مُسکن‌های بی فایده برای آمار مرگبار تصادفات جاده ای/ کیفیت جاده‌ها، خودروها و رانندگان خوب نیست

گزارش از علی نبوی،   3960703187 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
مُسکن‌های بی فایده برای آمار مرگبار تصادفات جاده ای/ کیفیت جاده‌ها، خودروها و رانندگان خوب نیست

 تصادف کلمه ی آشناییست که در اخبار، مکالمات روزمره و اسناد کشور ثبت و نقل می شود، اما اگر به درستی به آن بنگریم خواهیم دید که این کلمه در جایی اشتباه به کار می رود.
 تصادف رخداد و اتفاقی است که پیش آمدن آن عموماً بی خبر صورت می گیرد. اما آنچه که ما برای بیان آن از کلمه ی تصادف استفاده می کنیم، تا حدودی قابل پیش بینی و رخ دادن آن محتمل است.

بروز تصادف در جاده های کشور ، محتمل ترین و قابل پیش بینی ترین اتفاقی است که همه روزه در شاهد آن هستیم و درصد احتمال رخ دادن آن در برخی محورها به 100 درصد هم می رسد!

عوامل متعددی در وقوع یک تصادف جاده ای دخیل هستند، اما قابل پیش بینی ترین و قابل پیشگیری ترین آن مربوط به شرایط راه های کشور است. رخ دادن متواتر این امر موجب شده تا بانک اطلاعاتی کاملی از وضعیت بروز تصادف در جاده های مختلف وجود داشته باشد. اگرچه به هیچ عنوان نمی توان از خطای انسانی(‌کیفیت بد رانندگی رانندگان) و کیفیت بسیار پایین خودروهای ساخت داخل درمرگ افراد حادثه های جاده ای گذشت.

تاکید بر تصادفی نبودن تصادفات و قابل پیش بینی بودن آن از این جهت انجام شد، که همه از آن آگاهند اما کسی تا به حال نتوانسته این مشکل را مرتفع سازد. سالهاست که جاده ها را بزرگ ترین عامل مرگ و میر در کشور معرفی میکنیم و دائماً از وضعیت نامطلوب جاده هایمان می گوییم، اما همچنان در همان مسیر حرکت می کنیم و میمیریم و یا مرگ دیگران را می بینیم.

بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند. با یک حساب سر انگشتی تنها از قبل مرگ و میر جاده‌ای حدود 19هزار میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت و هزینه در اقتصاد کشور وارد می‌شود که این قطعا فارغ از هزینه‌های بازماندگان، مصدومان و فشار روانی و روحی وارده بر جامعه است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 4/1 در اختیار دارد. بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده است در حال حاضر ایران با تصادفات جاده‌ای بیش از ۲۰ برابر کشورهای صنعتی و ۵ برابر کشورهای مصر و ترکیه، مواجه است. 

مرور آمار تصادفات و بررسی وضعیت جاده های کشور ما را به همان  تناقضی می رساند که منظور این نوشتار است و آن اینکه مرگی در جاده های کشور به وقوع می پیوندد که تا حدودی آگاهانه است! این  مرگ لابه لای آگاهی و غفلت مانده است و تناقضی به بزرگی عدد انسانهای قربانی و به عظمت غم جانباختگان میلیونی آن است.

آمار مرگ و میر در جاده های کشور موجب شده تا حتی برخی از سر جهل آن را عمدی بخوانند و عاملی برای کنترل جمعیت بدانند. اگرچه که سالهای سال تابوتی را با نام خودرو به مردم قالب کردند(پراید) اما در آنجا تنها بحث منفعت مالی و بی ارزشی جان مردم مطرح بود و نه چیز دیگر.

وقتی آمار کشورمان را با کشورهای جنگ زده و یا جهان سومی و فقیر مقایسه می کنیم، به نظر می رسد که باید به دنبال نام دیگری به جای واژه ی تصادف باشیم و به نظر می رسد جنگ داخلی و یا کشتار به وسیله ی ماشین، واژه هایی مناسب برای آن باشند.

مقامات سازمان محیط زیست، استاندارد و حتی ارگان هایی همچون مجلس و سفارشات اکید مقامات بلند پایه ی کشور هم تا به حال نتوانسته این دیو آدم خوار را رام کند.

امیدواریم لااقل اگر قلم های نگارنده ی اینگونه مطالب هم در دل تصادفی شکستند، فرد دیگری مسئولیت اطلاع رسانی و رسانیدن اعتراض آن را به عهده گیرد تا شاید..شاید روزی این سایه ی مرگ از سر ملت ایران کم شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۸۹۹۱۴:۰۰:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۳
واقعا وضعيت رانندگي افتضاح است: - انحراف به چپ - تغيير مسير ناگهاني - ايست و حركت ناگهاني - سبقت بي جا - و... اونوقت خودروها تصادف مي‌كنند و مي‌گيم كيفيت خودرو خوب نيست!!
ناشناس۱۰۹۲۵۸۰۷:۵۵:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۴
حرف شما متین ولی این قوطی حلبی ها خداییش هیچ کیفیتی نداره شما منکر این هستین تصادف علی دایی را یادتونه اگه یه 405 یا سمند یا ... بود چی میشد؟!!!
ناشناس۱۰۸۹۱۶۱۴:۱۹:۲۹ ۱۳۹۶/۷/۳
آقایون یه خورده از طول ، عرض و ارتفاع جیب و طمعشون کم کنن و بزارن ماشین ایمن با قیمت مناسب برسه به دست مردم، هم خطای خودرو به حداقل می رسه و هم خودروهای پیشرفته خطای انسانی رو به حداقل میرسونن. به خدا اگه بزارن.
محسن۱۰۸۹۲۱۱۴:۲۶:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۳
بیشتر اشکال از نحوه رانندگی ماست ، تا زمانی که وضعیت رانندگیمون رو درست نکنیم ، ادعای هر چیز خوبی بکنیم ، کسی باور نمی کنه
ناشناس۱۰۸۹۳۲۱۴:۳۷:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۳
بی قانونی میکنن بعد هم انکار میکنن میندازن گردن جاده و پراید جاده بد است پراید هم مشکل دارد تو چرا بد رانندگی میکنی؟ مصادره خودرو به نفع دولت و زندان شش ماه ابطال گواهینامه محرومیت دائم از رانندگی و خدمات اجتماعی اینها باید جرایم تخلفات حادثه ساز باشه تا طرف خوف کنه خلاف نکنه همه جای دنیا قوانین بسیار سختگیرانه است ایران باید سخت ترین قوانین رو داشته باشه همه اینها میان میگن مشکل از جاده است که قوانین سخت نشه و جرایم بالا نره نباید به این افراد رحم کرد از چاقوکشی هم این کار بدتره انکار میکنن چون میدونن بپذیرن نهایتا باید قوانین تغییر کنه که اینها رو ببرن دادگاه رحم نباید کرد
ناشناس۱۰۸۹۶۰۱۵:۰۵:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۳
باید بین تخلف رانندگی و جرم در رانندگی تفکیک کرد. وقتی کسی با انجام تخلف خطرناک باعث حادثه می شه مجرم است و یک جرم جنایی انجام داده .
ناشناس۱۰۸۹۶۴۱۵:۰۷:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۳
بخدا چاره کار خیلی راحته 1-گرفتن اجباری معاینه و برخورد قاطع با متخلفین 2-داشتن مفاصای جریمه هر ساله و به هنگام اخذ معاینه فنی 3-خضور پررنگ تر پلیس بخصوص در 50 کیلومتری نزدیکی شهرها 4-راهنمایی و رانندگی نه جریمه و رانندگی 5-اموزش اکادمیک پلیس ها و داشتن وجدان کاری 6-گرفتن امتحان ایین نامه هر 5 سال یکبار
بی نام۱۰۹۰۳۹۱۶:۳۵:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۳
اصلاح مواردی مثل جلوگیری از کشتار مردم در مقوله رانندگی ؛ توسعه گردشگری ؛ .....نیاز به اراده قوای سه گانه در هر کشوری دارد آیا این اراده وجود دارد ( لطفا پشت تریبونی نباشد)مصداقش کدام هست
آریابان۱۰۹۰۷۵۱۷:۳۱:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۳
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث متشکل از یک خودرو ، یک راننده ، یک جاده (یا یک خیابون)، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرین اند : - ساخت خودرو در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!) که تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودرو های ایرانی خریداری شدۀ خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛ - توی جاده بناگاه باید بکوبی روی ترمز چونکه تابلوی سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! و فقط باید امیدوارباشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونۀ "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!!؛ - .... و اما راننده که خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛ حتی وقتی شما یکی از بدیهیات !!!! در رانندگی یعنی فاصلۀ ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، این شما !!!! هستید که مقصرید ؛
آریو سوئد۱۰۹۱۰۶۱۹:۱۵:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۳
رانندگان ایرانی باید برگردند به دوران خر سواری. خودرو مثل یک چاقو ست . اگر دست پزشک داده شود جانی رانجات میدهد ولی اگر دست یک شرور داده شود ممکن است انسانی را بکشد. متاسفانه در ایران همین بلا سر خودرو آمده است و خودرو با یک خرسوار پشت فرمانش تبدیل شده به ارابه مرگ.
رامین۱۰۹۱۲۱۲۰:۰۳:۳۹ ۱۳۹۶/۷/۳
در امار بالای تصادفات فاکتور های زیادی دخالت داره دوستانی که انتقاد به جایی از فرهنگ رانندگی در ایران دارند باید این رو هم بدانند جاده باید به راننده فرصت بده یعنی با یک اشتباه نباید یه فاجعه به وجود بیاد مثلا از بین رفتن یک خانواده و یکی دیگر از عواملی که دخیل هست گرفتن سهل واسان گواهینامه است با یک پارک دوبل در شهر و چند جلسه کلاس به شخص گواهینامه رانندگی میدن در صورتی که گواهینامه رانندگی حداقل نیاز به دوماه اموزش جدی و دقیق داره تا هم خروجی بیشتری داشته باشه هم بازدارندگی بهتری داشته باشد
ناشناس۱۰۹۱۶۰۲۲:۰۱:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۳
بزرگترین خیانت را وقتی کردند گفتند هر ایرانی بایدیک خودرو داشته باشد
متفکر۱۰۹۲۴۵۰۶:۵۵:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۴
در جرایم حادثه آفرین باید راننده به دادگاه معرفی شود مانند اروپا
ناشناس۱۰۹۲۶۲۰۸:۰۶:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۴
سلام در این وقایع فقط جاده و اتومبیل و راننده مقصر نیستند بزرگی گفته " اگر در روی زمین قطره خونی بریزد دست تمام مردم جهان به آن آغشته است" . در این وقایع بی ثباتی خلقی که گریبان اکثر ملت ایران و بخصوص رانندگان را گرفته شرط اصلی و بااهمیت در این حوادث است . زیرا ملت ایران آستانه تحمل پایین , خلق ضعیف و بسیار تحریک پذیر تا حد انفجاردارند که نمود آن در رانندگی آنها در سطح شهر و جاده مشهود است . از مسئولین سطح کلان کشور سوال میکنم آیا وقت آن نرسیده دراین قبیل موارد اتاق فکر با افراد فکور و دانشمند تشکیل بشه و این و هزاران چالش ملت به شور نظر گذاشته بشه تا صاحبان نظر و اندیشه راه حل اتخاذ کنند؟! آیا بهتر نیست بجای استفاده از مشاوران فقط حراف و بیسواد حامیان سیاسی و ... از اساتید با سواد و گمنام دانشگاه برای رفع معضلات کشور مدد بجوییم؟! چرا ملت ایران اینقدر در جاده ها نا آرامند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا کمترین گذشت را در رانندگی به طرف مقابل ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟ چراکوچکترین دیالوگ تبدیل به مشاجرات بزرگ و تبادل کلمات رکیک بین افراد منجر میشود؟؟؟؟ وهزاران چرا...........
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین