مدیریت حج به شورایی متشکل از کشورهای اسلامی سپرده شود

گروه سیاسی الف،   3960701284

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: حج باید با مدیریت هیئتی متشکل از مسلمانان کشورهای اسلامی اداره شود چرا که سعودی‌ها قدرت و لیاقت چنین کاری را ندارند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده‌هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری همزمان با دومین سالگرد فاجعه منا و به مناسبت مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت مداح اهل بیت، مجاهد مدافع حرم و قربانی منا حاج محمدرضا جلالی در پیامی تاکید کرد: واکنش دولت عربستان به فاجعه منا و بی‌مسئولیتی در قبال این فاجعه و شکست گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت آل سعود در سوریه و عراق ماهیت عقاید دور از اسلام وهابیت حاکم در عربستان را نه فقط برای مسلمانان که برای کل جهان آشکار کرده است.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا (النساء : 100)

یکی از مناسک مهم مسلمانان سفر به سرزمین وحی، مکه و به جا آوردن حج است. حج یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام و نمایش بندگی انسان در برابر خداوند یکتا و هستی بخش بوده و سالانه بیش از دو و نیم میلیون مسلمان از سراسر جهان برای انجام مناسک حج به سرزمین وحی مکه مکرمه سفر می‌کنند به همین دلیل موسم حج ایام پر خاطره و مبارکی برای مسلمانان است. اما چند سالی است موسم حج یادآور خاطرات تلخی شده و واکنش دولت عربستان و بی مسئولیتی در برابر فجایع حج سال 2015 خاطرات آن فجایع را با وجود گذشت دو سال تلخ تر هم می‌کند.

در سال 94 یکی از فجایع انسانی در هنگام انجام یکی از مناسک حج به نام رمی جمرات توسط میلیونها مسلمان در سرزمین وحی روی داد و براساس آمار غیر رسمی حدود چندین هزار انسان براثر ازدحام بیش از حد جمعیت و گرمای طاقت فرسا جان خود را از دست دادند.

مسئولیت برنامه ریزی و تامین امنیت خانه امن خدا برای مهمانان خدا به عهده حکام آل سعود است. اما موسم حج سال 2015 پر از بی مسئولیتی و به خطر انداختن جان حجاج و زائران خانه خدا بود نخستین آنها سقوط جرثقیلی عظیم در صحن مسجدالحرام و پس از این حادثه مرگبار، فاجعه ای مرگبارتر در روز عید قربان رخ داده و در اثر بی تدبیری ماموران امنیتی سعودی صدها تن از حجاج در اثر فشار جمعیت، از دست دادن توان و زیر دست و پا ماندن، جان خود را از دست دادند.

بدین ترتیب بزرگترین فاجعۀ انسانی حج در روز عید قربان سال 1436 ق در سرزمین منا رقم خورد و جمهوری اسلامی ایران با 464 شهید بیشترین قربانی را در فاجعه منا به پیشگاه خدا تقدیم داشت که باید بگوییم واکنش ال سعود به این فاجعه ، فاجعه آمیزتر از اصل فاجعه بوده و کسانی که خود را خادم الحرمین و تامین کننده امنیت زائران و مهمانان خدا می دانند بجای عذرخواهی حاضر به پذیرش هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه نشدند تا حداقل این اعتراف و عذرخواهی کمی از گناهان آنان بکاهد و بدتر و ظالمانه تر از عدم اعتراف و عذرخواهی ، آنها خود حجاج را مسئول بروز این فاجعه اعلام داشتند و بر گناه و جرم خود افزودند.

باید خاطرنشان سازیم که واکنش دولت عربستان به فاجعه منا و بی مسئولیتی در قبال این فاجعه و شکست گروههای تکفیری و تروریستی مورد حمایت آل سعود در سوریه و عراق ماهیت عقاید دور از اسلام وهابیت حاکم در عربستان را نه فقط برای مسلمانان که برای کل جهان آشکار کرده است، لذا این مسئله نشان می‌دهد که باید مراسم حج را هیئتی متشکل از مسلمانان کشورهای اسلامی بر عهده بگیرند چرا که سعودی‌ها قدرت و لیاقت چنین کاری را ندارند.

اینجانب ضمن تسلیت دومین سالگرد این حادثه به خانواده های شهدا و جانباختگان فاجعه منا به ویژه شهادت مداح و خادم مخلص و جوان اهل بیت، مجاهد مدافع حرم و قربانی منا حاج محمدرضا جلالی را که در اثر این حادثه به خیل همرزمان شهیدش پیوست به آقای حاج حسین جلالی پدر داغدیده آن شهید که خود از مداحان برجسته اهل بیت عصمت و طهارت تبریز است، به فرزندان و همسر آن شهید، برادران آن شهید به ویژه حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلالی و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس امیدوارم شهید حاج محمدرضا جلالی که لباس مادی را از تن برکنده و رخت عبادت، نسک الهی و معنویت بر تن کرده و رنگ خدایی را برگزیده بود و در منا در کنار سایر حجاج ، مظلومانه قربانی و اوج گرفت و لباس احرامش جامه آخرتش شد در کنار عموی شهیدش شهید والامقام احد جلالی و دایی تازه درگذشته اش که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود انشاءالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیت خواهد بود.

از خداوند سبحان، غفران بی‌پایان و رضوان خاصّه برای همه جان باختگان این حادثۀ تلخ و اندوه ‌بار و صبر و اجر و سعادت برای بازماندگان آنان مسئلت دارم روحشان شاد و راهشان پر رهرو و آثار و برکاتشان ماندگار باد. انشاء الله.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین