«دشمن آینده»؛ هادی خورشاهیان؛ چشمه من در مرگ بیدار شدم

کاوه شایسته،   3960710074 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دشمن آینده» رمان روانی است، به این معنی که به سهولت خوانده می‌شود و نویسنده نثری ساده را برای نوشتن رمانش انتخاب کرده است. این در حالی است که سعی کرده با خلاقیت‌های داستانی، رویدادهای پیاپی و برسازی جهان خیالی‌اش مخاطب را مجذوب دنیای داستانش کند

من در مرگ بیدار شدم

«دشمن آینده»
نویسنده: هادی خورشاهیان
ناشر: چشمه؛ چاپ اول 1396
203 صفحه؛ 17 هزار تومان
 
*****

 در بخش آثار داستانی قفسه‌ی قرمز نشر چشمه که مبتنی است بر رمان‌های ساختارگرا، جریان گریز و ضدژانر رمانی با عنوان «دشمن آینده» به قلم هادی خورشاهیان منتشر شده است. هادی خورشاهیان داستان نویس شناخته شده‌ای است. حتی می‌توان او را داستان نویسی پر کار دانست. تازه‌ترین اثر او یعنی «دشمن آینده» از چند منظر متفات‌ترین اثر او به حساب می‌آید. اثری متفاوت، بدیع و تجربی که می‌توان ذیل اندیشه‌های پسامدرنیستی داستان نویسی بررسی‌اش کرد؛ از زبان آیرونیک و طنازانه نویسنده گرفته تا استخدام صنایع و ترفندهایی نظیر فراداستان یا بینامتنیت.

«دشمن آینده» رمان روانی است، به این معنی که به سهولت خوانده می‌شود و نویسنده نثری ساده را برای نوشتن رمانش انتخاب کرده است. این در حالی است که سعی کرده با خلاقیت‌های داستانی، رویدادهای پیاپی و برسازی جهان خیالی‌اش مخاطب را مجذوب دنیای داستانش کند. اگر بخواهیم برای رمان پسامدرنیستی و تقریبا 200 صفحه‌ای هادی خورشاهیان پلاتی اصلی در نظر بگیریم باید بگوییم داستان، داستان چند نفر است که در جهان پس از مرگ زندگی می‌کنند. مرگ هر کدام از آن‌ها را به شکلی تسخیر کرده است و آن‌ها حالا در دنیایی با ویژگی‌ها و شرایطی عجیب زندگی می‌کنند. از این حیث اگر بخواهیم عنوان دیگری برای این داستان برگزینیم می‌توانیم بنویسیم: «من در مرگ بیدار شدم». از آن جایی که هادی خورشاهیان خود خواسته است با نوشتن اثری پست مدرن که دائم در حال گفت و گو با مخاطب است، به عنوان نویسنده در برابر مخاطب قرار بگیرد، بهتر است ما نیز به عنوان مخاطب در این گفت و گو شرکت کنیم. با این وصف علاوه بر انتخاب نامی نظیر آنچه پیش از این خواندید، می‌توانیم ساختار داستان را نیز تا حدودی به هم بریزیم.  مسئله این است که علاوه بر سوژه‌ی عجیبی که خورشاهیان برای آخرین رمانش انتخاب کرده است، نحوه‌ی پرداخت اثر نیز شیوه‌ای متفاوت دارد. رمان مشتمل از 50 اپیزود است که با عنوان «پله» (پله‌ی اول، پله‌ی دوم و...) از هم جدا شده‌اند. شکل روایی داستان به صورت خطی نیست اما گاه این رویدادها را باید سرراست و خطی پیگیری کرد.

 زبان داستان زبانی کنایی است و کاراکترهای داستان هر کدام به شکلی طنازند و می‌توانند مخاطب را بخندانند. این عنصر توانسته است به جذابیت «دشمن آینده» کمک فزاینده‌ای بکند. از طرفی این مولفه، یعنی کنایی بودن زبان ویژگی مکمل فراداستانی است که خورشاهیان در این کتاب از آن بهره برده است. خورشاهیان به انحای مختلف و همین طور در موقعیت‌های گوناگون، با مخاطب «دشمن آینده» سخن می‌گوید. مثلا می‌نویسد: «این رمان از مولفه‌های رمان کلاسیک، فقط حجمش را داراست و بقیه‌ی چیزها را ندیده گرفته‌ام. نه این که من عمدا ندیده گرفته باشم؛ چون داشته‌ام واقعیت را می‌نوشته‌ام، خود به خود با تعریف رمان که تقلیدی از واقعیت است، جور در نمی‌آید. البته الان یادم آمد به نظرم هفت عنصر، یا مرحله‌ی رمان با هفت مرحله‌ی زندگی یکی است و من آن را رعایت کرده‌ام. رمان بعدی‌ام حتما با حجمی بیش از صد هزار کلمه، که بالغ بر چهارصد صفحه خواهد شد، نوشته می‌شود و در آن سعی می‌کنم همه‌ی توقعات یک رمان خوان حرفه‌ای را برآورده کنم که می‌داند رمان کلاسیک چگونه باید باشد. اگر این رمان را دوست داشتید که هیچ، رمان بعدی‌ام را هم بخوانید، ولی حتا اگر هم این رمانم را دوست نداشتید، حتما رمان بعدی‌ام را بخوانید. قول می‌دهم رمان بعدی‌ام همانی باشد که شما آرزو دارید و در هر محفل و مجلسی که می‌نشینید و پا می‌شوید خواهید گفت: رمان، فقط همین رمان. اگر هم ادبیات ما نوبل ببرد، حتما همین رمان هادی خورشاهیان خواهد برد.»

می‌بینید که در چنین مواردی نویسنده به ما اعلام می‌کند که ما داریم داستانی به قلم هادی خورشاهیان می‌خوانیم و نیازی نیست دنیای داستان را در ذهن‌مان متصور شویم چرا که اگر هم چنین کنیم چنین پاساژهایی ما را از دنیای داستان بیرون می‌آورد. این ترفند به یقین مصنوع بودن آنچه می‌خوانیم را گوشزد می‌کند، درست برعکس آثار کلاسیک که سر آن دارد ما را در دنیای داستانش غرق کند.

خورشاهیان متعاقب همین مسئله و به واسطه ترفند بینامتنیت ما را با کتاب‌هایی که می‌توانند با «دشمن آینده» در ارتباط باشند آشنا می‌کند. این آشنایی گاه در حد یک معرفی کوتاه است و گاه به میزان یک گفت و گو مجال بهتری برای شناخت اثر را برای‌مان فراهم می‌کند. «دشمن آینده» یک اثر اصولگرا است، اصولگرا به این معنا که چارچوب آثار داستانی پسامدرن را در نظر داشته و رعایت کرده است.  این رمان از این نظر می‌تواند معرف آثار داستانی پسامدرن کلاسیکی باشد که تحلیل‌گران متون ادبی بنا به بررسی آن آثار مولفه‌ها و شاخصه‌های اصلی آثار داستانی پست مدرنیستی را بیرون کشیده‌اند. خورشاهیان، مولف اثر، در پیشانی نوشت «دشمن آینده» نوشته است: «کتابی را که تو داری می‌خوانی، ما زندگی کرده‌ایم.» می‌توان گمان کرد دو نکته در این جمله نهفته است. اول: نویسنده‌ی اثر داستانش را به مخاطب معرفی می‌کند و در سطری چند کلمه‌ای با او گفت و گویی هر چند مختصر انجام می‌دهد تا نشانه‌ای باشد برای گفت و گوهای بیشتر. دوم: «دشمن آینده» صرفا اثر پسامدرنیستی مبنی بر مولفه‌ها و فرمول‌های شناخته شده نیست، دنیای داستانی «دشمن آینده» واقعیت دارد؛ شاید در ابعاد دیگر یا در جهان‌های موازی، و این درک نویسنده از کتابی است که شما خواهید خواند.
 

دیدگاه کاربران

خسرو۱۱۲۴۵۱۱۰:۵۴:۲۱ ۱۳۹۶/۷/۱۰
واقعا نشر چشمه یکی از بهترین و پرکارترین انتشاراتهای کشور هسنتند
ناشناس۱۱۲۴۵۴۱۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۶/۷/۱۰
معرفی خوبی بود. ممنون از نویسنده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین