پس آيند بددهني ترامپ

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3960707038 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
پس آيند بددهني ترامپ

دونالد ترامپ طي اولين نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل اگرچه ٢١ بار از حاكميت ملي و نقش آن در ساختن جهان گفت اما چند حكومت رسمي از جمله جمهوري اسلامي ايران را مورد حملات لفظي شديد قرار داد. واكنش ايرانيان به اين اظهارات گسترده بود تا جايي كه آقاي روحاني از ترامپ خواست پيش از هر چيز عذرخواهي كند.

يك روز پيش از نطق ترامپ، يك مقام كاخ سفيد خبر از تاكيد نطق رييس جمهور امريكا بر ايران داد و تقريبا آنچه گفته بود بر زبان ترامپ جاري شد. بعبارتي اگر حتي بر اساس شايعات پذيرفته شود كه نسبت «مرد راكتي» به رهبر كره شمالي ابتكار خود ترامپ بوده اما اظهارات وي عليه حكومت ايران طبق برنامه ريزي پيشين بيان شد. (١)

در پاسخ به اينكه چرا ترامپ و مشاوران براي سخن گفتن از ايران چنين لحني را انتخاب كرده اند بايد كمي به عقب نگاه كرد. در سال ١٣٨٧ باراك اوباما پيروز انتخابات رياست جمهوري شد و محمود احمدينژاد رييس جمهور وقت ايران پيام تبريكي براي وي فرستاد! اوباما پس از تحليف و در بدو نشستن بر كرسي رياست جمهوري ايالات متحده، طي مصاحبه اي خطاب به ايران گفت «اگر مشت هاي گره كرده را بگشاييد، دست دوستي امريكا دراز خواهد شد»!

رييس جمهور وقت ايران در سفر استاني خود به استان كرمانشاه نخستين واكنش را نشان داد و گفت اين آمريكا است كه ابتدا بايد تغيير كردن خود را اثبات كند. چند هفته بعد اوباما كه شعار انتخاباتي تغيير را همچنان تكرار مي كرد براي شادباش آغاز سال ١٣٨٨ پيامي نوروزي فرستاد. رهبري طي نطق اول سال خود در مشهد اشاره كرد كه «آنها می گویند بسوی ایران دست دراز کرده ایم و ما می گوییم اگر امریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد...»

جنجال انتخابات ٨٨ مجالي به تداوم اين گفت و گوي تريبوني نداد تا اينكه حسن روحاني در انتخابات ٩٢ پيروز شد. به روايت بن رودز معاون مشاور امنيت ملي اوباما، امريكا از فرصت پيروزي روحاني بهره گرفت تا تغيير فضاي سياسي ايران را زمينه اعلان مذاكره و توافق غرب با جمهوري اسلامي تبليغ كند!

«ایده ظهور واقعیت جدید سیاسی در ایران نیز مصنوعی بود، زیرا برای دستگاه حکومت اوباما سودمند بود. روحانی فقط یک سال بعد از اینکه امریکا وارد مذاکرات شد، به ریاست جمهوری رسید. با این حال، واشنگتن دایما تظاهر می کند که معامله نتیجه تعامل با دولت لیبرال و میانه روی ایران است.» (٢)

وزير خارجه دولت روحاني طي همراهي رييس جمهور در سفر خود به نيويورك براي اولين نطق در مجمع عمومي با همتاي امريكايي خود ديدار كرد و باراك اوباما و حسن روحاني در اقدامي بي سابقه تلفني با هم گفتگو كردند. علي رغم رياست جمهوري ترامپ، فضاي تبليغ «دولت ميانه روي متفاوت با حاكميت تندرو» حتي تا تاثير بر انتخابات ٩٦ ايران هم ادامه يافت اما اينك دونالد ترامپ سودايي ديگر در سر دارد.

اكنون تصوير دولتي متفاوت با حاكميت جمهوري اسلامي كمكي به زمينه سازي براي تشديد فشار بر ايران نمي كند و ترامپ ترجيح مي دهد كليت دولت و حكومت را همراه و يكدست سياه جلوه دهد. تعبير «ديكتاتوري پنهان زير نمايش دموكراسي پوشالين» اعلام پايان طرحي است كه اوباما براي توجيه بالابردن سطح روابط ديپلماتيك با ايران استفاده كرده بود. آنچه از مواضع اپوزيسيون ورشكسته ايران عاريه گرفته و به زبان ترامپ جاري شد اگر چه پشتيباني محاسباتي داشته اما احتمالا هل دادن ايرانيان به يكدلي و همصدايي عليه اين مواضع در حساب ايشان ديده نشده بود!
اكنون در اجتناب از مشابهت با ترامپ، تكرار آن اتهامات از سوي يك ايراني (حتي عصباني) بيش از پيش شرم آور و قبيح ديده خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۹۹۱۵:۲۲:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۷
ادم بی ادب و لاف زن در هر لباسی که باشه بی شخصیته فرقی هم نمیکنه که چه کسی باشه بی ادبی نشانه ضعف انسان است
حسن اوغلو۱۱۱۳۱۲۱۵:۴۷:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۷
به نام خدا باسلام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در یکی از نمازهای جمعه سالها قبل(حدودا،اواخردهه 60) به مناسبتی فرمودند: «غربی ها مثل کاو تحلیل می کنند» و،قطعا،باتوجه به این خصیصه - که،واقعا،درست وبجاتشخیص واظهارشده- بودآمریکائیها برای تعامل با جمهوری اسلمی ایران اصطلاح:«چماق وهویج» را باب کرده بودند ومدتها ورد زبانشان بود. به نظر می رسد آنها درقبال کشور مان،به نوعی، دچار واماندگی شده اند وبه همین جهت به یاوه گوئی افتاده اند ووقت خودرا هدر می دهند ووزحمت ما می دارند!
545۱۱۱۵۲۶۰۱:۳۱:۲۶ ۱۳۹۶/۷/۸
دهان ترامپ یاوه گو گچ گرفته خواهد ان روز دیر نیست down whit tramp
ناشناس۱۱۲۳۰۵۲۲:۵۴:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۹
پس اینده یعنی چی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین