راه بستن حر بر کاروان امام در صحرای نینوا به روایت فیض الدموع فرود آمدن امام حسین بر سرزمین کربلا

محمدابراهیم نواب تهرانی،   3960706047
فرود آمدن امام حسین بر سرزمین کربلا

چون به نينوا رسيدند، ناگاه سوارى بيامد بر شترى گزيده و سليح در پوشيده و كمانى به دوش افكنده. و بر حرّ سلام كرد و نامه‏‌اى از عبيداللّه بدو داد كه: چون اين نامه به تو رسد، بر حسين بن على سخت‏گير و او را بدان زمين كه از آب و گياه بركنار بود فرود آر و من رسول خويش را بفرمودم تا ديدبان تو باشد و چون فرمان من به امضا رسانى، مرا بازگويد.

حر آن نامه بر ابوعبداللّه و ياران او فرو خواند و بر ايشان سخت گرفت كه هم بدان جاى فرود آيند و خيمه‏‌ها راست كنند.

زُهَير بن القَين گفت: يابن رسول اللّه! چنان دانم كه اين كار بر ما سخت‏تر شود و اين ساعت، مقاتلت اين جمع آسانتر نمايد كه از اين پس جمعى بر ما فراز آيند كه ما را توان ايشان نباشد.

امام فرمود: مرا بر قتال ايشان سبقت نبايد كرد، تا حجّت بر ايشان تمام آيد، و بفرمود تا رحل بينداختند و خيمه‏‌ها برافراشتند، و ذلك يوم الخميس، الثانى من المحرّم سنة احدى و ستّين.
آن‏گاه برپاى خاست و در ميان ياران خود بايستاد و خطبه آغاز كرد و خداى سبحانه را بستود و بر او بسى ثنا گفت و فرمود:

«إنّه قد نزل من الأمر ما ترون و انّ الدنيا تغيّرت و تنكّرت و ادبر معروفها فلم تبق منها الّا صبابة كصبابة الاناء و خسيس عيش كالمرعى الوبيل الا ترون الى الحقّ لا يعمل به و الى الباطل لا يتناهى عنه فليرغب المؤمن في لقاء ربّه حقا حقا انّى لا ارى الموت الّا سعادة و الحيوة مع الظّالمين الّا برما».
«كار براستى فرود آمد، چنان كه بينيد و دنيا به حقيقت ديگرگونه گشت و منكر روى كرد و معروف او پشت نمود و از او نماند مگر ته جرعۀ اندك، چون ته جرعه‏اى كه به ظرفى فرو ماند و زندگانى پست چون چراگاهى كه چرندگان را وبال آرد. مگر نبينيد حق را كه كس بدان كار نكند، و نبينيد باطل را كه كس از آن، خويشتن بازندارد؟! و هرآينه مرد مؤمن را بدين روزگار از در راستى به ديدار خداى سبحانه بايست رغبت فزود و براستى كه من مرگ را نبينم مگر نيكبختى و سعادت و زندگانى را ندانم با ستمكاران مگر سختى و شقاوت».
زهير بن القين برخاست و گفت: سخن تو بشنيديم و اگر دنيا را بقائى بود و ما در آن جاويد می‌بودیم، هرآينه ملازمت ركاب تو را بر حيات دنيا مى‏گزيديم، كيف‏ آنكه دنيا را بقائى نبود و كسى در آن جاويد نپايد.

هلال بن نافع گفت: به خداى سبحانه سوگند كه از ديدار پروردگار خويش كاره‏ نشده‏ايم و بر نيّت و بصيرت خويش برپاييم‏، آن كس كه تو را دوست است، دوست شماريم و آن را كه دشمن است، دشمن داريم.

مأخذ: نواب تهرانی، محمد ابراهیم (ملقّب به بدایع نگار). 1374. فیض الدموع. تصحیح: اکبر ایرانی. تهران: میراث مکتوب.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین