از دلایل بی ارتباط با سن بروز چین و چروک

گروه سلامت الف،   3960704127
 از دلایل بی ارتباط با سن بروز چین و چروک
جمع کردن چشم ها و دیگر حالت های صورت به انقباض عضلانی منجر می شوند. هر چه بیشتر از عضلات استفاده کنید، آنها قوی‌تر می شوند. در نتیجه، این حرکات عضلانی موجب فشرده شدن سلول های پوست شده و چین و چروک ها شکل می گیرند.

ما به طور معمول پدیدار شدن چین و چروک و خطوط روی پوست خود را با افزایش سن مرتبط می دانیم. با افزایش سن، پوست انسان انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و چین و چروک و خطوط روی آن ظاهر می شوند.

از دلایل بی ارتباط با سن بروز چین و چروک

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایت دیس"، اما این نشانه های جسمانی پیری گاهی اوقات هیچ ارتباطی با افزایش سن ندارند. دیگر عوامل سبک زندگی و زیست محیطی می توانند در شکل گیری آنها نقش داشته باشند، که از آن جمله می توان به رژیم غذایی ضعیف، کمبود خواب، و استرس مزمن اشاره کرد. شکل گیری چین و چروک روی پوست می تواند بیشتر از آن چه فکر می کنید با عادات روزانه شما در ارتباط باشد.

خورشید

چندان جای شگفتی نیست که بزرگترین مقصر در شکل گیری چین و چروک روی پوست مواجهه با نور خورشید باشد. پرتوهای فرابنفش A که به عمیق‌ترین لایه های پوست نفوذ می کند، و پرتوهای فرابنفش B که موجب آفتاب سوختگی می شوند، می توانند پیری زودرس و شکل گیری چین و چروک را در پی داشته باشند. پرهیز از مواجهه بیش از اندازه با نور خورشید و همچنین تخت های برنزه کردن پوست نه تنها شما را از سرطان پوست محافظت می کند، بلکه در حفظ جوانی پوست نیز نقش دارد.

آلودگی

ممکن است درباره محیطی که در آن زندگی می کنید چندان فکر نکنید، اما این می تواند تاثیر چشمگیری روی شکل گیری چین و چروک و خطوط روی پوست داشته باشد. آلودگی یکی از عوامل زیست محیطی است که به شکل گیری آسیب رادیکال های آزاد منجر می شود.

مطالعه ای که طی یک بازه زمانی 24 ساله انجام شد و در سال 2010 در نشریه Journal of Investigative Dermatology به چاپ رسید، نشان داد، زنانی که در مناطق شهری زندگی می کنند از چین و چروک و لکه های مرتبط با افزایش سن بیشتری نسبت به با آنهایی که در مناطق روستایی زندگی می کنند برخوردار هستند. اگر در شهرهای آلوده زندگی می کنید، شستشوی کامل دست و صورت برای از بین بردن ذرات آلودگی را فراموش نکنید.

کمبود خواب

خواب کافی برای کمک به احیای انرژی و همچنین کمک به کاهش وزن ضروری است. اما آیا می دانستید که خواب کافی به حفظ نرمی و لطافت پوست نیز کمک می کند؟ کمبود خواب به شکل گیری چین و چروک منجر می شود، زیرا pH پوست و توانایی سلول ها برای هیدارته باقی ماندن به واسطه خواب ناکافی تغییر می کند. افزون بر این، هنگام خواب سموم از بدن دفع می شوند.

استرس

یک برنامه کاری یا زندگی شلوغ نه تنها اثرات مخربی روی سلامت روانی و عاطفی شما دارد، بلکه از نظر جسمانی نیز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس سطوح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد، که توانایی پوست برای حفظ رطوبت خود را کاهش خواهد داد. افزون بر این، افزایش سطوح قند خون به کلاژن و فیبرهای الاستین در پوست آسیب وارد می کند. این مواد برای پشتیبانی از ساختاری که پوست را شاداب و نرم نگه می دارد، ضروری هستند. گزینه هایی مانند پیاده روی پس از غذا خوردن، ملاقات با دوستان یا انجام یوگا و مدیتیشن که موجب کاهش استرس در شما می شوند را مد نظر قرار دهید.

از دلایل بی ارتباط با سن بروز چین و چروک

قند

قند موجب افزایش وزن به ویژه در قسمت شکم، می شود. اما دلیل مهم دیگری برای کنار گذاشتن شیرینی ها و نوشابه های شیرین وجود دارد؛ آنها می توانند موجب پیری پوست شوند.

بدون تردید، مصرف بیش از اندازه قند پیری زودرس پوست را در پی خواهد داشت. پس از مصرف قند، این ماده وارد فرآیندی به نام گلیکاسیون می شود، که شامل اتصال پروتئین های مختلف در بدن است. متاسفانه، این پروتئین ها شامل کلاژن و الاستین نیز می شوند. با اتصال به این بلوک های سازنده پوست، قند موجب تضعیف کلاژن و الاستین شده و به شکل گیری چین و چروک و خطوط روی پوست منجر خواهد شد. همچنین، گلیکاسیون می تواند محصولات سمی تولید کند که هرچه بیشتر موجب پیری زودرس می شود.

جمع کردن چشم

اگر چندین سال است که از یک عینک استفاده می کنید و مراجعه ای به چشم پزشک نداشته اید، و یا قدرت بینایی شما ضعیف شده است برای بررسی وضعیت چشم های خود مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید. جمع کردن چشم ها و دیگر حالت های صورت به انقباض عضلانی منجر می شوند. هر چه بیشتر از عضلات استفاده کنید، آنها قوی‌تر می شوند. در نتیجه، این حرکات عضلانی موجب فشرده شدن سلول های پوست شده و چین و چروک ها شکل می گیرند. هرچه بیشتر چشم های خود را برای دید بهتر جمع کنید، چین و چروک ها و خطوطی عمیق‌تر شکل گرفته و کشسانی پوست از بین می رود. استفاده از عینک آفتابی هنگامی که در معرض نور خورشید قرار دارید را نیز فراموش نکنید.

استفاده از نی

نوشیدن مایعاتی تیره مانند چای سرد یا نوشیدنی ها خنک با استفاده از نی می تواند از لکه‌دار شدن دندان ها پیشگیری کند، اما احتمال شکل گیری چین و چروک در اطراف دهان افزایش می یابد. همانند جمع کردن چشم ها، استفاده از نی نیز به انقباض عضلانی در اطراف دهان منجر می شود. اگر این کار به طور مرتب انجام شود، عضلات قوی‌تر شده و چین و چروک ها عمیق‌تر و مشهودتر خواهند شد.

پوست خشک

خشکی پوست نه تنها شرایطی ناراحت کننده را ایجاد می کند، بلکه می تواند پیری زودرس پوست را نیز به همراه داشته باشد. پوستی که به طور مزمن خشک باشد، هرچه بیشتر مستعد شکل گیری چین و چروک است. از مرطوب نگه داشتن پوست در طول شبانه روز، به ویژه در ناحیه صورت، اطمینان حاصل کنید. استفاده از محصولات تغذیه کننده دور چشم نیز ایده خوبی محسوب می شود، زیرا پوست زیر چشم نازک‌تر بوده و نسبت به شکل گیری خطوط مستعدتر است.

سیگار کشیدن

این مورد چندان جای شگفتی ندارد. پس از خورشید، سیگار کشیدن یکی از بزرگترین مقصران شکل گیری چین و چروک روی پوست است. نه تنها پک زدن به سیگار موجب شکل گیری خطوط در اطراف دهان می شود، بلکه سموم موجود در آن نیز می توانند پیری پوست را موجب شوند.

نیکوتین موجود در سیگار موجب باریک شدن رگ های خونی در پوست می شود، که احتمال شکل گیری چین و چروک را افزایش می دهد، زیرا مواد مغذی حیاتی نمی توانند به اپیدرم دسترسی داشته باشند. افزون بر این، سیگار کشیدن با سرطان ریه و بیماری قلبی عروقی مرتبط است. پس هر چه زودتر بهتر است سیگار را ترک کنید.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین