ماجراهای پیچیده انتخاب کلیدداران شهر

گروه سیاسی الف،   3960704081

با انتخاب شهردار تبریز، پرونده انتخاب مدیران شهری کلانشهرها بسته شد تا کلید شهرهای بزرگ کشور به‌دست شهرداران منتخب شوراهای دوره پنجم بیفتد.

ماجراهای پیچیده انتخاب کلیدداران شهر

 انتخاب‌هایی که البته هریک به نوبه خود، حاشیه‌های جالب و گاهی عجیبی هم به همراه داشت.

صبح نو: این گزارش، مروری دارد بر جدیدترین آرایش مدیران شهری در کلانشهرهای ایران در دوره جدید شوراها.  از تهران شروع کنیم، روند انتخاب شهردار در تهران به قدری پیچیده بود که تمام معادلات و پیش‌بینی‌ها از اینکه شورای شهر اصلاح‌طلب و یکدست لیست امید چه گزینه‌هایی را برای شهرداری تهران زیر سر دارد، به‌هم خورده بود و زمزمه‌های مختلفی برای این موضوع در شهر راه افتاد. بالاخره بعد از اما و اگر و تعارف‌های سیاسی در قالب اجتماعی، اما و اگر‌ها با اعلام رسمی منتخبان شورا تمام و نام هفت نفر از مردان و زنان اصلاح‌طلب برای نامزدی شهرداری تهران مطرح شد. با مطرح شدن نام این هفت نفر رقابت دستیابی به صندلی شهرداری تهران وارد فاز جدیدی شد. در رأس معترضان به این روند رسیدگی صلاحیت نامزدها، نام آقای «حسین مرعشی» دیده می‌شد. او معتقد بود: «هیچ لیستی به‌طور کامل مورد تأیید هیچ یک از افراد نیست. مگر فکر می‌کنید من یا آقای عارف یا آقای موسوی لاری که در شورای عالی بودیم و لیست انتخابات شورای شهر پنجم را بستیم، از لیست راضی هستیم؟ ۴۲ نفر نشستیم و رأی دادیم و لیست انتخاب شد.» با این توصیف هم، مرعشی شانسی برای انتخاب شدن نداشت. خانم «الهه کولایی» هم که از ابتدا به فروخته شدن ردیف‌های انتخاباتی لیست امید معترض بود، با کنایه‌ها و انتقادهای تند و تیز به روند بررسی و انتخاب شهردار پایتخت، شانسی برای تصدی شهرداری تهران نداشت. اما آقای محمدعلی نجفی هم که بعد از گذراندن دوره نقاهت سر حال شده بود با اکثریت آراء رأی آورد؛ اتفاقی که بین این چند گزینه انتخابی دور از انتظار هم نبود. رفت و آمدهای نجفی به پاستور و شرکت در جلسات هیات دولت و البته نزدیکی به دولت و جریاناتی که شورا باعث رأی آوردنش شد، بی تأثیر در انتخابش نبود!

گل به خودی در تبریز
اما از تهران بگذریم و نگاهی به جنجال‌های انتخاب شهردار در تبریز بیاندازیم که روز یکشنبه در حرکت «رونالدینیویی» اعضای اصلاح‌طلب شورای این شهر که تنها دو اصول‌گرا در بین خود می‌دیدند، رقیب گزینه اصلاح‌‌طلب را شهردار کردند. رأی‌گیری شورای شهر تبریز هم بعد از کشمکش‌های فراوان و دعواهای حزبی تمام شد و آقای «ایرج شهین باهر» با هفت رأی به عنوان شهردار تبریز انتخاب شد. او که از شورای اصلاح‌طلب رأی اعتماد گرفته باعث خشم رقیب خود شده که از همین حزب نامزد شده بود! شهین باهر در انتخابات اخیر شورای شهر تبریز، نفر چهاردهم و به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شده بود و جالب اینکه از 13 نفر عضو شورا که رأی آورده بودند هم فقط سه نفر اصول‌گرا هستند با این حال رقیب وی که عضو هیات رییسه شورای عالی اصلاح‌طلبان این شهر بوده، رأی نیاورده است! همین موضوع باعث شد تا آقای «میرعلی اصغر الموسوی» که رقیب مستقیم شهردار منتخب بود، از هیات رییسه شورای اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی استعفا دهد.

معاون کرباسچی، شهردار مشهد شد
در آخرین جلسه انتخاب شهردار مشهد که روز سه‌شنبه 24 مردادماه به صورت علنی با حضور اعضای شورای شهر پنجم برگزار شد، از میان دو کاندیدای نهایی یعنی آقایان غلامرضا انصاری و قاسم تقی‌زاده خامسی، خامسی با ۱۵ رأی به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد. او در دوره شهرداری آقای غلامحسین کرباسچی، در سه حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمران و معاونت شهرسازی، همراه او بوده است.

تردستی در شیراز و اصفهان
شهرداران جدید شهرهای شیراز و اصفهان هم در جریانی مشابه هم و مهندسی‌شده، برای گرفتن کلید شهر آماده شدند. این افراد آقای «عبدالحمید معافیان» و آقای «قدرت الله نوروزی» بودند که به ادعای برخی از رسانه‌ها و البته برخی روزنامه نگاران اصلاح‌طلب، از عناصر اصلی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و تصمیم‌گیرندگان اصلی برای چینش کاندیداهای لیست امید در شهر خودشان بوده‌اند و حالا به کمک همان کاندیداهای راه یافته به شورا، شهردار شدند. به هرحال با مرور اتفاق‌های رخ داده در انتخاب شهرداران کلانشهرها، به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌های شوراهای شهر در انتخاب شهردار کمی از روند طبیعی به حاشیه رفته و به جای توانایی، جبهه گیری سیاسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که اصلاح‌طلبان همواره در شعارهای خود از آن دوری و تبری جسته‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین