مگر آقای زیبا کلام از خانم شیرین عبادی چه کم دارد؟

اکبر نبوی، گروه سیاسی الف،   3960704086 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 مگر آقای زیبا کلام از خانم شیرین عبادی چه کم دارد؟

در کانال تلگرامی «صد کلمه» خواندم که آقای صادق زیباکلام در باره ی موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق در گفت و گو با یکی از رسانه های منتسب به جناح مسعود بارزانی گفته است که این کار(همه پرسی) حق آن اقیلم است.


اگر این سخنان را یک دانشجوی سال اول علوم سیاسی و ناپخته می گفت، آدم متعجب نمی شد. چون نه ادعایی دارد و نه آن قدر برای خود فهم و کمالات قائل است که همچون آقای زیباکلام برای این و آن نامه ی سرگشاده بنویسد و اظهار فضل بکند. اما آقای زیباکلام از خود تصویر یک آدم چیز فهم و صاحب نظر ارائه کرده است و سالهاست با چنین تصویری، به دانشجویان درس می دهد، سخنرانی و مصاحبه می کند، رهنمود می دهد، و...


خُب، در باره ی آقای زیباکلام که دانشجوی سال اولی نیست، سنی از او گذشته است و منطقا باید از یک پختگی نسبی برخوردار باشد، و ... چه می توان گفت؟


آیا او از پسِ پشتِ ماجرای خطرناک همه پرسی گروه مسعود بارزانی که نه فقط امنیت عراق، بلکه ایران، ترکیه، سوریه و کل منطقه را تهدید می کند، آگاهی ندارد؟ آیا نمی داند که مهمترین حامی و سودبرنده ی این اقدام، رژیم نامشروع اسرائیل است؟ آیا نمی داند که بارزانی ها در این موضوع (همه پرسی) دلِ شان برای مردم کرد عراق نمی سوزد و بواقع پیاده نظام یک طراحی شوم فرامرزی برای کاشتن تخم اسرائیلی دیگر در منطقه هستند؟ آیا از نظر سیاسی اینقدر عقب مانده است و ما نمی دانستیم؟ آیا قدرت بینایی و آن حداقل درکی که تاکنون از خود نشان می داد را از دست داده است؟ آیا عسس مرا بگیر راه انداخته و آگاهانه می خواهد بازی بخورد؟


به نظر نمی آید که هیچکدام از موارد بالا در باره ی آقای زیباکلام درست بوده و مصداق داشته باشد. پس، ماجرا چیست؟ مبنا و ریشه ی این سخن چه می تواند باشد؟


به نظر می رسد چند شاخصه در ارتباط با رفتار و مواضع این سال های آقای زیباکلام (از جمله همین مورد آخر) قابل تامل است و ارزش واکاوی دارد.


1 ـ او، همچون بسیاری از شبه روشنفکران این دیار، برای اش متفاوت بودن و خود را خلاف جریان نشان دادن، اصالت دارد. این تیره و طایفه به واقعیت ها ارزش نمی دهند. برای شان مهم است که لباسِ جیغِ مواضعِ بی ربط بر تن کنند تا فقط دیده شوند. گرفتار بیماری شهوت دیده شدن هستند. همین که همیشه در چشم باشند و بر سر خط خبرها و تحلیل ها بمانند، از نظر روحی ارضاء می شوند و لذت می برند.


2 ـ او، همانند اعقاب شبه روشنفکرش از مشروطه به این سو، رو به قبله ی غرب نماز می برد و ساعت اندیشه ی خود را با تحلیل و خواست و برنامه ریزی و اهداف غربی ها میزان می کند. و دماسنج عقل و منطق اش با سرما و گرمای محیط فکری و آرمانی غرب، بالا و پایین می رود.


3 ـ روزگاری در این کشور شاعری می زیست که انصافا شاعری بزرگ و نامدار و برجسته بود و بی گمان نام و شعرش در تاریخ شعر و ادبیات پارسی خواهد ماند. او، اما یک ایراد بزرگ داشت. برای گرفتن جایزه نوبل له له می زد و حاضر بود برای آنکه این جایزه را بگیرد هر کاری بکند.


این شاعر بزرگ، هماهنگ با تبلیغات و مطامع غیرانسانی و اشک تمساح صهیونیست ها در باره ی مظلومیت یهودیان، حاضر بود به شاعران نامدار این سرزمین، همچون سعدی و مولوی تهمت ضدیت با یهود بزند. هم آوا با جریان غربی فمنیسم، سعدی و فردوسی را ضد زن جلوه بدهد تا غربی ها ببینند او برای دفاع از مقام و هویت زن آنقدر شجاع و بی پرواست که حتی حاضر است بزرگان ادبی و فرهنگی کشور خود را تخطئه کند و بر سرشان بکوبد.


چون پشت پرده ی تجاوز عراق به ایران مجموعه ی جهان غرب و صهیونیزم بین المللی قرار داشت و آنها بر موج شهوت توسعه طلبی حزب بعث و صدام برای حمله به ایران سوار شده بودند، این شاعر بزرگ برای آنکه غربی ها را از خود نرنجاند و بیشتر برای شان دلبری نماید، حتی یک شعر کوتاه برای مدافعان وطن نسُرود. و...


شاید آقای زیباکلام هم به شکل جدی به جایزه ی نوبل فکر می کند. درست است که جناب ایشان پایه و مایه ی آن شاعر بزرگ و بویژه هنر و هنرمندی او را ندارد، مگر از خانم شیرین عبادی چه کم دارد؟ اگر به شیرین عبادی، همینطور مفت، مفت جایزه ی نوبل داده اند، چرا به او ندهند؟ مگر خانم عبادی چه کارنامه ی خاص و مُشعشَعی داشت که امثال آقای زیباکلام نمی توانند داشته باشند؟


4 ـ ...براستی که شبه روشنفکران پا به سن گذاشته چقدر منزجر کننده اند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۳۲۷۱۰:۱۳:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۴
هر نظرى مخالف شما خيانت است حزب الله لبنان حق داره ارتش و جنوب لبنان در اختيار بگيرد ولى أكراد حق نداره دوما مشكل أكراد با دولت عراق بشما ربطى داره
ناشناس۱۰۹۵۴۴۱۴:۳۳:۳۹ ۱۳۹۶/۷/۴
آخه شبه روشنفکرها، حزب الله لبنان کی اعلام استقلال کرده که ما خبر نداریم، اقلا اخبار را درست مطالعه کنید بعد نظر بدهید.
ناشناس۱۰۹۵۷۰۱۴:۵۶:۴۵ ۱۳۹۶/۷/۴
حزب الله سید حسن نصرالله دومین محبوبیت جهانی را دارند . حزب الله مخالف خودمختاری و تفرقه است . حزب الله مدافع تمامیت لبنان است . ____________________________________________________________________________________ قیاس مع الفارق نشانه ی عدم آگاهی و یا غرض ورزی است .
ناشناس۱۰۹۵۸۰۱۵:۰۱:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۴
حزب الله نمیخواد دولت مستقل تشکیل بده. ضمنا اوضاع لبنان با عراق خیلی فرق میکنه
مرتضی۱۰۹۵۹۰۱۵:۰۸:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۴
مشکل اکراد با دولت عراق؟؟؟ اینها دارن یه دمل چرکین در منطقه ایجاد می‌کنند تا بعدها یه غده آزاردهنده در منطقه داشته باشند (مثل ایجاد اسراییل) قوم کرد هم براشون سر سوزنی اهمیت نداره . بعد از رفع نیاز همین جناب بارزانی رو مثل دستمال کثیف دور می‌اندازن . خوبه نمونه های زیادی به چشم دیدن و باز عبرت نمی‌گیرن.. سنگ بنای این ماجرا رو آمریکا و متحدانش اواخر دوران صدام گذاشتن (با وادار کردن صدام به تن دادن به منطقه خودمختار کردستان) این قسمت دوم سریال آشوب در منطقه است . قسمت‌های بعدی تحریک کردهای ایران و ترکیه است . در سوریه هم که از هرج و مرج سوء استفاده کرده و کردها سودای استقلال پیدا کرده اند(البته بروز نمی‌دن تا دفع شر داعش) و ...و همیشه دولت و ملت هایی گرفتار خواهیم داشت و اسراییل با خیال آسوده به جنایاتش ادامه میده و غرب هم به طرفین اسلحه و کالاهای خودش رو میفروشه و ... ساده اید یا خیلی هم میفهمید و خودتون رو به سادگی زده اید؟؟
ناشناس۱۰۹۶۲۸۱۵:۵۶:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۴
بله مشکل کردهای عراق به ایران ربط دارد. ما برای یکپارچگی خاکمان جنگیده ایم. وقتی تعدادی در سنندج برای همه پرسی عراق در خیابان شادی می کنند یعنی این مسئله به ایران ربط دارد. در عرف بین الملل استقلال خواهی کردها آن هم با این همه اختیارات و حقوقی که از دولت مرکزی عراق گرفته اند نه قابل پذیرش است و نه قابل دفاع. نتیجه آن هم بی هیچ تردیدی جنگ، درگیری و خون ریزی بی دلیل است.
ناشناس۱۰۹۶۵۷۱۶:۴۳:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۴
موافقم. چطور روسیه حق داره کریمه را از اکراین جدا کنه ولی‌ کردها حق ندارند سرزمین خودشان را داشته باشند؟
ناشناس۱۰۹۹۴۳۰۸:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۵
روسیه هم حق نداره؛ کی گفته هر کاری روسیه بکنه صد در صد مورد تاییده. این توهم شماهاس
رضا۱۰۹۹۹۷۰۹:۵۷:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۵
نظر خیانتکارانه ربطی به گوینده نداره. خیانت خیانته از هر طرف که باشه... برعکس بچه های انقلابی، اصلاح طلب ها هستند که به خاطر منافع حزبی الکی از این و اون حمایت می کنند..
ناشناس۱۱۰۸۷۲۱۳:۱۰:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۶
طفلک این یه نقشه برای همه کردها در ایران و ترکیه و عراقه که از این کشورها جدا بشن.امریکا و اسرائیل دلشون برای کردها نسوخته .
اسدي۱۰۹۳۳۵۱۰:۳۰:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۴
در صورت امكان اگر نقدي بر حرف آقاي زيبا كلام داريد بنويسيد نه اينكه به خودشان برچسب بزنيد.
ناشناس۱۰۹۵۰۲۱۳:۵۰:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۴
دقیقا. بنده علیرغم اینکه نظر آقای زیباکلام را در این مورد قبول ندارم، باز هم نمیتوانم شیوه نویسنده را در برچسب زدن به شخص آقای زیبا کلام و عدم نقد منطقی نظراتش، بپذیرم.
ناشناس۱۰۹۵۳۵۱۴:۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۷/۴
اول اینکه اگر به برچسب زدن باشه ایشون هرکسی رو که مثل خودش فکر نکنه رو میگه افراطی... افراطیون فلان... افراطیون چنان.... دوم اینکه ارتباط جدایی کردستان به ایران کاملا واضحه ولی همینکه رژیم صهیونیستی ازش حمایت کرده معلومه که خبرایی هست...
علیرضا۱۱۰۶۰۱۰۱:۱۸:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۶
دوست عزیز نقد از این واضح تر؟! لطفا یکبار دیگر بخونید مطلب رو! طرف (زیبا کلام) داخل کشتی نشسته و مشغول سوراخ کردنش هست انتظار دارید بقیه چی بگن؟! آیا این استاد دانشگاه،نویسنده،فیلسوف، فضانورد، روانشناس و.... واقعا نمیتونه نقش اسرائیل و آمریکارو ببینه؟! ایشون نمیتونه ببینه بارزانی با استفاده از احساسات قومگرایی و فریب عوام بدنبال قدرت هست؟ چطور ایشون حرف از دموکراسی و مشروعیتِ رفراندوم میزنه درحالی که نزدیک به دوسال هست بارزانی به زور تفنگ رئیس اقلیم مانده؟!اگر اسم این نمایش عدالت و ارزش دادن به خواست مردم هست که کره شمالی از همه ی ما عادل تره! شاید آویزان شدن از ایده های آمریکایی و تکرار شعار اونها نوعی کلاس هست و ما بی خبریم؟! آقای زیبا کلام و رفقاش رو نمیدونم ولی ما شهید ندادیم که چند کیلومتر آنطرف تر پرچم منحوس اسرائیل با نیشخند نوکرانش بالا بره باز هم جان میدیم، خون میدیم و جلوی این شر مطلق رو میگیریم فعلا نیازی به درگیری و هزینه نیست ما تمام زمان دنیارو در اختیار داریم بسته شدن مرزها همه چیز رو مشخص خواهد کرد مگر اینجا شهر هرت هست که یک خان زاده ی فسقلی نقشه امپراطوری بکشه!بیخ گوش دو کشوری که بزرگترین کابوس اسرائیل بودن تابحال! والد بارزانی، اسرائیل بود که داره روزهای باقی ماندش رو میشمره بوی کباب بارزانی رو خام کرده عوام هم که عقل ندارن وقتی استاد دانشگاه ما کسی مثل زیباکلام باشه، واقعا چه انتظاری میشه از عوام داشت
ناشناس۱۰۹۳۴۹۱۰:۵۰:۱۳ ۱۳۹۶/۷/۴
جناب آقای اکبر نبوی بهتر است برای پیدا کردن جواب سوالاتتان با خود آقای زیبا کلام مصاحبه کنید تا متوجه منظور دقیق ایشان بشوید .
ناشناس۱۰۹۳۵۰۱۰:۵۱:۱۵ ۱۳۹۶/۷/۴
من متوجه نیستم. به گفته حکومتهای ایران و سوریه و ترکیه ، با کردهاشون خوب برخورد میشه و حقوقشون محترم شناخته میشه. پس چرا استقلال اقلیم کردستان نگرانشون میکنه؟ اگر هم حق و حقوقشون رعایت نمیشه، که خوب چرا نمیشه؟ مگر کردها با فارسها و لرها و آذریها یا گیلکیها چه فرقی دارند؟ خوب حکومتهای مرکزی رسیدگی کنند به کردهاشون. عوض این همه سال درگیری و کشمکش. مناطق کردنشین ایران در طی یکی دو دهه میتونست کمی پیشرفت کنه تا رضایت مردم جلب بشه. دلخوش به حکومت باشند نه اینکه دائم حکومت مرکزی نگران باشه و مردم ناراضی.
امیری۱۱۰۸۴۸۱۲:۰۹:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۶
برای اینکه کردستان عراق ظرفیت تبدیل شدن به یک کشور مستقل را نداره.و بلافاصله میشه پایگاه کشورهای معاند ایران.لذا اقدامات بارزانی برخلاف مصالح و امنیت ایران است.
علی۱۰۹۳۵۲۱۰:۵۵:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۴
چه خوب تحلیل کردید .ولی کمی هم انصاف خوب است .اگر این سخن زیبا کلام را در کنار سخنان دیگر ایشون که از دولت میخواهد از کرد وسنی وزن در مسئولیتها وپستهای مهم استفاده کنند را بشنویم میبینیم ناچارآ باید حالا چنین گفت تا درس عبرتی شود .دولت عراق هم برابری ومساوات را دقیق رعایت نکرد .این شد که دیدیم.ما باید درس بگیریم. نسبت به همه اقوام کاری اساس کنیم نه شعار دادن.
ناشناس۱۰۹۳۵۵۱۰:۵۶:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۴
آقای زیبا کلام درباره نفع و ضرر ما صحبت نکرده فقط گفته است حق آنهاست ، یاداور می شوم نخست وزیر عراق هم می گوید حق انهاست فقط زمانش مناسب نیست . در بحث های سیاسی اگر منطق و استدلال قوی داشته باشیم لزومی ندارد با گوشه ، کنایه و به سبک یک دانشجوی سال اول علوم سیاسی و ناپخته سخنان دیگران را نقد کنیم
اصغر۱۰۹۳۵۷۱۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۴
استثناً چون به شخصه خودم ایشون رو از نزدیک دیدم و با روحیات و شخصیتشون تا حدودی آشنایی دارم (دانشکده حقوق دانشگاه تهران) با شما موافقم ... (بویژه در میل به دیده شدن)
حسن اوغلو۱۰۹۵۵۳۱۴:۳۷:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۴
به نام خدا باسلام وشاید هم برای کاندید شدن برا جایزه نوبل! ایشان چی از شیرین خانم کم دارد!؟
مانی۱۰۹۳۶۵۱۱:۰۱:۵۴ ۱۳۹۶/۷/۴
در عجبم که اگر مدرس علوم سیاسی ، حتی منافع ملی رو تشخیص نمیده پس چطور بهش اجازه میدن نادانسته هاش رو به جوان مردم تحمیل کنه؟!
ناشناس۱۰۹۶۲۶۱۵:۵۵:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۴
حرف زدن آزاده برادر . مخالف باید استدلال بیاورد .
مرتضی۱۰۹۷۲۹۱۸:۲۱:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۴
از قدیم میگن مدعی باید استدلال بیاره... یعنی زیباکلام باید برای حرفاش استدلال بیاره
ناشناس۱۱۰۶۰۸۰۱:۴۴:۱۳ ۱۳۹۶/۷/۶
باید برای اصل تعیین سرنوشت دلیل بیاره؟
فرناز۱۰۹۳۶۸۱۱:۰۳:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۴
ای کاش کمی انصاف داشته باشیم. متن کامل جمله ی آقای زیباکلام این بود: ;این حق اقلیم کردستان عراق است ولی زمان آن را مناسب نمی دانم.
ناشناس۱۰۹۵۷۴۱۴:۵۸:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۴
چه فرقی کرد؟؟
ناشناس۱۰۹۶۷۰۱۷:۰۰:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۴
اگه فرقش رو نیدونی بهتره نظرندی
ناشناس۱۰۹۳۷۲۱۱:۰۴:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۴
در مقابل اینهمه کارشناس که از صبح تا شب تلاش میکنند دیدگاهشون رو در قاب رسانه ملی تحت عنوان "کارشناس سیاسی" به بیننده قالب کنند، یک نفر هم نظر خودش رو مخالف اونها اعلام کرده، البته خارج از قاب ملی ارتزاق کننده از بیت المال. مگر آقای زیبا کلام تعیین کننده خط مشی سیاسی کشوره؟ مگر چقدر نفوذ داره؟ تصمیمات و نظراتش چقدر طرفدار داره؟ چرا شما اینطور پریشان شده اید؟ این شمایید که مدتها حرف و مطلبی برای بیان و مطرح شدن نداشته ای و حالا این مصاحبه زیبا کلام رو مغتنم شمرده ای تا فراموش نشوی. امیدوارم این کامنت منتشر بشه و قربانی اختلافات آقایان زیبا کلام و توکلی نشه.
ناشناس۱۰۹۳۷۴۱۱:۰۶:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۴
اولا خود جنابعالی می فر مایید گویا یعنی مطمین نیستید و سپس حمله می کنید به یکی دو نفر دیگرکه همفکر شما و شاید عقایدشما را قبول نداشته باشند ولی عقاید خود را دارند همه پرسی استقلال کردستان توسط تمام دنیا و دولتها توصیه شده که انجام نشودچون غیر قانونی است و فکر میکنم اگر در برخورد با کردها انصاف رعایت شود که هیچوقت در هیچ زمانی نشده الان با این وضعیت مواجه نمی گردیدیم
ناشناس۱۰۹۳۸۶۱۱:۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۷/۴
چندی پیش روسیه بخش شرقی اوکراین را اشتغال کرد و در کریمه همه پرسی صوری راه انداخت و از سوی نظام ما هم مورد حمایت قرار گرفت. حالا چرا با استانداردهای دو گانه تحلیل می کنیم؟ من مطمئن هستم اگر بر فرض از استان های شمالی همه پرسی شود که در تحت حاکمیت یک کشور معمولی مثل هلند قرار گیرند صد در صد رای دهندگان با آن موافقت می کنند. پس بهتر است وضع خودمان را درست کنیم.
ناشناس۱۰۹۳۹۵۱۱:۳۵:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۴
جایزه نوبل به مذاق همه خوش می آید . چرا ایشان نگیرند. اون خانم از وقتی این پول رو گرفت دیگه ساکت شد. ظاهرا همه حق و حقوق کسانی که ایشان بخاطرش داد و فریاد راه میانداخت بعد از دریافت جایزه توسط ایشان به حقشان رسیدند و نامبرده وظیفه خود را تمام کردن.
مهران۱۰۹۴۰۰۱۱:۴۴:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۴
بی منطقی امثال زیباکلام رو میشه در موضوع استقلال کریمه از اوکراین دید اون موقع همین آقای زیباکلام اعلام مخالفت با همه پرسی استقلال کریمه داشت حالا سطح نظریات این آقا مشخص میشه در دو موضوع یکسان دو نظر کاملا متفاوت
ناشناس۱۰۹۴۱۵۱۲:۰۹:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۴
حق با زیبا کلام همه پرسی در عراق ربطی به ما نداره
ناشناس۱۰۹۶۶۲۱۶:۴۹:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۴
من همیشه نظرات زیباکلام را پسندیده‌ام ولی‌ از وقتی‌ که گفت انرژی هسته‌ای هیچ فایده‌ای به حال کشور و مردم ندارد بیشتر مریدش شدم. واقعا مرد شجاعی است
مختارپور۱۰۹۷۵۹۱۹:۳۸:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۴
آره به اسراعیل ربط داره
ناشناس۱۱۰۷۹۰۱۰:۳۵:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۶
کاش اقلا اسرائیل را درست مینوشتی!
ناشناس۱۰۹۴۴۲۱۲:۴۳:۴۵ ۱۳۹۶/۷/۴
حرف ما در چندین سال قبل همینبود ولی اللف چاپ نکرد خب حق هم داشت شاید زود بود چنین حرفهایی را زدن ولی امروزه و مخصوصا در همین مسئله کا اظهار نظر ضد ایرانی و به دور از منطق زیبا کلام کاملا مشهود شده باید چنین نوشت تا او و دوستانش بدانند که ما مردم ایران حالیمان است برای چی اینجوری رفتار دارد
ناشناس۱۰۹۴۴۵۱۲:۴۴:۱۵ ۱۳۹۶/۷/۴
بهتر نیست دلایل ایشان را بشنویم و قضاوت کنیم. بهتر نیست نظرات مخالف را بشنویم و تحمل داشته باشیم و بدنبال خاموشی آن نباشیم. شاید در نظر مخالف، ایده و راهکار خوبی پیدا شود.
محسن۱۱۰۰۵۹۱۱:۳۹:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۵
بنظر میاد که ما فوق تخصص در تبدیل دوست به دشمن داریم جناب زیبا کلام مانند هر شخص دیگری نظراتی دارند که برخی از آنها با نظرات رسمی متفاوت است ولی ایشان دوستدار کشور و نظام هستند و اینرا ثابت کرده اند
ناشناس۱۰۹۴۵۰۱۲:۴۶:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۴
4 ـ ...براستی که شبه روشنفکران پا به سن گذاشته چقدر منزجر کننده اند! فکر کنم بعضی هاشون خیلی
ناشناس۱۰۹۴۵۵۱۲:۵۲:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۴
با سلام خیلی تاسف آور است که ما با شنیدن هر اظهار نظری لب به اعتراض می گشاییم و شروع به تخریب می کنیم در حالی که داعیه آزادی بیان داریم. می توانیم مستدل اظهار نظر دیگران را نقد کنیم.اگر دکتر زیبا کلام هم جایزه صلح نوبل را بگیرند چرا برای شما اینقدر دردناک است. اساسا گرفتن جایزه نوبل برای شهروند هر کشوری ارزشمند است و نمادی از رشد و بالندگی است. خواه سازش به گوش شما کوک باشد خواه ناکوک.
نادعلی۱۰۹۴۵۸۱۲:۵۷:۲۸ ۱۳۹۶/۷/۴
فقط می شود گفت دمت گرم و قلم ات استوار .
ناشناس۱۰۹۵۷۵۱۴:۵۸:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۴
به کدامیک؟
ناشناس۱۰۹۶۴۲۱۶:۲۰:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۴
به زيباكلام ميگم دمت گرم
مهندس جنت شهری۱۰۹۴۶۰۱۲:۵۹:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۴
اینکه مردم کردستان عراق حق دارند تکلیف خود را مشخص کنند از بدیهیات است و حق با زیبا کلام است ولی این نکته که به نفع ما و منطقه نیست مقوله ای دیگر است...لطفا خودتان را شاخص حق و باطل قرار ندهید...
اعتدال گرا وطن پرست۱۰۹۴۶۴۱۳:۱۱:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۴
ما چرا باید یک فرد را سفید سفید ببینیم یا سیاه سیاه...بیاییم بگوییم اینجا درست و آنجا غلط (با استدلال)...مگر نویسنده محترم با تلاش و کوشش شخص زیباکلام برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات های اخیر مخالف است؟..خوب همه ما این کار ایشان را پسندیده می دانیم چون معتقدیم این نظام عالی خوب بد یا حتی خیلی بد باید از طریق دموکراسی و اصلاحات به مسیر درست برسد نه خشونت و افراطی گری..این از جمله اعتقادهای خوب اوست... قطعا نظرات منفور هم دارد یادمان نرفته در مورد تیم ملی فوتبال گفته بود کاش ایران ببازد (دلایلی داشت) یا آخرین اظهار نظر که """""افتضاح به توان افتضاح"" است یعنی همین درست دانستن همه پرسی کردستان عراق....باید با دلیل نظر غلط را رد کرد نه اینکه اساسا شخص را مفسد فی الارض(!) معرفی کرد که از اعتدال و اسلام حقیقی به دور است. زنده باد ایران یکپارچه و متحد.
ناشناس۱۰۹۴۶۶۱۳:۱۳:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۴
احسنت
ناشناس۱۰۹۵۱۶۱۴:۰۲:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۴
اقلیم کردستان را سخنان زیبا کلام به باد نمی دهد این اقلیم را بی توجهی سیاستگزارانی به باد می دهد که اصل را ول کردند وفرع را چسبیدند اگر کردهای وابسطه به هر کشور در کشور خود احساس امنیت ورفاه کنند هیچ تفکری نمی تواند آنها را به جدایی بکشاند . متاسفانه این همان مهمیست که به آن اهمیت ندادیم وگمان کردیم امنیت ما ورای مرزهایمان تامین میشود !
ناشناس۱۰۹۵۲۰۱۴:۰۶:۵۹ ۱۳۹۶/۷/۴
چقدر تجزیه طلب در ایران داریم و نمیدانستیم، نظرها گویای این مطلب است.
علی۱۰۹۵۲۱۱۴:۰۷:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۴
بی تردید بسیاری از ایرانیان همچون زیبا کلام از منظر تعلقات ملی، هرگونه تجریه طلبی را برنمی تابند. لیکن واقعیت این است مسبب اصلی رشد تفکرات استقلال طلبی در عملکرد دولت های مستقر نهفته است. در همزیستی با کردها می توان به وضوح دید که بسیاری از آنها احساس جداافتادگی و در حاشیه بودن از نظام سیاسی دارند. از وضعیت خود ناراضی هستند و خواهان حقوق برابر هستند. کردها سالهاست که از سوی حکومت های مختلف نادیده گرفته شده اند. طبیعی است که دشمنان از این گسل های سیاسی بهره برداری کنند. واقعیت تلخ نابرابری های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را نباید با بزرگ کردن نقش بیگانگان پنهان کرد.
نمیدونم۱۰۹۵۴۰۱۴:۲۸:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۴
به نظرم الف یکم تند رفتی. صرف داشتن یک نظر سیاسی حتی به غلط دلیل بر اشتباه بودن تفکر یک فرد درکل نیست و واقعا دور از انصافه این نوع تحلیل. مثلا اگه برخی از سیاستمدارای ما که خط مشی اصولگرایی دارند این حرف رو میزدن آیا واقعا چنین تحلیلی میکردین؟ ای کاش حرف زیبا کلام رو کامل مینوشتید. یعنی اصلاح طلبان اینقدر بدن که تا حرفی برخلاف میل و سلیقه افرادی بزنن حتی به غلط یا درست با چنین موضعی نقد یا تخریبشون کرد ؟ انصاف داشته باشیم. به امید چاپ این نظر
امیر۱۰۹۵۵۸۱۴:۴۱:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۴
کاش اولا کمی ادب در نوشته نویسنده محترم بود. در ثانی این یک نظر است که فقط آقای زیباکلام تنها نیستند، آقای باوند هم چنین نظری دارند که از اساتید با سابقه روابط بین‌الملل هستند و چه بسا در فضای نقد و بررسی آزادانه کسان دیگری هم این نظر را داشته باشند. اینکه بگوییم دانشجوی سال اول می‌داند یک جور سفسطه و گریز از استدلال است. نخیر نه تنها سال اولی نمی‌داند که دیگران هم نتیجه قطعی را نمی‌دانند، امور انسانی منطق ریاضی نیست که در شرایط مشخصی نتیجه 2+2 بشود 4. چه بسا اکثریت به گونه‌ای فکر کنند و نتیجه جور دیگر شود. سوم اینکه نظر ایشان باید نقد شود نه به خودشان انواع نسبت‌ها داده شود. اصل اول منطق و نقد را زیر سوال برده‌اید با این نوشته. چقدر حدیث نقل می‌کنیم که نگاه نکن کی می‌‌گوید ببین چه می‌‌گوید؟ چقدر باید حرف بزنیم و دیگران را ارشاد کنیم اما خودمان عمل نکنیم؟ بس نیست. از رسانه‌ای مثل الف بعید است. چهارم اینکه فضای نقد و بررسی آکادمیک و جامعه یک چیز است و تصمیم نهایی دیپلماتیک یک چیز دیگر. جمع بندی دستگاه دیپلماسی این بوده باید مخالفت کرد، بنابراین این تصمیم مبنای عمل رسمی کشور است و نیازی هم نیست به یک اندیشمند داخلی یا خارجی که مخالف نظر دستگاه دیپلماسی ما نظر می‌دهد، انواع انگ و تهمت‌ها را وارد کنیم.
ناشناس۱۰۹۶۰۱۱۵:۱۸:۲۸ ۱۳۹۶/۷/۴
آقای بارزانی نباید با تکیه ی بر روسیاه ترین رژیم دست به چنین کاری میزد. نام اسرائیل در این رخداد یعنی بدبختی برای همه.
ناشناس۱۰۹۶۰۷۱۵:۲۲:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۴
با نویسنده موافقم.از مدتها قبل معلوم بود آخر خط آقای زیبا کلام. کجاست.
استاد دانشگاه تهران۱۰۹۶۱۳۱۵:۳۹:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۴
ممکن است ایشان در بعضی موارد خطایی داشته باشند. دفاع ایشان از مقام معظم رهبری در تلوزیون خارج فراموش نشود.
علی۱۰۹۶۱۸۱۵:۴۶:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۴
دکتر زیبا کلام نظرش را گفته نقد کن نه به شخصیتش تهاجم و.....
ناشناس۱۰۹۶۲۲۱۵:۵۱:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۴
١- حق داشتن يه بحث جداست با اين موضوع كه ايا در حال حاضر اين موضوع كار درستيه يا نه... نظر ايشون مشخص حق دارند ولي هيچ جا بيان نكردند موافقش هستند. منم موافقم حق دارند ولي اعتقاد دارم اين موضوع نه منفعت خودشون رو تامين ميكنه نه منافع عراق رو و باعث در گيري ميشه... اين كه از نظر تاريخي نگاه كني كردها تحت فشار بودند و حق دارند دنبال منافع خودشون باشند به دليل فشار هاي كه روشون امده ولي اين كار باعث ميشه منطقه اروم نشه و خب بخشيش هم به خاطر سياست هاي تركيه نسبت به كرد ها و دولت عراق.... جمله زيبا كلام هم مشخص گفته حق دارند ولي ربطي به سواد سياسي و غيره نداره اين جواب بيشتر از روي عدالت طلبي بعد هم گفتند وقت مناسبي نيست... موضوع اينه كه بايد حمله كرد و انگ زد به طرف و .... من واقعا از زيبا كلام خوشم نمياد كشته مرده اش هم نيستم جاهاي بهش نقد دارم جاهايي هم به باهاش موافقم ولي اين جمله ايشون ربطي به تحليل شما نداره و بيشتر بازي سياسي يه
ناشناس۱۰۹۶۴۵۱۶:۲۴:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۴
نويسنده اون موقع كه روسيه قسمتى از خاك اُكراين را جدا كرد هم مخالف بود يا اون مورد را به خاطر پوتينِ عزيزتر از جان رضايت داده؟
مودی۱۱۰۰۴۰۱۰:۵۶:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۵
متوجه اثرات سو امنیتی و اجتماعی شدید این خودمختاری و تجزیه طلبی بر کشورمون نیستید ؟؟!!!! بحث اکراین و روسیه اصلا قابل مقایسه با این موضوع نیست
ناشناس۱۱۰۱۴۶۱۳:۱۸:۴۷ ۱۳۹۶/۷/۵
نویسنده که درباره اکراین از روسیه دفاع نکرده... چرا بحث رو عوض میکنی!؟
ناشناس۱۰۹۶۵۳۱۶:۳۸:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۴
باید دید این جمله در چه چارچوبی گفته شده. نقل یک جمله از یک سخنرانی یا مصاحبه همیشه موجب سوء تفاهم می شود. ایشان هرچند استاد حقوق بین الملل نیست ولی در مقام استاد علوم سیاسی این اندازه می داند قصد استقلال برای یک بخش از کشور دو جنبه دارد. داخلی و بین المللی. از جنبه داخلی حقوق اساسی یک کشور تعیین می کند آیا منطقه ای از کشور حق استقلال دارد یا خیر و اگر دارد راهکار آن چیست. معمولاً رأی اکثریت مجلس مرکزی که نمایند تمام کشور است پیش شرط استقلال یا همه پرسی است. یعنی همه مردم یک کشور باید با جدا شدن یک منطقه موافق باشند تا در مرحله بعد مردم آن منطقه راجع به این موضوع تصمیم گیری کنند. هردو شرط باهم لازم است. از جنبه بین المللی، در حقوق بین الملل حق مردم یک بخش از کشور برای استقلال به رسمیت شناخته نشده و اگر هم مردم آن بخش چنان کنند کشور جدید به رسمیت شناخته نخواهد شد. 45 سال پیش منطقه ترک نشین قبرس اعلان استقلال کرد ولی هنوز حتی یک کشور (جز ترکیه) آنهارا به رسمیت نشناخته و عضو هیچ سازمان بین المللی نیستند. در مورد کردستان عراق مشخص است که ضعف دولت مرکزی به این وضعیت دامن زده است. وگرنه کار کردستان عراق هم از نظر داخلی غیرقانونی است هم از نظر بین المللی. اگر منظور آقای زیباکلام این باشد که مردم می توانند هرگونه همه پرسی برگزار کنند ولی نتیجه آن الزام آور نیست، در تئوری این حرف ممکن است درست باشد، ولی آثار کار را باید در نظر گرفت. نام همه پرسی، همه پرسی برای استقلال است. هدف از آن ایجاد موج در منطقه و فشار بر دولتها است. آثار امنیتی آن وخیم است و اگر کنترل از دست خارج شود ممکن است به جنگ و تلفات هزاران بلکه صدهاهزار نفر ختم شود. متأسفانه کردها در صد سال اخیر نشان داده اند که در امر استقلال همیشه با احساسات رفتار کرده اند. از هر فرصت موقت که ایجاد شده سعی در بر هم زدن زندگی مردم کرد کرده و هیچگاه هم جز ورود خسارت به مردم کرد چیزی دستگیرشان نشده است. نشان داده اند که در راه استقلال هدف وسیله را توجیه می کند. گاه در دامن شوروی افتاده اند و گاه در دامن شاه و گاه در دامن صدام. حالا هم تنها کشوری که از استقلال حمایت می کند اسرائیل است. ولی هر بار دولتی که کردها به آن امید بسته اند با بده بستانهای بین المللی آنهارا تنها گذاشته و خسارات بسیاری به کردها وارد کرده اند. متاسفانه کردها هیچگاه رهبران دلسوز و واقع بین نداشته اند. همه با احساسات مردم بازی می کنند. تصور کنید در عراق دیکتاتور دیگری مانند صدام سر کار بیاید. بدیهی است با یک نسل کشی مواجه خواهیم بود. سرنوشت مردم کرد ممکن است به دلیل محاصره در چهار کشور تأسف بار باشد. ولی باید واقعیت را نیز در نظر گرفت. وقتی دولتهای قوی مانند ایران و ترکیه مخالف این کار هستند، آینده خوبی برای مردم کرد پیش بینی نمی شود. به هر حال در آینده نزدیک دولتهای عراق و سوریه هم جان خواهند گرفت. مردم ایران در جنگ 8 ساله نشان دادند هرگز اجازه نمی دهند یک وجب از خاکشان را عراق از کف ایرانیان خارج کند در آینده هم به هیچ کس چنین اجازه ای را نمی دهند.
یه دونه۱۱۰۷۲۶۰۹:۴۴:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۶
حرف آقای زیبا کلام هم همینه
ناشناس۱۰۹۶۹۳۱۷:۱۶:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۴
با سلام چقدر خوب میشه به جای به چسب زدن حرفهای ایشان نقد شود.
ناشناس۱۰۹۷۱۳۱۷:۵۱:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۴
همه پرسی در عراق البته که به ایران ربط پیدا میکند متاسفانه عده ای یا از سر عمد یا سهو فعالیت های تروریستی گروهک هایی مثل پژاک و کومله را در ایران نادیده میگیرند که از داخل خاک عراق در بخش کردستان صورت میگیرد بارزانی همیشه از این گروهک ها حمایت کرده و این گروهک ها از دیرباز به دنبال تجزیه ایران بوده اند ایران به هیچ وجه نباید از حق شهیدان و مردم کوتاه بیاید و منافع مردم ایران را در نظر بگیرد تا شاهد حملات تروریستی در مرز ها نباشیم
ناشناس۱۰۹۷۲۴۱۸:۰۷:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۴
مراجعه به أرا مردم حق مسلم هر قوم يا ملت است
ناشناس۱۱۱۱۵۲۰۰:۵۵:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۷
بله کل مردم عراق باید رای دهند نه یک منطقه.
ناشناس۱۰۹۷۴۳۱۸:۵۲:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۴
ایشان دوست دارند در هر زمینه ای اظهار نظر کنند و من با بعضی از نظرات ایشان مخصوصا آنجا که در مورد داخل ایران است موافقم ولی از موضع گیری های خارجی ایشان اصلا خوشم نمی آید . ولی کلا ایشان فقط استاد دانشگاه هستند و زیاد از نظر علمی خیلی عمیق نیستند و اگر مواضع سیاسی ایشان نبود فکر نمی کنم که کسی ایشان را از بای علمی بشناسد.
ناشناس۱۱۰۲۵۵۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۵
اگر حداقل نام و آوازه کتاب های ایشون رو نشنیدید از مطالعه پایین و نداشتن اشراف بر این موضوع هست وگرنه فکر نمی کنم شما مرجع تصمیم گیری در مورد درجه علمی اساتید دانشگاه باشید
کند ذهن۱۰۹۷۵۰۱۹:۱۶:۰۲ ۱۳۹۶/۷/۴
سلام . بسیار بعید میدونم ایشون دقیقا چنین چیزی یا شبیه به اون گفته باشه . خوبه از خودشون سوال بشه .
ناشناس۱۰۹۸۶۱۲۳:۴۹:۳۹ ۱۳۹۶/۷/۴
ایشون حامی کودک‌کش منطقه و غده سرطانی اسرائیل ظالم هست.
ناشناس۱۰۹۸۷۵۰۰:۵۷:۰۰ ۱۳۹۶/۷/۵
طبق دیدگاه این متفکر بی مانند تمام کشورها می تونن به چهل تیکه تقسیم شن و بر گردیم به عصر حجر قبیله ای زندگی کنیم
محسن۱۰۹۸۸۶۰۱:۱۸:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۵
جناب آقای زیبا کلام ، مانند هر شخصی نظراتی دارند ، برخی از نظرات ایشان بسیار درست و برخی از آنها ممکن است نادرست باشد ؛ ایشان که معصوم نیستند ولی توهین به ایشان درست نیست و نویسنده بدون هیچ استدلالی فقط به ایشون توهین کرده اند بنده با توهین به افراد ، بجای نقد نظر و اندیشه مخالفم و در این نوشته چیز با ارزشی پیدا نکردم
کودک کار۱۰۹۸۹۲۰۱:۳۹:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۵
اگر آمریکا و غرب این تجزیه طلبی را تایید کنند حق هیچگونه اعتراضی به روسیه و جدا شدن کریمه را ندارند حمایت اسرائیل مشکوک است بهرحال تجزیه طلب محکوم به نابودی است
هم دانشکده ای۱۰۹۸۹۴۰۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۵
اگر توجه کنیم که رشته تحصیلی اصلی این آقای استاد نه حقوق است و نه علوم سیاسی یا اجتماعی ، بلکه کیمیا گری است. یعنی علم شیمی !!! در آن صورت از این قبیل اظهارات علمی ایشان تعجبی نخواهیم کرد. یادتان هست که اون دندانساز های تجربی قدیم چگونه کار میکردند و چه دندان مصنوعی های شناور خوبی میگذاشتند.
ناشناس۱۱۰۶۱۷۰۳:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۶
وااااای، انقدر قرقه در صحبت های آقای زیبا کلام بودم که اصلا حواسم نبود ایشون سواد اظهار نظر ندارن، دچار شستشوی مغزی شدم، مرسی که من و جماعت کثیری رو روشن کردید تا از دام زیبا کلام بیرون و به آغوش امثال آقای نبوی برگردیم، مرسی مرسی مرسی
ناشناس۱۱۱۵۴۱۰۲:۲۳:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۸
حالت خوبه ؟؟؟ ایشون یه مدرک مهندسی شیمی دارن بعد در رشته علوم سیاسی تحصیل کردن و دکترا گرفتن
دفاع مقدس۱۰۹۹۶۹۰۹:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۵
زيباكلام اوايل انقلاب كردستان بوده... داره جبران ميكنه... وگرنه منم نميخوام براي رفتن به سنندج پاسپورت بگيرم. (اشاره به فيلم سينمايي اشك سرماي عزيز اله حميدن‍ژاد)
رضا۱۰۹۹۸۴۰۹:۴۱:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۵
لطفاً دوستان مناظره آقای زیبا کلام با آقای نجفی را ببینن. به عقیده بنده ایشون به واسطه همین روحیه در مورد روحیه وطن دوستی هم با آقای نجفی مخالفت کرد و ما رو به تعبیری ملت فاسد و ... خواند.
ناشناس۱۰۹۹۸۹۰۹:۴۹:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۵
آقای نویسنده فراموش کردن که زمانی از جدایی بوسنی حمایت میکردیم
ناشناس۱۱۰۱۳۲۱۲:۵۰:۵۴ ۱۳۹۶/۷/۵
سلام برادر عزیز جناب آقای اکبر نبوی، بسیار شایسته است که اگر می خواهیم نظری را نقد کنیم، خود آن نظر را نقد کنیم و نه گوینده ی آن را. متاسفانه شما خود آقای زیبا کلام را نقد (یا ترور شخصیت) کرده اید که کار پسندیده ای نیست. متاسفانه اگر نظر شما یک نظر صحیحی هم باشد با این نوشته نشان داده اید که اصولا نه نقد و تحلیل می دانید و نه متاسفانه بویی از انصاف برده اید. امیدوارم در آینده منصف تر باشید. با تشکر
مهدی۱۱۰۶۳۹۰۶:۴۲:۳۲ ۱۳۹۶/۷/۶
نظر اون بنده خدا را نقد کنید. این برچسب زدنها چیه؟؟ واقعا زشت و نابخردانه بود این متن. ادعای مسلمانی هم داریم ؟ این روشها اسلامی است ؟ نظر مخالف را اینگونه باید پاسخ گفت ؟ متاسفم.
شهرام۱۱۰۶۷۶۰۸:۳۴:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۶
جناب نبویان سلام به نظرم کل حرفی که قصد بیانش رو داشتین همون یک پاراگراف مملو از آیاهای شما بود و باقی متنی که نوشتید بیشتر ابراز انزجار از دکتر زیبا کلام بود. کاش ما وشما و همه کسانی که به نحوی تریبونی در دست دارند درک کنیم که نداشتن علاقه به فرد یا گروهی یا مخالف بودن با ایشان لزوما به ما این اجازه را نمیدهد که هرچه خواستیم به قلم یا زبان بیاوریم. اما به هر ترتیب باز ننوشتید که علی‌رغم همه آن آیا‌ها، به نظر خودتان این حق کردهای عراق هست که بخواهند مستقل باشند یا خیر؟(فارق از اینکه چه تبعات یا چه توطعه‌هایی در پس این تصمیم ممکن است وجود داشته باشد)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین