آقای دکتر زیباکلام و کردستان عراق

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3960711006 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای دکتر زیباکلام و کردستان عراق

جناب آقای دکتر زیبا کلام در نامه ای که اخیرا خطاب به آیت الله العظمی سیستانی نوشته اند، علنا از استقلال کردستان دفاع کرده و از ایشان خواسته اند تا در این مورد به خواست کردها احترام بگذارند. این نوشته نقد کوتاهی بر نامه مذکور است.

دکتر زیباکلام گفته اند: " تجزیه‌طلب خواندن کردها همان‌قدر بی‌معناست که اصرار بر یکپارچگی کشوری به نام عراق. نه عراق، نه سوریه، نه اردن، نه فلسطین، نه لبنان و نه سایر سرزمین‌هایی که امروز در منطقه خاورمیانه «کشور» خوانده می‌شوند دارای پیشینه تاریخی نبوده‌اند".

اول: سوال ابتدایی اینجاست که آیا شرایط تاریخی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که صد سال قبل بر دنیا حاکم بود همچنان در دنیای معاصر باقیست؟ آیا اگر زمانی حکومت ها در پی یافتن سرزمین های حاصل خیز دست به کشور گشایی می زدند و تعداد سرباز و وسعت سرزمین ملاک قدرت آن ها بود، الان هم ما چنین درکی از قدرت داریم؟ این که بخواهیم با ساده سازی و تشبیه رخدادی به ظاهر مشابه در نیم قرن گذشته، موضوعی در عصر حاضر را توجیه کنیم چه جایگاهی دارد؟ حتی ما می بینیم که عرض اندام گروه هایی مثل داعش و القاعده در سایه پیشرفت فناوری هایی مثل اینترنت و مخابرات امکان بروز و ظهور پیدا کرده در حالی که دو یا سه دهه قبل چنین توانی در جهت جذب نیرو، تبلیغات و ایجاد ترس، ارتباطات و ساماندهی عملیات خود نداشتند. پس زمانه تغییر کرده و تشبیه کردن به این سادگی میسر نیست و نمی توان قانونی تعیین کرد که اگر کشوری از صدسالگی خود گذشته آنگاه می توان به صورت جدی به آن کشور گفت ولی اگر شصت سال گذشته بود، تجزیه آن خیلی محل اشکال نیست. در نهایت چرا باید طرحی انگلیسی و تفرقه افکنانه در جهت تضعیف و واپاشی دولت عثمانی را مجددا با دست خودمان تکرار کنیم؟ بی تردید اگر به نفع انگلستان نبود هرگز پیگیر افتراق و تفکیک سرزمین عثمانی بر نمی آمد.

دوم: باید توجه داشت که لفظ استقلال، مانند آزادی و برابری از الفاظی است که در عین سادگی و شرافت می تواند به راحتی مورد تفسیرهای غلط و برداشت های زیانبار قرار گیرد. ملت ما نیز در انقلاب اسلامی فریاد استقلال و آزادی سرداده بودند اما آن استقلال به معنی تصمیم گیری فارغ از تاثیر ابرقدرت ها بود ولی این استقلال به معنی آن است که قومی صرفا به خاطر قومیت و نژاد و ژنتیک خود بخواهند از دیگر مردم جدا شود؟ ما در ماه محرم هستیم، مگر یزید غیر از عرب بود؟ برمبنای کدام ملاک انسانی و در کدام منشور و معاهده جهانی انسان ها به مناسبت قومیتشان تفکیک شده اند؟ برعکس همه جا سخن از برابری فارغ از رنگ و نژاد و ملیت است. چه کسی می تواند تضمین دهد که اولیای یک قوم به صرف این که از همان قوم هستند انسان هایی دلسوز و توانا و خردمند برای قومشان خواهند بود؟ و اگر چنین باشد تابع منطقی آن این است که اگر گروهی از عرب ها ساکن مناطق کردنشین شوند با آن ها به صورت غیرانسانی برخورد خواهد شد چرا که زعمای محل از قوم آن ها نیستند! و اگر برخورد انسانی باشد نشان می دهد که لزوما کرد یا عرب یا آشوری بودند ملاک شرافت یا انسانیت نیست. مگر در کشور ما ادیان مختلف (مسلمان شیعه و سنی، کلیمی و ارمنی) و اقوام گوناگون قرن ها و بلکه هزاران سال نیست که در کنار هم به سلامت زندگی می کنند، چگونه است که در عصر دهکده جهانی که همه فرهنگ ها و مردم به هم نزدیکتر و شبیه تر می شوند، یک قوم باید برای حفظ منافع تصمیم به جداسازی مرزهای جغرافیایی بگیرند.

سوم: آقای دکتر زیباکلام از حلبچه و قربانیان قتل عام های صدام حسین گفته اند. امری که مردم ما هم با تمام وجود تلخی آن را احساس کردند، صدام سردشت را هم بمباران شیمیایی کرد و حاصل جنایات وی جوانان به خون خفته ای هستند که گلزار شهدای هر شهر و روستایی مدفن آن ها است. آیا صدام فقط به کردها ظلم کرد؟ آیا مردم اهواز و خرمشهر، آیا مردم دزفول و سوسنگرد، کرد بودند؟ آیا مردم تهران و اصفهان و هر شهری که موشک های صدام و هواپیماهایش می رسید کرد بودند؟ چرا باید تبعض و دوگانگی قائل شد؟ مگر خون یک قوم از دیگری رنگین تر است؟

چهارم: آقای دکتر زیباکلام، استقلال را خواسته تاریخی کردها نامیده اند، آیا فقط کردهای عراقی شامل این خواسته تاریخی هستند؟ یا این خواسته شامل کشورهای دیگر هم می شود؟ و اگر شد، مثلا وضعیت کشور ما چگونه خواهد بود؟ ما که تاریخ مان مثل عراق به 60 سال قبل مربوط نمی شود و سابقه هزاران ساله داریم؟ آیا فقط این حق را برای کردهای عراق قائل هستند؟ و آیا خواسته تاریخی که ذکر می فرمایند، منظور همین 60 سال گذشته، یا زمان حکومت صدام یا تاریخ دیگری است؟ از کدام بزنگاه تاریخی کردها خواستار استقلال شده اند و چگونه قومیت ملاک آن ها شد؟ آیا کردها ویژگی خاصی داشته اند که تصور کنند مثلا نمی توانند با عرب ها در همزیستی مسالمت آمیز بسر برند؟ یا این امر جزء القائات کسانی بوده که با دمیدن بر وجهه قومیت گرایی تلاش کرده اند تا حکومت کنند یا امتیاز بگیرند.

در یک نگاه کلی، اولا قومیت گرایی با رشد اجتماعی و فرهنگی جامعه نسبت عکس دارد، در بسیاری از طرح های انسان دوستانه علمی، فرهنگی و اجتماعی، از نهادهای بین المللی گرفته تا آزمایشگاه های تحقیقاتی، انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و زبان دوش به دوش هم کار می کنند و هرگز نه اجازه می دهند و نه روا می دارند که حرکت مشترک انسانی آن ها به واسطه تفاوت های فرهنگی خدشه دار شود. هر چه انسان هایی دانشمندتر، عالم تر و فرزانه تر شده اند، وجهه جامع تری یافته و به جای ماندن در این که از چه قوم و نژادی هستند به کل بشریت فکر کرده اند. پیام مذاهب، پیام رهبران بزرگ در طول تاریخ همیشه مخاطب بشری داشته است از این رو هر چه ما دنبال فرهنگ بالاتری باشیم باید ملاک های تفرقه انگیز به ویژه آنهایی که ربطی به انسانیت ما ندارند را از خود دور کنیم. چرا باید اروپاییان اتحادیه اروپا داشته باشند، کشورهای حوزه خلیج فارس شورای خاص خود را تشکیل دهند تا منافع مشترکشان را دنبال کنند، آن وقت نوبت به تمامیت ارضی یک کشور که می رسد، جدا سازی و استقلال مطلوب باشد؟

ثانیا: اگر به علت مسائل فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی یا هر علت دیگر، اکثریتی موجب آزار اقلیتی شد یا این که اقلیت نتوانست به همه آنچه که می خواهد برسد آیا به جای اصلاح باید به سراغ جدایی رفت؟ در این حالت هر قوم و مکتب و گروه و قشری باید برای خود تکه سرزمینی گرفته و مستقل شود!! ارامنه، کلیمیان، زرتشتی ها، اهل سنت، بلوچ، لر، مازنی، عرب، ترکمن، آذری و ... همه باید اعلام استقلال کنند!

در نهایت عراق امروز یک کشور واحد با مرزهای شناخته شده بین المللی و تعهدات مشخص است. به فرض هم که تصمیمی بخواهد در آن گرفته شود باید کل ملت عراق در مورد آن تصمیم بگیرند نه این که بخشی از آن برای خود انتخابات برگزار کند و برای خود هم طالب استقلال شود، گر چه در آن بخش از سرزمین کردها زندگی می کنند ولی آن سرزمین به تک تک عراقی ها تعلق دارد همانطور که کردها می توانند در بغداد یا در بصره و در سامرا ساکن شوند، هر عراقی دیگری هم می تواند در شمال این کشور خانه بخرد و زندگی کند. آیا می توان انتظار داشت که در کشور ما اهالی خوزستان نفت را از آن خود بدانند؟ اهالی مازندران و گیلان، دریا و استانهای مرکزی صنعت و معدن و ... کشور ما و هر نقطه آن به تمام فرزندان آن سرزمین تعلق داشته و هیچ گروه، قوم یا دسته ای نمی تواند بدون رضایت دیگران و توافق همگانی قسمتی را از آن خود کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۸۹۴۰۸:۰۷:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۱۱
زیبا کلام داره با کمترین هزینه بیشترین سود رو به امریکا اسراییل انگلیس و سعود میرسونه
علی۱۱۲۹۰۴۰۸:۲۱:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۱۱
این نقد نه تو انسته منطق زیبا کلام را رد کند.
ناشناس۱۱۳۲۹۶۱۷:۳۱:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۱۱
منطقی نیست که رد بشه،
ناشناس۱۱۳۴۱۸۲۲:۲۷:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۱۱
منطق زیبا کلام بی منطقی محض بود
احمد۱۱۲۹۱۰۰۸:۳۴:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۱۱
مردم حلبچه بخاطر پیشوازی از نیروهای ایران مورد غضب صدام قرار گرفتند.
مهام۱۱۲۹۲۱۰۸:۴۶:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۱۱
با نظرات ایشان موافقیم.
ناشناس۱۱۳۲۸۸۱۷:۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۱۱
منظور شما از ایشان چه کسی است؟ 1. آقای زیبا کلام 2. شخص منتقد زیبا کلام
ناشناس۱۱۲۹۲۷۰۸:۵۳:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۱۱
جواب زیبا کلام رو بهتره کسانی بدن که میتونند منطق درست تری به کار بگیرند. متاسفانه این متن بیشتر سفسطه بود و آب رو به آسیاب استقلال طلبان میریزه
ناشناس۱۱۳۲۵۰۱۶:۲۴:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۱۱
شما که نقد رو نقد کردین، بهتر بود توضیح می دادین کجاش سفسطه هست!
محمد۱۱۲۹۵۳۰۹:۴۳:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۱۱
جامی » هفت اورنگ » سلسلةالذهب » دفتر اول خسروی را که بود فرزندان وقت رفتن رسید ازین زندان هر یکی را به حیله کاری و فن داد تیری که زور کن بشکن یک به یک را چو قوت تن بود زور کردن همان شکستن بود تیرها دسته کرد دیگر بار نه فزون و نه کم ازان به شمار نتوانست کس که زور زند دسته تیر را به هم شکند گفت باشید اگر به هم هم پشت بشکند زود پشت خصم درشت ور بدارید از آنچه گفتم دست زودتان اوفتد ز خصم شکست یک یک انگشت اگر دهی به کسی که بود زور او کم از تو بسی تابد انگشت تو چنان به شتاب که در آن تافتن رود ز تو تاب ور به هر پنج تا بیش پنجه دستش از تافتن کنی رنجه جمع را هست قوت معتاد که نباشد میسر از آحاد مقاله خوبی بود عقل ودین میگویند تمام انسانها ذاتا برابرهستند ومیزان برتر بودن علم وعمل به آن ورعایت هنجارهای اجتماعی و پرهیز از ناهنجاریها میباشد جامی چه عالی به تصویرکشیده الان وقت این است که جهانی یکپارچه داشته باشیم وآیین الهی به صورت اسهل ساری وجاری باشد استقلال کردستان عراق با هدایت وتمهیدات اسراییل ایجاد غده سرطانی دیگر میباشد من دکتر زیباکلام را دوست دارم ولی گاهی به خاکی میزند
زارعی۱۱۲۹۶۲۰۹:۵۵:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۱۱
تحلیلتون خیلی سطحی بود
ناشناس۱۱۲۹۶۵۰۹:۵۸:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۱۱
دکتر زیبا کلام کاملاً درست گفته اند.
ناشناس۱۱۲۹۷۳۱۰:۰۷:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۱۱
درود بر شما که نقد و تحلیل جالبی کردی بدون اینکه شخصیت طرف مقابل رو زیر سوال ببری ....
ناشناس۱۱۲۹۹۴۱۰:۳۱:۰۶ ۱۳۹۶/۷/۱۱
این دانشمند راجع به اسکاتلند و کاتولونیا نظری ندارن؟
ناشناس۱۱۳۰۶۷۱۲:۲۱:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۱۱
بهتر است نامه دکتر زیبام کلام نیز در این سایت به بیندگان نشر گردد
ناشناس۱۱۳۲۵۶۱۶:۳۰:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۱۱
نامه در کانال تلگرامی ایشون هست.
ناشناس۱۱۳۱۷۱۱۴:۲۴:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۱۱
متاسفانه مشخص نیست بعضی از این مذهبی ها و بعضی از این به اصطلاح روشنفکران چه بغض و کینه ای نسبت به تاریخ چند هزار ساله این مملکت دارند!
ناشناس۱۱۳۲۴۶۱۶:۰۹:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۱۱
البته در نظر بگیرید که....ما باید حد وسط باشیم هرچند استقلال کردستان عراق مخاطراتی برای ما دارد
از طرفداران دکتر زیبا کلام تا چن دیقه پیش۱۱۳۲۴۷۱۶:۱۷:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۱۱
ناامیدم کردی دکتر
ناشناس۱۱۳۳۹۵۲۱:۱۷:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۱۱
اسرائیل هم که همین حرف آقای زیبا کلام را میگوید. آنها هم قوم و نژادشان را لایق داشتن یک کشور میدانند... اگر معیار سخن و تحلیل آقای زیبا کلام باشد چین باید به 700 کشور هند به بیش از 1000 کشور و الی آخر تبدیل شوند. آقای زیبا کلام میدانید بعد از آن چه هرج و مرجی آغاز میشود. آاقای زیبا کلام چرا این بحث را دنبال نکردی که بنا بر این فلسفه شما همه کشورهای عربی یک کشور شوند چون یک قوم و نژاد هستند؟ اصولا ملاک مرز ها به نظر ایشان چیست ؟ چه چیزی مردم یک کشور را به هم پیوند میدهد؟ نژاد اعراب و اسرائیلیها یکی است چرا به انها توصیه نمیکنید با هم یکی شوند؟
ناشناس۱۱۳۴۲۲۲۲:۳۱:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۱۱
زیبا کلام با این متن امنیت و تمامیت ارضی کشور همسایه را که میتواند کشور ما را هم تحت تاثیر منفی قرار دهد به خطر می اندازد. احتمالا موقع نوشتن این متن جناب دکتر احساساتی بودند و تاریخ و سیاست رو فراموش کرده بودند
ناشناس۱۱۳۷۴۴۱۳:۲۵:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۱۲
بهتر بودمتن نامه را هم منتشر میکردید بعد نقد مینوشتید!!!1
ناشناس۱۱۴۵۶۱۰۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۱۴
طرح خاورمیانه بزرگ که مد نظر امریکا و قلدرهای بزرگ است با تقسیم کشورهای خاورمیانه به کشورهای کوچک،بهم زدن مرزها و البته جنگ های منطقه ای اجرایی می شود.عراق به چند کشور ،سوریه نیز و البته ایران هم. امثال زیباکلام بلندگوی نظام سلطه هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین