جزئیات چگونگی تردد زائران ایرانی در مراسم اربعین در عراق

گروه اجتماعی الف،   3960704279

رئیس سازمان حج و زیارت جزئیات چگونگی تردد زائران ایرانی در مراسم اربعین در عراق را تشریح کرد.

به گزارش خانه ملت، نشست فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (سه‌شنبه 4 مهر) برگزار شد و وی در جریان این نشست گزارشی از کم و کیف برگزاری مراسم حج واجب سال جاری پس از توقف دو ساله اعزام حجاج ایرانی به این مراسم ارائه کرد.

بنابراین گزارش، محمدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه سفر حج امسال به خوبی برگزار شد و رضایتمندی بسیاری داشته است، گفت: در سال‌های گذشته در مسیر رفت و برگشت جَمَرات مشکلاتی همچون گرمازدگی، ایست قلبی، بیهوشی و... به وجود می‌آمد اما امسال به واسطه مراقبت‌های صورت گرفته و و چادرهای مجهزی که بر پا شده بود این اتفاق به ندرت افتاد و زائران تواستند این مسیر را راحت‌تر طی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 3 تا 4 هزار نفر از زائران این نرم‌افزار سامانه وصال را بر روی گوشی خود نصب کرده بودند، هر یک در مقام یک مسئول کاروان عمل کرده و همراه‌هان خود که از کاروان جدا یا گم می‌شدند را به سرعت پیدا می‌کردند، در واقع این نرم‌افزار توانست بسیاری از مشکلات احتمالی در این زمینه را کم کرده و به زائران آرامش و امنیت بدهد.

رئیس سازمان حج و زیارت از کاهش گمشدگان نسبت به سال‌های گذشته از 40 نفر به 9 نفر خبر داد و درباره سفر عظیم و گسترده اربعین توضیح داد: این سفر از سوی ستاد مرکزی اربعین مدیریت می‌شود و ثبت‌نام‌ها و دریافت ویزاها تنها مسئولیت سازمان حج به شمار می‌آید.

محمدی همچنین از سامانه سماح به‌ عنوان مسیر اصلی برای ثبت‌نام حهت عزیمت به کربلا و ... نام برد و گفت: برای تمام مدیران کاروان‌ها در عرفات و منا دوره‌های آموزش میدانی برگزار شده است.

وی درباره اینکه آیا برگزاری سفر حج عمره نیز پس از این برگزار خواهد شد یا خیر، توضیح داد: عربستان باید در این زمینه ساز و کار مشخصی را در نظر گرفته و تعهداتی را به ایران بدهد چراکه اکنون نه روابط سیاسی مشخصی با این کشور داریم و نه حتی کنسولگری در این کشور، لذا اگر توانستیم سفر حج واجب را برگزار کنیم به دلیل آن است که ساز و کار آن چندان دست عربستان نبود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ظرف مدت یک ماه گذشته شرایط بسیار خوبی برای حاجیان ایجاد شده است، اظهار داشت: این شرایط مناسب در بخش‌های خدماتی شامل مسکن، تدارکات، حمل و نقل و مسائل پزشکی ایجاد شده است؛ البته در مواردی به دلیل حجم گسترده کار، اشکالات جزئی وجود داشته که به سرعت برطرف شده است.

محمدی در این جلسه به سؤال نمایندگان پاسخ داد و افزود: در رابطه با مشکلات ایجاد شده در تحویل بارهای زائران باید گفت؛ سعودی‌ها اصرار داشتند بارها همزمان با هر زائر وارد و خارج شود چراکه این مسئله را امنیتی می‌دانستند اما در گذشته بارها از زائران دریافت و در زمان رسیدن به تهران به آن‌ها تحویل داده می‌شد.

وی درباره نحوه پیگیری حق و حقوق مرتبط با شهدای منا و جرم صورت گرفته از سوی عربستان نیز توضیح داد: این مهم جزو دستور اصلی کار ما محسوب می‌شود و مسئولان در حالی بررسی و پیگیری هستند هر چند در روزهای منتهی به مراسم حج حجم کاری سازمان افزایش پیدا کرده بود اما بنا نیست موضوع به فراموشی سپرده شود.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین بر ضرورت سازمان‌دهی سفرهای زیارتی در زیرمجموعه سازمان حج و زیارت تأکید کرد و گفت: در صورت این سامان‌دهی می‌توان در جهت لغو روادید ایران و عراق تلاش کرد و برای کاهش مبلغ دریافتی عراقی‌ها از ایرانیان رایزنی‌های منسجم‌تری داشت، البته در این رابطه با مسئولان ستاد مرکزی به منظور دستیابی به نتیجه‌ای مشخص صحبت و موضوعاتی را مطرح کرده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه ترمینال ویژه زائران در فرودگاه در حال ساخت است، ادامه داد: امسال به دلیل مشکلات متعدد برگزاری حج پس از دو سال وقفه امکان اسکان حجاج به صورت متأهلی نبود چراکه برای زائران عادی نیز به زحمت جا پیدا کرده‌ایم، اما از آنجا که این مهم جزو سیاست‌های سازمان محسوب می‌شود، برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

نمایندگان فراکسیون حج و زیارت نیز در این جلسه ضمن قدردانی از رئیس سازمان حج و همکاران وی به دلیل برگزاری مراسم منظم و باکیفیت و کم حادثه، نسبت به موضوعاتی همچون تغییر رفتار مأموران عربستان در پی اعمال سیاست‌های مناسب از سوی ایران و حضور رئیس سازمان حج و زیارت در تمامی لحظات در کنار زائران تأکید کردند.

نمایندگان همچنین نقطه‌نظرات خود را با محوریت‌هایی همچون پیگیری حق و حقوق شهدای منا تا زمان احراز جرم عربستان، اینکه بهتر است پزشک کاروان برای یک خانواده یا گروه تا پایان سفر فرد مشخصی باشد، تغییر نگاه عربستان به زائران حج به‌ویژه ایرانیان چراکه "تفکر توریسم حج" سبب شد ممنوعیت‌های اعتقادی را نسبت به زائران و شیعیان کمتر کنند، مطرح کردند.

همچنین نمایندگان حاضر در جلسه معتقد بودند که عربستان به دلیل جبران بی‌کفایتی خود در سال 94 و صد البته تفاهم‌نامه محکم مقامات ایرانی با آن‌ها، تعامل خوبی با ایرانیان در این سفر برقرار کردند و بر موضوعاتی دیگری همچون وجود امنیت و آرامش در سفر، ضرورت فراموش نشدن شهدای منا، ضرورت آموزش روحانیان کاروان‌ها و به روز کردن اطلاعاتشان با کمک حوزه علمیه و در نظر گرفتن ابعاد سیاسی، قومی جغرافیایی و.. در این آموزش‌ها، کاهش هزینه‌های سفر به کربلا و لغو روادید با عراق، ضرورت اطلاع‌رسانی قوی‌تر سازمان به اعضای فراکسیون، تأکید کردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین