بانک‌ها درآمدهای هپکو و آذراب را بلعیدند/ سود بالای بانکی بلای جان تولید

گروه اقتصادی الف،   3960703277 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارگران شرکت آذرآب و هپکو پنج ماه است که حقوقی دریافت نکردند و دست به تجمع زدند، این دو شرکت با مشکلاتی روبرو هستند که مهم ترین آن تامین مالی با نرخ سود بالا است، نرخ سودی که بانک می گیرد و تولید توان پرداخت ندارد.

بانک‌ها درآمدهای هپکو و آذراب را بلعیدند/ سود بالای بانکی بلای جان تولید

مدت هاست که کارگران دو کارخانه بزرگ استان مرکزی در شهر اراک، هپکو و آذراب با برگزاری تجمع، خواهان دریافت حقوق معوقه خود هستند. در تجمعی که اوایل شهریورماه برگزار شد کارگران می گفتند که پنج ماه است حقوق نگرفته اند. این اعتراضات ادامه داشت تا این که سه شنبه گذشته، تجمع کارگران با تشنج و برخورد قهری مواجه شد و موضوع ابعاد ملی پیدا کرد. از سوی دیگر برخی نیز به تحلیل علت مشکلات این کارخانه ها پرداختند و موضوعاتی مثل سوءمدیریت و همچنین خصوصی سازی نادرست را مطرح کردند.

با این حال وزراي صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیرعامل سازمان تأمين اجتماعی دومین جلسه خود را روز گذشته برای بررسی مشکلات کارخانه آذرآب و هپکو اراک برگزار کردند و تصمیاتی گرفته شد. برطرف‌شدن مشکلات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، فعال‌ترکردن تولید و ایجاد بازار داخلی از طریق بخش راه و شهرسازی، کمک به استمهال بدهی‌های بانکی و تأمين نقدینگی از مصوبات این جلسه بود. همچنین در این جلسه مقرر شد سازمان‌های امور مالیاتی و تأمين اجتماعی نسبت به تقسیط بدهی‌های معوق همکاری لازم را داشته باشند.

 زمان‌بندي برگزاري مجمع عمومي شركت آذرآب نيز در تاريخ ششم مهرماه تعيين و مقرر شد مدیرعامل جدید آذرآب انتخاب شود. در این جلسه در مورد وضعیت هپکو هم سازمان خصوصی‌سازی مکلف شد در چند روز آینده نسبت به پرداخت تمامي بدهی‌های این شرکت به کارگران اقدام كند و نظارت کامل بر عملکرد سهام‌دار جدید هپکو را انجام دهد.

اما بررسی صورت های مالی دو شرکت نشان می دهد، یکی از مشکلات کمرشکن آن ها، حجم بالای هزینه های مالی است؛ یعنی پرداخت به بانک ها بابت اصل و سود وام های پیشین. بررسی های از صورت های مالی دو شرکت از یک معضل بزرگ به نام حجم بالای تعهدات مالی شرکت ها به  بانک ها حکایت  دارد. شرکت آذرآب که تولید کننده بویلرها، توربین و تجهیزات صنایع معدنی و مخازن و مبدل‌هاست در سال گذشته 38میلیون تومان سود ناخالص داشته است؛ سودی که نیمی از آن صرف امور جاری و نیمی دیگر صرف هزینه های مالی (بازپرداخت اصل و سود وام های دریافتی) شده است!

وضعیت مالی آذراب را نشان می دهد در سال 95 علاوه بر این که سود ناخالص کاهش یافته، اما هزینه‌های مالی شرکت با رشد 203درصدی در یک سال مواجه شده است؛ به طوری که از  5738میلیون تومان منتهی به 29 اسفند 94  به 17410میلیون تومان در پایان سال 95 افزایش داشته؛ هزینه های عمومی (فروش، اداری و عمومی) از 13.125 میلیون تومان در سال منتهی به 29 اسفند94 به 17986 میلیون تومان افزایش یافته که نشان دهند رشد 37 درصدی است که تقریبا تمام سود ناخالص را پوشش داده  و بخش عمده  درآمد این شرکت صرف پرداخت سود تسهیلات بانکی به بانکها می‌شود .

سود پرداختی این شرکت بابت استقراض در سال منتهی به پایان اسفند ماه 95 نسبت به سال قبل از آن 5401 درصد رشد داشته و از رقم 115میلیون تومان در پایان سال 94 به 6348 میلیون تومان در پایان اسفنده 95 رسیده است.

اما شرایط هپکو به مراتب بدتر است. این شرکت که در سه ماه اول امسال121 میلیون تومان فروش و  25 میلیون تومان سود ناخالص داشته است، بیش از 22 میلیارد تومان هزینه تامین مالی و حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه عمومی و اداری داشته است.

در همین حال، مجید شاکری، کارشناس بانکی، به مشکلات نظام بانکی و نرخ بهره بسیار بالا اشاره کرده و آورده است که در این دو شرکت به وضوح هر چه سود ایجاد شده  توسط بهره پرداختی بلعیده شده است. در عمل کارگر حقوقش را نمی گیرد تا سپرده گذار بهره اش را تمام و کمال دریافت کند. بهره ای که هیچ ربط منطقی به بخش واقعی اقتصاد ندارد. این ساختار تا کی ممکن است به لحاظ اجتماعی پایدار باشد؟

اگرچه راهکارهای ارائه شده در این جلسه مثل پرداخت وام  ممکن است در کوتاه مدت از التهابات بکاهد، اما بررسی وضعیت مالی دو شرکت نشان می دهد این راهکارها در بلندمدت بر عمق مشکل خواهد افزود. چرا که هزینه های مالی آذراب در سال گذشته 200 درصد رشد کرده و هزینه های مالی هپکو هم در سه ماهه اول امسال، 180 برابر کل فروش آن بوده است! یعنی این شرکت ها سالانه مبالغ قابل توجهی به بانک ها بابت اصل و سود وام های پیشین پرداخت می کنند و در آینده اصل و سود وام های فعلی نیز به آن افزوده خواهد شد. هم اکنون با وجود کاهش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات پرداختی به شرکتها تا 25 درصد هم میرسد که بار مالی زیادی ایجاد می کند.

تسهیلاتی که در حکم خوراندن آب شور به عطش نقدینگی این دو کارخانه است. لذا این تصمیم، اگر چه ممکن است در کوتاه مدت دردی از آن ها دوا کند، اما مگر این دو کارخانه یا هر کارخانه دیگری می تواند چنان بازدهی داشته باشد که علاوه بر پرداخت بدهی های کارگرانش، از عهده سود بالای بانکی هم برآید؟ آن هم در شرایطی که آن ها دقیقاً از محل هزینه تامین مالی زیان دیده اند.

موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد که بر اساس مطالعات متعدد کارشناسی، حداکثر بازدهی در بخش واقعی اقتصاد هم اکنون، حدود 6درصد روی نرخ تورم است و بالاتر از آن با توجه به سطح کلان بنگاه ها را نمی توان مشروع دانست. این در حالی است که اکنون نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از دو برابر نرخ تورم است.

مسئله چیست و راه حل کجاست؟ به نظر می رسد کوه یخ بحران این دو کارخانه، حجم بزرگی در لایه های زیرین دارد. به طوری که موضوع به سادگی و با دادن وام حل نمی شود، یا اگر حل شود، باز ممکن است این کوه یخ ازجایی دیگر از اقتصاد، بنگاه ها یا بازار سر برآورد.

ماجرای اصلی این جاست که در شرایط کنونی، برخلاف آن که همه دم از اقتصاد مقاومتی می زنند، ریسک فعالیت های اقتصادی در دوگانه تولید و بانک (بخوانید بخش پولی با ریسک کم) به سوی تولید است. چرا؟ چون در آن سوی بانک، سپرده گذارانی هستند که باید سودهای تقریباً قطعی به آن ها پرداخت. سودهایی که با عنوان دارایی های موهوم، بازتعریف و موجب می شوند تا در اوج بحران و زیان، بانک ها علاوه بر پرداخت سود به سپرده ها، بین سهام داران خود هم، سود تقسیم کنند

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۱۶۷۲۲:۱۱:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۳
علت مشکل را از واردات بی رویه کالای بیکیفیت چینی سراغ بگیرید. این بلا را هم دارند سر تراکتور سازی ایران می آورند.
ناشناس۱۰۹۱۹۹۰۰:۰۹:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۴
با سلام بانک ها در ایران بزرگترین دلالهای رسمی هستند و همه مردم ایران کار می کنند تا بانک ها سود ببرند. درآمد و دارایی یک کارمند ساده بانک از یک استاد تمام دانشگاه بیشتر است. هیچ کارمند بانکی، یک روز حقوقش به تاخیر نمی افتد و بانک ها روز به روز غنی تر و مردم فقیر تر می شوند
ناشناس۱۰۹۷۵۱۱۹:۱۶:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۴
وقتی قیمت دلار را 400 برابر بالاتر گران فروشی می کنند و تورم مصنوعی بالا ایجاد می کنند بانکها هم مجبورند روی تورم واقعی سود بدهند تسهیلات بگیرند
ناشناس۱۰۹۲۰۴۰۰:۳۵:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۴
این شرکتها سودی ندارن
ناشناس۱۰۹۲۰۸۰۰:۴۳:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۴
الان تورم 10% سود باتکی 15% !! چرا جوک میگید ؟ هدف امثال شما تولید نیست به دنبال گران کردن مسکن هستید
ناشناس۱۰۹۲۲۴۰۲:۰۷:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۴
مگه همین کا رو با سازندگان مسکن نکردن. برای 20 میلیون از بانک سامان وام 5 ساله، 11 و نیم تو 3 سال دادم می گم می خوام تسویه کنم می گن21 میلیون بدهکاری !!!! می گم چه جوری من اصل و فرع رو می پرداختم ولی از اصلش هم زیادتر باید بدم ؟ می گن سیستم اینجوری حساب می کنه ما هم نمی فهمیم!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۹۲۳۲۰۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۴
ربا و حرام همه بانکها و نهادهای دولتی را فرا گرفته . ..بزرگترین رباخوار کشور است . فساد در دولت نهادینه و عادی شده .
ناشناس۱۰۹۲۴۷۰۷:۱۹:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۴
به گونه ای از سود خالص یاد شده که گویی صدها میلیاردی بوده اند! شما به 38 میلیون تومان یا 25 میلیون تومان در سال برای کارخانه هایی به آن عظمت عبارت سود را استفاده می کنید! این که قیمت دو سه عدد پراید هم نیست!
امیرف۱۰۹۲۵۴۰۷:۴۳:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۴
بانکها با گرفتن سودهای بی حساب وروشهای عجیب پرداخت وام، در حال نابودی مملکت هستند وبه نظرات کارشناسان وحتی مراجع تقلید بی توجه اند .
ناشناس۱۰۹۲۵۵۰۷:۴۹:۴۴ ۱۳۹۶/۷/۴
به .. قسم همه این کارها و مصوبه ها دروغ است و فقط می خواهند جو را آرام کنند و هیچ ارزشی به کار و کارگر و خانواده های آنها قائل نیستند چون درست مثل همین مورد در تبریز - شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی اتفاق افتاد و همین سناریو را برایش پیدا کردند و با خونسردی و آرامش تمام و با فرصتی کامل کارخانه و کارگرانش و خانواده های کارگران را به نابودی کشاندن ...
مصطفی۱۰۹۲۷۹۰۸:۴۴:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۴
شهرداری نیشابور از اول سال 96 فقط یک ماه پایه حقوقو داده. اما مدیرانش همه حقوقاشونو سر وقت میگیرن بدبخت کارمند رسمی داره عصرا مسافر کشی و دست فروشی میکنه. پیگیری کنید و رسانه ای کنید
ناشناس۱۰۹۲۹۸۰۹:۳۰:۴۹ ۱۳۹۶/۷/۴
از حقوق اعضای هیات مدیره و ریخت و پاش مدیران کم کنین . اقتصاد مقاومتی یعنی این . قبل از اینکه با مبالغ کلان سر از کانادا دربیارن اقدام کنین.
ناشناس۱۰۹۳۰۳۰۹:۳۴:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۴
الان یادتون افتاده . چند ساله بانکها مشغول دریافت سودهای آنچنانی هستند. ولی کسی براش مهم نبود.
ناشناس۱۰۹۳۲۲۱۰:۱۰:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۴
بانک‌ها درآمدهای هپکو و آذراب را بلعیدند! آیا بهتر نیست بگیم بانک ها و مؤسسه مالی خصوصی درآمدهای هپکو و آذراب را بلعیدند؟ این همه بانک و مؤسسه مالی خصوصی . مال چه کسانی است؟ . ..
ناشناس۱۰۹۳۵۳۱۰:۵۵:۲۷ ۱۳۹۶/۷/۴
شرکت های دولتی همین هستند. مدیران انها مسولیت پذیر نبوده ، نیستند و نخواهند بود. ..
اراکی۱۰۹۳۶۶۱۱:۰۲:۱۷ ۱۳۹۶/۷/۴
بابا حقوق ما رو بدین مردیم از گشنگی
ناشناس۱۰۹۴۲۳۱۲:۱۸:۵۵ ۱۳۹۶/۷/۴
وقتی فعالیت شرکت ها شفاف نباشد و عمل کرد مدیران غیر قابل کنترول وارزیابی هر اتفاق ناگواری امکان دارد . مثلا شرکت که ضرر می دهد مدیران شرکت حقوق های نجومی می گیرند و ارزش سهام شرکتی که ضرر می دهد زیاد می شود و مدیران اشراف می شوند وکارگران بی حقوق
ناشناس۱۰۹۵۷۲۱۴:۵۸:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۴
متاسفانه بانک ها با بهره های وحشتناک و سود بانکی قلیل بلای جان اقتصاد مملکت شده اند و با مافیایی که به راه انداخته اند اقتصاد مملکت را به زانو در آورده اند اما کسی نیست که بتواند جلوی آنها را بگیرد!!!
امیر۱۰۹۸۹۰۰۱:۲۴:۳۲ ۱۳۹۶/۷/۵
شاید بهتر باشه بررسی کنید که در حالی که حقوق کارگران رو نپرداختند، آیا حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیت مدیره پرداخت شده یا نه؟
بنده خدا۱۱۰۱۰۳۱۲:۱۴:۵۸ ۱۳۹۶/۷/۵
وقتی از کارگاه تولیدی کوچک یه بیچاره ای مثل من اسما 21 و عملا 26 درصد سود وام میگیرن چه توقعی از کارخانهای بزرگی مثل هپکو هست؟؟ آخ اگه میدونستن هپکو چه افتخار بزرگی واسه ایران هست این بلارو سرش نمیاوردن....
فرحناز۱۱۱۱۹۴۰۹:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۷
لطفا وقتی خبر نوشته میشه به اعداد و ارقام توجه بشه. اشتباه نوشته شده. بله استمهال یعنی بهر ه های مرکب. ربا در ربا یعنی ورشکستگی یعنی سیستم آلوده بانکی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین