دوستان جدید صهیونیسم

گروه سیاسی الف،   3960712021

عربستان سعودی طی دو سال اخیر، بدون تلاش برای پنهان‌کاری، یک رابطه گسترده سیاسی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را به اتخاذ سیاست‌های مشابه، تشویق کرده است.

 روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «حسن هانی‌زاده» نوشت: «موشه یعلون»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فاش ساخت که عربستان و امارات متحده عربی دوستان جدید اسرائیل هستند و منافع تل‌آویو با این دو کشور عربی هماهنگ است. اظهارات وزیر جنگ سابق این رژیم که همچنان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، از وجود رابطه کاملاً آشکار  میان عربستان و امارات با تل‌آویو حکایت دارد.


رابطه این دو کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی، وجود یک اراده جمعی در میان این کشورها برای علنی کردن مناسبات خود با اسرائیل را مورد تأکید قرار می‌دهد. عربستان سعودی طی دو سال اخیر، بدون تلاش برای پنهان‌کاری، یک رابطه گسترده سیاسی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را به اتخاذ سیاست‌های مشابه عربستان، تشویق نموده است. طی چند سال گذشته، «عادل الجبیر» وزیر خارجه، سرلشکر «انور عشقی» از افسران بلندپایه و «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان حداقل 6 بار به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند.


در  این سفرها مناسبات سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی میان دو رژیم صهیونیستی و سعودی مورد بحث قرار گرفت و عربستان متعهد شد روزانه 500 هزار بشکه نفت از طریق شرکت آمریکایی «آرامکو» در اختیار اسرائیل قرار دهد. موضوع دیگری که در این سفرها مورد بحث قرار گرفت، این بود که عربستان آمادگی خود را برای تحت فشار قرار دادن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای برقراری رابطه با تل‌آویو اعلام کرد.


بروز بحران سیاسی میان عربستان، امارات و بحرین با قطر در چارچوب تلاش عربستان برای مجبور ساختن دوحه به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی قرار دارد. قطر بنا به دلایل متعددی از جمله وجود رابطه گسترده با جمهوری اسلامی ایران، برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را در تضاد با منافع جهان اسلام، از جمله ایران می‌داند. لذا عربستان با تشکیل یک  جبهه مشترک با شرکت مصر، بحرین و امارات، قطر را از زمین و دریا و هوا مورد محاصره قرار داد تا دوحه را وادار به تسلیم شرایط خود کند. از شرایط عربستان، برقراری رابطه از سوی دولت قطر با اسرائیل، اخراج رهبران جنبش‌های مبارز فلسطینی از دوحه و قطع مناسبات با تهران  است که این شرایط با مخالفت رهبران قطر مواجه شد.


از سوی دیگر، عربستان سعودی طی دو سال گذشته با نفوذ مالی در اتحادیه عرب و از رهگذر برکناری «نبیل العربی»، دبیر کل سابق این اتحادیه و جایگزینی «احمد ابوالغیط» به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب، تلاش دارد تا این نهاد عربی را دچار فروپاشی کند. «ابوالغیط»، وزیر خارجه سابق مصر در  دوران حاکمیت «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور دارای رابطه گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی بود و در تضعیف جنبش‌های جهادی فلسطین نقش دارد. عربستان سعودی از  طریق  وی تلاش دارد تا مناقشه «اعراب و اسرائیل» را به مناقشه «اعراب با ایران» تبدیل کند و زمینه برقراری رابطه میان کشورهای عربی با تل‌آویو را فراهم سازد.


 لذا اظهارات «موشه یعلون»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مورد وجود منافع مشترک میان این رژیم با عربستان و امارات، از عملیاتی شدن یک استراتژی مشترک سعودی – اسرائیلی برای حضور تل‌آویو در آن‌سوی سواحل خلیج‌فارس حکایت دارد.


بر اساس نظریه «شیمون پرز»، رئیس سابق رژیم صهیونیستی، این رژیم تا سال 2020 مطابق با طرح خاورمیانه جدید آمریکا باید حضور دائمی خود را در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تثبیت کند. نظریه شیمون پرز که در کتاب وی موسوم به «اسرائیل و خاورمیانه جدید» منتشر شده، قائل بر ضرورت استفاده اسرائیل از نفت کشورهای خلیج‌فارس است که این امر می‌تواند انرژی پایدار این رژیم  را تا ده‌ها سال تأمین کند.


همچنین تل‌آویو در نظر دارد تا سال 2025 ضمن افتتاح سفارتخانه‌های خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان، حجم مبادلات اقتصادی خود را با این کشورها تا سقف سالانه 70 میلیارد دلار ارتقاء بخشد. طبیعی است که حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌تواند ناامنی‌ها را در منطقه گسترش دهد و از توسعه پایدار در دو سوی ساحل خلیج‌فارس جلوگیری کند.


از این رو، عربستان و امارات، بدون توجه به پیامدهای ناشی از  حضور رژیم صهیونیستی در ساحل جنوبی خلیج‌فارس و تنها با هدف مقابله با محور مقاومت، درصدد تقویت حضور اسرائیل در منطقه برآمده است. برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌زودی سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی را در ریاض و ابوظبی افتتاح خواهند کرد.


دستگیری و زندانی کردن علمای بارز وهابی از سوی  «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و ایجاد فضای مدرنیزه‌سازی در جامعه عربستان از جمله اعطای آزادی رانندگی به زنان سعودی در این چارچوب قرار دارد. همچنین به دستور «بن سلمان»، طی روزهای گذشته، 35 نفر از علمای بارز سعودی از جمله «عبدالرحمن السدیس» خطیب مسجد الحرام، «سلمان العوده»، «عبدالعزیز الطریفی»، «جمال القاشقجی» و ده‌ها نفر دیگر، به دلیل مخالفت احتمالی با برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، دستگیر و زندانی ‌شده‌اند.


لذا با توجه به شواهد و قرائن موجود، حفظ موجودیت رژیم‌های مرتجع منطقه، اولاً در حفظ روابطشان با رژیم صهیونیستی و ثانیاً، ایجاد یک جبهه واحد برای مقابله با جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت پیوند خورده است. بر همین مبنا، در ماه‌ها و سال‌های آینده، شاهد پرده‌افکنی‌ها و افشاگری‌های جدیدتری از سوی دو طرف و همچنین تسریع در برقراری روابط راهبردی میان ارتجاع عربی و صهیونیسم خواهیم بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین