همه پرسی منطقه کردستان پیش زمینه تجزیه عراق است

گروه جهان الف،   3960703064

سفیر سابق ایران در عراق گفت: حمایت اسرائیل و عواملی که به دنبال ناامنی در منطقه هستند نشان دهنده این است که با محور قراردادن کردها و همه پرسی به دنبال تجزیه عراق هستند.

همه پرسی منطقه کردستان پیش زمینه تجزیه عراق است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ­حسن کاظمی قمی در برنامه ­امشب " تیتر امشب " شبکه خبر درباره اهداف برخی جریان های سیاسی در منطقه کردستان عراق ­از پیگیری بحث­ همه پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق افزود: بارزانی و سردمداران­ همه پرسی تجزیه خواهی منطقه کردستان عراق، به دنبال فرافکنی بحران کردستان عراق هستند.
­
وی گفت: در طول دو سه سال اخیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و امنیتی کردستان عراق، ­در نتیجه سیاست های غلط به سمت بحران پیش رفته است و نفت کردستان عراق به سمت رژیم صهیونیستی ­رفت و بحران امنیتی پیش آمد. کاظمی قمی اضافه کرد: یکی از اهداف شکل دهی داعش مسئله تجزیه عراق بود. بعد از اشغال موصل رژیم صهیونیستی اعلام کرد عراق تجزیه شد و ما از استقلال کردستان اعلام حمایت می کنیم.
ما یک قانون در عراق داریم و یک قانون بین الملل داریم که این همه پرسی مغایر همه اینهاست میثاق ملی وحدت ملی را می آورد.

وی افزود: مشروعیت اقلیم کردستان عراق بر مبنای قانون اساسی است و این مسئله ­خلاف قانون اساسی عراق است و قانون اساسی عراق اجازه برگزاری چنین همه پرسی را نمی دهد و در داخل کردستان عراق هم مرجعی که ادعای برگزاری این همه پرسی را دارد، خود قانونی نیست.

وی افزود: اینکه گفته می شود موضوع استقلال و تجزیه طلبی یک آرمان کردی است درست نیست بلکه خاستگاه خارجی داشته است و رژیم صهیونیستی و آمریکا از این طرح حمایت می کنند.

کاظمی قمی ادامه داد: در طول 50 سال گذشته منطقه کردستان عراق هیچگاه تا این حد در آسایش و رفاه نبود و قراردادهای نفتی بسته است و نفتی که در این چند سال فروخت معلوم نیست درآمدش به کجا رفت ؟

سفیر سابق ایران در عراق افزود: مشکلاتی که از این پس در کردستان به وجود می‌آید، قطعا دردسرهای زیادی برای منطقه کردستان عراق بوجود ایجاد خواهد کرد از قبیل بستن مرزهای هوایی ایران.
­­
رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه هم درباره هدف از برگزاری همه پرسی جدایی­ منطقه کردستان عراق گفت: معمولا همه جوامع به دنبال یک شرایط بهتر هستند، آنچه درباره رفراندوم استقلال کردستان مطرح است این سوال را ایجاد می کند که آیا این همه پرسی شرایط را بهتر می کند یا بدتر؟ بستن حریم هوایی ایران و ترکیه به روی منطقه مشخص می کند که هواپیماهای اقلیم دیگر قادر به خروج از مرزها نیستند واگر مرزها بسته شود با حجم وابستگی 93 درصد مواد غذایی، منطقه کردستان با بحران مواجه خواهدشد. وی افزود: بارزانی بر اساس قانون اساسی دو دوره می توانست باشد وی بعد از دو­دوره به زور در این پست مانده و به پارلمان اجازه دخالت نداده است و دستور تیر نیز داده است ، وی باید در ابتدا موضوع مشروعیت خود را مشخص کند.
­
وی گفت: این رفراندوم ممکن است رای بیاورد چون مردم با این شرایط، احساسی برخورد می کنند درحالی که شرایط عقلانی حکم می کند شرایط را بسنجند. تنها اسرائیل است که با همه پرسی موافقت کرده است چون یک هدف سیاسی دیگر مد نظرش است. رویوران اضافه کرد: داستان داعش رو به پایان است. اسرائیل و عواملی که در منطقه به دنبال ناامنی هستند در حال حاضر کردها را محور قرار داده اند. علت این که این مساله اتفاق می افتد این است که کار غیر قانونی بارزانی عملی شود و حمایت اسرائیل از کردها نیز به بحران دامن زده است.
­
وی افزود: حزب دموکرات­ کردستان که در راس آن بارزانی است حامی اصلی همه پرسی است. در اتحادیه میهنی کردستان دو دستگی دیده می شود و احزاب اسلامی به گونه ای موافق این همه پرسی نیستند. رویوران گفت: در کردستان فرایند پوپولیستی حاکم است و شرایط عقلانی حاکم نیست. رفتار غیرمنطقی بر اساس بسیج احساسات رخ داده است. ممکن است خیلی از مردم آنجا از این رفراندوم حمایت کنند اما هر رای آری رای به ادامه بحران است. همین الان بدون رفراندوم منطقه کردستان با بدهی های فراوان مواجه است و حتی نمی تواند حقوق کارمندان را پرداخت کند.
­
وی افزود: در ابتدای عملیات موصل، حیدر العبادی ده میلیارد دلار به منطقه کردستان داد اما همچنان قادر به پرداخت حقوق نیستند. این ها نشان دهنده راه های اشتباهی است که اقلیم از قبل رفته و قادر به کنترل آن نیست.­ رویوران گفت: منطقه کردستان عراق،­با سه استان شکل گرفت. این منطقه ­با استفاده از فروپاشی نیروهای مسلح عراق در چند استان از جمله نینوا پیشروی کرد. نینوا منطقه ای مسیحی نشین است و سنجار نیز منطقه ای ایزدی نشین است. دوم اینکه کرکوک را گرفتند. کرکوک در حقیقت عراق کوچک است چون از همه گروه هایی که در عراق هستند در کرکوک دیده می شود. کرکوک به جز قسمت های شرقی، بقیه قسمت های آن کرد نشین نیست. حوزه های نفتی کرکوک را گرفتند و در زمانی که داعش حضور داشت از طریق ترکیه اقدام به فروش غیرقانونی نفت کرکوک کرده اند.
­
در استان صلاح الدین در منطقه کفری که بخشی از اداری صلاح الدین است نیز پیشروی کرده اند. در قسمت های دیالی در منطقه خانقین نیز حضور دارند. رویوران گفت: ماده 140 قانون اساسی عراق می گوید بعد از ایجاد شرایط باید همه پرسی­برگزار شود تا مردم تصمیم بگیرند که می خواهند زیر نظر عراق باشند یا کردستان اما در زمان داعش و ناامنی در عراق این همه پرسی ممکن نبود. ­این اختلاف با­ دولت مرکزی است. چون این نقض قانون اساسی است­ که کردستان به زور سرنیزه و اشغال به فکر نقض قانون است.

­مجموعه ای از اقدامات غیرقانونی نه تنها در کردستان بلکه در حاکمیت فدرال عراق در حال شکل گرفتن­ است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین