تورم «استخدام رانتی» در وزارت نفت

گروه اقتصادی الف،   3960716074
جام‌جم نوشت: زنگنه در ابتدای فعالیت خود در دولت یازدهم درباره ساماندهی نیروی انسانی در صنعت نفت تصریح کرد، در بخش نیروی انسانی با معضل بزرگی روبه‌رو هستیم، زیرا سال 84 حدود 120 هزار نفر نیرو داشتیم، اما سال 92 این تعداد به 220 هزار نفر رسید، بدون این که کار و مأموریت جدیدی به صنعت نفت اضافه شود.

زنگنه بارها اعلام کرد: در حال حاضر، بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم. آیا می‌شود باز هم استخدام کنیم؟

برخلاف آن گلایه‌ها، چندی است اسنادی از استخدام‌ها در وزارت نفت در دولت یازدهم منتشر شده است. در روز رای اعتماد وزرای دولت دوازدهم از مجلس، بحث استخدام‌های سیاسی مطرح شد که زنگنه در پاسخ این ایراد برخی نمایندگان گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیأت‌رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارند تا نمایندگانی را که کاری ندارند، به کار گیرند. نماینده‌ای که کار ندارد، چه کند. آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد، حتی در حد یک حقوق دولتی‌ هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست .»

نکته قابل تامل آن که نمایندگان ادوار مجلس که در وزارت نفت استخدام شده‌اند، اکثرا فاقد تخصص در حوزه انرژی هستند و حتی در مجلس هم در کمیسیون‌هایی غیر از کمیسیون انرژی مشغول کار بوده‌اند، اما اکنون در حیاتی‌ترین وزارتخانه کشور مشغول کار هستند.

چندی پیش هم با دستور مستقیم وزیر نفت، یکی از بستگان نزدیک یک نماینده مجلس شورای اسلامی برای مأموریت یکساله و سپس انتقال دائم به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت معرفی شد.

پرسش اینجاست که از سال 92 به بعد فعالیت وزارت نفت چقدر زیاد شده که افراد زیادی ازجمله نمایندگان مجلس و وابستگان آنها در این وزارتخانه جای می‌گیرند.

موضوع بعدی که چالش صنعت نفت و این وزارتخانه محسوب می‌شود، دانش‌آموختگان بیکار نفت هستند. نخبگان و دانش‌آموختگان دانشکده نفت همچنان پشت درهای بسته وزارت نفت مانده‌اند و اعتراض‌ها و تظاهرات آنها در مقابل مجلس و ساختمان وزارت نفت هم راه به جایی نبرده است. این در حالی است که وزیر نفت در مدت فعالیت خود در دولت تدبیر و امید استخدام‌های زیادی انجام داده و بیشتر این افراد دانش‌آموخته حوزه نفت نیستند، اما در مراتب بالای این وزارتخانه به کار گرفته شدند.

اظهارات زنگنه درباره مازاد بودن نیروها در حالی صورت گرفته که بسیاری از مدیران وزارت نفت از نیروهای بازنشسته هستند که با آمدن زنگنه به وزارت، دوباره مشغول به کار شده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین انتصاب‌های عجیب وزارت نفت، هفته گذشته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم به عنوان مشاور امور ارشد صنعتی وزیر نفت منصوب شد؛ فردی که عملکرد وی در دولت یازدهم جای هیچ دفاعی برای مدافعان سرسخت دولت هم نگذاشته است. جالب آن که یکی از وعده‌های دولت دوازدهم به‌کارگیری نخبگان جوان در وزارتخانه‌ها بود، اما کهنسال‌ترین عضو کابینه دولت یازدهم باز هم در دولت دوازدهم و در سمتی مهم منصوب شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در متن انتصاب محمدرضا نعمت‌زاده، مشاور جدید خود آورده است: «با توجه به این‌که ایجاد اشتغال، بو‌یژه برای جوانان، بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان عالی نظام می‌باشد، توانمندسازی ظرفیت‌های داخلی برای حداکثر کردن اجرای طرح‌های یاد شدهِ صنعت نفت از الزامات و اولویت‌های این صنعت و کشور می‌باشد... با توجه به سوابق ارزشمند جنابعالی در صنعت کشور و نیز تجارب موفق آن جناب در صنعت نفت، جنابعالی را به عنوان مشاور ارشد صنعتی وزیر، با مأموریت ویژه حداکثرسازی استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاری، مهندسی و ساخت داخل در ارتباط با قراردادهای بالادستی نفت و گاز با توانمندسازی ظرفیت‌های داخلی و نیز ادامه پیگیری ساخت داخل ده خانواده کالاهای اولویت‌دار مورد نیاز صنعت نفت منصوب می‌کنم.»

گفته‌های وزیر نفت درباره انتصاب نعمت‌زاده کمی جای تأمل دارد. بهتر بود بیژن زنگنه به کارنامه محمدرضا نعمت‌زاده تنها در دولت یازدهم نگاهی می‌انداخت و بعد مسئولیت تقویت تولید داخل را به او واگذار می‌کرد. در دولت یازدهم، مهم‌ترین انتقاد به عملکرد نعمت‌زاده، حمایت نکردن از تولید داخلی و گسترش واردات کالاهای خارجی مشابه تولید داخل بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین