبر» است. فیلم در جشنواره فجر در رشته بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین (سپیده عبدالوهاب) نامزد شد اما جایزه ای به دست نیاورد. عدم نامزدی حامد بهداد در نوع خود جالب است؛ او در جشن انجمن منتقدان به خاطر «سد معبر» به تندیس رسید.
 


زرد – مصطفی تقی زاده

یک فیلم جوانانه با کلی بازیگر؛ این اولین تعریفی است که می توان از «زرد» ارائه کرد. مصطفی تقی زاده سال پیش فیلمش را ساخت و بعد از حضور در چند جشنواره از امروز نوبت اکران عمومی به آن رسیده است. این فیلم به سرگروهی سینما ماندانا اکران می شود. مصطفی تقی زاده خودش فیلمنامه «زرد» را نوشته است.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ «آدم های عجیبی هستیم... امروزمون با فردا خیلی فرق میکنه...» این خلاصه داستانی است که از فیلم «زرد» بیرون آمده. آن طور که روابط عمومی فیلم گفته، «زرد» با برخورداری از یک داستان جوان پسند اجتماعی و در فضایی شهری روایت منحصر به فردی از داستان زندگی چند جوان را بازگو می کند. کارگردان هم سال پیش در گفتگویی کوتاه گفته بود: «تمام کسانی که «زرد» را تماشا کرده بودند از داستان و بازی های خوب بازیگران فیلم تعریف و تمجید کردند.»

* ستاره های فیلم: «زرد» پرستاره ترین فیلم اکران جدید است. در این فیلم سینمایی علاوه بر بهرام رادان و ساره بیات که برای نخستین بار در یک اثر سینمایی مقابل هم قرار گرفته اند، بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی، متین ستوده، حسین مهری و ... حضور دارند. «زرد» ویترین جذابی دارد و احتمالا نقطه قوت آن بازیگرانش خواهد بود.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: مصطفی تقی زاده با «زرد» اولین فیلم سینمایی اش را ساخته و حالا به فکر ساخت فیلم دوم است: «در حال نگارش فیلمنامه ای هستم که مراحل پایانی آن را طی می کنم و اگر خدا بخواهد به زودی برای ساخت فیلم دوم اقدام خواهم کرد. فضای آن با فیلم «زرد» کاملا متفاوت است.» از آن سو «زرد» دومین تجربه سینمایی کامران مجیدی در مقام تهیه کننده محسوب می شود که پیش از این با «لاک قرمز» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی خودی نشان داده بود.

* حاشیه: فیلم «زرد» سال پیش از حضور در بخش اصلی جشنواره فجر باز ماند و پس از آن در چند جشنواره خارجی شرکت کرد. «زرد» در مسابقه فیلم هنر روسیه جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. در جشنواره شانگهای جایزه هیات داوران و بهترین بازیگر زن را دریافت کرده است. پیش بینی می شود فیلم به فروش سه میلیاردی برسد.
 


لیلا – داریوش مهرجویی

گروه هنر و تجربه هر از گاهی و بر اساس یک مناسبت سراغ فیلم های مطرح قدیمی می رود و مدتی آنها را روی پرده می فرستند. «لیلا» تازه ترین فیلم اکران شده این طرح است که به مناسبت روز ملی سینما روی پرده رفته و فرصت خوبی است تا فیلم ماندگار داریوش مهرجویی را بار دیگر روی پرده عریض ببینیم.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ کمتر علاقه مندی است که داستان «لیلا» را نداند، با این حال مرورش می کنیم. فیلم داستان زنی به نام لیلا است و قصه آشنایی او با رضا در یک مراسم شله زردپزان. آشنایی که به ازدواج منجر می شود. آن دو اما بعد از مدتی متوجه می شوند که لیلا نمی تواند فرزندی به دنیا بیاورد. مادر سختگیر رضا از لیلا می خواهد اجازه دهد برای رضا همسری بگیرند و ... شب عروسی، لیلا به خانه مادرش پناه می برد و حاضر نمی شود به زندگی رضا برگردد.

* ستاره های فیلم: «لیلا» اولین فیلمی است که در آن لیلا حاتمی رسما دیده شد و از آن زمان تا به حال مسیر رو به رشدش ادامه داشته. همکاری اش اما با داریوش مهرجویی در فیلم «نارنجی پوش» ادامه یافت. علی مصفا هم یکی از بهترین بازی هایش را در «لیلا» به نمایش گذاشت؛ مردی عاشق پیشه که مجبور است گام در مسیری بگذارد که دلخواهش نیست. او پیش از آن در فیلم «پری» با مهرجویی همکاری کرده بود و این همراهی در فیلم هایی چون «دختردایی گمشده» و «میکس» تکرار شد.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: درباره کارنامه داریوش مهرجویی چه می توان گفت جز این که او از سال 1346 که فیلم جاه طلبانه «الماس 33» را ساخت و با «گاو» در ایجاد موج نوی سینمای ایران نقش به سزا داشت تا حالا که ساخته هایش چنگی به دل نمی زنند، صاحب وجاهت و احترام بوده. حالا فیلمی از این کارگردان روی پرده است که غالب کارشناسان و علاقه مندان سینما درباره کیفیت آن اتفاق نظر دارند و بارها درباره اش گفته و نوشته اند.

* حاشیه: داریوش مهرجویی در آستانه اکران دوباره لیلا یادداشتی نوشته بود: «امیدوارم مسئولان فیلم های تاریخ سینمای ایران را به نسخه دیجیتالی با کیفیت تبدیل نمایند و برای حفظ و ماندگاری آنها دریغ نکنند زیرا آیندگان به آنها رجوع خواهند کرد و تاریخ و ادبیات نیازمند بعضی از این آثار است؛ پس به نوعی سرمایه ملی محسوب می شوند.»
 


خفه گی – فریدون جیرانی

فیلم «خفه گی» فریدون جیرانی قرار است بعد از پایان اکران «نگار» اکران شود. جیرانی با این فیلم تجربه ای نو در کارنامه اش را رقم زده که از قضا بلافاصله پس از رونمایی در جشنواره سال پیش با استقبال مواجه شد: یک فیلم سیاه و سفید که متاثر از آثار نوآر است. «خفه گی» با فاصله بهترین فیلم جیرانی در سال های اخیر محسوب می شود.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ قصه از یک تیمارستان آغاز می شود و در ادامه به واکاوی رابطه یک زن و مرد به عنوان قطب های اصلی داستان می پردازد. زنی جوان به دلیل اختلالات روانی در بیمارستانی که ریاست آن بر عهده یکی از آشنایان خانوادگی است، بستری شده. قصه آرام آرام باز می شود و رابطه مرد با زن را واکاوی می کند. داستان «خفه گی» سرراست است اما کارگردان برای روایت آن به سبک فیلم های نوآر ریتم کند را انتخاب کرده اما در میانه لحن فیلم تغییر می کند و بر سرعت آن افزوده می شود.

* ستاره های فیلم: فریدون جیرانی نقش اول فیلم «خفه گی» را به گلنار شاکردوست سپرد و تصویری دیگر از این بازیگر ارائه کرد. چهره اش به هم ریخته، بازی اش سرد است و پر از سکون. خودش اقرار کرده سال ها منتظر این اتفاق بوده. نوید محمدزاده این بار هم درخشان است و بازی کنترل شده ای دارد. او باید حس و حال درونی کاراکتر را با حالت چهره نشان دهد و این چالش به کیفیت بازی اش افزوده. پردیس احمدیه و ماهایا پطروسیان هم بازی های تحسین برانگیزی داشته اند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: فریدون جیرانی 14 فیلم ساخته و در همه آنها سعی کرده به اصل قصه گویی وفادار باشد. جیرانی در سال های اخیر با «قصه پریا» و «من مادر هستم» خواست نگرانی اش درباره معضلات خانواده های امروزی را نشان دهد. او مسیرش را عوض کرد و «خواب زده ها» را در ژانر کمدی ساخت که تبدیل به یکی از آثار ضعیف این کارگردان شد. «خفه گی» سخت ترین کار او به لحاظ کارگردانی است که نشان از پختگی فریدون جیرانی دارد.

* حاشیه: پررنگ ترین حاشیه «خفه گی» نادیده گرفتن آن از سوی داوران جشنواره است. جیرانی به نشانه اعتراض نامه ای به کسانی که از ادامه داوری در جشنواره، انصراف داده بودند نوشت و از تصمیم جسورانه آنها تقدیر کرد. درباره پیش بینی فروش «خفه گی» هم این نکته کافی است که فیلم باب طبع کسانی است که فیلم های خاص را دوست دارند.
 


خالتور – آرش معیریان

پویافیلم این بار هم در سکوت خبری فیلمش را به سرانجام رساند و نتیجه اش شده کمدی موزیکال «خالتور». از مدتی پیش آنونس این فیلم در سینماها پخش می شد و طبق اعلام از هفته آینده اکران عمومی می شود. آرش معیریان که متخصص فیلم های تجاری است، کارگردانی «خالتور» را بر عهده دارد. این فیلم تنها فیلم تجاری اکران پس از ماه محرم است.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟ بر اساس عکس ها، آنونس و سابقه کارگردان با یک فیلم «شاد» دیگر از آرش معیریان روبرو هستیم. اگر واضح تر بخواهیم توضیح دهیم، «خالتور» شباهت زیادی به آخرین فیلم معیریان یعنی «آس و پاس» دارد. حتی در آنونس فیلم روی این مسئله تاکید شده است. این کمدی موزیکال داستان سه جوان موزیسین است که سعی می کنند گرفتار موسیقی بازاری نشوند. «خالتور» مناسب کسانی است که برای شان سینما و کمدی چندان جدی گرفته نمی شود.

* ستاره های فیلم: آرش معیریان از بازیگران کمدی و چهره های آشنای این عرصه برای ساخت «خالتور» استفاده کرده و امیدوار است این ترکیب که در «آس و پاس» جواب داد، بار دیگر موفق باشد. مهران غفوریان نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد. اکت های این بازیگر به دل جماعت زیادی می نشیند و برگ برنده فیلم است. محمدرضا شریفی نیا شمایل همیشگی را دارد و سحر قریشی دختر زیباروی فیلم است. محمدرضا هدایتی، مریم امیرجلالی و ... دیگر بازیگران «خالتور» هستند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: آرش معیریان پیش از این 14 فیلم سینمایی کارگردانی کرده که غالب آنها کمدی هستند. به عبارت دقیق تر به جز «آن که دریا می رود»، «احضارشدگان» و «فیتیله و ماه پیشونی» که در ژانر کودک است، مابقی کمدی عامه پسند هستند. او فیلم هایش را به سرعت و گاهی در کمتر از یک هفته می سازد! پرفروش ترین فیلم معیریان «کما» است که سال 83 اکران و تبدیل به فیلم پرفروش سال شد. آخرین فیلم او حدود چهار میلیارد تومان فروش کرد.

* حاشیه:
«خالتور» حاشیه ای در طول تولید نداشت. این فیلم هفته آینده به سرگروهی سینما قدس اکران عمومی می شود و احتمالا گیشه موفقی خواهد داشت. منظور از موفق، فروش بالای 10 میلیارد تومان نیست؛ پیش بینی می شود فروش «خالتور» حوالی چهار میلیارد خواهد ماند؛ مشابه اتفاقی که سال پیش برای فیلم «آس و پاس» در گیشه افتاد.
 


قهرمانان کوچک – حسین قناعت

بعد از مدت ها یک فیلم سرگرم کننده برای گروه سنی کودک و نوجوان روی پرده آمده. نکته ویژه «قهرمانان کوچک» برخورداری از سینمای سرگروه (آزادی) و سالن های زیاد است که امکان تماشای آن را برای مخاطب راحت تر می کند. حسین قناعت نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر عهده دارد و حوزه هنری آن را پخش می کند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟
فیلم «قهرمانان کوچک» المان های سینمای کودک را دارد و برای سرگرمی دست روی الگوهای آشنا گذاشته. داستان فیلم از این قرار است: «چهار بچه هفت تا یازده ساله تکواندوکار که پدرانشان کارگران یک کارخانه تولید لوازم التحریر در آستانه تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدران و گیر انداختن قاچاقچیان این کالا به تلاش می پردازند.» از دل این قهرمان بازی ها ماجراهای سرگرم کننده برای بچه ها رقم می خورد.

* ستاره های فیلم: حسین قناعت برای روایت داستان فیلم کودکانه اش سراغ چهره های آشنا رفته و از بازیگرانی استفاده کرده که برای بچه ها عموما سمپات هستند. برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، شهرام قائدی، عرفان برزین و ... بازیگران فیلم هستند. یوسف کرمی (قهرمان المپیک) هم در نقش خودش بازی کرده. از این منظر ویترین فیلم برای بچه ها مناسب است و به دیده شدن آن کمک می کند.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* رزومه کارگردان: حسین قناعت از کارگردان های فعال حوزه کودکان است که اتفاقا فیلم قبلی او یعنی «دزد و پری» هم از کیفیت لازم برخوردار بود و هم به فروش خوبی دست یافت. «ماجراهای اینترنتی» و «من و نگین دات کام» دیگر فیلم های اوست. حسین قناعت سریال های «امروز و فردا» و «کارآگاه لطفی» را هم برای گروه سنی کودک و نوجوان کارگردانی کرده. قناعت حدود 10 فیلم کوتاه هم ساخته است.

* حاشیه: «قهرمانان کوچک» شانس پرفروش شدن را دارد؛ هم سابقه قبلی قناعت این امیدواری را به وجود آورده و هم این که سالن به اندازه کافی در اختیارش هست. حتما فیلم او مورد توجه مدارس خواهد بود. پیش بینی فروش یک میلیارد و نیمی برای آن دور از ذهن نیست. خود قناعت می گوید: «امیدوارم با تبلیغات، بتواند فروش خوبی داشته باشد.»
 


خواب ابراهیم – محمود کریمی

مستند «خواب ابراهیم» پیشنهاد مناسبی است برای کسانی که به سینمای ابراهیم حاتمی کیا علاقه مند هستند. این فیلم را محمود کریمی به تهیه کنندگی برادرش ساخته و حالا که چهار سال از اکران «چ» می گذرد در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده است. این مستند با تمرکز بر فیلم «چ» نیم نگاهی به وجه کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دارد.
 
 شوک به گیشه با رمز نوید و بهرام

* داستان چیست؟
برای آشنایی با «خواب ابراهیم» از تعریفی که سازندگان برای آن ارائه داده اند، عاریت می گیریم: «این فیلم، مستندی است که مراحل ساخت فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا را به تصویر کشیده. «خواب ابراهیم» تلاش کرده است که از سیاق دیگر فیلم های پشت صحنه فاصله بگیرد و در قامت یک مستند مستقل ظاهر شود؛ این فیلم نگاه جدیدی است در به تصویر کشیدن آنچه از ذهن و زبان کارگردان فیلم «چ» در روایت زندگی دکتر مصطفی چمران گذشته.»

* ستاره های فیلم: ستاره فیلم خود حاتمی کیا است و کریمی حواسش بوده به راحتی سوژه را رها نکند. رضا صدیق در نقدی که بر فیلم نوشته اشاره می کند: «دوربین مستند اجازه داشته در همه جا حضور داشته باشد... به همین جهت نیز گوش و چشم تیز می کنی تا در این روایت، چیزی دستگیرت شود از «چ»ی حاتمی کیا و حتی مهمتر، یعنی خود او... تو به تماشای ابراهیم حاتمی کیا می نشینی در روایتی که راوی تلاش می کند همسو با او در حرکت باشد.»

* رزومه کارگردان: عمده شهرت محمود کریمی به «خندوانه» بر می گردد. او کارگردان آیتم های گزارشی است اما در این چهار فصل فقط صدایش را شنیده ایم. کیفیت بالای آیتم های او به همراه صدای شوخش، نام کریمی را صاحب احترام کرده. او در «خواب ابراهیم» نیز رد موفقی از خود به جا گذاشته. او ابتدا قرار بوده فیلمبردار پشت صحنه «چ» باشد اما نمی پذیرد و با پیشنهاد ساخت مستند مواجه می شود. به گفته او این مستند هفت میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه داشته.

* حاشیه: ابراهیم حاتمی کیا و فریبرز عرب نیا سر ساخت «چ» دچار اختلاف شدند. مستند به بازیگرانی که کاندیدای بازی در نقش دکتر مصطفی چمران هستند اشاره می کند: پرویز پرستویی، رضا عطاران، امین تارخ، محسن تنابنده و رضا بهبودی اما از چگونگی انتخاب فریبرز عرب نیا و ماجرای اختلاف حاتمی کیا با او سخن نمی گوید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین