با صنعت هوایی چه کنیم؟

رضا نصر وكيلي، گروه تعاملی الف،   3960702012 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
با صنعت هوایی چه کنیم؟

هر چند زمزمه هاي خريد ناوگان نو به دليل عطش ماحصل سال ها تحريم ناجوانمردانه از مدت ها قبل از توافق برجام از سوي صاحب نظران اين عرصه شنيده مي شد، اما كار عمليات خريد به تدريج و به موازات مذاكرات برجام پيشرفت و با توافق برجام هم تا حدودي به بار نشست، اين اتفاق ميمون و مبارك با خريد نقدي شش فروند هواپيماي اي تي آر ( كه دو فروند آن طي روز هاي آينده وارد كشور خواهد شد ) و سه فروند ایرباس در مدل هاي 330 و 321 فصل جديدي در تاريخ حمل و نقل هوايي كشور را رقم زد.


با تغييرات كادر مديريتي در كاخ سفيد و سكانداري مرد مو زرد امريكايي اما و اگرها در روند تعهدات في ما بين در قرار دادهاي ايران با بوئينگ و حتي ارباس موجي از ترديد و نگراني را در جامعه اميدوار صنعت هوايي كشور به دنبال آورد.


موافقان و مخالفان سياسي برجام در جنگي به نفع امپرياليسم مجددا به جان هم افتادند و با متهم كردن يكديكر به بي عقلي و دلواپسي بر اين تنور ترديد دميدند. صاحب نظران و عقلاي دو طرف بدون در نظر گرفتن نگاه تيز بين دشمن با مصاحبه ها و اظهار نظر هاي پي در پي كه نمونه هاي آن را مي توانيد با يك تحليل محتواي ساده در كلام امثال آقاي دكتر كاشان و ديگران ببينيد موضوع خريد ناوگان را كه شايد جزو اولويت هاي دست چندم كشور باشد به نان شب مردم تبديل كردند و اين رخداد معمول را براي دولتمردان به داستاني حيثيتي بدل نمودند. به طوري كه طرف مقابل اين روز ها بابت فروش محصول عشوه گري مي كند و دست روي زخمي مي گذارد كه ما با ندانم كاري در خود ايجاد كرده و جاي دقيق آن را به او نشان داد ه ايم.


حال كه فصل انتخابات و تبليغ به سر آمده و دوره عكس هاي يادگاري گذشته است به خود بيائيم و به اين خيمه شب بازي سياسي خاتمه دهيم. واقعيت داستان اما چيز ديگري است، آمريكا قابل اعتماد نيست، تكيه بر اين ديوار بي اعتبار كار عاقلانه و خردمندانه اي نيست، اكنون جاي بحث و جدل بايد به دنبال راهكار بود.


چه تعهدات انجام شود و چه نشود ما نيازمند به برنامه ريزي دقيق و مدون در اين صنعت داريم ما نيازمند به تقويت زير ساخت هاي اين صنعت درمانده هستيم كه اتفاقا بخش اعظمي از آن ربطي به تحريم ندارد اگر هواپيما بدهند كه امكان بهره برداري بهينه مهيا است و اگر هم ندادند كه همچنان در فازي حركت مي كنيم كه طي چهل سال گذشته پيموده ايم البته اين بار با بهره گيري از زير ساختي مستحكم تر.

پس بسم ا...

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۸۹۱۰۷:۵۲:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۲
نگفتید اگه همچنان تحریم باشیم مثلا چیکار کنیم؟!!!!
ناشناس۱۰۷۹۲۰۰۸:۵۱:۰۰ ۱۳۹۶/۷/۲
کشور و نظام ما 40 سال است تحرم آمریکاست از روز اشغال سفارت تا کنون، روزی که ما سفارت آمریکا را گرفتیم در صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع و... صنایع دیگر سرآمد کشورهای غرب آسیا و بسیار جلوتر از کشورهای همچون چین و کره جنوبی و تایلند و مالزی و سنگاپور بودیم اما امروز تقریبا هیچ صنعتی بجز واردات نداریم و این به تحریم مربوط نیست بلکه به مدیریت ناکارآمد و قوانین اشتباه مصوب شده در این 4 دهه مربوط است و اینکه براحتی می شود ما را تحریم کرد و زندگی را بریمان سخت کرد به همین دلیل است، پس باید واقع بین بود ما ابتدا از تحریم مدیران و کارشناسان کار بلد خودمان توسط مسولین مملکت ضربه خوردیم نه از تحریم آمریکا و تا زمانیکه مدیریت را بر اساس نسب انتخاب کنند و نه سواد و تخصص وضع به همین ترتیب می باشد و پچه بسا بدتر و وخیم تر هم بشود
ناشناس۱۰۸۰۶۶۱۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۲
چهل سال تحریم آمریکا خیلی موثر نبود تا اینکه با همت احمدی نژاد دچار تحریم جهانی شدیم و این دومی داشت اقتصادمان را فلج میکرد. امیدواریم با تدبیر و عقل بتوانیم از تحریم های همه جانبه بیرون بیاییم زیرا آمریکا به تنهایی نمیتواند اقتصادمان را زمین گیر کند.
آریابان۱۰۸۱۹۵۱۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۶/۷/۲
دریغ از این وضعیت اسفبار هواپیمائی امروز ما ؛ مائیکه در سال 1944 یکی از بنیان-گذاران سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) در شیکاگو بودیم یعنی بسیار سالها پیش از آنکه این شیخ نشین های خرد و ریز به نامهای بحرین و قطر و دوبی و شارجه و یا مثلا کل شیخ-نشین و یا دهه ها پیش از آنکه ، فرودگاه هاشون متولد بشه !!!! ؛ در اون سالهائی که تمامی پهنۀ آسمان نیلگون خلیج همیشه فارس فقط و فقط در زیر تسخیر و سیطرۀ آهنین بال های قدرتمند و دور پرواز هما جای داشت ، همون زمانهائیکه نخستین !!! پرواز دور-برد بر فراز اقیانوس اطلس، توسط هما.. در دنیا، صورت گرفت ؛
ناشناس۱۰۷۹۲۸۰۸:۵۶:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۲
آگاهان صنعت هوائی همگی باور دارند که ورود به صنعت تولید هواپیمای مسافری اتلاف پول و انرژی کشور است تجربه با اوکراین را در ساخت ایران 140 داریم . ابته هواپیما های کوچک مسئله دیگریست که نیاز حمل و نقل هوائی مارا پاسخ نمیدهد . باید امید وار بود که این قرار دادها با دو سازنده مطرح بوئینگ و ایر باس نتیجه بخش باشد در کنارش اجاره و یا خرید دست دوم این هواپیما ها هم راه گشا هستند .
العبد۱۰۸۱۹۹۱۳:۴۰:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۲
ما در صنعت هوایی داشتیم خوب می آمدیم جلو ، هواپیما ایران 140 و 141 را هم تولید کردیم متاسفانه در دوره روحانی این طرح ها همگیسرکوب شدند! و حتی سایت مربوطه را هم بستند یکی می تواند بگوید چرا؟ مگر با وقوع یک حادثه یا دو حادثه یک صنعت را از کار می اندازند؟ !! آمریکا و غرب با سابقه بسیار بسیار طولانی تر هم که دارند هر از گاهی این گونه حوادث تلخ را تجربه می کنند حتی شرکت های بسیار معتبر شان . باید مشکل را حل کرد نه این که عقب نشست . معلوم است که کار عظیم ، همت عظیم تر می خواهد . اگر تشخیص می دهید که این هواپیماهای تولید شده ، که ظاهرا یک تعدادی توسط پاکستان خریداری شده ، مناسب حمل مسافران عزیز نیست خوب برای یک دوره مشخص از آن برای حمل بار و انتقال محموله استفاده کنید تا عیار آن مشخص شود و با تحقیق و توسعه به استانداردهای لازم ، منطقی و مطمئن برسانید نه این که آن را نابود کنید!
ناشناس۱۰۸۳۳۵۱۶:۰۳:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۲
ته تولید ما پراید کپی است حتی نمیتوانیم آنتنوف 140 پرچشو در داخل انجام بدیم بعد ادعامون ...
رضا۱۰۷۹۶۴۰۹:۳۵:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۲
این صنعت ظرف 20 تا 30 سال آینده از انحصار غربی ها بطور اعم و امریکا بطور اخص خارج خواهد شد چراکه همکنون کشورهایی مانند چین ،روسیه ،برزیل و هند سرمایه گزاری های کلانی برای ساخت هواپیماهای باریک بدنه و پهن پیکر کرده اند.تا آن زمان باید بر استیفای حقوق خودمان در قالب برجام اصرار کنیم و اگر نشد به خرید هواپیماهای دست دوم کم کارکردتر مبادرت نماییم بعد از آن هم بواسطه تنوع تولید کنندگان و تکنولوژی های نوین حمل و نقل که جایگزین هواپیماهای مسافربری امروزی می شوند، مشگل خود به خود حل خواهد شد.
ناشناس۱۰۸۰۳۶۱۰:۵۶:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۲
دوست عزیز. من نمیدونم این اطلاعات را چگونه کسب کرده اید اما این از آن فکرهایی است که 40 سال است ما داریم که قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است و چنین و چنان. اما تجربه این 40 سال نشان میدهد چنین اتفاقی حداقل در چند ده سال آینده رخ نخواهد داد. با خیالبافی نمیشود کشور را مدیریت کرد. در ضمن اگر به صورت تخصص میخواهید بدانید حتی روسیه هم با آن همه سابقه در بیشتر روتهای خود از ایرباس استفاده میکند و همچنان هم در حال خرید است. وقتی خود روسها این را پذیرفته اند شما چطور دل به برزیل و چین بسته اید؟
ناشناس۱۰۸۱۵۷۱۲:۵۸:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۲
توليد هواپيماهاي غول پيكر ، توليد كنسرو ماهي نيست كه از حيطه كشورهاي پيشرفته خارج شود . اين صنعت به دليل تنوع فوق العاده اي كه در قطعات و ابزارآلات هواپيما وجود دارد و نياز به سرمايه گذاري هاي كلان ، همواره چند مليتي باقي خواهد ماند . جهت اطلاع ، در ميان قطعات ارباس A380 كه بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان و ظاهرا اروپايي است ، بيشترين ارزش دلاري مربوط به قطعاتي است كه ساخت امريكاست .
ناشناس۱۰۸۳۸۵۱۶:۲۲:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲
دوست عزیز تکنولوژی هوایی هیچ وقت دست چین و روسیه نمی افتد اگر بیافتد ساخت آن است و نه تکنولوژی آن..
رضا۱۰۸۶۹۵۰۹:۲۲:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۳
عزیزم صنعت هوایی که سهل است آنها در حال توسعه تکنولوژی های جدیدی هستند که اصلا هواپیمای مسافری و باری را محو خواهد کرد .قطارهای مغناطیس خاصی که در لوله های خلاء حرکت می کند و سرعت آنها به ده هزار کیلومتر در ساعت میرسد.40 سال دیگر همه شهرهای مهم جهان مانند شبکه فیبر نوری توسط این لوله ها به هم وصل می شوند و روسیه و چین در این صنعت پیشتاز هستند و حتی از آمریکا هم جلوترند همان طور که آمریکا برای ارسال فضانوردانش به فضا پس از بازنشستگی شاتل ها آویزان روسیه است.
ناشناس۱۰۸۰۴۹۱۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۲
این را همه می دانند که امریکا قابل اعتماد نیست ، در زمان اوج تحریم ها ، دیدیم که حتی ترکیه ، کره جنوبی و هند هم قابل اعتماد نبودند ، مشکل اینجاست که فکر می کنید مذاکره یعنی اعتماد کردند ، در حالی که اصولا با دشمن باید مذاکره کرد ، نه دوست . ما در طول مذاکرات بارها اعلام کرده بودیم که فقط در چهارچوب 5+1 و پرونده هسته ای صحبت می کنیم و موضوعات سیاسی مسقیم بین ایران و امریکا حل نشده باقی ماند
ناشناس۱۰۸۱۰۱۱۲:۰۷:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۲
مشکل کشور ما مدیران ما هستند .متاسفانه بعد از انقلاب بیشتر به تعهد ظاهری مدیران توجه شد تا تخصص اونها...الانم صنایع بزرگ کشور زیر نظر فرزندان واشنایان خودی این افراد که ژن خوب دارند هست فرقی نمیکنه چپ یا راست فقط با اومدن دولتها عوض میشن .برین ببینین شستا یا صندوق بازنشستگی کشوری چه غولهای صنعتی داره که عملا راندمان ندارند آخر سال هم همه اویزون بودجه ودولت هستند تا سرپا بمونند .اقتصاد ایران تا ده سال دیگه هم با همین روش کجدارومریض پیش خواهد رفت وای به روزی که نسل دوم مدیران بعد از بازنشستگی مدیران نسل اول که عموما دیگر بالای هفتادسال خواهند بود برمسند قدرت بیان چون عملا نه تعهد دارند نه تخصص تنهاژن خوب دارند.
ناشناس۱۰۸۱۰۸۱۲:۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۷/۲
اگه منظورت اينه كه هواپيما بسازيم. قبلش يه نگاه به خودروسازي بنداز.
ناشناس۱۰۸۱۴۶۱۲:۵۰:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲
تحريم داخلي ناشي از سو مديريت اثراتش بيش از تحريم خارجي است
ناشناس۱۰۸۵۲۹۲۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۶/۷/۲
از خود بپرسید چرا فقط دو سازنده موتور جت یعنی جنرال الکتریک و رولز رویس موتور هواپیماهای بقیه دنیارا تامین میکنند میتسوبیشی ژاپن که دارد وارد بازار میشود هم از این موتور ها استفاده میکند روسها هم بهمین ترتیب .
ناشناس۱۰۸۶۲۵۰۴:۳۷:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۳
حتي اروپا (ايرباس) هم تكنولوژي ساخت هواپيما نداره و قطعات و سيستمهاي حساس رو بايد از آمريكا بخره چه برسه به هند و برزيل و ... صنعت هواپيمايي (از نوع ايمنش!) انحصارا دست آمريكاست و دست آمريكا هم خواهد ماند، بقيه كشورها مونتاژكار و بدنه سازند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین