قاصدک24

با صنعت هوایی چه کنیم؟

رضا نصر وكيلي، گروه تعاملی الف،   3960702012 ۱۸ نظر، ۳ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
با صنعت هوایی چه کنیم؟

هر چند زمزمه هاي خريد ناوگان نو به دليل عطش ماحصل سال ها تحريم ناجوانمردانه از مدت ها قبل از توافق برجام از سوي صاحب نظران اين عرصه شنيده مي شد، اما كار عمليات خريد به تدريج و به موازات مذاكرات برجام پيشرفت و با توافق برجام هم تا حدودي به بار نشست، اين اتفاق ميمون و مبارك با خريد نقدي شش فروند هواپيماي اي تي آر ( كه دو فروند آن طي روز هاي آينده وارد كشور خواهد شد ) و سه فروند ایرباس در مدل هاي 330 و 321 فصل جديدي در تاريخ حمل و نقل هوايي كشور را رقم زد.


با تغييرات كادر مديريتي در كاخ سفيد و سكانداري مرد مو زرد امريكايي اما و اگرها در روند تعهدات في ما بين در قرار دادهاي ايران با بوئينگ و حتي ارباس موجي از ترديد و نگراني را در جامعه اميدوار صنعت هوايي كشور به دنبال آورد.


موافقان و مخالفان سياسي برجام در جنگي به نفع امپرياليسم مجددا به جان هم افتادند و با متهم كردن يكديكر به بي عقلي و دلواپسي بر اين تنور ترديد دميدند. صاحب نظران و عقلاي دو طرف بدون در نظر گرفتن نگاه تيز بين دشمن با مصاحبه ها و اظهار نظر هاي پي در پي كه نمونه هاي آن را مي توانيد با يك تحليل محتواي ساده در كلام امثال آقاي دكتر كاشان و ديگران ببينيد موضوع خريد ناوگان را كه شايد جزو اولويت هاي دست چندم كشور باشد به نان شب مردم تبديل كردند و اين رخداد معمول را براي دولتمردان به داستاني حيثيتي بدل نمودند. به طوري كه طرف مقابل اين روز ها بابت فروش محصول عشوه گري مي كند و دست روي زخمي مي گذارد كه ما با ندانم كاري در خود ايجاد كرده و جاي دقيق آن را به او نشان داد ه ايم.


حال كه فصل انتخابات و تبليغ به سر آمده و دوره عكس هاي يادگاري گذشته است به خود بيائيم و به اين خيمه شب بازي سياسي خاتمه دهيم. واقعيت داستان اما چيز ديگري است، آمريكا قابل اعتماد نيست، تكيه بر اين ديوار بي اعتبار كار عاقلانه و خردمندانه اي نيست، اكنون جاي بحث و جدل بايد به دنبال راهكار بود.


چه تعهدات انجام شود و چه نشود ما نيازمند به برنامه ريزي دقيق و مدون در اين صنعت داريم ما نيازمند به تقويت زير ساخت هاي اين صنعت درمانده هستيم كه اتفاقا بخش اعظمي از آن ربطي به تحريم ندارد اگر هواپيما بدهند كه امكان بهره برداري بهينه مهيا است و اگر هم ندادند كه همچنان در فازي حركت مي كنيم كه طي چهل سال گذشته پيموده ايم البته اين بار با بهره گيري از زير ساختي مستحكم تر.

پس بسم ا...

عضویت در کانال تلگرام الف

وب‌گردی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۸۹۱۰۷:۵۲:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۲
نگفتید اگه همچنان تحریم باشیم مثلا چیکار کنیم؟!!!!
ناشناس۱۰۷۹۲۰۰۸:۵۱:۰۰ ۱۳۹۶/۷/۲
کشور و نظام ما 40 سال است تحرم آمریکاست از روز اشغال سفارت تا کنون، روزی که ما سفارت آمریکا را گرفتیم در صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع و... صنایع دیگر سرآمد کشورهای غرب آسیا و بسیار جلوتر از کشورهای همچون چین و کره جنوبی و تایلند و مالزی و سنگاپور بودیم اما امروز تقریبا هیچ صنعتی بجز واردات نداریم و این به تحریم مربوط نیست بلکه به مدیریت ناکارآمد و قوانین اشتباه مصوب شده در این 4 دهه مربوط است و اینکه براحتی می شود ما را تحریم کرد و زندگی را بریمان سخت کرد به همین دلیل است، پس باید واقع بین بود ما ابتدا از تحریم مدیران و کارشناسان کار بلد خودمان توسط مسولین مملکت ضربه خوردیم نه از تحریم آمریکا و تا زمانیکه مدیریت را بر اساس نسب انتخاب کنند و نه سواد و تخصص وضع به همین ترتیب می باشد و پچه بسا بدتر و وخیم تر هم بشود
ناشناس۱۰۸۰۶۶۱۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۲
چهل سال تحریم آمریکا خیلی موثر نبود تا اینکه با همت احمدی نژاد دچار تحریم جهانی شدیم و این دومی داشت اقتصادمان را فلج میکرد. امیدواریم با تدبیر و عقل بتوانیم از تحریم های همه جانبه بیرون بیاییم زیرا آمریکا به تنهایی نمیتواند اقتصادمان را زمین گیر کند.
آریابان۱۰۸۱۹۵۱۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۶/۷/۲
دریغ از این وضعیت اسفبار هواپیمائی امروز ما ؛ مائیکه در سال 1944 یکی از بنیان-گذاران سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) در شیکاگو بودیم یعنی بسیار سالها پیش از آنکه این شیخ نشین های خرد و ریز به نامهای بحرین و قطر و دوبی و شارجه و یا مثلا کل شیخ-نشین و یا دهه ها پیش از آنکه ، فرودگاه هاشون متولد بشه !!!! ؛ در اون سالهائی که تمامی پهنۀ آسمان نیلگون خلیج همیشه فارس فقط و فقط در زیر تسخیر و سیطرۀ آهنین بال های قدرتمند و دور پرواز هما جای داشت ، همون زمانهائیکه نخستین !!! پرواز دور-برد بر فراز اقیانوس اطلس، توسط هما.. در دنیا، صورت گرفت ؛
ناشناس۱۰۷۹۲۸۰۸:۵۶:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۲
آگاهان صنعت هوائی همگی باور دارند که ورود به صنعت تولید هواپیمای مسافری اتلاف پول و انرژی کشور است تجربه با اوکراین را در ساخت ایران 140 داریم . ابته هواپیما های کوچک مسئله دیگریست که نیاز حمل و نقل هوائی مارا پاسخ نمیدهد . باید امید وار بود که این قرار دادها با دو سازنده مطرح بوئینگ و ایر باس نتیجه بخش باشد در کنارش اجاره و یا خرید دست دوم این هواپیما ها هم راه گشا هستند .
العبد۱۰۸۱۹۹۱۳:۴۰:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۲
ما در صنعت هوایی داشتیم خوب می آمدیم جلو ، هواپیما ایران 140 و 141 را هم تولید کردیم متاسفانه در دوره روحانی این طرح ها همگیسرکوب شدند! و حتی سایت مربوطه را هم بستند یکی می تواند بگوید چرا؟ مگر با وقوع یک حادثه یا دو حادثه یک صنعت را از کار می اندازند؟ !! آمریکا و غرب با سابقه بسیار بسیار طولانی تر هم که دارند هر از گاهی این گونه حوادث تلخ را تجربه می کنند حتی شرکت های بسیار معتبر شان . باید مشکل را حل کرد نه این که عقب نشست . معلوم است که کار عظیم ، همت عظیم تر می خواهد . اگر تشخیص می دهید که این هواپیماهای تولید شده ، که ظاهرا یک تعدادی توسط پاکستان خریداری شده ، مناسب حمل مسافران عزیز نیست خوب برای یک دوره مشخص از آن برای حمل بار و انتقال محموله استفاده کنید تا عیار آن مشخص شود و با تحقیق و توسعه به استانداردهای لازم ، منطقی و مطمئن برسانید نه این که آن را نابود کنید!
ناشناس۱۰۸۳۳۵۱۶:۰۳:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۲
ته تولید ما پراید کپی است حتی نمیتوانیم آنتنوف 140 پرچشو در داخل انجام بدیم بعد ادعامون ...
رضا۱۰۷۹۶۴۰۹:۳۵:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۲
این صنعت ظرف 20 تا 30 سال آینده از انحصار غربی ها بطور اعم و امریکا بطور اخص خارج خواهد شد چراکه همکنون کشورهایی مانند چین ،روسیه ،برزیل و هند سرمایه گزاری های کلانی برای ساخت هواپیماهای باریک بدنه و پهن پیکر کرده اند.تا آن زمان باید بر استیفای حقوق خودمان در قالب برجام اصرار کنیم و اگر نشد به خرید هواپیماهای دست دوم کم کارکردتر مبادرت نماییم بعد از آن هم بواسطه تنوع تولید کنندگان و تکنولوژی های نوین حمل و نقل که جایگزین هواپیماهای مسافربری امروزی می شوند، مشگل خود به خود حل خواهد شد.
ناشناس۱۰۸۰۳۶۱۰:۵۶:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۲
دوست عزیز. من نمیدونم این اطلاعات را چگونه کسب کرده اید اما این از آن فکرهایی است که 40 سال است ما داریم که قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است و چنین و چنان. اما تجربه این 40 سال نشان میدهد چنین اتفاقی حداقل در چند ده سال آینده رخ نخواهد داد. با خیالبافی نمیشود کشور را مدیریت کرد. در ضمن اگر به صورت تخصص میخواهید بدانید حتی روسیه هم با آن همه سابقه در بیشتر روتهای خود از ایرباس استفاده میکند و همچنان هم در حال خرید است. وقتی خود روسها این را پذیرفته اند شما چطور دل به برزیل و چین بسته اید؟
ناشناس۱۰۸۱۵۷۱۲:۵۸:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۲
توليد هواپيماهاي غول پيكر ، توليد كنسرو ماهي نيست كه از حيطه كشورهاي پيشرفته خارج شود . اين صنعت به دليل تنوع فوق العاده اي كه در قطعات و ابزارآلات هواپيما وجود دارد و نياز به سرمايه گذاري هاي كلان ، همواره چند مليتي باقي خواهد ماند . جهت اطلاع ، در ميان قطعات ارباس A380 كه بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان و ظاهرا اروپايي است ، بيشترين ارزش دلاري مربوط به قطعاتي است كه ساخت امريكاست .
ناشناس۱۰۸۳۸۵۱۶:۲۲:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲
دوست عزیز تکنولوژی هوایی هیچ وقت دست چین و روسیه نمی افتد اگر بیافتد ساخت آن است و نه تکنولوژی آن..
رضا۱۰۸۶۹۵۰۹:۲۲:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۳
عزیزم صنعت هوایی که سهل است آنها در حال توسعه تکنولوژی های جدیدی هستند که اصلا هواپیمای مسافری و باری را محو خواهد کرد .قطارهای مغناطیس خاصی که در لوله های خلاء حرکت می کند و سرعت آنها به ده هزار کیلومتر در ساعت میرسد.40 سال دیگر همه شهرهای مهم جهان مانند شبکه فیبر نوری توسط این لوله ها به هم وصل می شوند و روسیه و چین در این صنعت پیشتاز هستند و حتی از آمریکا هم جلوترند همان طور که آمریکا برای ارسال فضانوردانش به فضا پس از بازنشستگی شاتل ها آویزان روسیه است.
ناشناس۱۰۸۰۴۹۱۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۲
این را همه می دانند که امریکا قابل اعتماد نیست ، در زمان اوج تحریم ها ، دیدیم که حتی ترکیه ، کره جنوبی و هند هم قابل اعتماد نبودند ، مشکل اینجاست که فکر می کنید مذاکره یعنی اعتماد کردند ، در حالی که اصولا با دشمن باید مذاکره کرد ، نه دوست . ما در طول مذاکرات بارها اعلام کرده بودیم که فقط در چهارچوب 5+1 و پرونده هسته ای صحبت می کنیم و موضوعات سیاسی مسقیم بین ایران و امریکا حل نشده باقی ماند
ناشناس۱۰۸۱۰۱۱۲:۰۷:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۲
مشکل کشور ما مدیران ما هستند .متاسفانه بعد از انقلاب بیشتر به تعهد ظاهری مدیران توجه شد تا تخصص اونها...الانم صنایع بزرگ کشور زیر نظر فرزندان واشنایان خودی این افراد که ژن خوب دارند هست فرقی نمیکنه چپ یا راست فقط با اومدن دولتها عوض میشن .برین ببینین شستا یا صندوق بازنشستگی کشوری چه غولهای صنعتی داره که عملا راندمان ندارند آخر سال هم همه اویزون بودجه ودولت هستند تا سرپا بمونند .اقتصاد ایران تا ده سال دیگه هم با همین روش کجدارومریض پیش خواهد رفت وای به روزی که نسل دوم مدیران بعد از بازنشستگی مدیران نسل اول که عموما دیگر بالای هفتادسال خواهند بود برمسند قدرت بیان چون عملا نه تعهد دارند نه تخصص تنهاژن خوب دارند.
ناشناس۱۰۸۱۰۸۱۲:۱۴:۰۷ ۱۳۹۶/۷/۲
اگه منظورت اينه كه هواپيما بسازيم. قبلش يه نگاه به خودروسازي بنداز.
ناشناس۱۰۸۱۴۶۱۲:۵۰:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲
تحريم داخلي ناشي از سو مديريت اثراتش بيش از تحريم خارجي است
ناشناس۱۰۸۵۲۹۲۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۶/۷/۲
از خود بپرسید چرا فقط دو سازنده موتور جت یعنی جنرال الکتریک و رولز رویس موتور هواپیماهای بقیه دنیارا تامین میکنند میتسوبیشی ژاپن که دارد وارد بازار میشود هم از این موتور ها استفاده میکند روسها هم بهمین ترتیب .
ناشناس۱۰۸۶۲۵۰۴:۳۷:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۳
حتي اروپا (ايرباس) هم تكنولوژي ساخت هواپيما نداره و قطعات و سيستمهاي حساس رو بايد از آمريكا بخره چه برسه به هند و برزيل و ... صنعت هواپيمايي (از نوع ايمنش!) انحصارا دست آمريكاست و دست آمريكا هم خواهد ماند، بقيه كشورها مونتاژكار و بدنه سازند.
تجارت نیوز

پربحث‌های امروز

  1. آقای رئیسی شما خوش شانس بودید!

  2. حاجی بابایی: بودجه ۹۷ یارانه بگیران را قلع و قمع و فقرا را نابود می‎کند

  3. بحران کاغذی/ وقتی تنها کارخانه کاغذ ایرانی تولید نمی‌کند/ باز هم دست به دامان واردات / محموله‌ای در راه است

  4. وزیر کار خبر داد:‌ ورود سالانه یک میلیون نفر به بازار کار

  5. نباید در تسویه با سپرده گذاران موسسات مالی–اعتباری نوع تازه ای از کلاهبرداری شکل بگیرد

  6. براي پشيماني کمی زود نيست؟

  7. آقای رئیس جمهور! «مدیران آویزان» را برکنار کنید

  8. سی‌ان‌بی‌سی: بیت کوین؛ سرمایه گذاران را ثروتمند کرده است

  9. جنایت در آشپزخانه

  10. نوبخت: رییس جمهوری از افزایش نرخ ارز بسیار مکدر است/ قسم می خورم ماهی حدود هشت میلیون و 700 هزار تومان حقوق می گیرم/ قیمت کنونی بنزین 1200 ارزان تر از فوب خلیج فارس است

  11. حقه عجیب روس‌ها در اصفهان!

  12. بهترین شیوه جلوگیری از سرقت کیف  

  13. دیابت و فشارخون را با مصرف این سبزی درمان کنید + اینفوگرافی

  14. درگذشت پیرترین نقاره‌زن حرم امام رضا (ع)

  15. آخرین خبرها از ساخت سریال «فوق لیسانسه‌ها»

  16. گزارش رسانه غربی درباره میزان لابی «منافقین» در آمریکا علیه ایران

  17. محسن هاشمی: 700 مدرسه تهران با طوفان شدید تخریب می‌شوند؛ زلزله که جای خود دارد

  18. عادل الجبیر: ترامپ هنوز به راه‌حل دو کشوری متعهد است/ هیچ فشاری بر عباس نیاورده‌ایم

  19. ماجرای دعوای مهران مدیری با تلویزیون  

  20. دستگیری ۲۷۵ قاچاقچی در پاتک پلیس پایتخت

  21. خودروهای میلیاردی برای سوپرپولدارها

  22. موگرینی اروپا را افشا کرد

  23. موسوی: نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود/حاجی بابایی: لایحه بودجه ۹۷ سبب نابودی فقیر می‌شود

  24. تیپ لاکچری بنیامین بهادری قبل از معروف شدن  

  25. آمریکا: تا ژانویه درباره برجام کاری نمی کنیم

پربحث‌های دیروز

  1. چرخش در سیاست یارانه‌ای دولت با عبور از انتخابات/ سال 95: درآمد 3 میلیون هم نمی‌تواند، ملاک حذف باشد/ آذر 96: فقط به افراد شناسایی شده یارانه می‌دهیم

  2. بلاتکلیفی ثبت سفارش و هدیه میلیاردی دولت به دلالان و واردکنندگان خودرو

  3. ماجرای درگیری لفظی نمایندگان با عیسی کلانتری به روایت یک شاهد عینی

  4. هر همایش حسام‌الدین آشنا ۱۱۳ میلیون تومان خرج دارد

  5. کیهان خطاب به هنرمندان: به عوارض خروج از کشور معترض شده اید که فقط 8درصد مردم با آن سروکار دارند؟

  6. رازی که موگرینی فاش کرد/ جمله‌ای که به درخواست ایران در برجام آمد+ توضیح عراقچی

  7. حداد عادل: بودجه‌های مؤسساتی که من در آنها هستم کارشناسی شده است

  8. عذرخواهی علی کریمی برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات   

  9. محسن هاشمی: ترافیک تهران از داعش خطرناک‌تر است

  10. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء: از دولت 30 هزار میلیارد تومان طلب داریم / برای بازسازی سوریه آمادگی داریم

  11. ناگفته های زندگی قاتل ستایش/ او در 14 سالگی با یک زن رابطه جنسی کامل داشته است

  12. نگهداری هواپیمای ایران ایر در حیاط خانه یک تهرانی  

  13. بی‌کیفیت ترین خودروهای داخلی/ خودروسازان سوار بر بی‌کیفیت‌ها می‌تازند!

  14. دولت به جای درخواست کمک هزینه های جاری خود در بودجه ۹۷ را کاهش دهد/ بودجه برخی طرح‌ها کورکورانه زیاد شد

  15. ادعای موگرینی: امروز رازی را درباره درخواست ایران در برجام افشا می‌کنم

  16. ماجرای حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر از ثروتمندان به نفع کمیته امداد

  17. ۶۰۰ میلیارد عوارض خروج سال گذشته کجا هزینه شد

  18. پاسخ سید حسن به حواشی بودجه دفتر نشر آثار امام

  19. ۷۰۰ میلیارد عوارض خروج کجا هزینه شد؟

  20. قوه قضائیه و دو اقدام قابل ستایش

  21. اردوغان: قدس خط قرمز ماست/ /آنها فراتر از یک کشور رفتار می کنند، درحالی که اسرائیل اصلا کشور نیست

  22. رونمایی از چند پرونده جدید قاچاق و پشت پرده قاچاق خودروهای لوکس/ واردات 600 خودرو پورشه و بنز به نام "مریم دو سر دهلیز"/ تبانی سازمان یافته سلطان قاچاق تجهیزات پزشکی

  23. پیشنهاد فرماندار تهران: مکانی برای تجمعات اعتراضی تعیین شود

  24. ترافیک سنگین جاده چالوس؛ روزگاری که حتی پیکان خلق نشده بود!  

  25. عکس/ اخم روحانی در نشست اضطراری استانبول

پربحث‌های هفته

  1. افزایش عجیب عوارض خروج از کشور/ سفر اول 220 هزار تومان، سفر دوم 330 و سفرهای بعدی 440 هزار تومان

  2. مشاور رییس برنامه و بودجه در واکنش به انتقادات از افزایش ۳ برابری عوارض خروج از کشور: پول ندارید، سفر خارجی نروید

  3. نوبخت: با قیمت کنونی بنزین نمی توانیم به سقف برسیم/ قیمت بنزین می تواند به بالاتر از ۱۵۰۰ تومان هم برسد

  4. زمزمه بنزين 1500 توماني از دی ماه

  5. روایت نوبخت از سازوکار شناسایی سه گروه یارانه بگیر/یارانه کسانی که اعلام نیاز کنند حذف نمی‌شود/فعلاً افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی قطعی نیست/ برگشت منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها به مردم

  6. صادقی؛ فساد؛ سکوت

  7. واکنش واعظی به افزایش عوارض خروج از کشور: درآمد افزایش عوارض برای اقشار کم درآمد هزینه می‌شود

  8. از فروش هویج آمریکایی ۹۰هزار تومانی و تمشک‌ 480 هزار تومان تا اجناس سوپرلاکچری در فروشگاه شهرداری +عکس

  9. در لایحه بودجه ۹۷ افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد در نظر گرفته شد

  10. درباره سه برابر شدن عوارض خروج از کشور؛ برای دریافت عوارض نوع سفر مدنظر قرار بگیرد/ دولت همه مسافران را به یک چشم نگاه نکند/ وعده احیای گردشگری شعار بود

  11. تاوانی که باید برای سفر بپردازیم/ حکایت ما و ثبت نام خودرو/ با نخبگان چنین نکنید

  12. چک سفید امضای دولت برای افزایش قیمت بنزین/ زنگنه گرانی را تکذیب نکرد: افزایش قیمت بنزین در بودجه دیده شده

  13. باور کنید اینجا تهران است  

  14. واکنش سید حسن خمینی به انتقادها از بودجه موسسه امام: نقدها پديده‌ای مبارک است/ امثال من را نيز از خطا و خطر مصون می‌دارد

  15. جزئیات لایحه بودجه‌۹۷/ از حذف گسترده یارانه بگیر، افزایش قیمت آب و قیمت خرید سربازی تا افزایش 10درصدی حقوق و بودجه عمرانی و اشتغال

  16. آقای رئیسی شما خوش شانس بودید!

  17. چرخش در سیاست یارانه‌ای دولت با عبور از انتخابات/ سال 95: درآمد 3 میلیون هم نمی‌تواند، ملاک حذف باشد/ آذر 96: فقط به افراد شناسایی شده یارانه می‌دهیم

  18. عکس / مالیات یا عوارض خروج از کشور در برخی کشورها

  19. خداحافظی رضا صادقی با حسن روحانی  

  20. وامهای کلان آقازاده ها و مقامات باعث ورشکستگی موسسات مالی- اعتباری شد

  21. توافق ۵عضو کابینه برای افزایش تعرفه خودرو/ سقف تعرفه ۱۵۰درصد می‌شود

  22. دلار رکورد سال را شکست/ هر دلار ۴۲۲۰ تومان/ بازاری که بر خلاف اظهارات سیف به آرامش نمی رسد+جدول

  23. اینفوگرافی؛ نهادها و موسسات وابسته به چهره‌های مذهبی و سیاسی چه سهمی از بودجه ۱۳۹۷دارند؟

  24. گزارش روحانی از بودجه ۱۱۹۴ تریلیونی سال ۹۷: حذف بخشی از یارانه بگیرها/ دنبال اصلاح قیمت‌ها هستیم/ انتقاد از تصویب ردیف های دریافت بودجه توسط دو برادر یا پسرعمو!/ ریشه مسکن مهر غلط بود

  25. اخبار سرکاری سود سهام عدالت و بازی با اعصاب مردم

آخرین عناوین